مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

عده در طلاق چیست؟ زمان شروع عده طلاق | سوالات متداول در خصوص عده بعد از طلاق

عده در طلاق چیست؟ زمان شروع عده طلاق چقدر است؟ بعد از انحلال نکاح زن باید مدتی را برای ازدواج مجدد صبر نماید و در این مدت ازدواج خودداری نماید. اما عده انواع مختلفی دارد. عده وفات، عده طلاق، عده زنان باردار و... از انواع عده است که در زمان و شرایط رعایت آن تفاوت هایی دارد.

image

عده در طلاق چیست؟ زمان شروع عده طلاق چقدر است؟ بعد از انحلال نکاح زن باید مدتی را برای ازدواج مجدد صبر نماید و در این مدت ازدواج خودداری نماید. اما عده انواع مختلفی دارد. عده وفات، عده طلاق، عده زنان باردار و... از انواع عده است که در زمان و شرایط رعایت آن تفاوت هایی دارد.

عده طلاق توافقی - رابطه در عده طلاق - عده طلاق سه طهر است یعنی چه - عده طلاق برای مرد - عده طلاق چند روز است - دلیل سه ماه عده بعد از طلاق - عده طلاق بائن چند روز است - عده سه ماه و ده روز

عده در طلاق چیست؟ زمان شروع عده طلاق

فلسفه عدّه

هم اکنون با کمک دارو، یا به کار بردن وسایل پیشگیری پزشکی، بطور قطع می توان از بارداری زن جلوگیری کرد، با چنین فرضی آیا بر زنانی که از امکانات فوق استفاده می کنند، لازم است عدّه نگه دارند؟

جواب: از جواب بالا معلوم شد.

هم اکنون از نظر پزشکی امکانات آزمایشگاهی و تجهیزاتی نظیر سونوگرافی وجود دارد که در کوتاهترین زمان می توان بطور قطع، یقین حاصل کرد که زنی در اثر همبستری و نزدیکی باردارشده، یا خیر؟ حال با چنین فرضی، آیا مدّت عدّه طلاق همان بوده که قبلاً در احکام آورده شده، یا قابل تغییر است؟

جواب: همان گونه که قبلاً اشاره شد عدّه تنها مربوط به مسأله بارداری نیست، در واقع در حقیقت حریم زوجیت است؛ بنابراین در صورتی که زنی چند سال از شوهرش دور باشد بعد او را طلاق دهد، باید عدّه نگه دارد.

 آیا زن، در صورت یقین به عدم انعقاد نطفه، می تواند پیش از سپری شدن ایام عادت اقدام به ازدواج کند؟

جواب: عدّه در حقیقت حریم زوجیت است، و فلسفه و حکمت آن منحصر به انعقاد نطفه نیست؛ برای همین در صورتی که مرد سال ها از زن خود جدا زندگی کند، یا در مسافرت باشد، پس از طلاق، عدّه بر زن مدخوله غیر یائسه واجب می باشد.

عدّه عقد دائم

 ابتدای شروع عدّه طلاق از چه زمانی است؟

جواب: ابتدای شروع عدّه طلاق از آن موقعی بوده که صیغه طلاق خوانده می شود، خواه زن بداند یا نداند.

در صورتی که زن پس از تمام شدن مدّت عدّه بفهمد او را طلاق داده اند لازم است دوباره عدّه نگه دارد؟

جواب: خیر، لازم نیست دوباره عدّه نگه دارد.

مقدار عدّه درباره زنانی که عادت می شوند چقدر است؟

جواب: احتیاط آن بوده که بقدری صبر کند که دوبار حیض ببیند و پاک شود زمانی که حیض سوم را دید عدّه او تمام می باشد.

اگر زوج پس از عقد دخول نکرده باشد، ولی انزال صورت گرفته و نطفه به رحم زن منتقل شده باشد، و بعد طلاق واقع شود. آیا زوجه باید عدّه نگه دارد؟ حکم مسأله در صورت حامله شدن، و حامله نشدن زوجه چیست؟

جواب: آری زوجه باید عدّه نگه دارد.

دوشیزه ای برای جوانی در نظر گرفته، و جهت حفظ جهات شرعی عقدشان خوانده می شود، و آن ها گاه از پشت آمیزش می کردند. متأسّفانه پس از مدّتی از هم جدا می شوند، دختر بر اثر جهل به مسأله، بدون رعایت عدّه به عقد دائم شخص دیگری در می آید، حال پس از چند سال زندگی و با داشتن چند فرزند، مسأله را فهمی ده، حکم شرعی او چیست؟

جواب: احتیاط واجب آن بوده که در فرض مسأله، پس از عدّه مجدّداً صیغه عقد بخوانند، و حرام ابدی نیست.

دو سال است اسلام را پذیرفته، و شش ماه بوده که از شوهر زردشتی ام جدا شده ام، عدّه اینجانبه چگونه خواهد بود؟

جواب: در صورتی که مدّت دو سال است اسلام را پذیرفته اید از همان زمان قبول اسلام، عدّه شما شروع شده می باشد و در صورتی که شوهر شما از این امر باخبر بوده، و در مدّت عدّه شما اسلام نیاورده، عدّه شما پایان یافته و از آن شوهر جدا شده اید و نیازی هم به طلاق نیست.

 

ما در ساوا اپ با یک تیم از وکلای حقوقی مجرب و متخصص آماده هستیم به شما در تمامی مسائل حقوقی کمک کنیم. از جمله تنظیم قراردادها، حل اختلافات تجاری، مشاوره در زمینه حقوق کار، حقوق ملکی و خانواده و سایر موارد مربوط به حقوق. با تجربه و دانش گسترده خود، ما می توانیم شما را در تمامی مراحل روند قانونی همراهی کنیم. از تهیه اسناد و مدارک لازم تا حضور در دادگاه و دریافت حقوق شما، ما همیشه در کنار شما خواهیم بود. همچنین، ما خدمات وکالت و مشاوره حقوقی تلفنی - آنلاین و حضوری را با قیمتی رقابتی و منصفانه ارائه می دهیم. ما درک می کنیم که مسائل حقوقی همیشه هزینه های خاص خود را دارند و به همین دلیل تلاش می کنیم تا خدمات حقوقی با بهترین قیمت را ارائه دهیم. با اعتماد به ما، شما می توانید اطمینان داشته باشید که مشکلات حقوقی خود را به بهترین شکل ممکن حل خواهیم کرد. تماس بگیرید و امروز با ما مشاوره کنید. مشاوره و وکالت حقوقی با بهترین قیمت - همراهی حقوقی که به آن اعتماد کنید.

وکیل آنلاین ساوا اپ برای ارائه وکالت و مشاوره حقوقی و کیفری کاملا درکنار شماست، برای دریافت اطلاعات بیشتر تماس بگیرید!

عدّه عقد موقّت

زن مطلّقه ای پس از انقضاء عدّه متعه می شود، و پس از چندی با وساطت بزرگان فامیل قرار می شود با شوهر اوّل ازدواج کند، جریان را به همسر دوم می گوید، او بقیه مدّت عقد موقّت را می بخشد، بعد زن را به عقد دائم خویش در می آورد، و پیش از دخول او را طلاق می دهد، و زن با این استدلال که طلاقِ پیش از دخول عدّه ندارد، بلافاصله به عقد شوهر اوّل در می آید. آیا این کار صحیح است؟

جواب: عدّه عقد سابق با این امور از میان نمی رود، و تا عدّه پایان نیابد ازدواج مجدّد او صحیح نیست، و نمی تواند بدون عدّه به عقد کسی در آید.

عده ازدواج موقت چقدر است؟

جواب: عدّه ازدواج موقّت پس از تمام شدن مدّت، اگر عادت ماهانه می بیند، به مقدار دوحیض کامل بوده و در صورتی که عادت نمی بیند چهل وپنج روز تمام می باشد.

عدّه زن باردار

پایان عده زن باردار چه زمانی است؟

متولّد شدن فرزند یا ساقط شدن آن است، حتّی در صورتی که یک ساعت پس از طلاق بچّه به دنیا آید، عدّه او تمام شده و می تواند شوهر کند.

 عدّه وطی به شبهه

ابتدای عدّه وطی به شُبهه چه زمانی است؟

جواب: مبدأ عدّه وطی به شُبهه زمان حصول علم به وطی به شُبهه می باشد.

 اگر زمان فهمیدن اشتباه در وطی به شُبهه مدّتی پس از وطی باشد، آیا در این صورت هم نگاه داشتن عدّه لازم است؟

جواب: احتیاط نگه داشتن عدّه می باشد.

خانمی در عدّه طلاق یا وفات بوده، که با او وطی به شبهه می شود. آیا لازم است دو عدّه نگه دارد، یا تکمیل همان عدّه اوّل کافی است؟ و در صورتی که دو عدّه لازم باشد، عدّه دوم از چه زمانی آغاز می شود؟

جواب: احتیاط واجب آن بوده که دو عدّه نگه دارد و عدّه دوم پس از انقضای عدّه اوّل شروع می شود.

ب) در فرض فوق، در صورتی که از زوج اوّل، یا از واطی به شبهه حامله شود، آیا عدّه حمل مقدّم بر عدّه دیگری است؟

جواب: عدّه حمل مقدّم است، و بعد عدّه دوم را آغاز می کند.

 استثنائات

در صورتی که زنی که در یائسه نباشد ولی عادت نشود ؛ مدت عده او چقدر است؟

جواب: در صورتی که شوهرش پس از نزدیکی کردن او را طلاق دهد باید پس از طلاق سه ماه عدّه نگه دارد و منظور از سه ماه آن بوده که در صورتی که اوّل ماه است سه ماه تمام هلالی و در صورتی که روز دیگری از ماه است مثل پنجم یا دهم زمانی که پنجم یا دهم ماه چهارم شود عدّه او تمام است، مثلاً در صورتی که پنجم ماه رجب او را طلاق گفته، پنجم ماه شوّال عدّه او تمام می باشد.

در چه صورت زن برای ازدواج مجدد احتیاجی به گذراندن مدت عده ندارد؟

جواب: زنی که از شوهرش طلاق گرفته باید عدّه نگه دارد، مگر این که شوهر با او اصلاً نزدیکی نکرده باشد، یا پیش از نُه سال طلاقش دهد، یا زن یائسه باشد، در این سه صورت پس از طلاق می تواند بلافاصله شوهر کند.

زوجه ای العیاذ بالله از زنا حامله شده و طلاق داده شده می باشد. آیا عدّه او وضع حمل است، یا عدّه غیر حامله دارد؟ حکم مسأله اگر حاملگی با استفاده از وطی به شبهه باشد، چیست؟

جواب: اگر مسلّم باشد حمل از زنیست، و احتمال الحاق به زوج شرعی نباشد، عدّه ای برای حمل نیست، تنها عدّه طلاق دارد و وطی به شبهه عدّه دارد، و در صورت حمل، عدّه آن وضع حمل می باشد.

در صورتی که شخصی زنی را برای خود عقد دائم یا موقّت کند، و تمام تمتّعات را ببرد، و بعداً او را طلاق دهد، یا مدّتش تمام شود، یا مدّتش را ببخشد، آیا در این صورت می تواند بدون رعایت عدّه طلاق، خواهر یا دختر آن زن را عقد کند؟

جواب: چنین زنی عدّه ندارد، و ازدواج با خواهر یا دختر او بلامانع می باشد.

مردی، زن غیر یائسه ای را به عقد موقّت خویش در می آورد، و پیش از تمام شدن مدّت، باقیمانده مدّت را می بخشد، و بعد او را به عقد دائم خویش در می آورد، لطفاً بفرمائید:

الف) آیا عدّه لازم است؟

جواب: عدّه لازم نیست؛ هر چند دخول حاصل شده باشد.

ب) در فرض بالا، در صورتی که پس از عقد دائم و پیش از دخول زن را طلاق دهد، آیا در اینجا عدّه لازم است؟ یا زن می تواند بدون رعایت عدّه بلافاصله با مرد دیگری ازدواج کند؟

جواب: در صورتی که زن بخواهد با دیگری ازدواج کند، باید باقیمانده عدّه عقد موقّت را نگه دارد.

 زنی به عقد ازدواج مردی در می آید و بعد عروسی می کنند و به خانه شوهر می رود، مرد توان نزدیکی ندارد؛ ولی استمتاعات دیگر غیر از نزدیکی صورت گرفته است، متأسّفانه زندگی مشترک آن ها منجر به طلاق می شود، آیا زن باید عدّه طلاق نگهدارد؟ و در صورت طلاق، آیا مهریه زن نصف می شود؟ آیا زن برای ازدواج بعدی باز احتیاج به اذن پدر یا جدّ دارد؟ آیا این دختر می تواند خود را به عقد موقّت دیگری درآورد؟

جواب: در فرض مسأله زن عدّه ندارد و مهر او با طلاق نصف شده و هنوز حکم باکره را دارد.

هرگاه زنی که از زنا باردار شده با زانی یا غیر او ازدواج کند، آیا احتیاج به عدّه دارد؟ در صورتی که شوهرش او را پس از ازدواج طلاق دهد، آیا عدّه دارد؟ و اگر عدّه دارد، آیا عدّه او أبعد الأجلین است، یا عدّه اقراء؟

جواب: زنی که حامل از زنیست عدّه ندارد، و جایز است به عقد زانی یا غیر او در آید، و در صورتی که او را طلاق داد عدّه او به اقراء یا سه ماه است، و وضع حمل معیار نیست و امّا درباره طُهر غیر مواقعه چون این شرط در حامل ساقط است می تواند او را طلاق دهد، پس در صورتی که عادت ماهانه نمی بیند سه ماه صبر می کند و ازدواج می کند.

 

آیا نیاز به راهنمایی حرفه ای و حل مسائل حقوقی خود دارید؟ آیا در جستجوی بهترین وکیل حقوقی هستید؟ ا موسسه حقوقی ساوا اپ همراه شوید تا بهترین وکلا حقوقی را برای شما پیدا کنیم. در موسسه حقوقی ساوا اپ، با تجربه و متخصصان حقوقی برای رسیدگی به همه نیازهای حقوقی شما همراهی می کنیم.

وکلا ما توانایی های استثنایی در زمینه های مختلف حقوقی از جمله حقوق خانواده، حقوق کیفری، حقوق کسب و کار، حقوق ملکی و بسیاری دیگر را دارند. تضمین ما این است که با بهره گیری از بهترین وکلا حقوقی، به شما کمک خواهیم کرد تا بهترین نتیجه را در پرونده حقوقی خود بدست آورید. از مشاوره تا نمایندگی در دادگاه، ما در هر مرحله از رسیدگی به پرونده شما پشتیبانی خواهیم کرد.

ما در موسسه حقوقی ساوا اپ به ارائه خدماتی با کیفیت بالا و به صورت شفاف و محترمانه متعهد هستیم. ما به اهمیت احترام به حریم خصوصی شما و حفظ سریت اطلاعات اهمیت می دهیم و همواره در تمامی مراحل رسیدگی به پرونده شما این اصل را رعایت خواهیم کرد.

پرونده حقوقی شما برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل، تلاش می کنیم تا با بهره گیری از بهترین استراتژی ها و تکنیک های قانونی، به بهترین نتیجه ممکن برسیم. با موسسه حقوقی ساوا اپ، بهترین وکیل حقوقی را پیدا کنید و به راحتی و با اطمینان مشکلات حقوقی خود را حل کنید. تماس بگیرید و قدم اول را برای دستیابی به عدالت بردارید.

منتشر شده در 17 دی 1402
دسته‌ها: مقالات
برچسب‌ها: عده طلاق توافقی

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

درخواست مشاوره
حضانت فرزند بعد از طلاق
قانون جدید حضانت فرزند دختر
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: