مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

ضرب و جرح

در درگیری هایی که بین اشخاص رخ می دهد و همچنین ورود صدمه به صورت فردی به اشخاص ممکن است صدماتی از قبیل ضرب و جرح حادث شد.ضرب شامل صدماتی است که در آن خونریزی و شکستگی ...

image

در درگیری هایی که  بین اشخاص رخ می دهد  و همچنین ورود صدمه به صورت فردی به اشخاص ممکن است صدماتی از قبیل ضرب و جرح حادث شد.ضرب  شامل صدماتی است که در آن خونریزی و شکستگی حادث نمی شود ولی آثاری مثل  سرخی، کوفتگی، کبودی، سیاه شدن و پیچ خوردن ایجاد ‌شود و جرح شامل صدماتی است که  سبب خونریزی یا از هم گسیختگی بافت‌های بدن می‌شود آثاری که از جرح باقی می ماند می تواند  از یک خراش ساده باشد  تا قطع عضو مورد آسیب باشد.ضرب و جرح ممکن است ناشی از قصد و سوءنیت باشد  و یا اینکه  بدون وجود قصد قبلی بوده ولی نوعا سبب ضرب و جرح گردد که به  آن ضرب و جرح عمدی گفته می شود و یا اینکه بدون قصد قبلی و سوء نیت بوده و اتفاقا حادث گردد که در این صورت ضرب و جرح حادث شده غیرعمدی می باشد.

قانونگذار در قانون مجازات اسلامی برای مرتکبین ضرب و جرح عمدی و همچنین ضرب و جرح غیر عمدی مجازات هایی را در نظر گرفته است که شامل قصاص،حبس  تعزیری و دیه می باشد که در مقاله زیر راجع به آن صحبت خواهیم کرد.

ضرب و جرح چیست؟

ضرب و جرح جرمی است که علیه تمامیت جسمانی افراد واقع می شود و در دادگاه های کشور ما نیز هرساله شکایات زیادی تحت این عناوین مطرح می گردد. منظور از تمامیت جسمانی، جسم و بدن افراد است و وارد کردن هر گونه ضرب و جرح بر بدن و جسم افراد، جرم و دارای مجازات می باشد. در تعریف ضرب و جرح باید بگوییم که جرح عموما با زخم و خونریزی همراه است و موجب از هم گسیختگی بافت های بدن می شود و ضرب نیز آثاری مانند کبودی، سرخی، سیاهی را بهمراه دارد بدون آنکه خونی جاری شود. زمانی که قسمتی از بدن قطع می شود و یا دچار نقص می شود یا خراشیدگی و یا پارگی در بدن ایجاد می گردد از مصادیق جرح است و قانونگذار این اعمال را تحت عنوان جنایت بر عضو قرار داده است. جنایت بر عضو جنایتی است که موجب قتل مجنی علیه (کسی که جنایت بر او واقع شده) نباشد بلکه جنایت بر اعضای بدن شخص وارد می گردد. اگر جنایت بر عضو، عمدی باشد در صورت تقاضای مجنی علیه با شرایطی موجب قصاص خواهد بود، اگر شرایط قصاص وجود نداشته باشد از موارد پرداخت دیه در صورت مطالبه مجنی علیه و تعزیر جانی (کسی که جنایت را وارد کرده است) خواهد بود. در مقاله حاضر ابتدا به تفکیک جرائم عمدی و غیرعمدی می پردازیم و سپس مجازات ضرب و جرح عمدی و مجازات ضرب و جرح غیرعمدی را به تفکیک بررسی می کنیم.

تجربه زندگی با خیالی آسوده، پیشگیری، رهایی و حل مشکلات دادگاهی

با اپلیکیشن حقوقی ساوا

از انجام مشاوره حقوقی تلفنی گرفته تا درخواست وکیل، کارشناس، داور، نگارش دادخواست، شکوائیه، لایحه، دفاعیه و ... همه را می‌توانید با اپلیکیشن ساوا انجام دهید

   https://savaapp.com/consulting/inperson. 

مجازات ضرب و جرح چیست؟

مجازات جنایات بر عضو که شامل قطع عضو، جرح و صدمه های وارده بر منافع مانند بویایی و شنوایی می شود در صورتی که عمدی باشد و مجنی علیه یا ولی او تقاضا نمایند و در صورت وجود شرایط قصاص که در قانون مجازات اسلامی آمده و در مقاله قصاص به آن اشاره خواهد شد قصاص می‌شود و در غیر اینصورت دیه و تعزیر خواهد بود. و تعزیر جرم ضرب و جرح عمدی در قانون مجازات جدید به موجب ماده 614 و قانون کاهش مجازات تعزیری به این نحو است که اگر شخصی عمدا به دیگری جرح یا ضربی وارد کند که موجب نقصان یا شکستن یا از کار افتادن عضوی از اعضا یا منتهی به مرض دائمی یا فقدان یا نقص یکی از حواس یا منافع یا زوال عقل مجنی علیه گردد در مواردی که قصاص امکان نداشته باشد چنانچه اقدام شخص موجب اخلال در نظم و صیانت و امنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران گردد به بیش از شش ماه تا دو سال حبس محکوم می شود. 

مجازات ضرب و جرح زن توسط شوهر:

زندگی زناشویی همیشه با صلح و صفا همراه نمی باشد و در این میان ممکن است بین زوجین اختلافاتی نیز حادث شود  و به بحث و جدل کشیده شود  و حتی  ممکن است که از حد بحث کردن نیز فراتر رفته و به  آسیب رساندن  و ضرب و جرح نیز منتهی گردد.در این صورت چنانچه اختلاف مذکور منجر به ضرب و جرح گردد حسب اینکه عمدی یا غیرعمدی باشد  براساس قانون مجازات قصاص یا دیه و حتی حبس را در پی خواهد داشت.
در چنین حالتی، فردی که مورد ضرب و جرح واقع شده است باید سریعا به پزشکی قانونی مراجعه نموده و پس از انجام معاینات مورد نیاز و اخذ استعلام از مرجع مذکور آن را به مرجع قضایی مربوطه ارائه دهد تا بتواند برای اخذ دیه و حتی طلاق اقدام کند.

برای مشاوره با وکلای پایه یک ساوا به صورت تلفنی از طریق لینک اقدام کنید. ( https://savaapp.com/consulting/phone )

مجازات ضرب و جرح با سلاح سرد چیست؟

نزاع بین افراد یکی از مسائلی است که نتیجه ی ضرب و جرح با سلاح سرد را در پی دارد.فردی که با سلاح سرد به دیگری آسیب وارد می کند، بنا به عمدی یا غیر عمدی بودن آن، مشمول مجازات می شود.در صورت غیر عمدی بودن ضرب و جرح وارده با سلاح سرد، متهم یا همان ضارب به پرداخت دیه محکوم می شود.ولی اگر شخص به طور عمد عامل جراحات وارده به بدن شخص دوم شده باشد جریان فرق می کند.در این صورت مجرم علاوه بر پرداخت دیه به قصاص محکوم می شود.در مواردی نیز ممکن است فردی با چاقو باعث ایجاد رعب و وحشت شده و قدرت نمایی کند.همچنین چاقو را وسیله ای قرار دهد که با استفاده از آن قصد تهدید یا اخاذی از شخص دیگری را داشته باشد.آیا درچنین مواردی مجازات مجرم همان مجازات ضرب و جرح خواهد بود؟قطعا خیر در این چنین شرایطی مطابق قانون اگر از مصادیق محارب نباشد:به حبس شش ماه تا دو سال و همچنین ۷۴ ضربه ی شلاق محکوم می شود.

مجازات ضرب و جرح با سلاح گرم چیست؟

شاید ضارب در این حالت منجر به قتل شخص یا وارد کردن آسیب های غیر قابل جبرانی به بدن او شود.در این مورد قانون مجازات مشخصی را در نظر گرفته است که این نیز به عمدی یا غیر عمدی بودن آن بستگی دارد.جالب است بدانید ضرب و جرح با سلاح گرم دو جرم مجزا دارد که مجازاتی جداگانه را در پی دارد.علاوه بر جرم ضرب و جرح، جرم حمل غیر قانونی اسلحه نیز به پرونده ی ضارب افزوده می شود.

مطابق ماده ۶ قانون حمل اسلحه

«حمل سلاح گرم سبک، قطعات موثر یا مهمات آن حبس دو تا پنج سال را در پی دارد.»با یک جمع بندی ساده در بحث مجازات ضرب وجرح می توان به این نتیجه رسید که:دیه های سنگین و قصاص، حداقل مجازاتی است که برای ضرب و جرح با سلاح گرم در نظر گرفته می شود. همانطور که قبل تر گفتیم دلیل آن هم واضخ و مشخص می باشد.جراحات وارده بوسیله سلاح گرم، آسیب سنگین تری را نسبت به سلاح سرد وارد می کند.

دفاع مشروع:

اگر ضرب و جرح به منظور دفاع از جان و مال شخص باشد دفاع مشروع محسوب می شود. اما برای اینکه ضرب و شتم دفاع مشروع تلقی شود، لازم است که دفاع شخص به مناسبت خطر باشد و بیش از حد لازم آن نباشد و حضور نیروی اتظامی و دسترسی به پلیس نیز میسر نباشد. همچنین اگر شخصی به دفاع از شخص دیگر می پردازد اگر خود فرد قدرت دفاع داشته باشد دفاع مشروع به حساب نمیاید.

اثبات ضرب و جرح:

در موارد مختلف اثبات این امر متفاوت است. مرحله اول اثبات جرم اقرار است. گاهی تشخیص این موضوع تنها با نامه پزشک قانونی و تشخیص قاضی پرونده اثبات می شود. بنابراین علم قاضی هم در اثبات این امر موثر است. اما بستگی به نوع ضرب و جرح و داستان پرونده این قضیه متفاوت است. وجود شاهد نیز در اثبات این قضیه بسیار موثر است. یکی دیگر از موارد که قابل استناد می باشد، اجرای قسامه است.

مراحل شکایت و پیگیری ضرب و جرح:

برای شکایت از پرونده ضرب و جرح باید یک شکوائیه تنظیم گردد و از طریق دفتر خدمات قضایی ثبت شود و پس از ارسال پیامک مبنی بر مراجعه به کلانتری باید به کلانتری مراجعه شود و شاکی اظهارات خود را به صورت دقیق در کلانتری بیان نماید و نامه ای مبنی بر مراجعه به پزشکی قانونی از کلانتری دریافت کند و سپس به پزشکی قانونی مراجعه نماید. البته با توجه به اینکه آثار ضرب و جرح ممکن است از بین برود می توان برای دریافت نامه پزشکی قانونی و اعلام شکایت خود مستقیم به کلانتری مراجعه نمود. بعد از تحقیقات در خصوص موضوع و بررسی کلیه مدارک، پرونده در دادسرا ثبت و منتهی به صدور کیفرخواست خواهد شد و بعد از آن پرونده برای رسیدگی به دادگاه کیفری ارجاع و مراحل رسیدگی بدوی و تجدیدنظر طی می شود و پس از قطعیت رای صادره پرونده برای اجرا به اجرای احکام کیفری ارجاع خواهد شد.

چه مدارکی جهت شکایت ضرب و جرح لازم است؟

 

انتخاب وکیل ضرب و جرح از سامانه انتخاب وکیل آنلاین ( ساوا ):

سامانه انتخاب وکیل آنلاین با در اختیار داشتن کادری مجرب از وکلای پایه یک دادگستری متخصص در زمینه دعاوی ضرب و جرح  و همچنین پیگیری پرونده در مرحله اجرای احکام دادگستری این نوید را به شما می دهد که با خیالی آسوده مطالبات خویش را به ما بسپارید.

برای اخذ مشاوره با وکیل حرفه ای دعاوی ضرب و جرح آشنا با قوانین جدید، و همچنین پیگیری روند اجرای حکم با شماره 02122522540تماس بگیرید و یا از طریق  نصب اپلیکیشن ساوا به صورت مستقیم از سایت ( https://savaapp.com/#download_app_footer_sava ) و یا از طریق مارکت های مجازی ( گوگل پلی، بازار، مایکت و سیب چه ) برای مشاوره حضوری،تلفنی و آنلاین اقدام کنید.

 

منتشر شده در 15 بهمن 1401
دسته‌ها: اخبار
برچسب‌ها: وکیل

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

درخواست مشاوره
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: