مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

برای شکایت از دادگاه چه باید کرد؟

مراحل شکایت از دادگاه چیست؟ برای شکایت از دادگاه چه باید کرد؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی شکایت از قاضی در دادسرای انتظامی قضات پرداخته و مراحل و نحوه آن را به همراه مدارک لازم برای شکایت از قاضی، توضیح دهیم. یکی از تاثیرگذارترین مراحل رسیدگی و صدور رای در مراجع قضایی، بررسی پرونده توسط قضات است.

image

مراحل شکایت از دادگاه چیست؟ برای شکایت از دادگاه چه باید کرد؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی شکایت از قاضی در دادسرای انتظامی قضات پرداخته و مراحل و نحوه آن را به همراه مدارک لازم برای شکایت از قاضی، توضیح دهیم. یکی از تاثیرگذارترین مراحل رسیدگی و صدور رای در مراجع قضایی، بررسی پرونده توسط قضات است. هر چند که بر اساس قانون، قضات، باید واجد صلاحیت بوده و برای قضاوت کردن در پرونده ها، شرایط مهمی را احراز نمایند، با این وجود، قضات هم، مثل سایر افراد، از خطا و لغزش، به دور نیستند.

پس اگر بر اثر قصور و یا تقصیر قضات در حین رسیدگی به پرونده و صدور رای، زیانی به اشخاص وارد شود، باید این زیان، جبران شود. به همین علت است که در نظام حقوقی ایران، امکان شکایت از قضات هم، مورد پیش بینی قرار گرفته و افرادی که نسبت به عملکرد قضات در حوزه رسیدگی به پرونده، تخلفاتی را مشاهده نمایند، قادر هستند این امر را پیگیری کنند. از همین رو، آشنایی با مراحل و نحوه شکایت از قاضی، واجد اهمیت است.

برای شکایت از دادگاه چه باید کرد؟ مراحل شکایت از دادگاه چیست؟

شکایت از قاضی در دادسرای انتظامی قضات

مراحل و نحوه شکایت از قاضی، به چه صورت است. به عبارت دیگر، اگر شخصی، نسبت به عملکرد قضات، شکایت و اعتراضی داشته باشد، به چه نحوی باید اقدام به طرح شکایت کرده و باید چه مراحلی را طی کند ؟

بر اساس اصل 171 قانون اساسی، اگر به علت تقصیر و یا اشتباه قاضی، ضرر مادی و یا معنوی به اشخاص وارد شود، این ضرر باید جبران شود. بر این اساس، عدالت، اقتضا دارد که قضات هم، مثل سایر افراد، اگر ضرری به دیگران وارد نمایند، به لحاظ حقوقی، قابل پیگرد باشند. بنابراین اشخاص، قادر هستند اقدام به شکایت از قضات کرده و علیه آنها، در مراجع قضایی، طرح دعوی نمایند. برای شکایت از دادگاه چه باید کرد؟

بر اساس قانون نظارت بر رفتار قضات، نظارت بر نحوه عملکرد و رفتار قضات دادگاه ها و همینطور، رسیدگی به تخلفات انتظامی و شغلی آنها، مورد پیش بینی قرار گرفته است. بر اساس این قانون، مرجعی برای رسیدگی به شکایت از قاضی هم، مورد پیش بینی قرار گرفته است که به آن، دادگاه انتظامی قضات گفته می شود و در معیت دادسرای انتظامی قضات، وظایف مهمی در نظارت بر عملکرد قضات بر عهده دارد.

بنابراین در خصوص مراحل ثبت شکواییه از قضات، باید گفت که در حال حاضر، بر اساس قانون، اشخاصی که نسبت به تخلفات انتظامی قضات و هم، ارتکاب تقصیر و اشتباه قاضی در حین صدور حکم، شکایتی دارند، باید اقدام به ثبت شکایت در دادسرای انتظامی قضات کنند که در ادامه، مراحل و نحوه شکایت از قاضی در دادسرای انتظامی قضات را بیشتر توضیح خواهیم داد.

اما نکته مهمی که در خصوص شکایت از قاضی وجود دارد، آن است که شکایت های غیر مرتبط با ایفای وظایف شغلی قضات، در دادسرا و دادگاه انتظامی قضات، مورد رسیدگی قرار نمی گیرد. بلکه در صورت ارتکاب جرم کیفری توسط قاضی، دادگاه کیفری تهران صالح به رسیدگی است و به دعاوی حقوقی علیه قضات هم، در دادگاه عمومی حقوقی، رسیدگی خواهد شد. برای شکایت از دادگاه چه باید کرد؟

وکیل برای شکایت از قاضی - وکیل متخصص شکایت از قاضی

یک وکیل برای شکایت از قاضی با نحوه شکایت به خوبی آشنا بوده و بر مرور زمان شکایت از قاضی تسلط کامل را دارا می باشد. برای شکایت از قاضی پیشنهاد می شود از یک وکیل حرفه ای کمک بگیرید، از آنجا که شکایت از قاضی کار پیچیده ای بوده و تنها با داشتن شرایط خاص و مشخصی می توان قادر به شکایت از قاضی بود، بهتر است از یک وکیل کمک بگیرید. ضمن این که شما به راهنمایی یک وکیل شکایت از قاضی مجرب برای جمع آوری مدارک جهت ثابت کردن دعوی نیاز خواهید داشت. یکی از مهم ترین مراحل شکایت از قاضی، تنظیم شکوائیه است. این مرحله باید طبق اصول و قواعد خاصی جلو برود تا به نتیجه مناسبی برسد و وکیل شکایت از قاضی، با رعایت این اصول و قواعد به شما کمک خواهد کرد. در دعوای مربوط به شکایت از قاضی، فقط یک بار امکان مطرح کردن دعوی وجود دارد و بنابراین لازم است که حتما از راهنمایی یک وکیل مجرب برای اثبات دعوی خود استفاده کنید. برای شکایت از دادگاه چه باید کرد؟ در برخی موارد و با توجه به توافقات بین وکیل شکایت از قاضی و موکل، ممکن است وکیل شما انجام بعضی از کار ها را به دست بگیرد ولی وظیفه اصلی وکیل شکایت از قاضی این است که در دادگاه برای ثابت کردن دعوی شما حاضر باشد.

 

مراحل و نحوه شکایت از قاضی

یکی از مهم ترین روش های شکایت از قاضی، آن است که شاکی، به علت تخلفات انتظامی قضات و هم، اشتباهات و تقصیرهای او در حین صدور حکم، اقدام به طرح شکایت در دادگاه و دادسرای انتظامی قضات کند. بنابراین در این قسمت، قصد داریم به بررسی مراحل ثبت شکواییه از قضات در دادسرای انتظامی قضات پرداخته و جزئیات آن را مطرح نماییم.

باید توجه داشت که شکایت از قاضی، نه تنها از طریق ثبت شکایت ذی نفع یا نماینده او انجام می شود، می تواند از طریق اعلام اشخاصی چون رئیس قوه قضاییه، رئیس دیوان عالی کشور یا دادستان کل کشور هم، انجام شود. با این حال، شاکی، برای انجام مراحل شکایت از قاضی، می تواند به دو طریق مختلف، عمل کند :

نخست، ثبت شکایت از قاضی، ضمن مراجعه به دفتر نظارت و ارزشیابی رفتار و عملکرد قضات، واقع در دادگستری استان مربوطه و دوم، مراجعه به دادسرای انتظامی قضات که در شهر تهران قرار دارد. در هر صورت، دادسرای انتظامی قضات، طبق قانون، موظف است تا پس از دریافت شکایت یا اعلام مراجع ذی صلاح، اقدام به پیگیری پرونده کند.

اگر تخلفات انجام شده توسط قاضی، از منظر مقامات دادسرای انتظامی قضات، محرز تشخیص داده شود، پرونده برای صدور رای در خصوص شکایت از قاضی، به دادگاه انتظامی قضات، ارجاع داده می شود. دادگاه انتظامی قضات، صلاحیت صدور رای در ارتباط با تخلفات قاضی و هم، رسیدگی به ادعای اشتباه یا تقصیر قاضی را خواهد داشت.

برای شکایت از قضات دادگستری باید مطابق با قانون نظارت بر رفتار قضات، شکایت نامه تنظیم کرد. دادسرای انتظامی قضات به شکایات رسیدگی می کند و در صورت تشخیص دادستان، قاضی به عنوان متهم شناخته شده و مورد تعقیب انتظامی قرار می گیرد. در صورتی که به نظر مقامات دادسرا قاضی مزبور متخلف شناخته شود، ضمن صدور قرار تامین و جلب به دادرسی، پرونده برای رسیدگی به دادگاه عالی انتظامی قضات ارسال می گردد. طبق ماده 9 قانون نظارت بر رفتار قضات، دادستان عالی انتظامی باید حداقل بیست سال سابقه خدمت قضایی داشته باشد. معاون و دادیار در دادسرای عالی باید حداقل پانزده سال سابقه قضایی داشته باشد. وظایف و اختیارات دادسرای انتظامی از قرار زیر است:

مدارک لازم برای شکایت از قاضی

در حال حاضر، شکایت از قاضی متخلف، در دادسرا و دادگاه انتظامی قضات، مورد رسیدگی قرار می گیرد که این مرجع، صلاحیت رسیدگی به تخلفات قضات از وظایف شغلی خود و ارتکاب جرایم را داشته و هم، به موارد اشتباه و تقصیر قضات، طبق اصل 171 قانون اساسی، رسیدگی می نمایند. اما یکی از سوالاتی که در این خصوص مطرح می شود، آن است که مدارک لازم برای شکایت از قاضی، شامل چه مواردی است ؟ برای شکایت از دادگاه چه باید کرد؟

از جمله مدارک لازم برای شکایت از قضات، می توان به مدارک هویتی شاکی از قبیل شناسنامه و کارت ملی وی، اشاره کرد ؛

از دیگر مدارک لازم برای شکایت از قاضی، شامل مستندات مربوط به شکایت از تقصیر و اشتباه قاضی است که به صورت دادنامه، اخطاریه یا احضاریه ای است که قاضی متخلف، صادر کرده ؛ همینطور، کلیه اسناد و مدارکی که شاکی، در اختیار دارد و اثبات کننده موضوع شکایت هستند هم، باید ضمیمه نمونه شکواییه علیه شوند تا در دادگاه انتظامی قضات، مورد پیگیری واقع شود

سامانه شکایت از قاضی برای شکایت از دادگاه چه باید کرد؟

شکایت از قاضی، در صورت ارتکاب تخلفات شغلی، قصور و یا تقصیر، از طریق شکایت در دادسرا و دادگاه انتظامی قضات، انجام می شود. همانطور که در ارتباط با مراحل ثبت شکواییه از قضات گفته شد، اشخاصی که قصد شکایت از قضات را دارند، باید شکایت خود را به صورت کتبی، همراه با برخی از مدارک و مستندات، به ثبت رسانند.

اما سوالی که در این خصوص مطرح می شود، آن است که آیا شکایت از قضات، از طریق سامانه هم، امکان پذیر است ؟ به عبارت دیگر، آیا می توان به صورت اینترنتی و الکترونیکی، اقدام به ثبت نمونه شکایت از قاضی کرد ؟ در پاسخ به این سوال، باید گفت که در حال حاضر، برای شکایت از قاضی در دادسرا و دادگاه انتظامی قضات، سامانه خاصی راه اندازی نشده. برای شکایت از دادگاه چه باید کرد؟

با این حال، اگر قاضی، مرتکب جرم شده باشد و فردی قصد شکایت از او به علت ارتکاب جرم را داشته باشد و یا اینکه شخصی، بخواهد علیه قاضی، یک دعوی حقوقی مطرح کند، باید با مراجعه به سامانه ثنا، اقدام به طرح شکایت کند. بنابراین سامانه شکایت از قاضی به علت ارتکاب جرم و یا طرح دعوای حقوقی، سامانه ثنا است. افرادی که نسبت به روند دادرسی در قوه قضاییه، اعتراضی داشته باشند، قادر هستند به سایت سامانه سامع، به نشانی same.eadl.ir مراجعه کرده و شکایت خود را در آن، به ثبت برسانند.

پیگیری شکایت از قاضی

در حال حاضر، مهم ترین مرجع، برای شکایت از قاضی، دادسرا و دادگاه انتظامی قضات است که به تخلفات شغلی قضات، رسیدگی کرده و اگر قاضی، حین صدور حکم، اشتباه یا تقصیری مرتکب شده و به شخصی زیان وارد آمده باشد، اقدام به پیگیری موضوع می کند.

به این منظور، اشخاص ذی نفع، قادر هستند به صورت حضوری، با فراهم آوردن مدارک لازم، اقدام به طرح شکایت از قضات کنند و هم، ضمن مراجعه حضوری و یا تلفنی، این امر را پیگیری کنند و یا اینکه، مدارک لازم را به صورت پستی، به دادگاه و دادسرای انتظامی قضات، ارسال کنند که در قسمت بعد، شماره تلفن برای پیگیری شکایت از قضات را هم، ذکر خواهیم کرد. برای شکایت از دادگاه چه باید کرد؟

همینطور، اگر شخصی، علیه قاضی، یک دعوای حقوقی و یا دعوی کیفری، اقامه کرده باشد، می تواند از طریق سامانه مربوطه، اقدام به پیگیری شکایت خود کند که در این صورت، ابلاغیه ها و آرای صادره از سوی دادگاه، قابل ملاحظه خواهد بود. به این منظور، کافیست که افراد، با مراجعه به سامانه ثنا، اقدام به پیگیری شکایت خود نمایند.

همینطور، اگر اشخاص، در سامانه و سایت دادستانی کل کشور، اقدام به ثبت شکایت کرده باشند، قادر هستند به صورت تلفنی، اقدام به پیگیری شکایت از قاضی نمایند.

شماره تلفن و پیامک شکایت از قاضی

علاوه بر طرح دعاوی حقوقی و کیفری علیه قضات، که در دادگاه حقوقی و یا کیفری مورد رسیدگی قرار می گیرند، اگر افراد، نسبت به سوء عملکرد قضات، ارتکاب قصور و یا تقصیر در حین رسیدگی به پرونده ها، شکایتی داشته باشند، باید این شکایات را در دادسرا و دادگاه انتظامی قضات، پیگیری نمایند.

در همین ارتباط، این سوال هم مطرح می شود که شماره تلفن و پیامک شکایت از قاضی چیست و اگر اشخاص، بخواهند از طریق تماس تلفنی، اقدام به شکایت از قاضی و یا پیگیری شکایت نمایند، با چه شماره تلفنی باید تماس حاصل کنند ؟ برای شکایت از دادگاه چه باید کرد؟

در پاسخ به این سوال، باید گفت که برای شکایت از قاضی، می توان به شماره 02138582297 و یا 02138582208 تماس حاصل کرده و یا به صورت حضوری، به آدرس دادسرای انتظامی قضات، به نشانی تهران، خیابان خیام، میدان 15 خرداد، روبروی مسجد ارگ، ساختمان شماره 2 قوه قضاییه، مراجعه کرد.

نمونه متن شکایت از قاضی

بر اساس قانون نظارت بر رفتار قضات، رسیدگی به تخلفات انتظامی قضات، در حیطه صلاحیت دادسرا و دادگاه انتظامی قضات است. همینطور، اظهارنظر در خصوص اشتباه و یا تقصیر قاضی حین صدور حکم هم، بر عهده مراجع مزبور است. به همین علت، اشخاصی که قصد شکایت از قضات در اینگونه موارد را دارند، باید اقدام به طرح شکایت از قضات، در دادسرا و دادگاه انتظامی قضات کنند که نحوه و مراحل آن را ذکر کردیم.

با این حال، رسیدگی و صدور حکم در خصوص شکایت از قضات، منوط به ثبت شکایت از قضات است. از همین رو، آشنایی با نحوه تنظیم شکواییه علیه قضات، موضوع پر اهمیتی است. به این منظور، باید توجه داشت که در قانون نظارت بر رفتار قضات، تخلفات قاضی، ذکر شده که افراد، با توجه به آنها، قادر هستند اقدام به تنظیم شکواییه نمایند.

با این حال، از آن برای که امکان دارد برخی از مخاطبین محترم، با نحوه شکایت از قاضی و نحوه تنظیم شکواییه علیه قضات، آشنایی کافی نداشته باشند، در این قسمت از مقاله، قصد داریم یک نمونه متن شکایت از قاضی را هم، ارائه نماییم.


نمونه متن شکایت از قاضی  برای شکایت از دادگاه چه باید کرد؟

ریاست محترم.........

با سلام ؛

احتراما به استحضار می رساند که اینجانب.................... فرزند.................... به شماره ملی........................ صادره از.......................، شاکی پرونده کلاسه.................................، بدینوسیله، مراتب شکایت انتظامی خود را از قاضی شعبه......................................، اعلام می نمایم

بر اساس بند 9 ماده 14 قانون نظارت بر رفتار قضات، « اعلام نظر ماهوی قاضی پیش از صدور رای »، جزء موارد تخلفات قاضی شمرده می شود ؛ در حالی که قاضی پرونده، در نخستین جلسه رسیدگی به دعوی، اقدام به صدور نظر ماهوی در خصوص پرونده کرده و هم، بنده را متهم به ارتکاب جرم سرقت کردند. از آن برای که به موجب بند 6 ماده 15 قانون مزبور، رفتار خارج از نزاکت حین انجام وظیفه یا به مناسبت آن، تخلفی انتظامی شمرده می شود، رسیدگی و صدور حکم شایسته، مورد تقاضای اینجانب است.


پیشنهاد می شود برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مواردی که به لحاظ قانونی، تخلف قاضی شمرده می شود، به متن قانون نظارت بر رفتار قضات، مراجعه کنید تا بتوان بر اساس تخلفات مذکور در آن، متن شکایت از قاضی را تنظیم کنید.

 


عواقب شکایت از قاضی
برای شکایت چه مدارکی لازم است
تلفن شکایت از قاضی
شکایت از قاضی از طریق دفاتر خدمات قضایی
شکایت از قاضی در حفاظت اطلاعات
نحوه ثبت شکایت در سامانه ثنا
مدت زمان رسیدگی به شکایت کیفری
مراحل شکایت پس از درگیری

 

برای شکایت از دادگاه چه باید کرد؟

در این مطلب به سوال برای شکایت از دادگاه چه باید کرد؟ پاسخ دادیم، هم اکنون شما می توانید از مراحلی که در اختیارتان قرار دادیم استفاده کنید، همینطور در صورت نیاز به مشاوره آنلاین حقوقی و درخواست وکیل آنلاین - حضوری و تلفنی با ما در ساوا اپ تماس بگیرید.

منتشر شده در 23 بهمن 1402
دسته‌ها: مقالات

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

درخواست مشاوره
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: