مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

مجازات شکایت دروغ

مجازات شکایت دروغ چیست؟ شکایت دروغ و بی پایه و اساس به طور کلی جرم نیست اما اگر شکایت کیفری مطرح شده باشد و اتهامی به شخص از سوی شاکی مطرح شده باشد، در صورت رد شدن ادعای ایشان توسط دادگاه، طرف مقابل می تواند بابت اعاده حیثیت از ایشان شکایت کند. به طور کلی قوه قضاییه بابت جلوگیری از وقوع همینطور مواردی، اقدام به دریافت هزینه دادرسی و هزینه ثبت شکایت و دیگر موارد کرده تا جلوی بسیاری از شکایات دروغ و بی اساس گرفته شود.

image

مجازات شکایت دروغ چیست؟ شکایت دروغ و بی پایه و اساس به طور کلی جرم نیست اما اگر شکایت کیفری مطرح شده باشد و اتهامی به شخص از سوی شاکی مطرح شده باشد، در صورت رد شدن ادعای ایشان توسط دادگاه، طرف مقابل می تواند بابت اعاده حیثیت از ایشان شکایت کند. به طور کلی قوه قضاییه بابت جلوگیری از وقوع موارد اینچنینی، اقدام به دریافت هزینه دادرسی و هزینه ثبت شکایت و دیگر موارد کرده تا جلوی بسیاری از شکایات دروغ و بی اساس گرفته شود.

با ساوا اپ موسسه وکیل آنلاین - حضوری و تلفنی همراه باشید و از مشاوره های تخصصی این گروه بسیار با تجربه بهره مند شوید.

اتهام گزارش خلاف واقع مطابق با ماده 540 قانون مجازات اسلامی است.سوالی که در این جا مطرح می شود این است که آیا رکن مادی آن باید لزوما فعل مادی مثبت باشد یا ترک فعل را هم شامل می شود؟ و سوال دیگر این که آیا گزارش ندادن جرم و تخلف کارکنان و کارمندان به وسیله مدیر با توجه به ماده 540 قانون مجازات اسلامی جرم شمرده می شود؟

مجازات شکایت دروغ چیست؟

گزارش خلاف واقع ماهیتاً مصداق جعل نیست بلکه درحکم ومنزله جعل ازنوع مفادی و معنوی است.زیرا در فصل جعل وتزویر درکتاب پنجم قانون مجازات اسلامی هم این مبحث بیان شده، اما در متن مواد مربوط به جعل معنوی نیامده بلکه به موجب مواد539 و540 احکام عام آن به نحو مجزا مقرر شده یا این که در قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح مصوب 1382 باعنوان و فصل مستقلی؛ فصل پنجم ؛ و جرم جعل و تزویردرذیل فصل دهم آن قانون تقنین شده اند.

اگر چه جعل معنوی باترک فعل تحقق پذیراست لیکن به باورما مستند به قراین و سایراحکام مشابه قانونی ذیل الذکر، عنصر مادی بزه گزارش خلاف واقع صرفاً در فعل مثبت مادی محصور است : مجازات شکایت دروغ

  1. حکم ماده 540 کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی کامل کننده ماده 539 همان قانون است با در نظر گرفتن این نکته که حکم ماده 539 ً به فعل مثبت معطوف است و به ترک فعل اشاره ای نشده.
  2. جرم تصدیق خلاف واقع با جرم شهادت دروغ از نظر ماهیتی با هم اختلاف اختلاف ندارندو با توجه به حکم ماده 650 قانون فوق، ادای شهادت دروغ جرم است اما پنهان کردن یاخودداری ازشهادت کلاً یاجزئاً جرم نیست.
  3. حکم مشابه ماده 267 قانون تجارت مصوب 1247/12/24 منحصر به فعل مثبت است:

اگر بازرس درگزارش های خود اطلاعات خلاف واقع بدهد و یا این گونه اطلاعات راتصدیق کندبه حبس سه ماه تادوسال محکوم خواهد گردید. مجازات شکایت دروغ

  1. درماده 37 قانون کارشناسان رسمی مصوب 1381 عبارت های گزارش خلاف واقع وعدم ذکر تمام ماوقع را قانون گذار به صورت مستقل و جدا و غیرمترادف به کار برده اگرچه که هر دو رادرحکم جعل درسند رسمی معرفی و بیان کرده.
  2. قانون گذار درماده 78 قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح میان عبارت های گزارش خلاف واقع و کتمان حقایق و ارایه گزارش ناقص و عدم گزارش جرایم ارتکابی کارکنان تحت امر تفاوت از نوع مفهومی قائل نگردیده. مجازات شکایت دروغ
  3. قانون گذار درماده 55 قانون حمایت خانواده تصویب شده در سال 1391 عبارات گواهی خلاف واقع و خودداری از صدورگواهی را متفاوت و جداگانه بیان کرده.
  4. بند ج ماده 2 قانون جرایم، تخلفات و مجازات های مربوط به اسناد سجلی و شناسنامه مصوب 1370 محمول بر فعل مثبت می باشد.

جرم شکایت خلاف واقع
مجازات شکایت واهی کیفری
مجازات شکایت دروغ ضرب و جرح
شکایت ادعای کذب
مجازات شهادت دروغ در قانون جدید
نحوه اثبات شهادت دروغ
اعاده حیثیت شهادت دروغ
شکایت کذب و واهی

منتشر شده در 17 بهمن 1402
دسته‌ها: مقالات

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

درخواست مشاوره
چگونگی اثبات ضرب و جرح بدون شاهد
جریمه نقدی اعاده حیثیت
مراحل شکایت کیفری در دادسرا
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: