مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

چگونگی اثبات ضرب و جرح بدون شاهد

در اغلب موارد شهادت شهود از دلایل اثبات به حساب می آیند. دلایل اثبات جرم ضرب و جرح ساختگی یا واقعی، می تواند شامل اقرار، شهادت شهود، سوگند یا قسامه و علم قاضی باشد. اما استناد به هر یک از دلایل مذکور برای اثبات ضرب و جرح شرایط خاص خود را دارد.

image

در این مطلب به چگونگی اثبات ضرب و جرح بدون شاهد می پردازیم، بسیاری از مردم برای بروز خشم و عصبانیت، با از دست دادن کنترل خود با یک دیگر گلاویز شده و منجر به دعواهای همراه با ضرب و جرح می شوند. بعد از اینگونه منازعات شایع است فرد دچار جراحت برای شکایت به دادگاه رجوع کرده و نیازمند دریافت مشاوره حقوقی ضرب و شتم شوند. در دادگاه برای رسیدگی به شکایت ابتدا باید وقوع ضرب و جرح توسط فرد مورد شکایت قرار گرفته اثبات شود.

در اغلب موارد شهادت شهود از دلایل اثبات به حساب می آیند. دلایل اثبات جرم ضرب و جرح ساختگی یا واقعی، می تواند شامل اقرار، شهادت شهود، سوگند یا قسامه و علم قاضی باشد. اما استناد به هر یک از دلایل مذکور برای اثبات ضرب و جرح شرایط خاص خود را دارد.

چگونگی اثبات ضرب و جرح بدون شاهد

چگونگی اثبات ضرب و جرح

اولین روش اثبات جرم ضرب و جرح، استناد به اقرار خود فرد است ؛ یعنی اینکه خود فرد متهم در دادگاه یک مرتبه اقرار کرده باشد که نسبت به دیگری مرتکب جرم ضرب و جرح شده است. در این صورت، اقرار فرد بر علیه خود نافذ بوده و به استناد این اقرار، می توان حکم به مجازات او به خاطر جرم ضرب و جرح صادر کرد که در مقاله ای به توضیح اعتبار اقرار در امور کیفری پرداخته شده است.

دومین روش اثبات جرم ضرب و جرح، شهادت بوده که به صورت کلی یکی از مهم ترین روش ها و دلایل اثبات جرم ضرب و جرح و دیگر جرایم دیگر را تشکیل می دهد. استناد به شهادت شهود برای اثبات ضرب و جرح به این صورت بوده که دو مرد عادل شهادت بدهند که ارتکاب جرم ضرب و جرح توسط متهم را مشاهده کرده و در دادگاه این موضوع را بیان نمایند.

سومین روش اثبات جرم ضرب و جرح در دادگاه، سوگند و قسامه است. قسامه به معنای سوگند خوردن اقوام و خویشاوندان شاکی بوده و در مواردی مطرح می شود که دلیل دیگری برای اثبات جرم ضرب و جرح در پرونده موجود نباشد.

البته برای استناد به قسامه در امور کیفری برای اثبات ضرب و جرح، باید اصطلاحا لوث وجود داشته باشد ؛ یعنی اینکه قرائن و امارات و مدارکی در پرونده وجود داشته باشد که قاضی به استناد آن ها به ظن قوی دست پیدا کرده باشد که متهم، مجرم است.

امکان دارد این سوال مطرح شود که چند قسم یا سوگند باید ارائه شده باشد تا از طریق آن قسامه اثبات شود؟ در پاسخ به این سوال خواهیم گفت که نصاب قسامه برای اثبات ضرب و جرح بستگی به میزان آسیب وارد شده در جرم دارد. یعنی در صورتی که ضرب و جرح دیه ای معادل دیه کامل انسان داشته باشد، 6 قسم لازم دارد تا اثبات شود. در صورتی که دیه، به میزان پنج ششم دیه کامل باشد، 5 قسم کافیست.

در صورتی که دیه مشخص شده برای ضرب و جرح، دو سوم دیه کامل انسان باشد، تعداد 4 قسم نیاز است، در صورتی که دیه ضرب و جرح، یک دوم دیه کامل باشد، 3 قسم و در صورتی که دیه ضرب و جرح، یک سوم دیه کامل باشد، 2 قسم و در صورتی که یک ششم دیه کامل یا کمتر از آن باشد، با 1 قسم یا قسامه هم جرم ضرب و جرح قابل اثبات خواهد بود.

چهارمین روش اثبات ضرب و جرح علم قاضی است. به استناد قانون مجازات اسلامی اگر قاضی طبق شواهد و مدارک موجود در پرونده به این علم برسد که جرم ضرب و جرح رخ داده است، می تواند حکم به مجازات صادر کند ؛ البته علم قاضی به عنوان یکی از دلایل ثابت کننده جرم ضرب و جرح باید متکی به شواهد و قرائنی مثل نظریه کارشناسی پزشکی قانونی، شهادت گواهان، فیلم و عکس و مسائلی از این قبیل باشد.

چگونگی اثبات ضرب و جرح بدون شاهدچ

چگونگی اثبات ضرب و جرح بدون شاهد

وقتی فردی ادعا دارد توسط دیگری مورد ضرب و شتم قرار گرفته است باید با ادله کافی و قابل اتکا درستی حرف خود را ثابت کند. ادله شامل شهادت شهود، اقرار و اعتراف شخص متخاطی، سوگند یا قسامه و یا علم قاضی است. اگر شاهدی موجود نباشد می توان از قسامه و سوگند استفاده کرد.

قسامه چیست؟

بر اساس قانون مجازات اسلامی، قَسامه به معنای اقامه سوگند که شخص مصدوم جهت اثبات جنایت چه به صورت عمد چه غیر عمدی و شخص متهم جهت دفاع از خود نسبت به اتهامات است.

تفاوت قسامه با سوگند چیست؟

قسامه به معنای همان قسم بوده که در دعاوی مربوط به قتل کاربردی است، اما کاربرد سوگند در حالتی بوده که فرد برای ثابت کردن حق خود یا رد مدعی شکایت علیه خود در دیگر امور مربوط به غیر قتل استفاده می شود.

شرایط اقامه قسامه

اگر قاضی دلایل قاطعی برای اقدام جرم توسط متهم پیدا نکرده اما به خاطر وجود بعضی آثار و نشانه هایی، شک قاضی برانگیخته شود به اصطلاح به این حالت لوث می گویند. در این حالت قاضی قسامه را اجرایی می کند.

لازم به ذکر است صرفا حضور شخص در محلی که جنایت به وقوع پیوسته منجر به حالت لوث نمی شود. برای دریافت مشاوره حقوقی ضرب و شتم از وکلای پایه یک دادگستری و مشاوران حقوقی مجرب ساوا اپ با ما تماس بگیرید.

مراحل اجرای مراسم قسامه

در نظر داشته باشید که در صورتی که فرد متهم بتواند دلایلی مبنی بر رفع اتهام از خود را ارائه بدهد دیگر به قسامه نیازی نیست.

در غیر این صورت، مطابق قانون مجازات اسلامی براساس ماده 317 تصویب شده در سال 1392 این امکان را برای فرد شاکی فراهم می کند که خود نسبت به اجرای قسامه اقدام کرده و متهم توسط قاضی به قصاص و یا پرداخت دیه محکوم شود، یا درخواست اقامه قسامه از متهم کند.

در حالت قسامه متهم، مسبب صدور حکم بی گناهی او بوده و امکان دوباره طرح شکایت از او توسط فرد شاکی سلب می شود. در صورت عدم اقامه قسامه توسط متهم، او محکوم به پرداخت دیه می شود. در صورتی که که فرد شاکی هیچ کدام از کارهای مذکور را اجرایی نکند، فرد متهم آزاد خواهد شد.

چگونگی اثبات ضرب و جرح بدون شاهد

وکیل آنلاین گروه ساوا اپ، با خدمات تخصصی وکالت و مشاوره حقوقی و کیفری توسط وکلای پایه یک دادگستری، درکنار شماست، جهت دریافت اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی ذکر شده در وب سایت با ما، تماس بگیرید!

بی اعتبار شدن قسامه

در صورت برگشتن افراد اعم از شاکی و متهم از قسم خود یا اثبات دروغین بودن قسمشان و یا حتی بعد از صادر شدن حکم توسط قاضی ادله معتبر دیگری مخالف قسامه پیدا شود، قسامه بی اعتبار خواهد شد. مطابق قانون در چنین شرایطی امکان اعاده دادرسی وجود دارد. اعاده دادرسی به معنای مطرح کردن دعوا به صورت دوباره می باشد.

چگونگی اثبات ضرب و جرح بدون شاهد

اثبات ضرب و جرح بدون شاهد چگونه است؟

ضرب و جرح از جرائم علیه همهت جسمانی اشخاص محسوب می شود. ضرب در لغت به معنی زدن و ضربه است؛ به عملی گفته می شود که باعث تورم، کبودی، تغییر رنگ پوست و کوفتگی بر جسم شخص و یا پیچ خوردن مفاصل بدون شکستگی و خون مردگی بوده و در واقع ملاک تشخیص این صدمه عدم خونریزی می باشد.

جرح در لغت به معنی زخم و زخم زدن است؛ که برعکس ضرب با خونریزی همراه است؛ صدماتی مثل خراشیدگی، پارگی، بریدگی که گاهاً با شکستگی، سوختگی و یا قطع عضو همراه می باشند را جرح می گویند.

عنصر قانونی

ماده 614 قانون تعزیرات مصوب سال 1375:هرکس عمداً به دیگری جرح یا ضربی وارد آورد که باعث نقصان یا شکستن یا از کار افتادن عضوی از اعضا یا منتهی به مرض دایمی یا فقدان یا نقص یکی از حواس یا منافع یا زوال عقل مجنیٌ علیه شود، در مواردی که قصاص امکان نداشته باشد، در صورتی که اقدام او باعث اخلال در نظم و صیانت و امنیت جامعه یابیم تجری مرتکب یا دیگران شود، به دو تا پنج سال حبس محکوم خواهد شد، و در صورت درخواست مجنیٌ علیه، مرتکب به پرداخت دیه هم محکوم می شود. این مجازات طبق بند الف ماده 1 قانون کاهش مجازات حبس تعزیری به حبس درجه شش تبدیل شده.

رفتار فیزیکی

رفتار فیزیکی لازم برای تحقق این جرم، فعل مثبت به شکل عملی، و نه لفظی و نظایر آن، است. این فعل لزوماً مستلزم درگیری بدنی یا استفاده از اعضای بدن و برای مثال وارد آوردن ضربات با دست یا پا نیست، بلکه امکان دارد با استفاده از ابزاری مثل چوب، سنگ و تفنگ هم انجام شود. در مورد تحریک حیوانات دست آموز جهت حمله به طرف دیگر بعید به نظر می رسد که باعثات رفتار فیزیکی این جرم را فراهم آورد، چون عرفاً درگیری انسان با حیوان یا حیوانات با یکدیگر عنوان منازعه و ضرب و جرح را در بر نمیگیرد.

چگونگی اثبات ضرب و جرح بدون شاهد

شرایط و اوضاع احوال لازم برای تحقق جرم

چگونگی اثبات ضرب و جرح بدون شاهد

مجازات ضرب و جرح بدون شاهد

وارد آوردن هر نوع ضرب و جرحی بر جسم و بدن انسان جرم تلقی شده است، مجازات آن در قانون مجازات اسلامی حبس، دیه و قصاص مشخص شده است؛ ضرب و جرح به صورت عمدی و غیرعمدی می تواند اتفاق بیفتد، که در صورتی که صدمه ای که مرتکب به شخص وارد می کند به صورت عمد باشد، علاوه بر قصاص و دیه امکان دارد او به حبس هم محکوم شود و در صورتی که فعل مرتکب غیرعمدی باشد تنها مجازات دیه را در بر دارد.

البته در گذشته آثار ضرب و جرح به صورت ظاهری لازم بود تا مرتکب مجازات شود، اما در قانون مجازات جدید حتی در صورتی که فعل مرتکب، آسیبی بر جسم نزند و آثاری به جا نماند و دیه قابل مطالبه نباشد، مرتکب را به حبس و یا شلاق تعزیری درجه هفت محکوم خواهند کرد، که طبق ماده 19 عبارت از نودویک روز تا شش ماه حبس یا یازده تا سی ضربه شلاق است، که در مورد حبس از نود و یک روز تا شش ماه، رعایت مفاد ماده 66 در مورد تبدیل حبس به مجازات جایگزین حبس ضروری می باشد.

در صورتی که ضرب و جرح منتهی به یکی از نتایج مذکور در ماده 614 نشده بلکه آسیب کمتری ایجاد کند، حبس تعزیری ندارد و در صورتی که آلت جرح چیزهایی مثل اسلحه یا چاقو و امثال آنها باشد، در این حالت، مطابق تبصره ماده 614 که سه ماه تا یک سال حبس را پیش بینی کرده است، با مرتکب برخورد می شود.

جرم ضرب و جرح جنبه عمومی دارد و به خاطر تبعات زیان باری که برای جامعه دارد حتی در صورتی که مجنی علیه از شکایت خود بگذرد، متهم بایستی مجازات را از وجهه عمومی آن بگذراند.

چگونگی اثبات ضرب و جرح بدون شاهد

موانع مسئولیت کیفری در ضرب و جرح

عواملی که باعث از بین رفتن مسئولیت کیفری مرتکب جرائم علیه همهت جسمانی اشخاص می شود عبارت هستند از:

  1. صغر سن
  2. مستی
  3. جنون
  4. اشتباه چگونگی اثبات ضرب و جرح بدون شاهد
  5. اکراه
  6. اجبار
  7. امر موضوع قانونی و حکم قانون
  8. تأدیب و حفاظت
  9. رضایت مجنیٌ علیه
  10. اضطرار
  11. دفاع مشروع

در صورتی که مرتکب وجود یکی از این موارد را ثابت کند، مرتکب جرم ضرب و جرح نشده و مسئولیت کیفری او ساقط می شود.

چگونگی اثبات ضرب و جرح بدون شاهد

همکاری در ارتکاب جرم

عمل مجرمانه همیشه ناشی از رفتار یک نفر به تنهایی نیست وگاهاً امکان دارد با همکاری چند نفر ارتکاب یابد.

شرکت در ارتکاب جرم

زمانی که چند نفر به صورت شراکت مرتکب جرمی می شوند و عملیات مادی جرم را باهم انجام می دهند، جرم مستند به رفتار و عمل همه آن هاست هرچند تأثیر رفتار آن ها با هم برابر نباشد. در این حالت مجازات هر یک از شرکا معادل مجازات فاعل مستقل آن جرم خواهد بود.

لذا چه یک نفر به تنهایی مرتکب عنصر مادی جرم شود و چه آن را به همراه شخص یا اشخاص دیگر انجام بدهد و چه یک عامل بی گناه را به ارتکاب جرم وادارد، در همه حالات، مرتکب یا مرتکبان، به خاطر مستند بودن جرم به عمل آن ها به مجازات فاعل مستقل جرم محکوم خواهند شد.

برای تحقق شرکت در جرم باید اعمال متعدد در عرض هم ارتکاب یافته باشد و تأثیر همه ضربات در حصول نتیجه محرز باشد. تساوی عمل همه شرکا و ارتکاب هم زمان اعمال متعدد شرط نیست؛امکان دارد یکی با مشت، یکی با چوب، یکی با چاقو، اولی دو ضربه، دومی سه ضربه، دیگری ده ضربه بزند، که در یک زمان یا با فاصله زمانی باشد.

شما می توانید با دریافت مشاوره از وکلای متخصص سایت ساوا اپ، بهترین نتیجه را در طرح شکایت و روند پیگیری در خصوص پرونده ضرب و جرح داشته باشید.

چگونگی اثبات ضرب و جرح بدون شاهد

شرکت در منازعه و ضرب جرح

منازعه به معنی زد و خورد است؛ طبق ماده 615 قانون تعزیزات؛هرگاه عده ای با یکدیگر منازعه کنند، هر یک از شرکت کنندگان در نزاع، اگر منتهی به نقص عضو شود، به حبس از شش ماه تا سه سال و اگر منتهی به ضرب و جرح شود، به حبس از سه ماه تا یک سال، محکوم می شوند. رفتار فیزیکی منازعه مانند ضرب و جرح بوده و مهم ترین شرط برای تحقق جرم شرکت در منازعه، شرکت عده ای در منازعه است(چند نفر)؛دلالت بر لزوم شرکت حداقل سه نفر در منازعه دارد.

در صورتی که گروهی از یک طرف به گروهی از طرف مقابل حمله کرده و آن ها را مورد ضرب و شتم قرار دهند، و گروه اخیر کاملاً منفعل بوده و هیچ اقدامی صورت ندهند، یا اینکه صرفاً از خود دفاع کنند، مورد از مصادیق منازعه نخواهد بود. همین طور در صورتی که تنها یک نفر از هریک از دو گروه به جنگیدن با یکدیگر پرداخته و بقیه تنها نظاره گر یا تشویق کننده باشند، جرم منازعه به وقوع نمی پیوندد.

شرکت در منازعه جرمی مقید بوده و تحقق آن منوط به حصول یکی از نتایج مذکور در ماده 615 است. شما می توانید با دریافت مشاوره از وکلای متخصص سایت ساوا اپ، بهترین نتیجه را در طرح شکایت و روند پیگیری در خصوص پرونده ضرب و جرح داشته باشید.

چگونگی اثبات ضرب و جرح بدون شاهد

معاونت در جرم ضرب جرح

هرگاه شخصی به مجرم اصلی در ارتکاب جرم کمک کند یا وقوع جرم را تسهیل کند، بدون آنکه اقدامات او به گونه ای باشد که جرم را مستند به عمل او سازد، چنین فردی را معاون می نامند؛ او در تحقق جرم نقش داشته و عمل او نوعی مساعدت در گناه و عدوان بوده که از این جهات قطعاً باید قابل مجازات باشد.

از مصادیق معاونت می توان به تحریک، ترغیب، تهدید، تطمیع، به کار بردن دسیسه یا فریب، تهیه وسایل ارتکاب جرم، ارائه طریق ارتکاب جرم، سوء استفاده از قدرت و تسهیل وقوع جرم اشاره کرد.

چگونگی اثبات ضرب و جرح بدون شاهد

راه های اثبات جرم ضرب و جرح

ادله اثبات دعوی در امور کیفری راه های اثبات ضرب و جرح هم است؛

  1. اقرار: یعنی خود مرتکب در دادگاه اقرار به جنایت کند که نسبت به فردی مرتکب ضرب و جرح شده که با یک مرتبه اقرار ثابت می شود و می توان به آن استناد کرد و فرد را مورد مجازات جرم ضرب و جرح قرار داد. چگونگی اثبات ضرب و جرح بدون شاهد
  2. شهادت شهود(بینه):یعنی دو مرد عادل شهادت بدهند که ارتکاب جرم از سوی متهم را دیده اند.
  3. علم قاضی:یعنی قاضی با توجه به مستندات بیّنی که وجود دارد به ارتکاب جرم از سوی متهم یقین پیدا کند، بدون اینکه متهم اقرار کند یا شهودی علیه او شهادت دهند.
  4. قسامه:به معنی سوگند، استناد به آن تنها در صورت فقدان اقرار، بینه و علم قاضی موجه می باشد. وقتی حالتی به اسم لوث ایجاد می شود یعنی در قاضی ظن قوی ایجاد شود که فرد مرتکب جرم شده، یا دلایل و قرائن و اماراتی وجود دارد در مورد اثبات جرم، مدعی، مدعی علیه یا خویشان ذکور نسبی آن ها قادر هستند با سوگند خوردن باعث محکومیت یا برائت کسی از اتهام ارتکاب جنایت شوند ؛قسامه یک دلیل استثنائی بوده که جنبه شرعی دارد و صرفاً مربوط به جرائم علیه اشخاص است.

چگونگی اثبات ضرب و جرح بدون شاهد

مدارک اثبات ضرب و جرح

همانطور که در قسمت های قبل اشاره شد، شاکی برای اثبات ضرب و جرح باید به دلایل و مدارک محکمه پسندی استناد کند تا در دادسرا و دادگاه حکم به نفع او صادر شود و از جمله دلایل اثبات جرم ضرب و جرح، اقرار و شهادت و قسامه و علم قاضی را توضیح دادیم. در همین ارتباط این پرسش مطرح می شود که مدارک اثبات ضرب و جرح در دادگاه کدامند و برای اثبات این جرم چه مدارکی باید به دادگاه ارائه شود؟

قبل از هر چیز باید دانست که موقع طرح شکایت از جرم ضرب و جرح، باید مدارک لازم در خصوص ارتکاب جرم را تهیه و ضمیمه شکواییه کرد ؛ اما این مدارک کدامند؟ در پاسخ به این سوال، باید گفت که شاکی برای ارائه مدارک اثبات ضرب و جرح، هیچ گونه محدودیتی نخواهد داشت.

یعنی اینکه مدرک اثبات جرم ضرب و جرح، می تواند نظریه پزشک قانونی باشد که برای دریافت نظریه پزشک قانونی باید ابتدا به کلانتری مراجعه و از ایشان بخواهید شما را به پزشکی قانونی معرفی کنند و سپس نزد پزشک قانونی رفته و نامه یا گواهی پزشک مبنی بر ارتکاب جرم ضرب و جرح را از ایشان دریافت و ضمیمه شکایت خود کنید ؛ حتی در جرم ضرب و شتم پلیس.

همینطور، مدرک اثبات جرم ضرب و جرح، می تواند استشهادیه شهود باشد ؛ یعنی در صورتی که موقع ارتکاب جرم ضرب و جرح شهودی در صحنه حاضر بوده و این جرم را ملاحظه کرده اند، با تنظیم یک استشهادیه و امضای زیر آن توسط شهود می توانید اقدام به اثبات جرم ضرب و جرح کنید و به یاد داشته باشید که شماره تلفن آن ها را جایی یادداشت کنید تا در صورت لزوم به دادگاه بیایند و شهادت بدهند.

در صورتی که هم شهود تمایلی به امضای استشهادیه و یا مراجعه به دادگاه برای ارائه شهادت را ندارند می توانید تقاضای صدور قرار تحقیق محلی کنید که در این صورت ضابطان قضایی از شهود معرفی شده تحقیق و نتیجه را در پرونده منعکس می کنند. پس گزارشات یا صورتجلسه های تنظیم شده توسط ضابطان قضایی و کلانتری هم که ضمیمه پرونده شده باشد، می تواند در اثبات جرم ضرب و جرح موثر باشد.

در صورتی که دلایل و مدارک شما برای اثبات ضرب و جرح ناظر بر فیلم دوربین مدار بسته و یا فیلم تهیه شده با گوشی تلفن همراه یا عکس و یا هر سند و مدرک دیگری هست، باید آن را هم به عنوان مدرک ضمیمه شکایت کنید. البته مدارکی مثل فیلم و عکس صرفا قادر هستند باعث علم قاضی شوند و دلیل مستقلی برای اثبات ضرب و جرح نیستند. یعنی امکان دارد قاضی با مدرکی مانند فیلم دوریین مدار بسته به اقناع رسیده و حکم به مجازات دهد یا بالعکس.

چگونگی اثبات ضرب و جرح بدون شاهد

نداشتن شاهد در دادگاه حقوقی

بر اساس قوانین ایران، یکی از مهم ترین ادله اثبات دعوی در امور حقوقی و کیفری، شهادت شهود و مطلعین در خصوص پرونده که نقش مهمی در اثبات بسیاری از دعاوی حقوقی و کیفری خواهد داشت. به صورت کلی، شهادت در دادگاه حقوقی یا کیفری، عبارت است از اینکه، شخصی، موضوعی را که امکان دارد به نفع یا ضرر دیگری باشد، نزد قاضی دادگاه، اعلام کرده و به این ترتیب، در شناخت ابعاد موضوع، قاضی را یاری کند.

البته، برای اینکه شهود و مطلعین پرونده، بتوانند شهادت بدهند، می بایست به لحاظ قانونی، صفات و ویژگی های خاصی را داشته باشند. از جمله مهم ترین شرایط شاهد در دادگاه، آن بوده که شاهد، عاقل و بالغ و مومن و حلال زاده باشد. علاوه بر این، شهود، نباید نفع شخصی در موضوع دعوا داشته و یا دشمنی خاصی بین شاهد، با طرفی که علیه او شهادت می دهند، وجود داشته باشد. به علاوه، اشتغال به تکدی گری و ولگردی، مانع از پذیرش شهادت شهود در دادگاه خواهد شد.

با توجه به شرایط ذکر شده، امکان دارد اشخاصی که در جریان یک دعوی حقوقی در دادگاه می باشند، بگویند « ما شاهد نداریم » ؛ « حکم نداشتن شاهد در دادگاه چیست »؟ به عبارت دیگر، آیا نداشتن شاهد، در اثبات دعوی حقوقی در دادگاه تاثیری دارد؟ همینطور اینکه آثار نداشتن شاهد در دادگاه حقوقی چیست؟ البته برای پاسخ دادن به این سوالات، باید دو فرض را از هم تفکیک کرد.

گاهی، خواهان یا خوانده دعوی حقوقی، شاهد دارد ؛ اما شهود وی، به تعداد لازم نیستند و یا اینکه شرایط ذکر شده در قانون، برای ادای شهادت شرعی را ندارند. در این فرض، اصولا می توان اشخاص ذکر شده را به عنوان شاهد، به دادگاه معرفی کرد ؛ ولیکن پذیرش شهادت و اعتبار بخشیدن به شهادت شان، کاملا در اختیار قاضی دادگاه است ؛ امکان دارد شهادت ایشان را رد کند. اما این امکان هم وجود دارد که سخنان آن ها را استماع کرده و با توجه به گفته های آن ها، علم قاضی ایجاد شود و بر اساس آن، حکم صادر کند.

ولیکن، در صورتی که شهود به تعداد کافی در پرونده موجود باشد و شرایط ذکر شده را هم داشته باشند، قاضی دادگاه، اصولا موظف بوده که به شهادت آن ها ترتیب اثر داده و به نفع شخص، حکم صادر کند. چنین شهادتی را در اصطلاح، شهادت شرعی نام گذاری می کنند که شهادت ایشان، بر قاضی تحمیل می شود و نمی تواند شهادت را نادیده گیرد.

اما گاهی، خواهان یا خوانده دعوی حقوقی، اصلا شاهد ندارند ؛ یعنی هیچ فردی که بتواند با ادای شهادت، حقانیت ادعای آن ها را در دادگاه تصدیق کند، موجود نیست. در چنین فرضی، نداشتن شاهد در دادگاه حقوقی هم اصولا مانع از اثبات شدن دعوا نخواهد بود ؛ زیرا می توان به دیگر ادله اثبات دعوی در امور حقوقی، از قبیل ارائه سند، تحقیق یا معاینه محل، استفاده از کارشناسی دادگاه یا دیگر اسناد و مدارک لازم، استناد کرد که پذیرش هر یک از آن ها، شرایط و احکام خاص خود را دارد.

لذا، در خصوص نداشتن شاهد در دادگاه حقوقی، باید گفت که نداشتن شاهد و یا نداشتن شاهدی که شرایط شهادت را داشته باشد، مانع از جریان یافتن دعوی نخواهد شد و هر یک از طرفین، حتی بدون داشتن شاهد هم قادر هستند با توسل به دیگر ادله اثبات دعوی، ادعای خود را اثبات کنند ؛ پس نداشتن شاهد در دعاوی حقوقی، آثار خاصی به دنبال ندارد.

چگونگی اثبات ضرب و جرح بدون شاهد

ضرب و جرح عمدی

این نوع ضرب و جرح شامل حملاتی بوده که با هدف آسیب رساندن به فرد دیگر صورت می گیرد. این نوع حملات می تواند فیزیکی یا روانی باشد و امکان دارد موجب صدمات جسمی و روانی شخص مورد حمله شود.

ضرب و جرح غیر عمدی

این نوع ضرب و جرح به صورت تصادفی یا بدون هدف آسیب رسانی صورت می گیرد. برای مثال اگر دو نفر در حال بازی می باشند و یکی از آن ها به صورت تصادفی به دیگری آسیب می رساند، این نوع ضرب و جرح غیر عمدی می باشد.

جرم ضرب و جرح از نظر لغوی از دو کلمه ضرب و جرح تشکیل شده که معنا و مجازات آن ها با هم فرق دارد. ضرب به معنای آسیب زدن به جسم انسان از طریق ضربه بوده که در نتیجه آن رنگ پوست تغییر می کند یا اعضای مختلف بدن ورم می کند. اما جرح مربوط به جنایت هایی بوده که در نتیجه آن ها پوست یا گوشت بدن انسان پاره می شود و خونریزی می کند.

لذا می توان اینگونه گفت برای مشخص مجازات در جرم ضرب و جرح، باید اولا توجه داشت که جنایت عمدی بوده یا غیر عمدی، سپس باید ببینیم که ضرب اتفاق افتاده یا جرح. در ادامه همه این موارد را مفصل بررسی خواهیم کرد.

چگونگی اثبات ضرب و جرح بدون شاهد

می توان جرم ضرب و جرح را با توجه به این که در چه مکانی و بین چه کسانی اتفاق می افتد به سه دسته کلی تقسیم کرد که عبارت هستند از:

  1. ضرب و جرح در محیط کار: این نوع از ضرب و جرح امکان دارد در محیط کار اتفاق بیفتد و یک کارمند به همکار دیگری در محیط کار آسیب وارد کند. این نوع از جرم معمولا به خاطر تنش های شغلی، تعارض های شغلی، رقابت بین همکاران، رفتار نامناسب یا مشکلات مالی اتفاق می افتد.
  2. ضرب و جرح در خانواده: این نوع از جرم ضرب و جرح زمانی اتفاق می افتد که یکی از افراد خانواده به شخص دیگری در خانواده خود آسیب وارد کند. این مورد معمولا به دلایلی مثل بحث های خانوادگی، خشم، نارضایتی، ناراحتی های روحی یا مشکلات مالی در خانواده ها اتفاق می افتد.
  3. ضرب و جرح در روابط عاطفی: این نوع ضرب و جرح در روابط عاطفی و عاشقانه اتفاق می افتد و امکان دارد به دلایل مختلفی از جمله نارضایتی، خشم و یا رفتارهای نامناسب شریک عاطفی رخ بدهد.
  4. جرم ضرب و جرح در جامعه: این مورد زمانی اتفاق می افتد که یک شخص به شخص دیگری در جامعه آسیب وارد کند. این نوع جرم معمولا به خاطر نزاعات خانوادگی، اختلافات سیاسی یا اختلافات قومی و مذهبی اتفاق می افتد.
  5. جرم ضرب و جرح در خیابان: این نوع از جرم ضرب و جرح زمانی اتفاق می افتد که یک شخص به شخص دیگری در خیابان آسیب وارد کند. این نوع جرم معمولا به خاطر نزاعات شخصی، تعارضات محله ای، اختلافات ترافیکی یا اعتیاد به مواد مخدر اتفاق می افتد. این نوع جرم می تواند موجب بروز صدمات جسمانی، عوارض روانی و اجتماعی و حتی مرگ شخص آسیب دیده شود. برای همین، قوانین سخت گیرانه ای برای جرم ضرب و جرح در خیابان وجود دارد و مجازات های سنگینی برای این جرم مشخص شده.
  6. جرم ضرب و جرح در محیط تحصیلی: این نوع از جرم ضرب و جرح زمانی اتفاق می افتد که یک دانش آموز یا دانشجو به دانش آموز یا دانشجوی دیگری در محیط تحصیلی آسیب وارد کند. معمولاً این مورد به دلایلی مثل تنش های روانی یا اختلافات دوستانه اتفاق می افتد.

چگونگی اثبات ضرب و جرح بدون شاهد

اگر در مورد جرم ضرب و جرح سوالاتی دارید می توانید از خدمات مشاوره حقوقی آنلاین ساوا اپ در کمترین زمان ممکن بهره ببرید و مشاوره بگیرید.

در ساوا اپ بهترین همراه شما خواهیم بود؛ خدمات ما مشاوره و وکالت است و سعی داریم برای پاسخ به نیازهای شما عزیزان به صورت آنلاین، تلفنی و حضوری در کنارتان باشیم. می توانید تماس بگیرید و جزئیات بیشتر را دریافت کنید. در کنار شما هستیم تا به همه سوالات شما در خصوص دعوی و پرونده ای که دارید پاسخ دهیم. تمام تلاش ما رفع مشکل شماست و با تیم متخصص؛ معتبر و بزرگی که داریم شما را یاری می کنیم.

منتشر شده در 15 آذر 1402
دسته‌ها: مقالات

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

درخواست مشاوره
ضرب و جرح چیست؟
ضرب و جرح
مراحل شکایت از شوهر برای کتک زدن
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: