مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

مراحل شکایت کیفری در دادسرا

مراحل شکایت کیفری در دادسرا به چه صورت است؟ مدارک لازم برای شکایت کیفری چیست؟ معمولا افراد زمانی که تصمیم به ثبت شکایت کیفری می گیرند به علت نداشتن اطلاعات کافی از مراحل ثبت شکایت کیفری، مستقیم به کلانتری مراجعه می کنند. به منظور سهولت کار باید به تفکیک دو عنوان «شکایت حقوقی» از «شکایت کیفری» بپردازیم. در ابتدا باید بدانیم که شکایت کیفری را می توان روی هر برگه ای نوشت و به مرجع قضایی ارسال کرد.

image

مراحل شکایت کیفری در دادسرا به چه صورت است؟ مدارک لازم برای شکایت کیفری چیست؟ معمولا افراد زمانی که تصمیم به ثبت شکایت کیفری می گیرند به علت نداشتن اطلاعات کافی از مراحل ثبت شکایت کیفری، مستقیم به کلانتری مراجعه می کنند. به منظور سهولت کار باید به تفکیک دو عنوان «شکایت حقوقی» از «شکایت کیفری» بپردازیم. در ابتدا باید بدانیم که شکایت کیفری را می توان روی هر برگه ای نوشت و به مرجع قضایی ارسال کرد.

اما شکایت حقوقی باید روی برگه هایی که از طرف قوه قضاییه تنظیم می شوند و «دادخواست» نام دارند نوشته شوند وگرنه از جانب دفتر دادگاه مورد پذیرش نخواهند بود. شکایت کیفری را می توان بدون حضور وکیل مطرح کرد ولی به طور معمول اکثر شکایت های حقوقی باید با حضور وکیل طرح شوند بخصوص در رابطه با شکایت هایی که موضوع آنها مالی است و خواسته آن بیش از یک میلیون تومان می باشد.

ساوا اپ بهترین وکیل کیفری را در اختیار دارد و آماده همکاری با شما و قبول پرونده های شما خواهد بود، درخواست خود را ثبت کنید تا به بهترین شکل، از طریق کارشناسان جزئیات بیشتر را دریافت کنید.

تفاوت شکایت کیفری و حقوقی

یکی از مسائلی که مراجعین دادگستری زیاد با آن مواجه می باشند، تفکیک دو عنوان دعاوی کیفری و دعاوی حقوقی است و برای موفقیت در دادگستری، دانستن تفاوت های این دو عنوان خیلی موثر است:

  1. شکایت کیفری را درهرکاغذی می توان تنظیم و به مرجع قضایی برد، ولی شکایت حقوقی حتماٌ باید در کاغذ مخصوصی بنام دادخواست نوشته شود وگرنه مورد پذیرش قرار نمی گیرد.
  2. شکایت کیفری را برای رسیدگی باید ابتداء به مرجعی بنام دادسرا برد و بعد از انجام تحقیقات در کلانتری و دادسرا، برای رسیدگی به دادگاه فرستاده می شود. ولی دادخواست حقوقی باید به صورت مستقیم به دادگاه برده شود. مراحل شکایت کیفری در دادسرا
  3. پرونده بسیاری از شکایت های کیفری حتی با پس گرفتن شکایت از طرف شاکی هم بسته نمی شوند اما شکایت های حقوقی با پس گرفتن دعوا از طرف شکایت کننده، خاتمهپیدا می کنند.
  4. درشکایت های کیفری، به شکایت کننده شاکی گفته می شود و به طرف او متشاکی یا مشتکی عنه و یا متهم گفته می شود و به موضوع پرونده هم اتهام می گویند. اما در شکایت های حقوقی، به شکایت کننده خواهان می گویند، به طرف او خوانده گفته می شود و به موضوع پرونده هم خواسته می گویند.
  5. برای دعوت کردن طرف شکایت کیفری به دادگاه برگه ای بنام احضاریه برای او فرستاده می شود ولی برای دعوت کردن طرف شکایت حقوقی از ورقه ای بنام اخطاریه استفاده می کند.
  6. در شکایت کیفری، در صورتی که متهم به احضاریه توجه نکند و در وقت تعیین شده خود را به مرجع قضایی معرفی نکند. او را جلب و به اجبار به دادگستری می برند ولی در شکایت های حقوقی اگرخوانده به موقع حاضر نشود، منتظر او نمی مانند و امکان دارد حق را به خواهان بدهند.
  7. دردعواهای کیفری بدون وکیل هم می شود به حکم دادگاه اعتراض و خواستار ارسال پرونده به دادگاه تجدید نظر شد ولی در دعواهای حقوقی فقط وکیل دادگستری باید به وسیله دادخواست تجید نظر درخواست تجید نظرخواهی کند.
  8. شکایت کیفری مربوط به عملی است که برای مرتکب آن، دادگاه مجازات تعیین می کند ولی برای دعوای حقوقی دادگاه مجازاتی درنظرنمی گیرد و فقط مرتکب عمل رابه دادن حقوق قانونی دیگران یا انجام تکالیفش ملزم می سازد. مراحل شکایت کیفری در دادسرا
  9. شکایت های کیفری را بدون استفاده از وکیل کیفری هم می توان در دادگستری مطرح کرد، ولی اکثر شکایت های حقوقی باید توسط وکیل دادگستری مطرح شود.
  10. برای مطرح کردن شکایت کیفری فقط یک تمبر 2000 تومانی باید که در دادگستری برروی آن زده می شود، ولی برای طرح شکایت حقوقی، باید به تناسب ارزش مالی که راجع به آن دعوا مطرح شده یک ونیم در هزار تمبر باطل کرد.

انواع شکایت کیفری

پس از توضیح اینکه شکایت کیفری چیست، در این بخش از مقاله، قصد داریم تا در خصوص انواع آن، صحبت کنیم که برای بررسی انواع شکایت کیفری، باید ماده 37 قانون آیین دادرسی کیفری را مد نظر قرار داد. ماده فوق الذکر، مقرر می دارد: مراحل شکایت کیفری در دادسرا

"ضابطان دادگستری موظفند، شکایت کتبی یا شفاهی را همه وقت قبول نمایند. شکایت شفاهی، در صورت مجلس قید و به امضای شاکی می رسد، در صورتی که شاکی نتواند امضاء کند یا سواد نداشته باشد، مراتب در صورت مجلس قید و انطباق شکایت شفاهی با مندرجات صورت مجلس، تصدیق می شود. ضابطان دادگستری مکلفند، پس از دریافت شکایت، به شاکی رسید تحویل دهند و به فوریت پرونده را نزد دادستان ارسال کنند." بر این اساس، انواع شکایت کیفری عبارتند از:

شکایت شفاهی: این شکایت، پس از وقوع یک جرم قابل گذشت یا غیر قابل گذشت، با مراجعه شاکی یا بزه دیده، به نیروی انتظامی یا دادسرا برای اعلام شکایت، محقق می شود و با توجه به تصریح قانون گذار در ماده 37، ضابطان دادگستری، موظف به پذیرش آن، درج شکایت در صورت مجلس، تحویل رسید ثبت شکایت به شاکی و ارسال پرونده به دادستان می باشند.

شکایت کتبی: این شکایت، پس از وقوع یک جرم قابل گذشت یا غیر قابل گذشت، با مراجعه شاکی یا بزه دیده، به نیروی انتظامی یا دادسرا یا دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تحقق پیدا می کند و اگر شاکی، شکایت کیفری خود را به صورت کتبی، تحویل ضابطین دادگستری در نیروی انتظامی یا دادسرا دهد، به تصریح ماده 37، ضابطین دادگستری، باید شکایت را دریافت کرده، به شاکی، رسید تحویل دهند و پرونده را نزد دادستان، ارسال کنند.

مراحل شکایت کیفری در دادسرا

برای رسیدگی به شکایت کیفری، شاکی باید، نسبت به این امر که نحوه و مراحل شکایت کیفری چیست، آگاه بوده و همه مراحل را به درستی طی کند تا پس از بررسی قضایی و صدور حکم، مجرم به سزای عمل خود، رسیده و زیان وارده به شاکی، در صورت امکان، جبران شود. نحوه و مراحل شکایت کیفری، به شرح زیر است:

در ابتدا، شاکی باید، نسبت به تشکیل حساب کاربری سامانه ثنا، به صورت حضوری و از طریق دفاتر خدمات قضایی یا به صورت اینترنتی و از طریق sana.adliran.ir اقدام کند.

سپس، شاکی باید، اقدام به تنظیم متن شکواییه خود کند و فایل ورد آن را بر یک حافظه یا تلفن همراه، ذخیره کند. مراحل شکایت کیفری در دادسرا

در مرحله بعد، شاکی باید، به دفاتر خدمات قضایی، مراجعه کرده تا شکواییه تنظیمی وی، در نمونه فرم شکواییه، قرار داده شود و توسط دفاتر، به دادگاه صالح، ارسال شود، شایان ذکر است که در این مرحله، شاکی باید، هزینه دادرسی شکایت کیفری و هزینه تعرفه خدمات ارائه شده توسط دفاتر خدمات قضایی را بپردازد. امکان شکایت کیفری به صورت کتبی یا شفاهی، با مراجعه به دادسرا و نیروی انتظامی هم وجود دارد و ضابطین دادگستری، ملزم و موظف به پذیرش شکایت، تشکیل پرونده و ارسال آن، نزد دادستان می باشند.

نکته مهمی که نباید در تنظیم شکایت کیفری، بر نمونه فرم شکایت، از نظر، دور داشت این است که شاکی باید، اطلاعاتی از قرار "نام و نام خانوادگی، نام پدر، سن، شغل، میزان تحصیلات، وضعیت تاهل، تابعیت، مذهب، شماره شناسنامه، شماره ملی، نشانی دقیق و در صورت امکان نشانی پیام نگار، شماره تلفن ثابت و همراه و کد پستی" خود و در صورت امکان، اطلاعات مشتکی عنه، همینطور، "موضوع شکایت، تاریخ و محل وقوع جرم، ضرر و زیان وارده و مورد مطالبه و ادله وقوع جرم" را در نمونه فرم شکایت، بنویسد.

شایان ذکر است، مدت زمان رسیدگی به شکایت کیفری، به طور دقیق، مشخص نیست و کاملا، بسته به موضوع شکایت، حجم پرونده های دادگاه و شهری که شکایت در آن مطرح شده دارد اما، بخشنامه شماره 9000/161464/100 قوه قضاییه، در خصوص میانگین زمان رسیدگی به پرونده ها، این گونه مقرر داشته که؛ مراحل شکایت کیفری در دادسرا

"دادسرای عمومی و انقلاب: چهل و شش روز؛ دادگاه های بخش:­ هفتاد روز؛ دادگاه های کیفری دو: هفتاد و نه روز؛ دادگاه های حقوقی:­ یکصد و چهار روز؛ دادگاه های انقلاب:­ هشتاد و شش روز؛ دادگاه های کیفری یک: دویست و بیست و چهار روز؛ دادگاه های تجدید نظر:­ نود روز" به پرونده ها، رسیدگی کنند. مراحل شکایت کیفری در دادسرا

اهمیت داشتن وکیل کیفری در دادسرا

داشتن وکیل کیفری در دادسرا بسیار مهم و حائز اهمیت است. در زیر تعدادی از اهمیت های داشتن وکیل کیفری در دادسرا آورده شده است:

  1. حفظ حقوق و مصالح: وکیل کیفری مسئول حمایت از حقوق و مصالح مشتکیان است. او با بررسی موارد و مدافعه از مشتکیان، سعی در حفظ حقوق آنها دارد و به آنها کمک می کند تا در دادگاه بهترین دفاع را داشته باشند.
  2. دانش حقوقی: وکیل کیفری دارای دانش حقوقی و قوانین جنایی است. او با تجربه و دانش خود، می تواند به مشتکیان در درک بهتر قوانین و مقررات کمک کند و آنها را از احتمال ارتکاب خطاهای قانونی در دادگاه جلوگیری کند.
  3. نمایندگی قانونی: وکیل کیفری نماینده قانونی مشتکیان در دادگاه است. او مسئول مدافعه از مشتکیان در برابر دادستان و دیگر افراد حاضر در دادگاه است و سعی در حفظ حقوق مشتکیان دارد.
  4. تهیه دفاع: وکیل کیفری مسئول تهیه دفاع مناسب برای مشتکیان است. او با بررسی موارد و شواهد قضایی، تدارک دفاعی قوی و مؤثر برای مشتکیان تهیه می کند و در دادگاه آنها را نماینده می کند.
  5. معرفی بهترین راهکارها: وکیل کیفری با تجربه خود، بهترین راهکارها را برای مشتکیان ارائه می دهد. او می تواند به مشتکیان در انتخاب بهترین راهکارها و روش های دفاعی کمک کند و آنها را در رسیدگی به پرونده خود راهنمایی کند.
  6. مدیریت موارد: وکیل کیفری مسئول مدیریت و پیگیری موارد قضایی مشتکیان است. او باید به صورت مداوم پرونده ها و موارد قضایی را پیگیری کند و در صورت لزوم اقدامات لازم را انجام دهد.

به طور کلی، داشتن وکیل کیفری در دادسرا بسیار مهم است زیرا او می تواند به مشتکیان در حفظ حقوق و مصالح آنها کمک کند و دفاع قوی و مؤثری برای آنها تهیه کند.

وکیل خود را از ساوا اپ بگیرید!

آیا درگیری با قانون و جرم و جنایت شما را نگران کرده است؟ آیا به دنبال حمایت حقوقی قوی و حرفه ای هستید؟ با وکیل کیفری ما همراه شوید و بهترین حقوقی را برای خود ایجاد کنید.

تیم حقوقی ما از وکلای حرفه ای و با تجربه ای تشکیل شده است که در زمینه قانون کیفری تخصص دارند. آن ها آماده هستند تا شما را در مقابل هرگونه اتهام و جرمی دفاع کنند و به حمایت شما در دادگاه ها و مراجع قضایی ادامه دهند. در هر مرحله ای از پروسه قضایی، وکیل کیفری ما به شما راهنمایی می کند و نکات کلیدی را برای دفاع موثر شما بیان می کند. از تحقیقات و تجزیه و تحلیل دقیق تا طرح استراتژی مناسب برای دفاع، همه چیز به دقت بررسی می شود.

با وکیل کیفری ما، شما به یک تیم قوی و حرفه ای نیاز دارید که در موقعیت شما بهترین نتیجه را برای شما ایجاد کند. ما به شما قدرت و اعتماد به نفس لازم را می دهیم تا با اطمینان به دادگاه بروید و حقوق خود را به دست آورید. با وکیل کیفری ما تماس بگیرید و بهترین حمایت حقوقی را برای خود فراهم کنید. ما آماده ایم تا در موقعیت شما کنارتان باشیم و بهترین راه حل های حقوقی را برای شما ارائه دهیم. حقوق شما مهم است و ما به دستیابی به آن اعتقاد داریم.

 

-----

مدت زمان رسیدگی به شکایت کیفری
مراحل شکایت کیفری در دفاتر خدمات قضایی
مراحل شکایت در کلانتری
اگر شکایت کیفری به نتیجه نرسد
دادگاه کیفری چند جلسه است
روند پرونده در دادسرا
نحوه رسیدگی در دادگاه کیفری دو
نحوه ثبت شکایت در سامانه ثنا

منتشر شده در 17 بهمن 1402
دسته‌ها: مقالات

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

درخواست مشاوره
وکیل کیفری
مشاوره حقوقی کیفری
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: