مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

مراحل شکایت از شوهر برای کتک زدن

متاسفانه این فرهنگ غلط به صورت کامل در دنیا ریشه کن نشده و هنوز هم مردانی خودشان با این روش قصد تادیب همسر خود را دارند. ضرب و جرح زن توسط شوهر به علل دیگری مثل مشکلات روانی یا اعتیاد چنین رفتار خشونت آمیزی را در حق یک زن روا می‌دارند، وجود دارد. این رفتار را از مصادیق عسر و حرج شناخته که زوجه حق دارد با استناد به آن تقاضای طلاق کند. قانون کشور ما، همچون قوانین کشور‌های دیگر در مقابل چنین رفتارهای خشونت آمیزی سکوت نکرده است و افزون بر مجازات کیفری که همان قصاص یا پرداخت دیه و… (در صورت ایراد ضرب و جرح) است. 

image

مراحل شکایت از شوهر برای کتک زدن چیست؟ چگونه از شوهر به خاطر کتک زدن شکایت کنیم؟ متاسفانه این فرهنگ غلط به صورت کامل در دنیا ریشه کن نشده و هنوز هم مردانی خودشان با این روش قصد تادیب همسر خود را دارند. و یا به علل دیگری مثل مشکلات روانی یا اعتیاد چنین رفتار خشونت آمیزی را در حق یک زن روا می‌دارند، وجود دارد.

این رفتار را از مصادیق عسر و حرج شناخته که زوجه حق دارد با استناد به آن تقاضای طلاق کند. قانون کشور ما، همچون قوانین کشور‌های دیگر در مقابل چنین رفتارهای خشونت آمیزی سکوت نکرده است و افزون بر مجازات کیفری که همان قصاص یا پرداخت دیه و… (در صورت ایراد ضرب و جرح) است. 

منظور از ضرب و جرح چیست ؟

نقص یا قطع عضو و شکستن استخوان هم از مصادیق جرح محسوب می شود. ضرب به عملی می گویند که عوارض آن باعث ورم و کبودی بدون خونریزی در بدن شود. جرح عملی بوده که باعث از هم گسیختن بافتهایی از بدن شده و باعث پارگی و بریدگی در بدن می شود. 

حکم کتک زدن زن توسط شوهر در قانون

در موارد ضرب و شتم گاهی از طرف دادگاه برای مرد حکم پرداخت دیه و خسارت، زندان و شلاق هم در نظر گرفته می شود. اگر شوهر به صورت عمدی همسر خود را مورد ضرب و جرح قرار دهد و یا با الفاظ زشت و ناپسند به او توهین کند زن می تواند درخواست طلاق کند. 

 

مراحل شکایت ضرب و شتم همسر - مراحل شکایت از شوهر برای کتک زدن همسر

  1. اولین قدم برای شکایت از شوهری که کتک می زند اینست که شکایتی بر علیه او در کلانتری و یا دادسرا ثبت شود. برای این شکایت نیازی نیست که حتما در ساعات اداری به کلانتری مراجعه شود بلکه در هر ساعتی از شبانه روز می توان این کار را انجام داد تا آثار جرم نابود نشود.
  2. مدارکی مثل کارت ملی و شناسنامه، شهادت شهود، صورتجلسه مامور انتظامی و … باید آماده شود.
  3. پرونده بعد از تکمیل به دادگاه فرستاده شده و زن برای معاینه به پزشکی قانونی ارجاع می شود.
  4. بعد از صدور نظریه پزشکی قانونی پرونده به دادسرا فرستاده می شود.
  5. سپس احضاریه به صورت جداگانه برای زوج و زوجه برای حضور در دادگاه ارسال می شود.
  6. اگر شوهر اقرار به کتک زدن همسرش نکند قاضی زن را به پزشکی قانونی ارجاع می دهد تا میزان جراحت های ایجاد شده تعیین شود.
  7. سپس قاضی با توجه به نظر پزشکی قانونی رای خود را صادر می کند.

پیشنهاد یک وکیل باتجربه به شما اینست که اگر حتی برای اولین بار از سمت شوهر خود دچار ضرب و جرح شده اید در اسرع وقت به پزشکی قانونی مراجعه کرده و اقدام به ثبت کردن این واقعه کنید زیرا در صورت تکرار این موضوع می توانید از این مدرک برای اثبات ضرب و جرح توسط شوهر خود بهره مند شوید.

مشاوره با وکیل خانواده و طلاق می تواند به شما در این زمینه کمک های شایانی کند. ضرب و جرح از طرف همسر اگر تکرار شود می تواند عواقب ناخوشایندی داشته باشد پس ثبت شکایت از او صرفا به خاطر طلاق نبوده بلکه اهرم و فشار قانون منجر به ترک رفتار او خواهد شد.

آیا ضرب و شتم همسر زندان دارد ؟

کتک زدن زن توسط شوهر از جمله مواردی بوده که می تواند به صدور حکم طلاق به درخواست زن شود. قانون گذار حکم کتک زدن زن توسط شوهر را در قانون به صورت مجزا تعیین نکرده ولی طبق قانون مجازات اسلامی و طبق نظر قاضی می تواند شامل حبس، قصاص و دیه هم شود.

چگونگی اثبات ضرب و جرح همسر بدون شاهد

داشتن شاهد یکی از علل اثبات ضرب و جرح زن توسط شوهر است در حالیکه علل دیگری از قبیل علم قاضی، قسم، اقرار و … هم وجود دارد. پس بدون شاهد هم می توان ضرب و جرح زن توسط شوهر را ثابت کرد.

آیا زن بخاطر ضرب و شتم بار اول می تواند حق طلاق بگیرد ؟

برطبق ماده 311 قانون مجازات اسلامی بند 4 در صورت ضرب و جرح زن توسط شوهر این اجازه برای زن آماده می شود که دادخواست طلاق خود را به دادگاه ارائه کند و اگر ادله برای اثبات این کار همسر کافی باشند یک بار کتک زدن شوهر هم می تواند باعث طلاق از طرف زن شود.

مراتب حقوقی اثبات ضرب و جرح زن توسط شوهر

اثبات کتک زدن زن توسط شوهر شامل موارد زیر است :

آیا توهین و فحاشی به زن هم خشونت محسوب می شود ؟

خشونت به صورت ذاتی باعث کاهش عزت نفس در فرد مورد خشونت قرار گرفته شده و از نظر روانی هم او را آزار می دهد. چه بسا خشونت فیزیکی و ضرب و جرح بعد از مدتی بهبود پیدا کرده و فراموش شده ولی تحقیر و آسیب های روانی ناشی از توهین و فحاشی توسط همسر تا سالها با زن باقی می مثل.

فحاشی و توهین هم مثل دیگر اعمال خشونت آمیز در قوانین ایران جرم محسوب شده و دارای مجازات است. درخصوص فحاشی و توهین شوهر نسبت به زن هم این حق برای او وجود دارد که در صورت قرار گرفتن در معرض فحاشی و توهین نسبت به درخواست شکایت بر علیه همسر اقدام کند.

اگر از نظر دادگاه محرز شود که این توهین های لفظی و فحاشی ها برای زن غیر قابل تحمل است در صورت درخواست طلاق از طرف زن، دادگاه با درخواست او موافقت می کند و حکم به طلاق می کند. برای دریافت وکیل خانواده با ما در ساوا اپ در ارتباط باشید.

مجازات ضرب و جرح عمدی زن

اصولا ضرب یعنی صدماتی که بدون ایجاد شکستگی یا خونریزی بر اعضای بدن وارد شده و آثاری از جمله سرخی، کوفتگی، سیاه شدن، کبودی و یا پیچ خوردن بر جای می گذارد. اما جرح به صدماتی گفته می شود که باعث پارگی بافت ها و پوست بدن شده و به همین خاطر جرح اکثرا همراه با خونریزی است، مثل بریدگی، خراشیدگی یا پارگی پوست، قطع عضو و یا شکسته شدن استخوان.

مراحل شکایت از شوهر:در مواقعی که ضرب و شتم باعث آسیب شخص مقابل نشود. و آثاری از آن بر بدن فرد نمانده باشد، مجازاتی در پی ندارد. ولی اگر که این ضرب و شتم به صورت عمدی باشد. و شاکی رضایت ندهد، مرتکب با در نظر گرفتن. نظر قاضی پرونده محکوم به مجازات تعزیری خواهد شد.

حال اگر در اثر ضرب و جرح عمدی مرتکب، شخص مقابل دچار آسیب، شکستگی یا از کار افتادگی اعضا شده باشد. یا یکی از حواس پنجگانه او ناقص شده باشد. علاوه بر این در مواقعی که فرد بر اثر ضربه دچار زوال عقل شود، مرتکب قصاص خواهد شد. در مواقعی که با وجود چنین صدماتی امکان قصاص وجود نداشته باشد. و عمل وی باعث اختلال در نظم جامعه شده باشد. مرتکب در صورت تقاضای فرد صدمه دیده. محکوم به پرداخت دیه خواهد شد.

اگر مرتکب با کمک چاقو، اسلحه و امثال آن ها باعث آسیب شود. ولی آسیب از انواع در مورد قبل نباشد، مرتکب محکوم به مجازات مقرر می شود.

مصادیق عسر و حرج

مصادیق عسر و حرج به توضیح زیر می باشند:

1-ترک زندگی خانوادگی از طریق شوهر حداقل برای 6 ماه متوالی و یا 9 ماه متناوب به مدت یک سال بدون علت موجه.

2- اعتیاد مرد به یکی از انواع مواد مخدر و یا اعتیاد او به مشروبات الکلی که در بنیان زندگی خانوادگی اختلال وارد کند. و خودداری یا عدم امکان الزام او به ترک آن طی مدتی که به تشخیص. پزشک جهت ترک اعتیاد لازم بوده. در شرایطی که مرد به تعهد خویش عمل نکند. و یا بعد از ترک، دوباره به مصرف موارد فوق روی آورد، بنا به تقاضای زن، طلاق صورت خواهد گرفت.

3- محکومیت قطعی مرد به حبس 5 سال یا بیشتر.

4- ضرب و شتم یا هر نوع سوء رفتار مداوم مرد. که قانونا شرایط زن قابل تحمل نباشد.

5- مبتلا شدن مرد به بیماری های ناعلاج روانی یا سرایت دهنده و یا هر بیماری صعب العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل کند.

دادگاه در دیگر مواردی که عسر و حرج زوجه در دادگاه احراز شود، حکم طلاق صادر را کند. بر اساس این ماده:

«در صورتی که دوام زوجیت باعث عسر و حرج زوجه باشد. وی می تواند به دادگاه مراجعه و تقاضای طلاق کند، اگر عسر و حرج مذکور در محکمه ثابت شود. دادگاه می تواند زوج را اجبار به طلاق کند و در صورتی که اجبار میسر نباشد زوجه به اذن حاکم شرع طلاق داده می شود.»

 

نحوه اثبات ضرب و شتم مرد

به منظور ثابت کردن ضرب و شتم مرد موارد زیر مورد نیاز است:

اقرار

اقرار به این معنی بوده که فردی که مرتکب رفتار ضرب و جرح شده، خود در مقابل قاضی یا مامور نیروی انتظامی به این مسئله به صورت کتبی اعتراف کرده سپس اعتراف خود را با امضا و اثر انگشت تایید کند.

شهادت شهود

گاها مردی که به خاطر ضرب و شتم از او شکایت، در دادگاه مدعی می شود که بی گناه بوده و همسر خود زنی کرده. فرد مدعی باید ادعای خویش را با شهادت فرزندان، همسایگان، خدمتکاران و دیگر افرادی که شاهد این موضوع بوده اند ثابت گند.

قسامه

با در نظر داشتن شرایط ویژه یک سری از پرونده ها. امکان دارد قاضی دادگاه از طرفین بخواهد. که با سوگند ادعای خویش را اثبات کنند.

علم قاضی

قاضی صحبت های دو طرف و شهود. و هم با ارزیابی پرونده. با دانش و تجربه خود به نتیجه و حکم صادر می کند.

اماره

صدا و فیلم برای قاضی در حد علل و مدارک دارای ارزش و اعتبار نیست. ولی امکان دارد تحت عنوان اماره و نشانه ای جهت اثبات ادعای خواهان مورد استفاده قرار گیرد. ولی اگر اصالت صدا و فیلم اثبات شود، با عنوان علت معتبر خواهد بود. پس باید از دادگاه بررسی اصالت آن ها را درخواست کنید.

 

مراحل شکایت از شوهر برای کتک زدن

نخستین قدم جهت شکایت از شوهر مراجعه به کلانتری یا دادسرا است. نخست جهت شکایت از شوهر به خاطر خشونت باید به کلانتری مراجعه کرد تا از شوهر طرح شکایت شود.

زوجه می تواند بعد از ساعت اداری هم برای شکایت به کلانتری مراجعه کند. تا از میان رفتن آثار جرم پیشگیری شود؛ ولی بعضی اشخاص با همراه داشتن مدارک کافی جهت اثبات جرم مستقیم به دادسرا و روند تشکیل پرونده را شروع می کنند. در این شرایط که موضوع شکایت از شوهر به خاطر خوشونت زوجه مطرح است در دادگاه خانواده رسیدگی نمی شود.

مدارک مورد نیاز جهت شکایت از شوهر

مرحله دوم فرستادن پرونده به دادگاه است.

بعد از صدور نظریه پزشکی قانونی پرونده شکایت از شوهر به دادسرا ارجاع داده خواهد شد. سپس احضاریه دادگاه به صورت جداگانه به دست زوجه و زوح رسانده شده تا در زمان مقرر شده در جلسه دادگاه حضور پیدا کنند.

مرحله سوم نظریه پزشکی قانونی است. - مراحل شکایت در پزشکی قانونی

بعد از شکایت نامه و ارسال پرونده به دادگاه، نخستین اقدام قاضی اگر شوهر اقرار به کتک زدن زن نکند زوجه به پزشکی قانونی ارجاع داده خواهد شد تا جراحت به وجود آمده از طرف کارشناسان پزشکی قانونی بررسی شود و مقدار جراحت وارد شده تعیین شود تا قاضی قادر باشد بر طبق نظریه کارشناسان پزشکی قانونی رای صادر کند.

 

سوالات متداول مراحل شکایت از شوهر برای کتک زدن - ضرب و جرح زن توسط شوهر

آیا می توان بدون شاهد ضرب و شتم همسر را ثابت کرد؟

شاهد یکی از علل اثبات کننده در صدور حکم کتک زدن زن است دیگر علل مثل اقرار و سوگند و علم قاضی و تحقیقات هم در صورت حکم ضرب و شتم همسر امکان پذیر است.

آیا ضرب و شتم می تواند علت طلاق همسر باشد؟

در صورت تکرار و صدور احکام متعدد با نظر به ماده 113 قانون مدنی صدور حکم طلاق امکان دارد البته صرف داشتن برگه پزشکی قانونی کفایت نمی کند.

حکم کتک زدن همسر در قانون چیست؟

بر اساس قانون صدور حکم به قصاص، دیه، دیگر مجازات ها جهت کتک زدن همسر و آسیب به زن در قانون در نظر گرفته شده.

حکم کتک زدن زن توسط شوهر در قانون

در موارد ضرب و شتم گاهی از طرف دادگاه برای مرد حکم پرداخت دیه و خسارت، زندان و شلاق هم در نظر گرفته می شود. اگر شوهر به صورت عمدی همسر خود را مورد ضرب و جرح قرار دهد و یا با الفاظ زشت و ناپسند به او توهین کند زن می تواند درخواست طلاق کند. 

منظور از ضرب و جرح چیست ؟

نقص یا قطع عضو و شکستن استخوان هم از مصادیق جرح محسوب می شود. ضرب به عملی می گویند که عوارض آن باعث ورم و کبودی بدون خونریزی در بدن شود. جرح عملی بوده که باعث از هم گسیختن بافتهایی از بدن شده و باعث پارگی و بریدگی در بدن می شود. 

مراحل شکایت ضرب و شتم همسر

  1. اولین قدم برای شکایت از شوهری که کتک می زند اینست که شکایتی بر علیه او در کلانتری و یا دادسرا ثبت شود. برای این شکایت نیازی نیست که حتما در ساعات اداری به کلانتری مراجعه شود بلکه در هر ساعتی از شبانه روز می توان این کار را انجام داد تا آثار جرم نابود نشود.
  2. مدارکی مثل کارت ملی و شناسنامه، شهادت شهود، صورتجلسه مامور انتظامی و … باید آماده شود.
  3. پرونده بعد از تکمیل به دادگاه فرستاده شده و زن برای معاینه به پزشکی قانونی ارجاع می شود.
  4. بعد از صدور نظریه پزشکی قانونی پرونده به دادسرا فرستاده می شود.
  5. سپس احضاریه به صورت جداگانه برای زوج و زوجه برای حضور در دادگاه ارسال می شود.
  6. اگر شوهر اقرار به کتک زدن همسرش نکند قاضی زن را به پزشکی قانونی ارجاع می دهد تا میزان جراحت های ایجاد شده تعیین شود.
  7. سپس قاضی با توجه به نظر پزشکی قانونی رای خود را صادر می کند.

پیشنهاد یک وکیل باتجربه به شما اینست که اگر حتی برای اولین بار از سمت شوهر خود دچار ضرب و جرح شده اید در اسرع وقت به پزشکی قانونی مراجعه کرده و اقدام به ثبت کردن این واقعه کنید زیرا در صورت تکرار این موضوع می توانید از این مدرک برای اثبات ضرب و جرح توسط شوهر خود بهره مند شوید.

مشاوره با وکیل خانواده و طلاق می تواند به شما در این زمینه کمک های شایانی کند. ضرب و جرح از طرف همسر اگر تکرار شود می تواند عواقب ناخوشایندی داشته باشد پس ثبت شکایت از او صرفا به خاطر طلاق نبوده بلکه اهرم و فشار قانون منجر به ترک رفتار او خواهد شد.

چگونگی اثبات ضرب و جرح همسر بدون شاهد

داشتن شاهد یکی از علل اثبات ضرب و جرح زن توسط شوهر است در حالیکه علل دیگری از قبیل علم قاضی، قسم، اقرار و … هم وجود دارد. پس بدون شاهد هم می توان ضرب و جرح زن توسط شوهر را ثابت کرد.

آیا ضرب و شتم همسر زندان دارد ؟

کتک زدن زن توسط شوهر از جمله مواردی بوده که می تواند به صدور حکم طلاق به درخواست زن شود. قانون گذار حکم کتک زدن زن توسط شوهر را در قانون به صورت مجزا تعیین نکرده ولی طبق قانون مجازات اسلامی و طبق نظر قاضی می تواند شامل حبس، قصاص و دیه هم شود.

آیا زن بخاطر ضرب و شتم بار اول می تواند حق طلاق بگیرد ؟

برطبق ماده 311 قانون مجازات اسلامی بند 4 در صورت ضرب و جرح زن توسط شوهر این اجازه برای زن آماده می شود که دادخواست طلاق خود را به دادگاه ارائه کند و اگر ادله برای اثبات این کار همسر کافی باشند یک بار کتک زدن شوهر هم می تواند باعث طلاق از طرف زن شود.

مراتب حقوقی اثبات ضرب و جرح زن توسط شوهر

اثبات کتک زدن زن توسط شوهر شامل موارد زیر است :

آیا توهین و فحاشی به زن هم خشونت محسوب می شود ؟

خشونت به صورت ذاتی باعث کاهش عزت نفس در فرد مورد خشونت قرار گرفته شده و از نظر روانی هم او را آزار می دهد. چه بسا خشونت فیزیکی و ضرب و جرح بعد از مدتی بهبود پیدا کرده و فراموش شده ولی تحقیر و آسیب های روانی ناشی از توهین و فحاشی توسط همسر تا سالها با زن باقی می مثل.

فحاشی و توهین هم مثل دیگر اعمال خشونت آمیز در قوانین ایران جرم محسوب شده و دارای مجازات است. درخصوص فحاشی و توهین شوهر نسبت به زن هم این حق برای او وجود دارد که در صورت قرار گرفتن در معرض فحاشی و توهین نسبت به درخواست شکایت بر علیه همسر اقدام کند.

اگر از نظر دادگاه محرز شود که این توهین های لفظی و فحاشی ها برای زن غیر قابل تحمل است در صورت درخواست طلاق از طرف زن، دادگاه با درخواست او موافقت می کند و حکم به طلاق می کند. برای دریافت وکیل خانواده با ما در ساوا اپ در ارتباط باشید.

مجازات ضرب و جرح عمدی زن

اصولا ضرب یعنی صدماتی که بدون ایجاد شکستگی یا خونریزی بر اعضای بدن وارد شده و آثاری از جمله سرخی، کوفتگی، سیاه شدن، کبودی و یا پیچ خوردن بر جای می گذارد. اما جرح به صدماتی گفته می شود که باعث پارگی بافت ها و پوست بدن شده و به همین خاطر جرح اکثرا همراه با خونریزی است، مثل بریدگی، خراشیدگی یا پارگی پوست، قطع عضو و یا شکسته شدن استخوان.

مراحل شکایت از شوهر:در مواقعی که ضرب و شتم باعث آسیب شخص مقابل نشود. و آثاری از آن بر بدن فرد نمانده باشد، مجازاتی در پی ندارد. ولی اگر که این ضرب و شتم به صورت عمدی باشد. و شاکی رضایت ندهد، مرتکب با در نظر گرفتن. نظر قاضی پرونده محکوم به مجازات تعزیری خواهد شد.

حال اگر در اثر ضرب و جرح عمدی مرتکب، شخص مقابل دچار آسیب، شکستگی یا از کار افتادگی اعضا شده باشد. یا یکی از حواس پنجگانه او ناقص شده باشد. علاوه بر این در مواقعی که فرد بر اثر ضربه دچار زوال عقل شود، مرتکب قصاص خواهد شد. در مواقعی که با وجود چنین صدماتی امکان قصاص وجود نداشته باشد. و عمل وی باعث اختلال در نظم جامعه شده باشد. مرتکب در صورت تقاضای فرد صدمه دیده. محکوم به پرداخت دیه خواهد شد.

اگر مرتکب با کمک چاقو، اسلحه و امثال آن ها باعث آسیب شود. ولی آسیب از انواع در مورد قبل نباشد، مرتکب محکوم به مجازات مقرر می شود.

مصادیق عسر و حرج

مصادیق عسر و حرج به توضیح زیر می باشند:

1-ترک زندگی خانوادگی از طریق شوهر حداقل برای 6 ماه متوالی و یا 9 ماه متناوب به مدت یک سال بدون علت موجه.

2- اعتیاد مرد به یکی از انواع مواد مخدر و یا اعتیاد او به مشروبات الکلی که در بنیان زندگی خانوادگی اختلال وارد کند. و خودداری یا عدم امکان الزام او به ترک آن طی مدتی که به تشخیص. پزشک جهت ترک اعتیاد لازم بوده. در شرایطی که مرد به تعهد خویش عمل نکند. و یا بعد از ترک، دوباره به مصرف موارد فوق روی آورد، بنا به تقاضای زن، طلاق صورت خواهد گرفت.

3- محکومیت قطعی مرد به حبس 5 سال یا بیشتر.

4- ضرب و شتم یا هر نوع سوء رفتار مداوم مرد. که قانونا شرایط زن قابل تحمل نباشد.

5- مبتلا شدن مرد به بیماری های ناعلاج روانی یا سرایت دهنده و یا هر بیماری صعب العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل کند.

دادگاه در دیگر مواردی که عسر و حرج زوجه در دادگاه احراز شود، حکم طلاق صادر را کند. بر اساس این ماده:

«در صورتی که دوام زوجیت باعث عسر و حرج زوجه باشد. وی می تواند به دادگاه مراجعه و تقاضای طلاق کند، اگر عسر و حرج مذکور در محکمه ثابت شود. دادگاه می تواند زوج را اجبار به طلاق کند و در صورتی که اجبار میسر نباشد زوجه به اذن حاکم شرع طلاق داده می شود.»

 

نحوه اثبات ضرب و شتم مرد

به منظور ثابت کردن ضرب و شتم مرد موارد زیر مورد نیاز است:

اقرار

اقرار به این معنی بوده که فردی که مرتکب رفتار ضرب و جرح شده، خود در مقابل قاضی یا مامور نیروی انتظامی به این مسئله به صورت کتبی اعتراف کرده سپس اعتراف خود را با امضا و اثر انگشت تایید کند.

شهادت شهود

گاها مردی که به خاطر ضرب و شتم از او شکایت، در دادگاه مدعی می شود که بی گناه بوده و همسر خود زنی کرده. فرد مدعی باید ادعای خویش را با شهادت فرزندان، همسایگان، خدمتکاران و دیگر افرادی که شاهد این موضوع بوده اند ثابت گند.

قسامه

با در نظر داشتن شرایط ویژه یک سری از پرونده ها. امکان دارد قاضی دادگاه از طرفین بخواهد. که با سوگند ادعای خویش را اثبات کنند.

علم قاضی

قاضی صحبت های دو طرف و شهود. و هم با ارزیابی پرونده. با دانش و تجربه خود به نتیجه و حکم صادر می کند.

اماره

صدا و فیلم برای قاضی در حد علل و مدارک دارای ارزش و اعتبار نیست. ولی امکان دارد تحت عنوان اماره و نشانه ای جهت اثبات ادعای خواهان مورد استفاده قرار گیرد. ولی اگر اصالت صدا و فیلم اثبات شود، با عنوان علت معتبر خواهد بود. پس باید از دادگاه بررسی اصالت آن ها را درخواست کنید.

 

مراحل شکایت از شوهر

نخستین قدم جهت شکایت از شوهر مراجعه به کلانتری یا دادسرا است. نخست جهت شکایت از شوهر به خاطر خشونت باید به کلانتری مراجعه کرد تا از شوهر طرح شکایت شود.

زوجه می تواند بعد از ساعت اداری هم برای شکایت به کلانتری مراجعه کند. تا از میان رفتن آثار جرم پیشگیری شود؛ ولی بعضی اشخاص با همراه داشتن مدارک کافی جهت اثبات جرم مستقیم به دادسرا و روند تشکیل پرونده را شروع می کنند. در این شرایط که موضوع شکایت از شوهر به خاطر خوشونت زوجه مطرح است در دادگاه خانواده رسیدگی نمی شود.

مدارک مورد نیاز جهت شکایت از شوهر

مرحله دوم فرستادن پرونده به دادگاه است.

بعد از صدور نظریه پزشکی قانونی پرونده شکایت از شوهر به دادسرا ارجاع داده خواهد شد. سپس احضاریه دادگاه به صورت جداگانه به دست زوجه و زوح رسانده شده تا در زمان مقرر شده در جلسه دادگاه حضور پیدا کنند.

مرحله سوم نظریه پزشکی قانونی است.

بعد از شکایت نامه و ارسال پرونده به دادگاه، نخستین اقدام قاضی اگر شوهر اقرار به کتک زدن زن نکند زوجه به پزشکی قانونی ارجاع داده خواهد شد تا جراحت به وجود آمده از طرف کارشناسان پزشکی قانونی بررسی شود و مقدار جراحت وارد شده تعیین شود تا قاضی قادر باشد بر طبق نظریه کارشناسان پزشکی قانونی رای صادر کند.

 

سوالات متداول مراحل شکایت از شوهر برای کتک زدن - ضرب و جرح زن توسط شوهر

آیا می توان بدون شاهد ضرب و شتم همسر را ثابت کرد؟

شاهد یکی از علل اثبات کننده در صدور حکم کتک زدن زن است دیگر علل مثل اقرار و سوگند و علم قاضی و تحقیقات هم در صورت حکم ضرب و شتم همسر امکان پذیر است.

آیا ضرب و شتم می تواند علت طلاق همسر باشد؟

در صورت تکرار و صدور احکام متعدد با نظر به ماده 113 قانون مدنی صدور حکم طلاق امکان دارد البته صرف داشتن برگه پزشکی قانونی کفایت نمی کند.

حکم کتک زدن همسر در قانون چیست؟

بر اساس قانون صدور حکم به قصاص، دیه، دیگر مجازات ها جهت کتک زدن همسر و آسیب به زن در قانون در نظر گرفته شده.

 

مراحل شکایت از شوهر برای کتک زدن نی نی سایت
بعد از کتک خوردن از همسر چه کنیم نی نی سایت
معاینه پزشکی قانونی برای کتک همسر نی نی سایت
مدارک لازم برای شکایت از همسر
مقدار دیه کتک زدن زن
شکایت از شوهر بداخلاق
انواع شکایت از شوهر
مراحل پزشکی قانونی برای ضرب و شتم همسر

 

 

منتشر شده در 07 شهریور 1402
دسته‌ها: مقالات

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

درخواست مشاوره
وکیل خانواده
مراحل مطالبه مهریه
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: