مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

نکات نوشتن قولنامه | طرز نوشتن قولنامه خانه و ماشین

ولنامه نوشته ای بوده که بین دو یا چند نفر در خصوص اموال خود، اعم از منقول یا غیرمنقول، با یکدیگر در خارج از دفترخانه اسناد رسمی، تنظیم می شود.  نکات مهم نوشتن قولنامه دستی از آن موضوعاتی بوده که باید پیرامون آن اطلاعات کافی داشته باشیم.

image

نکات نوشتن قولنامه چیست؟ طرز نوشتن قولنامه خانه و ماشین به چه صورت است؟ قولنامه نوشته ای بوده که بین دو یا چند نفر در خصوص اموال خود، اعم از منقول یا غیرمنقول، با یکدیگر در خارج از دفترخانه اسناد رسمی، تنظیم می شود.  نکات مهم نوشتن قولنامه دستی از آن موضوعاتی بوده که باید پیرامون آن اطلاعات کافی داشته باشیم.

گروه متخصص وکلای ساوا اپ در زمینه انعقاد قولنامه، حل و فصل دعاوی مربوط به انواع قولنامه ها در کوتاه ترین مدت و بهترین شکل ممکن آماده خدمت رسانی است.

 

نکات نوشتن قولنامه - طرز نوشتن قولنامه خانه و ماشین

قولنامه دستی چیست؟

قولنامه دستی نوشته ای بوده که دو یا چند نفر در خصوص اموال خود، با یکدیگر در خارج از دفترخانه اسناد رسمی، معامله می کنند. به عنوان مثال دو نفر مالی را مثل اتومبیل، با هم معامله می کنند؛ ولی خریدار توانایی پرداخت به صورت یکجا را ندارد یا مالک اتومبیل کارهای مربوط به خلافی خودرو را هنوز انجام نداده، ولی هر دو طرف بابت خریدوفروش اتومبیل با یکدیگر توافق دارند. در چنین مواقعی، دو طرف نوشته ای را تنظیم کرده و توافقات انجام شده فی ما بین را در آن می نویسند. به این نمونه نوشتن قولنامه دستی می گویند.

اعتبار قولنامه دستی در دادگاه با امضای شهود

پیشنهاد ما این بوده که تا جایی که امکان دارد از نوشتن قولنامه دستی پرهیز کنید و در صورتی که به هر نحوی مایل به نوشتن قولنامه هستید، حتی الامکان آن را در بنگاه تنظیم کنید تا بتوانید کد رهگیری دریافت کنید. باید بدانید که در صورت اختلاف، اعتبار سند رسمی برسند عادی برای دادگاه بیشتر می باشد. از طرفی، قولنامه ای که دارای کد رهگیری است، اعتبارش از قولنامه دستی عادی بیشتر می باشد.

امضای شهود زیر قولنامه، در واقع اعتبار بخشیدن به اصالت قولنامه می باشد. در واقع این که قولنامه دستی، چه شهود آن را امضا کرده باشد یا بدون امضا شاهد تنظیم شده باشد، تأثیری بر ضمانت اجرا و اعتبار قانونی آن ندارد. پس بدون شاهد هم می توان دعوای الزام به تعهد قولنامه دستی را مطرح کرد. البته نکته بسیار مهم این بوده که اثبات اعتبار قولنامه دستی بدون امضا شاهد، کار پیچیده و سختی می باشد.

محدودیت های قولنامه دستی

نکته قابل ذکر در قولنامه دستی این بوده که در مدت زمانی که قولنامه دستی نوشته شده است، فروشنده نمی تواند مال مورد توافق را به شخص دیگری بفروشد و خریدار هم متعهد بوده که مابقی مبلغ خرید را طبق تاریخ مورد توافق و مندرج در قولنامه به فروشنده تقدیم کند. بدین ترتیب قولنامه دستی، یک نوع سند عادی بوده که در صورتی که به طور صحیح نوشته شود لازم الاجرا بوده و در دادگاه قابل استناد می باشد.

اعتبار قولنامه دستی در دادگاه بدون امضای شهود

قولنامه دستی در صورتی که به صورت واقعی و به دور از ادعای جعل یا کلاهبرداری و عناوین مجرمانه نوشته شده و در صورتی که شهودی هم آن را امضا نکرده و دادگاه هم آن را احراز کرده باشد، مشمول ماده 10 قانون مدنی قرار می گیرد و بین طرفین اعتبار دارد و نافذ می باشد.

 

در تنظیم قولنامه ها حتما یک وکیل پایه یک دادگستری متخصص به امور حقوقی به خصوص بحث تنظیم قرارداد ها را به همراه داشته باشید. موسسه حقوقی ساوا اپ متشکل از وکلای پایه یک متخصص در امور حقوقی و قراردادها در تنظیم قولنامه های شما همراهتان خواهد بود و تمامی نکات تنظیم یک قرارداد بی نقص را به شما یادآوری خواهد کرد.

 

 

نکات نوشتن قولنامه

  1. وجه ثمن اول قرارداد : ”در وجه” نام و نام خانوادگی فروشنده ” بابت ثمن اول مبایعه نامه شماره (شماره ثبت قرارداد) تاریخ مربوط به پلاک ثبتی شماره …”
  2. وجه تحویل ملک : “در وجه” نام و نام خانوادگی فروشنده” بابت تحویل ملک موضوع مبایعه نامه شماره (شماره ثبت قرارداد) تاریخ مربوط به پلاک ثبتی شماره …”
  3. وجه تنظیم سند ملک : “در وجه” نام و نام خانوادگی فروشنده” بابت تنظیم سند ملک موضوع مبایعه نامه شماره (شماره ثبت قرارداد) تاریخ مربوط به پلاک ثبتی شماره …”

جهت راهنمایی و مشاوره بیشتر در این خصوص می توانید با ساوا اپ، بهترین وکیل قراردادها در تماس باشید.

جزئیات قولنامه چه مواردی است؟

قولنامه انواع مختلفی دارد و هر قولنامه اصول خاصی برای نوشتن دارد. در مواردی افراد قصد خرید یا فروش مالی را دارند، ولی مقدمات آن فراهم نیست، در این زمان قراردادی میان طرفین به نام قولنامه تنظیم می شود.در زمان نوشتن یا تنظیم قولنامه اصول مشخصی وجود دارد که در صورت رعایت نشدن این اصول قولنامه از حالت یک سند عادی خارج شده و برای مراجع قضایی فاقد اعتبار می شود پس زمان تنظیم قولنامه خریدار و فروشنده باید به بعضی نکات توجه داشته باشند تا دچار مشکل نشوند.

اولین و مهمترین بخش در قولنامه مشخصات خریدار، فروشنده و ملک مورد نظری بوده که قرار است معامله بر سر آن صورت بگیرد.در این سند همینطور زمان آغاز و پایان معامله ذکر می شود و همینطور طرفین بنا به توافقی که بین خودشان می کنند، حقی را برای فسخ معامله در صورت به وجود آمدن شرایط خاص در نظر می گیرند.

منظور از شرایط خاص شرایطی بوده که خریدار یا فروشنده بر طبق آن حق دارند از نظر حقوقی و قانونی معامله را بر هم بزنند.

یکی از این شرایط عدم مطابقت اصل ملک ادعایی از سوی فروشنده با جزئیات ثبت شده در سند آن بوده که در این صورت خریدار حق دارد معامله را فسخ کند.همینطور در صورتی که خریدار مبلغ مربوط به قرارداد را در موعدی که از قبل مقرر شده نپردازد، فروشنده حق اعتراض و فسخ معامله را دارد.معمولاً در قولنامه ها هزینه ای را به عنوان ضمانت اجرایی و یا خسارت در نظر می گیرند که در مواقع لازم از سوی هر کدام از طرفین معامله، به دیگری پرداخت می شود. به این هزینه اصطلاحاً وجه التزام می گویند که پایبندی هر دو طرف به معامله را تضمین می کند.

در روز انتقال سند در دفترخانه در صورتی که یکی از طرفین قرارداد حاضر نشوند، طرف مقابل از دادگاه می تواند درخواست الزام معامله به تنظیم سند دهد و پس از قطعی شدن، حکم صدور اجرای آن را دریافت کند.پس از آن در صورتی که طرف معامله برای امضای حکم در دفترخانه حضور نیابد، سند انتقال را، نماینده اجرای احکام امضاء می کند.لزوم هر شکایتی این بوده که خود شاکی همه اصول را کاملاً رعایت کرده باشد پس پیش از اقامه این دعوا خریدار یا فروشنده باید حضور خود در دفترخانه و حاضر نشدن طرف دیگر را از طریق دفترخانه یا تأمین علت از دادگاه و یا ارسال اظهارنامه در دفترخانه به ثبت برساند.

در زمان نوشتن قولنامه دستی باید به نکات زیر توجه کنید - نکات نوشتن قولنامه دستی

جهت راهنمایی و مشاوره بیشتر در این خصوص می توانید با ساوا اپ، وکیل قراردادها در تماس باشید.

نکات نوشتن قولنامه ماشین

شما در زمان خرید و فروش خودرو باید بدانید که یک مبایعه نامه چه به صورت دستی و چه در دیگر فرمت ها و قالب های آماده، طرفین معامله را نسبت به اجرای آن متعهد می کند.پس لازم بوده که در زمان نوشتن قولنامه ماشین نکات مهم آن را بدانید و قولنامه را خیلی دقیق بنویسید؛ حتی در صورتی که قرار است خودرویی به دوست یا آشنا بفروشید (یا از آنها بخرید). قولنامه خودرو از بخش های مختلفی تشکیل شده بوده که هر یک از این بخش ها را می توان یک ماده نامید.

در زمان معامله خودرو فرقی نمی کند که فروشنده هستید یا خریدار، در هر صورت شما باید نکاتی را درباره نحوه نوشتن مبایعه نامه خودرو یا همان قولنامه ماشین بدانید.احتمالاً شما هم مثل بسیاری افراد از این موضوع اطلاع ندارید، اما بد نیست بدانید که قولنامه ای که حتی به صورت دستی بر روی یک تکه کاغذ ساده نوشته می شود، زمانی که هر دو طرف معامله آن را امضا می کنند، وجاهت قانونی پیدا می کند.پس، شما می توانید بر اساس بندها و شروط قید شما در قولنامه، نسبت به آن عمل کنید یا آن را فسخ کنید.

مشخصات طرفین

در این بند مشخصات خریدار و فروشنده را که شامل نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه و محل صدور آن، تاریخ تولد، کد ملی، شغل، آدرس محل سکونت و شماره تلفن است، بنویسید.

اگر با شخص حقوقی معامله ای را انجام می دهید مشخصات آن شامل نام شرکت، شماره ثبت، شناسه ملی، کد اقتصادی، نشانی، کد پستی، نام صاحبان امضای مجاز (کسانی که در شرکت باید یک قرارداد را امضا کنند تا قرارداد دارای اعتبار باشد) را ذکر کنید.اگر شخصی به نمایندگی (وکالت) از یک شخص حقیقی یا حقوقی در حال معامله با شماست، حتما از اینکه شخص اختیار این معامله را داراست مطمئن شوید و این نمایندگی (وکالت) را ذکر کنید.

 مبلغ معامله

در قسمت مبلغ باید ذکر کنید که چه مقدار از مبلغ به شکل نقدی و چه مقدار از آن با چک پرداخت می شود.مشخصات چک، تعداد و تاریخ آن را باید در قولنامه خودرو بنویسید.شماره حسابی را که به آن مبلغ نقد را واریز می کنید در قولنامه ذکر کنید.مواعدی (تاریخ هایی) را که در آن مبلغ را نقدی به طرف مقابل پرداخت می کنید در قولنامه ذکر کنید.

موضوع و مشخصات مورد معامله

در این بند باید مشخصات مورد معامله که همان خودرو بوده و شامل نوع خودرو، سیستم آن، رنگ و مدل آن، شماره موتور، شاسی و بدنه می شود، درج کنید. در این ماده ذکر کنید که موضوع این مبایعه نامه فروش ماشین به شخص خریدار بوده و در قبال آن خریدار به شما مبلغی را می پردازد.

شرایط معامله

در این بند زمان حضور خریدار و فروشنده در مرکز تعویض پلاک، زمان سند زدن، زمان پرداخت وجه معامله و دیگر شرایط این خرید و فروش را ذکر می کنید. این بند از مبایعه نامه خودرو شامل شرایط معامله می باشد.

 

وکیل قولنامه - وکیل دعاوی تنظیم قولنامه

خرید و فروش املاک یکی از موارد معاملات در میان افراد است که مقادیر قابل توجهی از سرمایه افراد را شامل می شود و هرگونه اشتباهی در این زمینه ممکن است دیگر قابل جبران نباشد. رجوع به وکیل قولنامه به معنای پیشگیری از تنظیم قراردادهای غیر کارشناسانه و متضرر شدن در روند خرید و فروش املاک است. همچنین تنظیم قولنامه توسط وکیل قولنامه، بالاترین ضمانت ممکن را برای اطمینان از اجرای شروط قولنامه برای شما فراهم می کند.

متأسفانه عدم استفاده از مشاوره حقوقی با وکیل قرارداد قبل از تنظیم قرارداد با وکیل پایه یک دادگستری و متخصص در این زمینه باعث بروز مشکلات فراوانی می شود .و در بسیاری موارد تنظیم قرارداد توسط وکیل خسارت قرارداد می تواند مانع بروز این مشکلات شود. وکلای ساوا اپ در زمینه دعاوی مطالبه ی خسارت قراردادی آماده ی ارائه هر گونه مشاوره و خدمات حقوقی در زمینه جعاله و رهن و مبایعه و … می باشد.

خرید و فروش ملک به صورت وکالت نامه به چه صورت است؟

انجام معاملاتی مانند خرید و فروش ملک به صورت وکالت نامه ای نیز ممکن است. این کار در شرایطی صورت می گیرد که فرد خریدار یا فروشنده ملک، به وکیل اعتماد کافی داشته باشد، و طی یک سند وکالت نامه، اختیارات انجام اعمال خرید یا فروش ملک را به وکیل اعطا کرده باشد. بعضی از دلایل عمده معامله املاک از طریق وکالت نامه عبارتند از:

توصیه می شود در تنظیم قولنامه ها حتما یک وکیل پایه یک دادگستری متخصص به امور حقوقی به خصوص بحث تنظیم قرارداد ها را به همراه داشته باشید. موسسه حقوقی ساوا اپ متشکل از وکلای پایه یک متخصص در امور حقوقی و مشاوره حقوقی قراردادها و  در تنظیم قولنامه های شما همراهتان خواهد بود و تمامی نکات تنظیم یک قرارداد بی نقص را به شما یادآوری خواهد کرد.

منتشر شده در 07 آبان 1402
دسته‌ها: مقالات

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

درخواست مشاوره
وکیل قراردادها
مشاوره حقوقی قراردادها
بهترین وکیل قراردادها
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: