مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

حضانت فرزند بعد از طلاق

حضانت فرزند قبل از طلاق با کیست، حضانت فرزند بعد از طلاق، قانون جدید ملاقات فرزند، حضانت فرزند پسر، حضانت بچه، حق حضانت فرزند، قانون جدید حضانت فرزند پسر، حضانت بچه بعد از طلاق - امکان دارد هر زوجی به علل مختلف مجبور باشند كه...

image

حضانت فرزند قبل از طلاق با کیست، حضانت فرزند بعد از طلاق قانون جدید ملاقات فرزند، حضانت فرزند پسر، حضانت بچه، حق حضانت فرزند، قانون جدید حضانت فرزند پسر، حضانت بچه بعد از طلاق - امکان دارد هر زوجی به علل مختلف مجبور باشند كه از هم جدا شود و طلاق بگیرند. اما یکی از اصلی ترین بحث های هر زوجی در این زمان، حضانت فرزند بعد از طلاق می باشد.  باید بدانید كه موارد متفاوتی در زمان حضانت فرزندان وجود دارد كه باید به آن توجه شود و قضات با توجه به آن حضانت را از یکی از والدین سلب و به دیگری واگذار می کنند. در این مطلب از بلاگ ساوا اپ قصد داریم در خصوص حضانت فرزندان بعد از طلاق نکاتی را بیان کنیم.

 

طلاق چه تاثیری در نقش پدر و مادری دارد؟

طلاق رابطه زناشویی را از بین می‌برد اما در نقش والدین تاثیری ندارد. پدر و مادر حتی پس از طلاق می‌توانند فرزند خود را ببینند و او را از مهر و محبت خود سیراب کنند. از این رو قانون به والد اجازه نمی‌دهد بدون موافقت والد دیگر مهاجرت کرده و فرزندش را با خود ببرد. برای سفر زیارتی نیاز به اجازه طرف مقابل نیست و طبق قانون امکان پذیر است. پدر و مادر برای دیدار فرزند می‌توانند با یکدیگر توافق کنند اما در صورتی که نتوانند ساعتی را مشخص کنند تا والدی که فرزند نرد او نیست بتواند کودک خود را ملاقات کند، دادگاه زمانی را مقرر می‌کند.

حتی در صورت فاسد بودن پدر یا مادر مانعی برای دیدار وجود ندارد. پدر یا مادری که فرزند نزد او زندگی می‌کند حق منع ملاقات را ندارد و در صورت جلوگیری از دیدار فرزندش با طرف مقابل به ۳ تا ۶ ماه حبس و جریمه نقدی ۱.۵ تا ۳ میلیون محکوم می‌شود. اگر والدین بتوانند درمورد زمان ملاقات به نتیجه برسند دیگر نیاز به مراجعه به محاکم قضایی برای تعیین زمان نیست.

 

حضانت چیست؟

حضانت به معنی مراقبت، حمایت و سرپرستی کودکانی بوده كه هنوز به سن بلوغ نرسیده اند. اگر والدین قصد طلاق داشته باشند، دادگاه با توجه به مواردی مثل سن فرزند، شرایط مالی، شرایط اخلاقی و بعضی موارد دیگر، سرپرستی او را به یکی از والدین واگذار می کند.

به طور کلی تا رسیدن فرزندان به سن 7 سال، مادر در اولویت حضانت می باشد. یعنی در صورتی كه مادر شرایط مالی و اخلاقی مناسب برای حمایت از فرزندان را داشته باشد، فرزندان با او زندگی خواهند کرد. بعد از 7 سالگی و تا رسیدن فرزندان به سن بلوغ، اولویت حضانت آن ها با پدر بوده و آن ها پیش پدر خود زندگی خواهند کرد. دقت کنید كه در صورت نداشتن صلاحیت اخلاقی، مالی و سوء رفتار با کودک، این اولویت ها از پدر و مادر سلب خواهد شد و دادگاه حضانت را به هر یک از والدینی كه شرایط مناسب را دارد، واگذار خواهد کرد.

حضانت فرزند پسر بعد از طلاق

ماده 1169 قانون مدنی: «برای حضانت و نگهداری طفلی كه ابوین او جدا از یکدیگر زندگی می کنند، مادر تا سن هفت سالگی اولویت دارد و بعد از آن حضانت با پدر می باشد.»

حضانت فرزند پسر بعد از طلاق اولین موردی بوده كه در این مطلب به آن خواهیم پرداخت. این مورد یکی از مواردی بوده كه در قانون به آن اشاره شده. به سبب قانون تا رسیدن پسر به سن 7 سالگی اولویت حضانت او با مادر می باشد. بعد از این كه سن پسر به 7 سال برسد، اولویت حضانت پدر خواهد بود و این موضوع تا زمان بلوغ ادامه دارد. بعد از این كه پسر به سن بلوغ رسید، خودش می تواند انتخاب کند كه دوست دارد با کدام یک از والدینش زندگی کند. بعد از این كه پسر به سن بلوغ برسد خودش می تواند انتخاب کند كه با کدام والدین زندگی کند. 

حضانت فرزند دختر بعد از طلاق

حضانت فرزند دختر بعد از طلاق توافقی مورد دیگر قابل بررسی در این مطلب می باشد. باید بدانید كه در قانون جدید، میان حضانت فرزند دختر و پسر تفاوتی وجود ندارد و مثل پسران، حضانت دختران تا 7 سالگی با مادر و بعد از آن تا رسیدن به سن بلوغ با پدر می باشد. با رسیدن دختران به سن بلوغ، خود می توانند انتخاب کنند كه دوست دارند كه با کدام یک از والدین زندگی کنند.

حضانت فرزند تا چند سالگی با مادر است؟

مادر تا رسیدن فرزندان به سن 7 سالگی در اولویت حضانت قرار دارد. به همین علت معمولاً اگر مشکل دیگری وجود نداشته باشد، دادگاه حق حضانت را تا این زمان به مادران می دهد. 

حضانت فرزند تا چند سالگی با پدر است؟

از 7 سالگی تا رسیدن فرزندان به سن بلوغ، حق حضانت آن ها در صورت عدم وجود بعضی مشکلات با پدر می باشد. باید بدانید كه در قانون گفته شده كه سن بلوغ دختران 9 سال و سن بلوغ پسران 15 سال می باشد. پس پدر تا رسیدن دختران به 9 سالگی و پسران به 15 سالگی در اولویت حضانت بوده و بعد از آن فرزندان می توانند مشخص کنند كه دوست دارند با کدام یک از والدین خود زندگی کنند.

حضانت فرزند پسر بعد از سن پانزده سالگی

حضانت فرزندان پسر بعد از 15 سالگی بر عهده خودشان بوده و خودشان یکی از والدین را انتخاب خواهند کرد.، فرزندان پسر بعد از رسیدن به 15 سالگی در قانون بالغ محسوب می شوند. به همین علت در این زمان خود می توانند تصمیم بگیرند كه دوست دارند با پدر یا مادرشان زندگی کنند.  

 

حضانت فرزند بعد از فوت پدر

حضانت فرزند بعد از فوت پدر در صورت وجود شرایط لازم با مادر می باشد. یکی از مواردی كه بعد از فوت پدر مطرح است، حق حضانت فرزندان می باشد. با توجه به این نکته كه در زمان حیات تأمین نیازهای مالی و نفقه بر عهده پدر است، بعد از فوت او اگر مادر از نظر مالی، اخلاقی و صلاحیت های دیگر مشکلی نداشته باشد، قانون حضانت فرزندان را به مادر می دهد. 

باید دقت کنید كه سرپرستی و حضانت فرزندان به مادر واگذار می شود اما قانون به اجداد پدری مخصوصاً پدر بزرگ حق ملاقات با نوه را داده. اگر مادر با این مورد مخالفت کند، دادگاه می تواند شرایط ملاقات را فراهم و مادر را ملزم به انجام این ملاقات کند.

حضانت فرزند بعد از ازدواج مجدد مادر

تا چندی پیش در صورت ازدواج مجدد مادر، حضانت فرزند از او ساقط شده و فرزند به پدر سپرده می‌شد اما در قانون جدید حمایت از خانواده اگر فرزند به مادر خود نیاز اساسی داشته باشد و مادر نیز دارای شایستگی سرپرستی بوده و از لحاظ روانی در سلامت باشد حتی در صورت ازدواج مجدد می‌تواند حضانت فرزند خود را حفظ کند.

پس در صورت حفظ امنیت کودک حضانت فرزند بعد از ازدواج مادر سلب نمی‌شود و مادر بعد از ازدواج نیز می‌تواند فرزند خود را تا سن مقرر شده نزد خود نگه دارد.حضانت فرزند تنها در صورتی از مادر سلب می‌شود که شرایط نگهداری تغییر کند. برای مثال اگر شوهر مادر با فرزند رفتار مناسبی نداشته باشد و باعث آزار و اذیت کودک شود حق حضانت از مادر سلب می‌شود. اما مواردی مانند فوت شوهر سابق این حضانت را سلب نمی‌کند.

در قانون جدید قانون حضور کودک زیر ۱۵ سال را در جلسه رسیدگی ممنوع کرده است؛ بنابراین هر موردی که باعث آزار و اذیت کودک شده باشد و به تربیت او آسیب برساند باعث سلب حضانت فرزند بعد از ازدواج مادر می‌شود. البته این حضانت تنها در صورتی سلب می‌شود که مدارک مستدل ارائه شود.


سوالات قاضی در دادگاه حضانت فرزند - شرایط گرفتن حضانت فرزند توسط مادر - قانون جدید حضانت فرزند پسر - قانون جدید حضانت فرزند دختر - حضانت فرزند پسر بعد از طلاق با کیست - اگر مادر حضانت فرزند را نخواهد - پس گرفتن حضانت فرزند از مادر - شرایط گرفتن حضانت فرزند توسط مادر

 

حضانت فرزندان بعد از عقد موقت

نوعی ازدواج وجود دارد كه به آن ازدواج موقت یا صیغه گفته می شود. این نوع عقد مدت دار بوده و بعد از پایان مدت، زن و مرد از هم جدا می شوند. اگر در طول این زمان فرزندی به دنیا بیاید، دادگاه در خصوص حضانت او مثل حضانت فرزندان حاصل از ازدواج دائم رفتار می کند. این جمله به این معنی بوده كه مثل ازدواج دائم، بعد از طلاق حضانت فرزند تا 7 سالگی بر عهده مادر بوده و بعد از آن تا رسیدن فرزند به سن بلوغ، این حضانت به پدر سپرده خواهد شد.

حضانت فرزند در طلاق توافقی

معمولاً مشخص حضانت فرزندان بعد از طلاق بر عهده دادگاه می باشد. اما زمانی كه والدین به طلاق توافقی اقدام می کنند، می توانند در خصوص حضانت فرزندان هم سازش کنند. اگر والدین در این خصوص به توافق برسند، دادگاه دخالتی در این مورد نخواهد داشت و اجازه می دهد تا والدین اگر شرایط نگهداری درست فرزند را دارند، حضانت آن ها را بر عهده بگیرند. البته اگر شرایط لازم برای حضانت فرزندان توسط والدینی كه قصد سرپرستی او را دارند، فراهم نباشد، دادگاه این حضانت توافقی را نقض می کند و حکم لازم را صادر خواهد کرد.

حضانت فرزند پسر قبل از طلاق

حضانت فرزند قبل از طلاق موضوعی مهم بوده و باید به آن پرداخت زیرا امکان دارد فرایند طلاق طولانی شود. باید بدانید كه قانون گذار برای کل فرایند یک قانون کلی مشخص کرده و حضانت فرزند پسر قبل از طلاق هم بر اساس همین قاعده مشخص شده.

حضانت فرزندان تا 7 سالگی در صورت وجود شرایط لازم بر عهده مادر و بعد از آن تا رسیدن آن ها به سن بلوغ بر عهده پدر می باشد. اگر پدر یا مادری كه در اولویت حضانت فرزند است، شرایط لازم را برای نگهداری درست از فرزند نداشته باشد، سرپرستی از وی گرفته می شود و به دیگری واگذار خواهد شد.

خروج فرزند از کشور بعد از طلاق

خروج فرزند از کشور بعد از طلاق، حضانت فرزند بعد از طلاق، قانون جدید ملاقات فرزند، حضانت فرزند پسر، حضانت بچه، حق حضانت فرزند، قانون جدید حضانت فرزند پسر، حضانت بچه بعد از طلاق

طبق ماده 42 قانون حمایت خانواده: «فرزند را نمی توان بدون رضایت ولی، قیم یا شخصی كه مسئولیت حضانت و نگهداری به آنان واگذار شده، از محل اقامت مشخص شده بین طرفین یا محل اقامت قبل از وقوع طلاق به محل دیگر یا خارج از کشور فرستاد، مگر اینكه دادگاه آن را به مصلحت فرزند بداند و با در نظر گرفتن حق ملاقات اشخاص ذی حق، این موضوع را اجازه دهد.» دادگاه در صورت موافقت با خارج کردن فرزند از کشور، بنابر درخواست ذی نفع، برای تضمین بازگرداندن فرزند تأمین مناسبی اخذ می کند.

 

 

موارد سلب حضانت فرزندان از پدر یا مادر چیست؟

اگر پدر یا مادر صلاحیت لازم برای سرپرستی فرزند را نداشته باشند حضانت از آن ها سلب می شود. در بعضی مواقع با صلاح دید دادگاه حضانت فرزندان از پدر و مادر بنا به عللی سلب می شود. این سلب حضانت معمولاً به این علت بوده كه پدر یا مادر صلاحیت لازم برای نگهداری کودک را ندارند و زندگی کودک با این افراد امکان دارد موجب وارد آمدن صدمات روحی و جسمی فراوانی به او وارد شود. به همین علت قانون در این خصوص پیش بینی هایی انجام داده.

ماده 1173 قانون مدنی: «هرگاه در اثر عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادری كه طفل تحت حضانت اوست، صحت جسمانی یا تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر باشد، محکمه می تواند به تقاضای اقربای طفل یا به تقاضای قیم او یا به تقاضای رئیس حوزه قضایی، هر تصمیمی را كه برای حضانت طفل مقتضی بداند، اتخاذ کند»

بر اساس این قانون اگر موارد زیر وجود داشته باشند، سلب حضانت فرزند از پدر یا مادر صورت خواهد گرفت.

دقت کنید كه میزان موارد گفته شده به چه اندازه است یا کدام موارد انحطاط اخلاقی محسوب می شود بر عهده قاضی می باشد. قاضی بعد از بررسی های لازم دستور سلب حضانت فرزند از مادر یا پدر را صادر خواهد کرد.

 

6 موانع حق حضانت فرزندان

اشتهار به فساد اخلاق و فحشا

گاهی پدر و مادرانی هستند که محل سکونت فرزند را تبدیل به خانه فساد یا قمارخانه نموده اند و محلی ناامن برای زندگی فرزند تدارک دیده اند. هرگونه ادعا در خصوص اشتهار به فساد اخلاق و فحشا در دادگاه قابل اثبات نیست زیرا اینگونه دعاوی باید براساس اسناد و مدارک محکمه پسند باشد. گاهی فقط صرف دادن پیامک به شخص دیگر توسط فردی که حضانت فرزند را دارد دال بر فساد اخلاقی و فحشا نمی باشد.

اعتیاد زیان آور به الکل، مواد مخدر و قمار

یکی از مواردی که باعث سلب حضانت از پدر یا مادر می شود اعتیاد به مواد مخدر و مشوربات الکلی و نیز قمار می باشد. البته لازم به ذکر است که قید کلمه زیان آور در بند یک ماده 1173 قانون مدنی بیانگر این است که اعتیاد پدر یا مادر باید حتماً زیان آور باشد.

شاید منظور قانونگذار این بوده باشد با این که اعتیاد از هر لحاظی و از هر دیدگاهی غیر قابل قبول است و در کل جوامع بشری این رفتار مردود است اما چنانچه زیان آور نباشد و باعث نشود که صحت جسمانی یا تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر باشد مانع از حضانت فرزند نگردد.

در هر حال چنانچه هر یک از پدر یا مادر اعتیاد زیان آور به مواد مخدر و مشروبات الکلی و قمار داشته باشند شخص ذی صلاح (هر یک از مادر یا پدر که اعتیاد ندارد و حضانت فرزند به عهده او نیست) می تواند با استناد به اعتیاد طرف مقابل در دادگاه خانواده طرح دعوای سلب حضانت نماید و دادخواست سلب حضانت به دلیل اعتیاد تقدیم دادگاه نماید.

دلایلی که به دادگاه می توان ارائه داد معرفی شهود جهت شهادت دادن، درخواست از دادگاه جهت معرفی خوانده به پزشکی قانونی جهت آزمایش اعتیاد، گزارش پلیس نیز اشاره نمود. دادگاه پس از رسیدگی چنانچه اعتیاد زیان آور خوانده برای دادگاه اثبات شود حکم به سلب حضانت از خوانده می نماید و حق حضانت فرزند را به خواهان یا شخص ذی صلاح منتقل می نماید و قابل ذکر است که حق ملاقات که بعداً مفصل به آن می پردازیم به قوت خود باقی است.

مبتلا شدن به بیماری مسری (واگیردار)

چنانچه مادر یا پدر که حضانت فرزند را بر عهده دارند مبتلا به بیماری مسری مانند حصبه و سل ریوی و امثالهم شود و بیم این باشد که بیماری به کودک سرایت کند می توان حق حضانت را از شخص ذی حق سلب نمود البته در صورتی که بتوان دادگاه را متقاعد نمود که این بیماری برای سلامت طفل خطرناک است یا شخص مبتلا به بیماری مسری بتواند توسط پرستار وظایف و تکالیف در قبال حضانت فرزند را انجام نماید، در این صورت است که حق حضانت پا برجاست.

ابتلا به بیماری های روانی با تشخیص پزشکی قانونی

شخصی که مبتلا به بیماری روانی باشد می تواند خود صدمه و خسارت نیز وارد نماید چه رسد به طفل و کودکی که تحت حضانت و نگهداری آن شخص است. در هر حال تشخیص این امر با پزشکی قانونی می باشد و در این خصوص می توان به بخش سلب حضانت طفل از مادر در همین مقاله رجوع نمود.

تکرار ضرب و جرح غیرمتعارف

لازم به ذکر است که اشخاصی که به سن 18 سال تمام شمسی نرسیده باشند از حمایت قانون طبق ماده 1 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان برخوردارند. اگر طفلی مورد کودک آزاری قرار گیرد براساس ماده 5 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان می توان از شخص ذی حق حضانت شکایت کیفری و حق حضانت را از ایشان سلب نمود. 

سوء استفاده از کودک تحت حضانت

چنانچه شخص دارای حق حضانت، از کودک سوءاستفاده نماید یا به اجبار از طفل در مشاغلی که ضد اخلاقی بوده مانند فساد و فحشا و تکدی گری و همچنین قاچاق استفاده نماید این حق را از خود سلب نموده است. به طور مثال از کودک برای حمل و انتقال موادمخدر استفاده کند. در چنین مواردی نیز می توان با تقدیم دادخواست سلب حضانت به دادگاه شخص خاطی را از حق خود ساقط نمود.

 

حضانت فرزند قبل از طلاق با کیست؟

گفتیم كه در دوران زندگی مشترک، زن و شوهر باید با همکاری یکدیگر به نگهداری و تربیت فرزندان بپردازند. امّا اگر در دوران زندگی مشترک درباره نگهداری و تربیت فرزند بین پدر و مادر اختلافی به وجود آید، حضانت فرزند با چه کسی است؟

با توجه به حکم ماده 1105 قانون مدنی كه ریاست خانواده را از خصایص مرد دانسته است، به نظر می رسد در موارد اختلاف، نظر مرد باید رعایت شود. در هر صورت در موضوع حضانت اصل، رعایت مصلحت فرزند می باشد. پس در صورتی كه رویه پدر در تربیت و نگهداری از فرزند به مصلحت وی نباشد، هریک از نزدیکان او از جمله مادر می تواند در این مورد به دادگاه مراجعه کند.

 

حضانت فرزند در طلاق توافقی

همانطور كه در مقاله مربوط به طلاق توافقی گفته شد، در طلاق توافقی همه چیز باید با توافق زوجین صورت بگیرد. در مورد حضانت فرزند هم به همین ترتیب می باشد. یعنی پدر و مادر باید در مورد حضانت فرزند با یکدیگر به توافق برسند.

نکته ای كه باید به آن دقت کنید این بوده كه، در طلاق توافقی والدین حق دارند تنها در مورد حضانت فرزندی توافق کنند كه در پسر کمتر از 15 سال همه سن داشته باشد و در دختر هم کمتر از 9 سال همه سن داشته باشد، در غیر این صورت حق انتخاب با خود فرزند خواهد بود. بعد از آنكه پدر و مادر در بحث حضانت فرزند با یکدیگر به توافق رسیدند باید تکلیف دو مورد را حتما مشخص کنند:

نفقه فرزند در طلاق توافقی

نفقه فرزند مشترک را می تواند مادر به عهده بگیرد یا پدر. در این شرایط معمولا والدین بر سر میزان نفقه با یکدیگر به مشکل میخورند. در این شرایط می توانند از دادگاه رسیدگی کننده به طلاق توافقی بخواهند تا کارشناس آن ها میزان نفقه فرزند مشترک را مشخص کند. اما به طور کلی نفقه اولاد به عهده پدر می باشد. در طلاق توافقی پدر و مادر باید در زمینه نفقه فرزند مشترک و میزان آن هم با یکدیگر توافق کنند.

یک سؤال مهم: آیا امکان افزایش میزان نفقه فرزند وجود دارد یا خیر؟ قطعاً وجود دارد. با توجه به تورم و افزایش قیمت ها بعضا شرایطی به وجود می آید كه ارزش نفقه دریافتی کم می شود. در این شرایط دریافت کننده نفقه باید دادخواستی را همراه با علت جهت افزایش میزان نفقه به دادگاه ارائه کند.

ملاقات فرزند بعد از طلاق توافقی

طبق ماده 1174 قانون مدنی: «اگر به علت طلاق یا به هر علت دیگری والدین فرزند در یک منزل ساکن نباشند، هریک از والدین كه فرزند تحت حضانت او ناست حق ملاقات فرزند خود را دارد. مشخص زمان و مکان ملاقات و سایر جزئیات مربوط به آن در صورت اختلاف بین پدر و مادر و نبود توافق با دادگاه خانواده است.»

نمی توان فرزند را به خاطر حق حضانت از ملاقات با پدر، مادر و سایر خویشاوندانش محروم کرد. علاوه بر آن پدر، مادر و خویشاوندان فرزند حق دارند او را ملاقات کنند. امّا دو نکته مهم كه آگاهی از آن ها برای شما الزامی می باشد.

نکته اول: در صورتی كه یکی از والدین احساس کند كه برخلاف توافق، حضور فرزند نزد طرف مقابل موجب آسیب دیدن فرزند می شود، باید به دادگاه مراجعه کند. دادگاه بعد از بررسی علل اگر تشخیص دهد حضانت و نگهداری از کودک توسط فرد مقابل برخلاف مصلحت وی است، تصمیم دیگری اتخاذ خواهد کرد.

نکته دوم: منع ملاقات فرزند برای طرف دیگر تا دو بار جزای نقدی و برای بار سوم سبب سلب حضانت فرزند می شود.

 

 

 

انواع ضمانت اجرای حضانت

قانون برای آنكه هریک از والدین وظایف خود را در اجرای حضانت فرزند بعد از طلاق به درستی انجام دهند، سه ضمانت اجرایی در نظر گرفته بوده كه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

ضمانت اجرایی خودداری از اعمال حضانت

طبق ماده 1172: «هیچ یک از والدین حق ندارند در مدتی كه حضانت فرزند به عهده اوست، از نگهداری وی امتناع کند. در صورت امتناع یکی از والدین، حاکم باید به تقاضای قیم یا یکی از نزدیکان و یا به تقاضای مدعی العموم فرزند را به هریک از والدین كه حضانت به عهده اوست، الزام کند.»

ضمانت اجرایی جلوگیری از اعمال حق حضانت

طبق ماده 632 قانون مجازات اسلامی: «در صورتی كه کسی از دادن فرزندانی كه به اون سپرده شده، در موقع مطالبه اشخاصی كه قانوناً حق مطالبه دارند، امتناع کند به مجازات حبس از 3 تا 6 ماه یا به جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا سه میلیون ریال محکوم خواهد شد.»

ضمانت اجرایی عدم مواظبت از فرزند

طبق ماده 1173: «در صورتی كه کسی كه نگهداری یا مواظبت از فرزند به اون سپرده شده در انجام وظایف خود کوتاهی کند و زیانی به فرزند وارد شود، مسئول جبران زیان وارده خواهد بود.»

به عنوان مثال ماده 633 قانون مجازات اسلامی گفته است: «هرگاه کسی شخصاً یا به دستور دیگری فرزند یا شخصی را كه قادر به محافظت از خود ناست، در محلی كه خالی از سکنه است رها کند به حبس شش ماه تا دو سال و یا جزای نقدی سه تا دوازده میلیون ریال محکوم خواهد شد.»

 

ساوا اپ، مرکز ارائه خدمات مشاوره حقوقی و وکالت حضانت فرزند پس از طلاق است، شما می توانید برای درخواست وکیل یا دریافت مشاوره تلفنی حقوقی از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با ما در تماس باشید. در کنار شما هستیم تا بهترین هارا برای شما رقم بزنیم.

منتشر شده در 17 مرداد 1402
دسته‌ها: مقالات

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

درخواست مشاوره
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: