مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

وکیل خانواده

دعاوی خانوادگی كه از زمره حقوقی است كه در قانون تعریف شده كه برای زوجین در قانون مدنی، قانون حمایت خانواده و قانون آئین دادرسی مدنی راجع به بخشی از موارد و حتی قانون جزا كه دربرگیرنده خط مشی زندگی و تکالیف و شرایط و حقوق خانواده ها را تعریف...

image

دعاوی خانوادگی كه از زمره حقوقی است كه در قانون تعریف شده كه برای زوجین در قانون مدنی، قانون حمایت خانواده و قانون آئین دادرسی مدنی راجع به بخشی از موارد و حتی قانون جزا كه دربرگیرنده خط مشی زندگی و تکالیف و شرایط و حقوق خانواده ها را تعریف می کند.

برای ثبت درخواست خود جهت وکالت توسط وکیل پایه یک دادگستری با ساوا اپ در ارتباط باشید، ساوا اپ با ارائه خدمات وکالت و امکان ثبت درخواست وکیل توسط شما به صورت تلفنی، حضوری و آنلاین در تلاش است جهت برنده شدن شما در دعاوی مختلف با سرعت بالا قدم بردارد.

وکیل خانواده چه وظایفی دارد؟

وکیل خانواده پایه یک، وظیفه دارد تا به موکل خود در راستای پرونده مطروحه مشاوره داده و به او راهکارهای مناسبی جهت طی کردن روند دعوا ارائه کند. علاوه بر این وکیل خانواده باید اسناد و مدارکی كه لازم است موکل در پرونده خود آماده داشته باشد را به او اعلام کند تا ضمیمه دادخواست کرده و دادخواست را به دادگاه ارائه داده و با توجه به وکالت نامه موجود اختیار عمل خواهد داشت. وکیل دادگاه خانواده باید به جای موکل خود یا همراه با او در جلسات دادگاه حضور پیدا کند و دفاعیات لازم را به محضر دادگاه برساند.

مهمترین ویژگی های یک وکیل خانواده خوب چیست؟

خصوصیات یک وکیل خانواده خوب و از جمله وظایف او این است كه پیش از جلسه رسیدگی و قبل از دفاع از موکل خود با مطالعه پرونده و گفتگو با متهم پرونده ضمن اطلاع کامل از موضوع اتهامات و هم آشنایی کامل با متهم با توفیق در صحت و سقم اظهارات موکل بتواند به نحو شایسته ای از موکل خویش دفاع کند.

با این که وکالت تعهد به وسیله است، به این معنا كه وکیل موظف است تمام تلاش خود را برای دفاع مناسب از موکل خود به کار بندد اما به لحاظ قانونی مسؤلیتی در رسیدن به نتیجه ندارد و تضمینی جهت دستیابی به نتیجه نمی دهد. با این حال از خصوصیات یک وکیل خانواده خوب این است كه در مقابل موکل خود پاسخگو باشد و این احساس مسؤلیت مهم ترین خصوصیت شخصیتی او می باشد. از دیگر ویژگی های یک وکیل خوب و متبحر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

یک وکیل خانواده در چه حوزه هایی فعالیت می کند؟

حوزه دعاوی خانواده بسیار وسیع است و یک وکیل حقوق خانواده به همه آن مسلط است اما در صورتی كه شما هم قصد مراجعه به وکیل و مشاوره حقوقی خانواده را دارید شاید بهتر باشد بعضی از مهمترین موارد دعاوی خانوادگی را بشناسید:

طلاق:

یکی از شایع ترین و رایج ترین دعاوی خانوادگی طلاق است. طلاق به عنوان راهی برای خاتمه و پایان دادن به رابطه ازدواج به سه روش امکان دارد رخ بدهد:

نفقه:

نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض. در پرداخت نفقه تمکن مالی مرد شرط نیست یعنی مرد موظف است بنا به شرایط زن به او نفقه بپردازد البته باید در نظر داشت كه نفقه زن با شرط تمکین به او پرداخت می شود و در صورت عدم تمکین زن مستحق نفقه نخواهد بود. پس اگر زن تمکین کند و مرد از پرداخت نفقه خودداری کند، زن می تواند به دادگاه خانواده شکایت کند. در این راستا می توان به یک وکیل خانواده خانم مراجعه کرد و به دادگاه دادخواست داد.

اجرت المثل:

اجرت المثل به هزینه ای گفته می شود كه مرد باید بابت اموری كه زن شرعا و قانونا مسئول انجام آن ها نیست بپردازد مانند شیر دادن به بچه، انجام بعضی از کارهای خانه مانند پخت و پز البته باید در نظر داشت اگر زن به میل و اراده خود این امور را مجانی انجام دهد و تقاضای دریافت اجرتی بابت آن نداشته باشد، دعوای درخواست پرداخت اجرت المثل به نفع او تمام نخواهد پس عدم تبرع زن نیاز به اثبات دارد.

حضانت فرزندان:

بعد از جدایی والدین یکی از موضوعات بحث حضانت فرزندان است كه در صورتی كه توافقی در این باره صورت نگرفته باشد طبق قانون حضانت فرزندان، یعنی هم فرزند دختر و هم فرزند پسر تا رسیدن به سن هفت سالگی با مادر خواهد بود و بعد از آن با پدر است. اگر والدی كه حضانت را بر عهده دارد صلاحیت نگهداری از طفل را نداشته باشد مانند اینكه عادت به امور فاسد مانند اعتیاد داشته باشد، اقدام به ضرب و جرح کند و یا از کودک سواستفاده کند و او را وادار به امور ناصواب کند و موارد دیگری از این دست، والد دیگر می تواند درخواست خود را به دادگاه ارائه کند.

فرزند خواندگی و سرپرستی کودکان بی سرپرست:

در این راستا قانونی وجود دارد تحت عنوان قانون حمایت از کودکان بدون سرپرست و بدسرپرست كه شرایط فرزندخواندگی را مشخص کرده است. افرادی كه طبق این قانون قادر هستند درخواست خود را به سازمان بهزیستی ارائه کنند و اگر شرایط قانونی را داشتند بعد از طی مراحل قانونی به دادگاه خانواده معرفی می شوند و تا صدور حکم قطعی باید دستورهای دادگاه از جمله گذراندن دوره آزمایشی را طی کنند.

موت فرضی

موت فرضی یعنی شرایطی كه فرد به مدت طولانی ای غایب بوده است و به صورت معمول فرد در این مدت زمان نمی تواند زنده بماند. در ماده 1020 قانون مدنی مواردی كه فردی غایب دیگر زنده فرض نمی شود مشخص شده است.

طبق این ماده: وقتی كه ده سال تمام از تاریخ آخرین خبری كه از حیات غایب رسیده، گذشته و در انقضای مدت مزبور، سن غایب از 75 سال گذشته باشد. یا وقتی كه یک نفر به عنوانی جزء قشون مسلح بوده و در زمان جنگ مفقود و سه سال تمام از تاریخ انعقاد صلح بگذرد بدون اینكه خبری از او برسد و یا وقتی كه یک نفر حین سفر بحری در کشتی بوده كه آن کشتی در آن مسافرت تلف شده است و سه سال تمام از تاریخ تلف شدن کشتی گذشته باشد بدون اینكه از آن مسافر خبری برسد، فرد دیگر زنده تلقی نمی شود و می توان از دادگاه درخواست حکم فرضی او را کرد.

برای دریافت حکم فرضی می توان به یک وکیل خانواده درجه یک مراجعه کرد چرا كه دادگاه به سرعت این حکم صادر نخواهد کرد بلكه مستلزم نشرآگهی، گذشت مدت زمان لازم و انجام تحقیقات ضروری است.

استرداد جهیزیه:

جهیزیه یعنی وسایلی زندگی كه زن به خانه شوهر می برد شاید ندانید كه طبق قانون وظیفه تامین وسایل زندگی بر عهده مرد است اما طبق عرف این عروس است كه وسایل زندگی را فراهم می کند.

از این رو زن برای استرداد وسایلی كه در خانه شوهر است باید بتواند ثابت کند كه این اثاث را او تهیه کرده است. از این رو اغلب بعد از تهیه وسایل خانه سیاهه ای آماده می کنند و آن را به امضا مرد می رسانند تا در صورت بروز مشکل بتوانند با استناد به آن اثاث را مسترد کنند.

پس یکی از راه های اثبات مالکیت زن همین سیاهه است اما اگر سیاهه وجود نداشته باشد هم می توان به شهادت شهود و راه های اثباتی دیگر استناد کرد.

نکته ای كه در دعاوی استرداد جهیزیه باید در نظر داشت این است كه اگر مجموع هزینه های خواسته شده از مرد بابت جهیزیه یا به عبارتی خواسته دعوای کمتر از بیست میلیون ریال باشد باید دادخواست استرداد جهیزیه را به شورای حل اختلاف ارائه کرد و اگر بیشتر از این میزان باشد باید دادخواست را به دادگاه خانواده ارائه کرد.

منع اشتغال زوجه:

طبق ماده 1117 قانون مدنی شوهر می تواند زن خود را از حرفه یا صنعتی كه منافی مصالح خانوادگی یا حیثیات خود زن باشد، منع کند. پس هماهنطور كه از این بر می آید مرد به هر علتی نمی تواند زوجه را از اشتغال منع کند و تنها اگر شغل زن به مصلحت خانواده نباشد یا باعث صدمه به حیثیت خانواده شود.

در این شرایط مرد می تواند به دادگاه خانواده مراجعه کند، دادگاه بررسی خواهد کرد كه آیا واقعا شغل زن ویژگی های گفته شده در بالا را دارد یا خیر. پس باید در نظر داشت مرد به تنهایی نمی تواند زن را از اشتغال به شغل خود منع کند.

تمکین و نشوز:

زن موظف است وظایفی كه قانون در برابر شوهر بر عهده او گذاشته است را به جا آورد، به انجام این دستورات در حقوق تمکین گفته می شود و اگر از انجام آن ها سرباز بزند نشوز رخ می دهد. پس به عدم انجام دستورات قانونی دربرابر شوهر نشوز و به زنی كه از این دستورات سرپیچی کند، ناشزه می گویند. تمکین زن باعث این اثر حقوقی است كه به او نفقه تعلق می گیرد.

پس نفقه و تمکین در برابر هم قرار دارند. در این شرایط اگر زن تمکین نکند و مرد الزام او را بخواهد، دعوای تمکین مطرح می شود. مرد با مراجعه به دادگاه خانواده و یا با وکالت دادن به یک وکیل دعاوی خانواده دادخواست الزام به تمکین مطرح می کند. البته یک نکته مهم را باید در نظر داشت و آن این است كه طبق ماده ماده 1085 قانون مدنی زن می تواند تا مهر به او تسلیم نشده از ایفاء وظایفی كه در قبال شوهر دارد امتناع کند؛ مشروط بر اینكه مهر او حال باشد و این امتناع مُسقط حق نفقه نخواهد بود. البته استثنائات دیگری هم از جمله بیماری های مقاربتی مرد، بیماری زن و عسر و حرج می تواند تکلیف تمکین را از عهده زوجه ساقط کند.

تغییر جنسیت:

افرادی كه قصد تغییر جنسیت دارند قادر هستند بعد از طی مراحل لازم از قبیل مراجعه به دادگاه خانواده، انجام آزمایشات لازم و مراجعه به پزشکی قانونی و روانپزشک و دریافت گواهی های لازم و در نهایت تایید دادگاه اقدام به عملیات پزشکی لازم کنند. افراد قادر هستند برای طی شدن سریع تر روند به وکیل دادگستری حرفه ای در امور خانواده مراجعه کنند.

تهیه مسکن مستقل:

اگر زن مدعی وجود ضرر و زیان جانی، مالی و یا آبروی خود از جانب همسرش باشد این امکان برایش وجود دارد تا از دادگاه درخواست کند شوهر ایشان را مجبور و ملزم به تهیه مسکن مستقل کند. از آنجا كه مورد مذکور باید با نظر قاضی و مجوز قانونی است، زوجه مستحق دریافت نفقه ماهیانه خواهد بود و اقدام زن نشوز محسوب نمی­شود.

اثبات نکاح:

زن و یا مردی كه ادعای عقد نکاح دائم و یا ازدواج موقت را دارد اگر سند ازدواج صادر نشویده باشد و طرف مقابل هم منکر عقد نکاح است، این امکان برایشان وجود دارد تا جهت اثبات آن به دادگاه خانواده مراجعه کنند.

رشد و حجر و حکم رفع آن:

حجر یعنی فرد از دخالت در بعضی از حقوق خود محروم است و به همین خاطر اهلیت قانونی برای انجام بعضی از امور حقوقی را ندارد. طبق قانون صغر، جنون و سفه موجب می شوند تا فردی محجور شناخته شود. از این رو فردی كه قصد احراز رشد یا عدم حجر خود را دارد باید به دادگاه خانواده محل اقامت خود مراجعه کرده و دادخواست صدور حکم رفع حجر کند.

شروط ضمن عقد:

درصورتیكه مرد در سند ازدواج دائم شروط ضمن عقد را قبول کند بدین معناست كه زن در طلاق دارای وکالت بلاعزل می­ باشد. پس پیشنهاد می شود تا قبل از هر اقدامی درخصوص شروط ضمن عقد از بهترین وکلای مسائل خانواده مشورت کنید تا بعد دچار مشکلات پیش آمده در ارتباط با این شروط نشوید. براساس قانون از جمله شروط ضمن عقد می­ توان به موارد زیر اشاره کرد:

مرد شرط می­ کند تا درصورتیكه بخواهد زوجه را طلاق دهد و طلاق از جانب مرد باشد و اگر درخواست طلاق به علت سوء اخلاق زوجه و تخلف وی از وظایف زناشویی نباشد، زوج نصف اموال و دارایی­ هایش را كه زمان زندگی مشترک به دست آورده به همسرش انتقال دهد. شرط مذکور در سند ازدواج دائم تحت عنوان شرط تصنیف شناخته می ­شود.

زوج بدون اینكه عذر موجهی داشته باشد برای مدت 6 ماه متوالی و یا 9 ماه متناوب زندگی خانوادگی را ترک کرده باشد، البته ترک زندگی از جانب مرد به علت غیرموجه باید بوسیله دادگاه خانواده تشخیص داده شده باشد. ممانعت زن از اشتغال اگر بنا به دستور دادگاه، اشتغال زوجه برخلاف مصالح خانوادگی و حیثیتی زن نیست.

لازم به ذکر است كه شروط ضمن عقد در سند ازدواج به شکل چاپ شده درج شده اند. البته این امکان هم وجود دارد تا در بخش توضیحات عقدنامه زوجین با توافق یکدیگر شروط دیگری را هم قید کنند از جمله:

شرط حضانت فرزند بعد از طلاق: با درج این شرط زوج حضانت فرزند را بعد از طلاق به همسرش واگذار کرده است.

شرط اعطای وکالت به زوجه جهت خروج از کشور: بر اساس قانون، زن با کسب اجازه از همسرش می تواند از کشور خارج شود. پس باید تا زوجه در سند ازدواج شرط وکالت در خروج از کشور را قید کند.

شرط تحصیل زن: بر اساس شرط مذکور زوج به زن این اجازه را می دهد تا زوجه هر کجا و با هر شرایطی به تحصیل خود ادامه دهد.

ازدواج مجدد:

طبق قانون حمایت خانواده لازم است تا زوج برای ثبت رسمی ازدواج مجدد، از دادگاه خانواده مجوز لازمه را دریافت کرده باشد. براساس ماده ی ۴۹ قانون حمایت از خانواده كه در سال ۱۳۹۲ به تصویب رسیده است، عدم ثبت رسمی ازدواج مجدد در دفاتر ازدواج و طلاق، جرم می باشد و مرد قابل تعقیب و مجازات خواهد بود.

اغلب، ازدواج مجدد باعث معضلات و مشکلات فراوانی برای زوج، همسرش و فرزندان می شود كه آسایش و آرامش را از خانواده سلب کرده و افراد را وارد کشمکش ­های بیهوده و فرسایشی می ­کند، پس بهتراست تا پیش از اقدام به ازدواج مجدد همه جوانب آن به درستی و با مشورت کامل سنجیده شده و سپس اقدام شود تا بدین ترتیب بتوان با دیدی وسیع تر به مقوله ی ازدواج مجدد و پیامد های ناشی از آن پرداخت.

تأمین محکوم­به در دعاوی مالی:

تقاضای صدور قرار تأمین خواسته، به منظور توقیف اموال اعم از منقول و غیر منقول می باشد و خواهان می تواند قبل از تقدیم دادخواست و یا ضمن دادخواست راجع به اصل دعوا و یا در جریان دادرسی تا وقتی كه حکم قطعی صادر نشده درخواست تأمین خواسته کند. براساس قانون حمایت خانواده در دعاوی مالی موضوع این قانون، محکومٌ له بعد از صدور حکم قطعی و تا پیش از شروع اجرای آن هم می تواند از دادگاهی كه حکم نخستین را صادر کرده است، تامین محکوم ٌبه را درخواست کند.

لازم به ذکر است كه تأمین محکوم­به نیازی به پرداخت خسارت احتمالی نخواهد داشت و تشریفات خاصی در قانون حمایت خانواده لحاظ نشویده است، پس به تقدیم دادخواست و پرداخت هزینه دادرسی و همینطور ابلاغ به طرف مقابل نیازی نیست و این امکان وجود دارد تا طی لایحه ­ای از دادگاه درخواست تأمین محکوم­به را کرد.

نصب قیم:

اصولا دادسرا برای شخصی كه صغیر است و فاقد ولی قهری برای انجام امور مالی و اداره اموالش و با لحاظ کردن مصلحت فرد محجور یکی از نزدیکان را به عنوان قیم مشخص می ­کند ولی اگر بعد از نصب قیم، شخصی ادعای عدم صلاحیت ایشان را داشته باشد و یا اداره سرپرستی بنا به هرعلتی از تعیین قیم خودداری ورزد، می­ توان با ارائه دادخواست به دادگاه خانواده تقاضای تعیین قیم و یا درصورت اعتقاد به عدم صلاحیت قیم درخواست عزل قیم و یا تعیین امین را کرد.

ممنوع ­الخروج کردن فرزند:

درصورتیكه پدر بخواهد فرزندش را ممنوع ­الخروج کند باید به اداره گذرنامه مراجعه کرده تا بدین ترتیب فرزند زیر 18 سال خود را ممنوع ­الخروج کند. اما مادر اگر بنا به هر علتی بخواهد مانع خروج فرزندش شود باید به دادگاه خانواده مراجعه کرده و دادخواست را به دادگاه ارائه دهد. متعاقبا دادگاه هم بعد از رسیدگی و احراز ضرورت و فوریت، دستورات لازم را صادر می کند. لازم به ذکر است از آنجا كه دعوای رفع ممنوع الخروجی فرزند دارای پیچیدگی­ هایی است، پیشنهاد می ­شود تا حتما با وکیل حرفه ای دعاوی خانواده مشورت کنید.

عزل ولی قهری:

به محض اینكه نوزادی به دنیا می ­آید، نسبت ولایت قهری به شکل اتوماتیک ­وار صورت گرفته و تا پایان سن رشد پدر ایشان ولی قهری محسوب می شود و اگر پدر فوت کند، جد پدری ولی قهری خواهد بود. درحقیقت ولایت قهری از جمله تکالیف پدر و یا پدربزرگ است. اما اگر فردی مدعی عدم صلاحیت ولی قهری است، می تواند با ارائه دادخواست عزل ولی قهری را از دادگاه خانواده تقاضا کند.

گرفتن وکیل دعاوی خانوادگی بستگی زیادی به این دارد كه موضوع دعوای شما چیست، در کدام مرحله از دعوای خانوادگی می باشید و چه خواسته ای از وکیل خانواده خود دارید.

انحلال نکاح بواسطه فوت هر یک از زوجین:

از جمله راه ­های انحلال قهری نکاح، فوت هر یک از زوجین است. متعاقب فوت هر یک از زوجین، عقد نکاح خاتمه یافته و سپس دارای اثرات و ویژگی­ هایی شده كه قابل بررسی و مطالعه و بعضاً اتخاذ تصمیم بوسیله دادگاه خانواده خواهد بود. برای مثال مقررات درباره ارث و مهریه، عده و منتفی شدن اذن ازدواج فرزندان و سایر موارد دیگر.

نامزدی و خسارات ناشی از برهم زدن آن:

از جمله شروط اصلی ای كه برای مطالبه ضرر و زیان و خسارت برهم زدن نامزدی وجود دارد این است كه یکی از طرفین بدون هیچ گونه علت قانع کننده ای نامزدی را بهم زده باشد و هیچ علت قانع کننده ای برای کارش نداشته باشد. برهم زدن نامزدی بدون داشتن علت موجه درحقیقت به نوعی سو استفاده از حق و تقصیر محسوب می شود كه از باعثات ضمان و مسولیت مدنی می باشد. به همین خاطر این امکان برای هر یک از نامزدها وجود دارد تا اقدام به ارائه دادخواست مطالبه خسارات ناشی از برهم زدن نامزدی کند.

بطلان عقد نکاح:

اگر عقد نکاح بنا به عللی با قانون و شرع مغایرتی داشته باشد، هریک از طرفین می­تواند از دادگاه خانواده درخواست بطلان و یا ابطال عقد را بکند. برای مثال مانند موردی كه بعد از عقد زن و یا شوهر به این موضوع پی می­برند كه از محارم می باشند.

فسخ نکاح:

عقد نکاح هم از آنجا كه ذاتاً قرارداد تلقی می­شود همچون سایر قراردادهای دیگر قابل فسخ است. مراد از فسخ این است كه بنا به علل قانونی یکی از زوجین این حق را داشته باشد تا قرارداد را منحل کند. برای مثال فسخ به علت تخلف از شروط ضمن عقد و یا فسخ به علت وجود خیارات قانونی. البته خیارات قانونی در عقد نکاح مانند سایر قراردادها نیست و شرایط سخت تری دارد. از جمله اختیارات فسخ معامله در عقد نکاح می توان به خیار عیب، تدلیس و خیار تخلف از شرط اشاره کرد.

بذل مدت:

از جمله طرق انحلال ازدواج موقت كه استثناءً به مداخله و رسیدگی از دادگاه خانواده نیازی ندارد و برای متقاضی این امکان وجود دارد تا به دفترخانه مجری ازدواج موقت مراجعه کرده و یا حتی خودش صیغه را جاری کند و بدین ترتیب ازدواج متعه، صیغه و یا ازدواج موقت را بی­اثر کند محسوب می­ شود.

اگر قصد دریافت مشاوره از وکیل خانواده خوب داشته باشید می توانید به گروه وکلای ساوا اپ كه با حضور دو وکیل خانواده حرفه ای در این زمینه فعالیت می کنند و به صورت هم حضوری و هم آنلاین و تلفنی به صورت رایگان مشاوره می دهند مراجعه کنید.

ساوا اپ، بهترین وکیل حقوقی - بهترین وکیل کیفری را در اختیار دارد و آماده همکاری با شما و قبول پرونده های شما خواهد بود، درخواست خود را ثبت کنید تا به بهترین شکل، از طریق کارشناسان جزئیات بیشتر را دریافت کنید.

منتشر شده در 08 مرداد 1402
دسته‌ها: لندینگ پیج
برچسب‌ها: وکیل خانواده

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

درخواست مشاوره
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: