مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

شکایت کیفری بهتر است یا حقوقی؟ - شکایت کیفری بهتره یا شکایت حقوقی

شکایت کیفری بهتر است یا حقوقی؟ شکایت کیفری با حقوقی کدام بهتر است؟ نمونه فرم شکایت کیفری موضوعی که در این مقاله توسط وکیل متخصص دادگستری بررسی می شود و همه موارد جزء به جزء بررسی می شود. در همه کشورهای دنیا برای تعدادی از افراد برای انجام اعمالی که از سوی آن ها سر می زند توسط آن جامعه مجازات تعیین شده. به طور مثال؛ در همه جوامع قتل، سرقت، تجاوز به عنف وغیره از اعمال خلاف قانون است که برای آن ها مجازات تعیین شده.

image

شکایت کیفری بهتر است یا حقوقی؟ شکایت کیفری با حقوقی کدام بهتر است؟ نمونه فرم شکایت کیفری موضوعی که در این مقاله توسط وکیل متخصص دادگستری بررسی می شود و همه موارد جزء به جزء بررسی می شود. در همه کشورهای دنیا برای تعدادی از افراد برای انجام اعمالی که از سوی آن ها سر می زند توسط آن جامعه مجازات تعیین شده. به طور مثال؛ در همه جوامع قتل، سرقت، تجاوز به عنف وغیره از اعمال خلاف قانون است که برای آن ها مجازات تعیین شده.

آشنایی با دعاوی کیفری و حقوقی

دعاوی کیفری و دعاوی حقوقی از نظر موضوع دعوا و نوع دادخواست و شکایتی که برای تشکیل پرونده تنظیم می شود با یکدیگر تفاوت دارند. نحوه طرح دعوا و تکمیل فرم شکایت نامه در دعاوی کیفری با دعاوی حقوقی کمی تفاوت دارد و به همین علت نیاز است پیش از طرح دعوا از وکیل پایه یک دادگستری ساوا اپ مشورت و راهنمایی گرفته شود. تعیین نوع دادخواست و دقیق شناختن موضوع دعوا، نقش کلیدی در موفقیت پرونده شما دارد و متخصصانی مثل ساوا اپ قادر هستند به شما در این زمینه راهنمایی کامل ارائه دهند.

وکیل آنلاین ساوا اپ برای ارائه وکالت و مشاوره حقوقی و کیفری کاملا درکنار شماست، برای دریافت اطلاعات بیشتر تماس بگیرید!

دعاوی حقوقی

موضوعاتی که در دعاوی حقوقی مطرح می شوند به مسائلی مربوط است که با حقوق مادی و معنوی افراد در ارتباط می باشد. هر نقض حقوق از نظر قانون خلاف است و در دسته دعوای حقوقی قرار داده می شود. طبق قانون هر خسارت وارده به اموال و حقوق افراد باید جبران شود. در دعاوی حقوقی فردی که دعوای حقوقی را مطرح می کند خواهان و فردی که دعوا بر علیه او مطرح می شود خوانده نام دارد. پرونده های حقوقی توسط وکیل حقوقی تهران مورد بررسی قرار می گیرد و در زمان طرح هر دادخواست به موکل خود کمک می کند تا مدارک و اسناد مورد نیاز را تهیه کرده و به دادگاه ارائه دهد.

وکیل حقوقی تهران ساوا اپ با بررسی دقیق و پیگیری دعاوی حقوقی، در پرونده های حقوقی شما با مهار حرفه ای به کار می پردازد.

از انواع رایج دعاوی حقوقی می توان به دعاوی حقوقی علیه اموال مثل دعاوی ملکی، مسائل مربوط به ارث و وصیت نامه، مطالبات حقوقی و … اشاره کرد. مثلا وقتی فردی مال فرد دیگر را تصاحب می کند و مانع از استفاده مالک از اموال خود می شود،عملی خلاف قانون انجام داده و باید بر اساس قانون مدنی خسارت وارده را جبران کند.

شکایت حقوقی در دادگاه حقوقی مورد رسیدگی قرار می گیرد و وکیل دعاوی حقوقی در تهران، این نوع پرونده را بر عهده می گیرد. پس از این که فرد شکایت خود را در دفاتر خدمات قضایی مطرح کرد، دادخواست او به مستقیما به دادگاه ارسال می شود و توسط قاضی مورد بررسی قرار می گیرد. دعاوی حقوقی مجازاتی ندارند و فرد خوانده باید خسارت وارده را جبران کرده و رضایت خوانده را دریافت کند.

دعاوی کیفری

موضوعاتی که در دعاوی کیفری مطرح می شوند به مسائلی مربوط می شود که در قانون مجازات اسلامی جرم شناخته شده و به موجب آن به جان یا مال یک یا چند شخص خسارتی وارد شده. هر عملی که خلاف قانون باشد جرم است و مجازات مشخصی برای آن تعیین شده. قانون حاکم بر دعوای کیفری، قانون آئین دادرسی کیفری نام دارد و شکایت نامه بر اساس این قانون مورد رسیدگی قرار می گیرد.

دعاوی کیفری ابتدا توسط دادستان مورد بررسی قرار می گیرد و پس از تایید از سوی بازپرس و دادستان نزد قاضی ارسال می شود. قاضی هم با بررسی مدارک و شواهد موجود، مجازاتی را متناسب با جرم وقوع یافته و شدت آن برای مجرم تعیین می کند و حکم نهایی را صادر می کند. در این نوع دعوای کیفری به فردی که شکایت کیفری را مطرح می کند، شاکی پرونده و به فردی که دعوا بر علیه او تنظیم شده، مشتکی عنه گفته می شود.

به طور کلی دعاوی کیفری به سه دسته تقسیم می شوند:

در دعاوی کیفری شاکی با کمک وکیل کیفری غرب تهران در دفاتر خدمات قضایی شکایت خود را ثبت می کند و شکایت او ابتدا به دادسرا فرستاده می شود تا توسط دادستان مورد بررسی قرار گیرد. در مورد جرائمی از قبیل قتل و سرقت موضوع پرونده ابتدا توسط بازپرس مورد رسیدگی قرار می گیرد و تحقیقات لازم برای اثبات ادعای شاکی انجام می شود.

پس از اثبات جرم، پرونده به دادسرا ارسال می شود و دادستان مجددا مدارک و شواهد را بررسی کرده و در نهایت نظر نهایی خود را صادر کرده و پرونده را به دادگاه کیفری ارسال می کند. دادگاه های کیفری چند نوع مختلف دارد و هر یک از آنها وظیفه رسیدگی به پرونده های خاصی را بر عهده دارند.

دادگاه های صالح برای رسیدگی به پرونده های کیفری عبارتند از:

این دادگاه به جرائمی اختصاص پیدا می کند که مجازات مجرم حبس ابد یا اعدام می باشد. اگر حکم حبس تعزیری بیش از 10 سال باشد، جرائم مطبوعاتی و سیاسی، جرائمی که مجرم باید بیش از نصف دیه را پرداخت کند در دادگاه کیفری شماره یک مورد رسیدگی قرار می گیرد.

دادگاه کیفری شماره دو که به دادگاه عمومی هم معروف است به پرونده هایی اختصاص داده می شود که به هیچ یک از دسته های ذکر شده مربوط نباشد. جرائمی نظیر تخلفات رانندگی، توهین و مصرف نوشیدنی های الکلی و … در دادگاه کیفری شماره دو مورد بررسی قرار می گیرد.

این دادگاه به جرائمی که فرد مجرم در زمان انجام وظیفه مرتکب شده بر اساس شخصیت فرد در هر دو دادگاه مورد رسیدگی قرار می گیرد.

رسیدگی به پرونده های کیفری در دادگاه کیفری بر اساس شدت جرم است. جرائمی که علیه امنیت داخلی و خارجی کشور از جمله محاربه و فساد فی الارض از جمله جرائمی می باشند که در دادگاه انقلاب مورد رسیدگی قرار می گیرد. تبانی و احتماع بر علیه جمهوری اسلامی ایران، اقدام مسلحانه یا تخریب اموال به منظور مقابله با نظام هم از دیگر جرائمی می باشند که در دادگاه انقلاب رسیدگی می شوند.

اگر سن مجرم کمتر از 18 سال باشد پرونده به دادگاه اطفال و نواجوانان ارسال می شود و بر اساس قوانین تعیین شده برای مجرمان کمتر از 18 سال حکم نهایی برای مجرم صادر می شود.

تفاوت شکایت کیفری و حقوقی

بسیاری از مراجعین به دفتر وکالت وکیل پایه یک دادگستری ساوا اپ با انواع دعاوی کیفری و حقوقی آشنایی ندارند و به همین علت در زمان مواجهه با مشکلات کیفری و حقوقی نمی دانند، بهترین راه برای طرح شکایت چیست. این دعاوی چند تفاوت مهم دارند که در این بخش به چند مورد از آنها اشاره خواهیم کرد:

 

منتشر شده در 15 بهمن 1402
دسته‌ها: مقالات

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

درخواست مشاوره
وکیل کیفری
وکیل حقوقی کیست
بهترین وکیل کیفری
مشاوره حقوقی تلفنی ساوا اپ
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: