مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

چه موقع قاضی بدون رضایت شوهر رای به طلاق می دهد؟ اگر مرد طلاق ندهد زن میتواند طلاق بگیرد

وقتی زن بدون رضایت مرد درخواست طلاق می دهد، معمولاً به این دلیل است که از ازدواج ناراضی بوده و نتوانسته اختلافات خود را با شوهرش حل کند. در برخی موارد، زن ممکن است احساس کند که توسط شوهرش مورد آزار یا بی توجهی قرار گرفته است و ممکن است بخواهد برای محافظت و آسایش خود ازدواج را ترک کند.

image

چه موقع قاضی بدون رضایت شوهر رای به طلاق می دهد؟ از نظر قانونی طلاق در اختیار مرد می باشد، مرد می تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را کند. در قانون حمایت خانواده هم مراحلی برای طلاق از طرف مردان در نظر گرفته شده می باشد.

مردی که خواهان طلاق دادن زنش بدون دلایلی مثل عدم تمکین یا سوءرفتار زن است باید در زمان اقدام برای طلاق دادن زن یا در حین رسیدگی به پرونده طلاق از طرف مرد، حق و حقوق مالی زن مثل مهریه و نفقه را به زن پرداخت کند یا تکلیف پرداخت آن را روشن کند.

ساوا اپ با کمک وکلای مجرب و مشاوران زبده در زمینه های مربوط به طلاق توافقی، طلاق، حضانت فرزندان، مهریه، نفقه با ارائه مشاوره حقوقی حضوری، آنلاین و تلفنی این امکان را فراهم کرده است. 

چه موقع قاضی بدون رضایت شوهر رای به طلاق می دهد؟

زن برای ارائه درخواست طلاق و جدایی نیاز به ارائه علت ضمن فرم درخواست طلاق و اثبات آن نزد قاضی دادگاه خانواده دارد چون زن نمی تواند بدون داشتن علت محکمه پسند از شوهرش طلاق بگیرد. عسر و حرج یعنی به سختی افتادن، غیبت شوهر، عدم پرداخت نفقه و همینطور شروط دوازدگانه طلاق از جمله دلایلی می باشند که زن می تواند با استناد به آن ها برای جدایی اقدام به ارائه درخواست طلاق کند.

البته زن خواهان طلاق علاوه بر ارائه علت در ضمن فرم درخواست طلاق و اثبات آن علت در دادگاه خانواده، باید تشریفات خاص طلاق را هم مثل ثبت نام در سامانه تصمیم طلاق، رفتن به جلسات مشاوره پیش از طلاق و تنظیم و ثبت دادخواست در دفتر خدمات الکترونیک قضایی در زمان ارائه درخواست خود مبنی بر جدایی و طلاق رعایت کند.

در چه صورت زن بدون رضایت مرد طلاق می گیرد؟

وقتی زن بدون رضایت مرد درخواست طلاق می دهد، معمولاً به این دلیل است که از ازدواج ناراضی بوده و نتوانسته اختلافات خود را با شوهرش حل کند. در برخی موارد، زن ممکن است احساس کند که توسط شوهرش مورد آزار یا بی توجهی قرار گرفته است و ممکن است بخواهد برای محافظت و آسایش خود ازدواج را ترک کند. طبق ماده 1130 قانون مدنی در صورتی که ادامه زندگی زناشویی موجب عسر و حرج زن باشد، او می تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق کند.

  1. زن اثبات کند که شش ماه نفقه دریافت نکرده است.
  2. زن اثبات کند شوهرش بد رفتاری می کند.
  3. زن اثبات کند که شوهرش مبتلا به بیماری لاعلاج است.
  4. اثبات جنون مرد زمانی که امکان فسخ ازدواج نباشد.
  5. اشتغال مرد به شغلی که به حیثیت و آبروی زن و مصالح خانوادگی او لطمه بزند.
  6. اعتیاد شوهر به مواد مخدر یا الکل طوری که ادامه زندگی زناشویی را برای زن دشوار کند.
  7. اگر شوهر به حبس برای مدت پنج سال یا بیشتر محکوم شده باشد.
  8. شوهر زندگی زناشویی را به مدت شش ماه (متوالی) بدون عذرموجه ترک کرده باشد.
  9. اگر شوهر به مجازات حدی و تعزیری محکوم شده باشد.

چه زمان قاضی بدون رضایت شوهر، رای به طلاق می دهد؟

رسیدگی به درخواست طلاق از طرف زن سه مرحله دارد. ابتدا در دادگاه بدوی به پرونده طلاق از طرف زن رسیدگی و حکم صادر شده و هر یک از طرفین اگر تشخیص دهند حکم صادره از دادگاه بدوی به ضررشان است می توانند به این حکم اعتراض کنند. بعد پرونده طلاق از طرف زن دوباره در دادگاه تجدیدنظر رسیدگی شده و باز هم در صورتی که اعتراضی به حکم صادره از دادگاه تجدیدنظر شود پرنده برای رسیدگی مجدد به دیوان عالی کشور فرستاده می شود.

وکیل آنلاین گروه ساوا اپ، با خدمات تخصصی وکالت و مشاوره حقوقی و کیفری توسط وکلای پایه یک دادگستری، درکنار شماست، جهت دریافت اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی ذکر شده در وب سایت با ما، تماس بگیرید!

در هر کدام از این مراحل مرد هم می تواند به حکم صادره از دادگاه بدوی و تجدیدنظر اعتراض کند، حتی اگر زن علتی برای جدایی داشته باشد و آن علت را هم اثبات کرده باشد. این اعتراض مرد در خلال رسیدگی به پرونده طلاق از طرف زن، روند رسیدگی را طولانی تر می‎ کند و از باعثات اطاله دادرسی خواهد بود.

همینطور باید گفت وقتی زن می خواهد دادخواست طلاق را به دفتر خدمات الکترونیک قضایی ارائه کند نیازی نیست که مرد به زن برای ارائه درخواست طلاق به او اجازه دهد یا این که حق درخواست طلاق منحصر به مرد نیست اما در صورتی که زنی درخواست طلاق دهد و علت محکمه پسندی برای جدایی نداشته باشد در این صورت در صورتی که مرد مخالف طلاق دادن زن باشد، زن موفق به جدایی نخواهد شد و مخالفت شوهر در روند رسیدگی به طلاق قطعا موثر خواهد بود.

ما در ساوا اپ با یک تیم از وکلای حقوقی مجرب و متخصص آماده هستیم به شما در تمامی مسائل حقوقی کمک کنیم. از جمله تنظیم قراردادها، حل اختلافات تجاری، مشاوره در زمینه حقوق کار، حقوق ملکی و خانواده و سایر موارد مربوط به حقوق. با تجربه و دانش گسترده خود، ما می توانیم شما را در تمامی مراحل روند قانونی همراهی کنیم. از تهیه اسناد و مدارک لازم تا حضور در دادگاه و دریافت حقوق شما، ما همیشه در کنار شما خواهیم بود. همچنین، ما خدمات وکالت و مشاوره حقوقی تلفنی - آنلاین و حضوری را با قیمتی رقابتی و منصفانه ارائه می دهیم. ما درک می کنیم که مسائل حقوقی همیشه هزینه های خاص خود را دارند و به همین دلیل تلاش می کنیم تا خدمات حقوقی با بهترین قیمت را ارائه دهیم. با اعتماد به ما، شما می توانید اطمینان داشته باشید که مشکلات حقوقی خود را به بهترین شکل ممکن حل خواهیم کرد. تماس بگیرید و امروز با ما مشاوره کنید. مشاوره و وکالت حقوقی با بهترین قیمت - همراهی حقوقی که به آن اعتماد کنید.

اگر مرد راضی به طلاق نباشد آیا می تواند حقوق زن را ادا نکند؟

اگر مرد راضی به طلاق نباشد ممکن است از پرداخت حق و حقوق زن امتناع کند. این شامل نفقه، نفقه فرزند ، مهریه، اجرت المثل و سایر تعهدات مالی است. مرد همچنین ممکن است سعی کند با مبلغ کمتری در پرداخت این حقوق با زن مذاکره کند و اما در چنین شرایطی قانون چگونه برای احقاق حق زن عمل می کند؟ پرداخت حق و حقوق زن ربطی به طلاق و جدایی ندارد، فلذا چه در حین زندگی زناشویی چه زمانی که قصد طلاق داشته باشند زن می تواند حقوق خود را مطالبه کند، با توجه به عدم رضایت مرد، حضور بهترین وکیل خانواده در چنین شرایطی بسیار تاثیرگذار و کمک کننده خواهد بود.

تاثیر بخشش مهریه در مخالفت مرد

گفتیم در صورتی که زن درخواست طلاق دهد و بخواهد از شوهرش جدا شود اما علت نداشته باشد درخواست طلاق زن با اعتراض مرد به طور کلی رد می شود. اگر زن برای طلاق از مرد دلایلی مثل عسر و حرج، غیبت شوهر، عدم پرداخت نفقه یا شروط دوازدگانه طلاق داشته باشد و به واسطه وجود یکی از این موارد درخواست خود مبنی بر طلاق را تقدیم دادگاه خانواده کند.

اگر بتواند علت ارائه شده را در خلال رسیدگی به پرونده طلاق نزد قاضی دادگاه اثبات کند می تواند با گرفتن مهریه از شوهرش جدا شود و مخالفت مرد تاثیری در صدور رای طلاق نخواهد داشت. در صورتی که زن برای جدایی علت نداشته باشد یا نتواند هیچ علتی را اثبات کند نمی تواند به آسانی بگوید مهریه ام را می بخشم و طلاق می گیرم، ضرب المثل قدیمی راجع به این که مهرم حلال جونم آزاد در جایی که مرد راضی به طلاق دادن زن و جدایی نباشد هیچ کاربردی نخواهد داشت.

طلاق حق مرد بوده و زن برای جدایی نیاز به ارائه علت دارد در صورتی که زن علت برای جدایی نداشته باشد صرفا با بذل مهریه نمی تواند طلاق بگیرد. زمانی زن با بخشش مهریه موفق به طلاق می شود که مرد به جدایی با بخشش مهریه رضایت دهد و در صورت طلاق گرفتن زن بدون علت با بخشش مهریه طلاق از نوع خلع و غیر قابل رجوع خواهد بود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره این که در صورتی که زن درخواست طلاق دهد و در صورتی که مرد راضی به طلاق نباشد در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی ساوا اپ هم آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ساوا اپ به سوالات شما عزیزان پیرامون این موضوع که در صورتی که زن درخواست طلاق دهد و در صورتی که مرد راضی به طلاق نباشد پاسخ دهند.

شرطی که به زن اجازه می دهد تقاضای طلاق کند

دفترچه های ازدواج که در دفاتر ازدواج ثبت می شوند دارای بند هایی می باشند که در صورت امضاء از سوی شوهر، زن این اختیار را خواهد داشت که پس از حصول این شرایط راسا در دادگاه های خانواده حاضر شده و تقاضای طلاق کند.

در بند «الف» این عقد نامه ها آمده: ضمن عقد نکاح خارج لازم زوج شرط کرد هرگاه طلاق بنا به درخواست زوجه نباشد و طبق تشخیص دادگاه تقاضای طلاق ناشی از تخلف زن از وظایف همسری یا سوء اخلاق و رفتار او نبود، زوج موظف است تا نصف دارایی موجود خود را که در ایام زناشویی با او به دست آورده طبق نظر دادگاه بلاعوض به زوجه منتقل کند.

در بند «ب» آن هم ضمن عقد نکاح خارج لازم زوج به زوجه وکالت بلاعزل با حق توکیل غیر می دهد که زن در صورت تحقق شرایطی، از ناحیه مرد وکیل است خودش شخصاً یا با انتخاب فرد دیگری به عنوان وکیل به دادگاه مراجعه کند و پس از اثبات ادعا، درخواست طلاق کند.

شروط ضمن عقد نکاح شامل 12 شرط بوده که به آن شروط دوازده گانه عقد نکاح می گویند. این شروط عبارت هستند از :

  1. دومین شرط ذکر شده در عقدنامه که به زن اجازه طلاق می دهد، بدرفتاری زوج است به حدی که ادامه زندگی را برای زوجه غیر قابل تحمل کند.
  2. زن می تواند از دادگاه تقاضای صدور طلاق کند، در صورت خودداری شوهر از دادن خرجی زن و انجام دیگر حقوق واجب زن به مدت 6 ماه.
  3. سومین شرطی که با وجود آن زن اختیار طلاق دارد، بیماری خطرناک غیر قابل درمان مرد است در حدی که سلامت زن را به خطر اندازد.
  4. شرط چهارم دیوانه بودن مرد است در وقتی امکان فسخ وجود ندارد.
  5. پنجمین شرط مندرج در عقدنامه، اشتغال مرد به کاری بوده که به حیثیت و آبروی زن و مصالح خانوادگی او لطمه بزند در این صورت زن می تواند تقاضای طلاق کند.
  6. ابتلاء زوج به هر گونه اعتیاد مضری که به تشخیص دادگاه به اساس زندگی خانوادگی خللی وارد آورد و ادامه زندگی را برای زوجه دشوار کند مثل اعتیادی که منجر به بیکاری مرد، فروش اثاثیه منزل و وارد کردن ضرر به سلامت جسمی و روحی زن و فرزند شود.
  7. محکومیت شوهر به مجازات 5 سال حبس یا بیشتر، یا به جزای نقدی که بر اثر ناتوانی از پرداخت، منجر به 5 سال بازداشت شود یا به حبس و جزای نقدی که مجموعاً منتهی به 5 سال بازداشت یا بیشتر شود و حکم مجازات در حال اجرا باشد هم یکی دیگر از شروط ضمن عقد نکاح بوده که به زن امکان مطلقه شدن را می دهد.
  8. هشتمین شرطی بوده که به استناد آن زن حق طلاق پیدا می کند. در صورتی که زوج زندگی خانوادگی را بدون عذر موجه ترک کند یا این که 6 ماه متوالی بدون عذر موجه غیبت کند، زن می تواند با مراجعه به دادگاه و بدون حضور شوهر طلاق خود را ثبت کند.
  9. از جمله مواردی که دادگاه تقاضای زن را برای طلاق می پذیرد و در عقدنامه هم ذکر شده، محکومیت قطعی زوج بر اثر ارتکاب به جرم و اجرای هر گونه مجازات اعم از حد و تعزیر بوده که مغایر با حیثیت و شئون خانوادگی زن باشد تشخیص این امر هم با توجه به وضع و موقیعت زن و عرف و موازین دیگر با دادگاه می باشد.
  10. دهمین شرط از شروط دوازده گانه عقد نکاح، بچه دار نشدن مرد پس از گذشت 5 سال از زندگی مشترک به جهت عقیم بودن یا عوارض جسمی دیگر بوده که در این صورت زن می تواند تقاضای طلاق کند.
  11. آخرین شرطی که زوج در عقدنامه آن را امضا می کند و اختیار طلاق را به همسرش می دهد، ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسر بوده که در صورت وقوع این مورد، زن حق طلاق را از مرد می گیرد.
  12. همینطور در صورتی که زوج مفقودالاثر شود و ظرف 6 ماه پس از مراجعه زوجه به دادگاه پیدا نشود هم دادگاه حکم طلاق را صادر می کند.

مرد تا چه مدت میتواند طلاق ندهد طلاق به علت تنفر اگر زن درخواست طلاق دهد و اگر مرد راضی به طلاق نباشد سریع ترین راه طلاق از طرف زن قانون جدید طلاق از طرف زن طلاق از طرف مرد بدون رضایت زن اگر مرد طلاق ندهد زن میتواند طلاق بگیرد

زن علاوه بر شرایط مندرج در قباله ازدواج می تواند حق سکونت که اختیار مشخص محل سکونت را به زن واگذار می کند، حق تحصیل و حق اشتغال یا هر شرطی که مخالف اقتضای عقد نکاح نباشد را در سند ازدواج خود با توافق شوهر درج کند. با تحقق یکی از شرایط دوازده گانه و اثبات آن در دادگاه، زن می تواند با کمک وکالت ضمن عقد با مراجعه به دادگاه خانواده و طی تشریفات قانونی نسبت به اجرای طلاق اقدام کند.

در مواردی هم اتفاق می افتد که مرد و زن بر سر داشتن حق طلاق زن بدون هیچ پیش شرطی رضایت دارند یا زنانی در پی دریافت این حق می باشند که این مورد خارج ار این دوازده شرط در صورتی محقق می شود که مرد در دفاتر استاد رسمی «وکالت در طلاق» را به زن دهد که در این صورت زن هر زمانی و فارغ از هر پیش شرطی می تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند.

    چگونه کار خود را به بهترین وکیل طلاق بسپاریم؟ بهترین وکلا برای شما کسانی هستند که در دعاوی ابطال حق طلاق تخصص دارند.

 

آیا نیاز به راهنمایی حرفه ای و حل مسائل حقوقی خود دارید؟ آیا در جستجوی بهترین وکیل حقوقی هستید؟ ا موسسه حقوقی ساوا اپ همراه شوید تا بهترین وکلا حقوقی را برای شما پیدا کنیم. در موسسه حقوقی ساوا اپ، با تجربه و متخصصان حقوقی برای رسیدگی به همه نیازهای حقوقی شما همراهی می کنیم.

وکلا ما توانایی های استثنایی در زمینه های مختلف حقوقی از جمله حقوق خانواده، حقوق کیفری، حقوق کسب و کار، حقوق ملکی و بسیاری دیگر را دارند. تضمین ما این است که با بهره گیری از بهترین وکلا حقوقی، به شما کمک خواهیم کرد تا بهترین نتیجه را در پرونده حقوقی خود بدست آورید. از مشاوره تا نمایندگی در دادگاه، ما در هر مرحله از رسیدگی به پرونده شما پشتیبانی خواهیم کرد.

ما در موسسه حقوقی ساوا اپ به ارائه خدماتی با کیفیت بالا و به صورت شفاف و محترمانه متعهد هستیم. ما به اهمیت احترام به حریم خصوصی شما و حفظ سریت اطلاعات اهمیت می دهیم و همواره در تمامی مراحل رسیدگی به پرونده شما این اصل را رعایت خواهیم کرد.

پرونده حقوقی شما برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل، تلاش می کنیم تا با بهره گیری از بهترین استراتژی ها و تکنیک های قانونی، به بهترین نتیجه ممکن برسیم. با موسسه حقوقی ساوا اپ، بهترین وکیل حقوقی را پیدا کنید و به راحتی و با اطمینان مشکلات حقوقی خود را حل کنید. تماس بگیرید و قدم اول را برای دستیابی به عدالت بردارید.

منتشر شده در 04 دی 1402
دسته‌ها: مقالات

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

درخواست مشاوره
مراحل طلاق توافقی
حضانت فرزند بعد از طلاق
مشاوره حقوقی طلاق توافقی
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: