مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

حکم قاتل زیر 18 سال

برای پاسخ به حکم قاتل زیر 18 سال باید بین دو دسته از جرایم تفکیک قائل شویم. ما دو گروه جرایم تعزیری داریم و مبحث قصاص را داریم. برای دریافت مشاوره حقوقی قتل با ما در ساوا اپ تماس بگیرید.

image

حکم قاتل زیر 18 سال چیست؟ مجازات قاتل زیر 18 سال چه می باشد؟ وقتی صحبت از جرم و مجازات می شود به تبع آن صحبت از مسئولیت کیفری هم می شود. مسئولیت کیفری به این معنا بوده که آیا مجرم در قبال جرم ارتکابی خود مسئولیتی دارد یا آن که به دلایلی مثل جنون، مستی و … از مسئولیت مبری می باشد. در ادامه به مبحث قصاص افراد کمتر از 18 سال در قانون مجازات اسلامی می پردازیم.

 

حکم قاتل زیر 18 سال چیست؟

برای پاسخ به حکم قاتل زیر 18 سال باید بین دو دسته از جرایم تفکیک قائل شویم. ما دو گروه جرایم تعزیری داریم و مبحث قصاص را داریم. برای دریافت مشاوره حقوقی قتل با ما در ساوا اپ تماس بگیرید.

 

مسئولیت کیفری افراد زیر 18 سال در جرایم تعزیری

قانونگذار ما در اکثر جرایم تعزیری، مسئولیت را برای افراد بالای سن 18 سال جاری دانسته می باشد. و افراد زیر سن 18 سال را صرفا مشمول یک سری اقدامات تامینی و تربیتی از جمله اخذ تعهد کتبی، ملزم کردن والدین یا سایر افراد صلاحیت دار برای نگهداری اخلاقی از طفل، نگهداری در کانون اصلاح و تربیت و … دانسته می باشد.

مسئولیت نوجوانان بالغ

قانون مجازات اسلامی سابق همه افرادی که را به حد بلوغ شرعی رسیده بودند را دارای مسئولیت کیفری کامل می دانست و در صورتی که فرد بالغی مرتکب قتل عمد می شد، حکم به قصاص برای او صادر می شد، اما با اجرای ماده 91 قانون جدید مجازات اسلامی از خردادماه 92 شرایط جدیدی برای قصاص بالغان زیر 18 سال در نظر گرفته شده.

در ماده 91 قانون مجازات اسلامی آمده: «در جرایم یموجب حد یا قصاص هرگاه افراد بالغ کمتر از 18 سال، ماهیت جرم انجام شده یا حرمت آن را درک نکنند یا در رشد و کمال عقل آنان شبهه وجود داشته باشد، حسب مورد با توجه به سن آن ها به مجازات های پیش بینی شده در این فصل محکوم می شوند. » البته قانونگذار پیش بینی کرده که قاضی در این موارد می تواند نظر مشورتی پزشکی قانونی را در این خصوص بخواهد و سپس اقدام به صدور حکم کند.

با توجه به موارد گفته شده در بالا، در صورتی که کودک نابالغی مرتکب قتل عمد شود، قصاص نخواهد شد و اقدام او حسب مورد خطای محض تلقی شده و در نتیجه، نه تنها کودک قصاص نخواهد شد، بلکه عاقله او عهده دار دیه خواهد بود. اما در صورتی که کودک بالغ زیر سن 18 سال مرتکب قتل شود، اصل بر مسئولیت کامل فرد است مگر این که در تشخیص و رشد فرد شک وجود داشته باشد که در این صورت، دادگاه نظر پزشکی قانونی را در این خصوص کسب کرده و در صورتی که نوجوان فاقد رشد یا قدرت تشخیص داده شود، از قصاص مبرا می شود.

مسئولیت افراد زیر 18 سال در جرایم موجب قصاص (قصاص افراد کمتر از 18 سال)

در اسلام سن بلوغ 9 سال همه قمری برای دختران و 15 سال همه قمری برای پسران درنظر گرفته شده. که بر همین مبنا هم فقها سن مسئولیت کیفری را 9 سال همه قمری برای دختران و 15 سال همه قمری برای پسران می دانند.

درباره این جرایم قانون گذار رویکرد متفاوتی نسبت به جرایم تعزیری مثل سرقت تعزیری، جعل، توهین، تهدید و از این قبیل دارد. تبصره 2 ماده 88 به این موضوع فحوا اشاره کرده. که در صورتی که فرد بالای سن بلوغ مرتکب یکی از جرایم موجب قصاص بشود، مجازات اصلی یعنی خود قصاص بر او بار خواهد شد.

آیا استثنائی درباره حکم قاتل زیر 18 سال وجود دارد؟

بله، قانون گذار در ماده 91 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 اشعار داشته بوده که:

” ماده 91 قانون مجازات اسلامی: در جرائم موجب حد یا قصاص هرگاه افراد بالغ کمتر از هجده سال، ماهیت جرم انجام شده و یا حرمت آن را درک نکنند و یا در رشد و کمال عقل آنان شبهه وجود داشته باشد، حسب مورد با توجه به سن آن ها به مجازاتهای پیشبینی شده در این فصل محکوم می شوند. تبصره- دادگاه برای تشخیص رشد و کمال عقل می تواند نظر پزشکی قانونی را استعلام یا از هر طریق دیگر که مقتضی بداند، استفاده کند.”

با توجه به ماده فوق می بینیم در اینجا یک استثناء را بیان کرده که موجب می شود این فرد به قصاص یا حد محکوم نشود. که غالبا در رویه قضایی هم قضات با استناد به یکی از این سه مورد، فرد را به حد یا قصاص محکوم نخواهند کرد.

اعدام افراد زیر 18 سال
مجازات چاقو کشی زیر ۱۸ سال
حکم قاتل نابالغ
سن اعدام در ایران
مدت زندان قاتل
مجازات قاتل ۱۷ ساله
قاتل زیر هجده هجده سالگی
مجازات قاتل ۱۶ سال

 

قصاص با اعدام چه تفاوتی دارد؟

توجه کنید که قصاص و اعدام با یکدیگر متفاوت می باشند. قصاص مجازاتی بوده که در صورتی که صاحب حق قصاص یعنی اولیای دم مقتول، قصاص نخواهند یا رضایت بدهند، مجازات اجرا نخواهد شد. و کسی هم نمی تواند آن را اجرا کند. اما اعدام مجازاتی بوده که حق شخصی به حساب نمی آید تا بتوان از آن گذشت کرد. البته امکان دارد مشمول عفو قرار گیرد.

قتل از جرایم مهم و دارای مجازات شدید بوده و وقتی کودکی به عنوان یکی از طرفین جرم یعنی قاتل یا مقتول در آن وارد می شود، اهمیت آن دوچندان می شود. به همین علت تأثیر سن و کودک بودن در جرم قتل بررسی خواهد شد.

کودکی دوران معصومیت و دور بودن از گناه و مؤاخذه می باشد. هیچ کس رفتارهای یک کودک را مثل یک فرد بزرگسال نمی داند و کودکان به اقتضای سنشان درباره بسیاری از رفتارهایشان مسئولیت ندارند. اما سؤالی که همواره وجود دارد این بوده که این تسامح و آسان گیری بر کودک تا چه سنی است؟

 

کودک کیست؟

به گزارش مهداد، در کنوانسیون های بین المللی مثل کنوانسیون حقوق کودک، به افراد زیر 18 سال کودک گفته می شود. در حقوق ایران هر چند افراد تا 18 سال دارای حمایت های ویژه ای نسبت به بزرگسالان می باشند اما واژه بالغ و نابالغ درباره تمایز کودک از بزرگسال بیشتر کاربرد دارد. سن بلوغ شرعی در دختران 9 سال قمری و برای پسران 15 سال قمری بوده و پس از آن افراد به سن تکلیف می رسند.

کودک یا بزرگسال بودن افراد در جرایم هم مهم بوده و در موارد فراوانی ارتکاب جرم توسط کودک (کودکِ مرتکب) یا بر روی کودک (کودکِ بزه دیده) احکام و مجازات های متفاوتی نسبت به بزرگسال دارد که یکی از این موارد، تأثیر صغر و کودکی بر جرم قتل می باشد.

کودک بازیچه دست بزرگسال برای ارتکاب جرم نیست

کودکان با فطرت پاکشان خواهان ارتکاب جرم نیستند و از بدی دوری می کنند اما گاهی توسط بزرگتر ها تحریک و اغفال می شوند و جرم مورد نظر فرد بزرگسال به وسیله کودک رخ می دهد.

این مسئله مورد توجه قانونگذار ما هم بوده و برای حمایت از طفل بی گناهی که وسیله ارتکاب جرم بزرگسال شده، موادی را تصویب کرده می باشد. بر اساس ماده 128 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392، در صورتی که فردی از کودک نابالغ به عنوان وسیله ارتکاب جرم استفاده کند به حداکثر مجازات آن جرم محکوم می شود.

در قتل هم همین قاعده وجود دارد و در صورتی که کودک وسیله قتل برای بزرگسال باشد، قتل منتسب به بزرگسال می باشد. مثلاً فردی به کودک بگوید با تفنگ به سمتی که افراد می باشند شلیک کند یا در خانه ای که افراد خواب می باشند به کودک بگوید که شیر گاز را باز کند و به این ترتیب افراد کشته شوند. در هر دو مثال بالا قتل به بزرگسال منتسب بوده و کودک مسئولیت کیفری ندارد.

در همه موارد بالا کودک نابالغ باید غیرممیز باشد تا قتل به بزرگسال منتسب شود. کودک غیرممیز هنوز به سنی نرسیده که خوب را از بد تشخیص دهد و درست یا نادرست کارهایش را درک کند اما در صورتی که کودک ممیز باشد و خوب و بد را تشخیص دهد، او قاتل می باشد. هرچند بیان شد که مسئولیت کیفری ندارد. هم چنین در بحث اکراه، در صورتی که فردی طفل غیرممیزی را اکراه به قتل شخص ثالث کند، فقط اکراه کننده محکوم به قصاص می باشد.

کودکِ قاتل، مسئولیت کیفری ندارد

در قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 بیان شده بوده که افراد نابالغ یا صغیر مسئولیت کیفری ندارند (ماده 146) و ارتکاب قتل توسط صغیر قتل عمد محسوب نشده و خطای محض است (ماده 292) و قاتل قصاص نخواهد شد. در نتیجه نمی توان کودک نابالغ را به خاطر قتلی که انجام داده ولو این که عمداً باشد، مجازات کرد. مجازات مختص افراد بالغ و کسانی بوده که مسئولیت کیفری دارند. با این حال برای مرتکب نابالغ و کودک هم اقداماتی وجود دارد که از آن به عنوان اقدامات تأمینی و تربیتی ذکر می شود.

اقدامات تأمینی و تربیتی اطفال نابالغ درمورد جرم قتل در تبصره 2 ماده 88 قانون مجازات آمده. بر اساس این تبصره، اگر نابالغ مرتکب جرم موجب حد یا قصاص (مثل قتل) شود، در صورتی که زیر 12 سال سن داشته باشد یکی از سه تصمیم زیر درباره او گرفته می شود:

تسلیم به والدین یا اولیا یا سرپرست قانونی با اخذ تعهد به تأدیب و تربیت و مواظبت در حسن اخلاق طفل؛ تسلیم به اشخاص حقیقی یا حقوقی که دادگاه مصلحت بداند درصورت عدم صلاحیت اولیا و نصیحت به وسیله قاضی دادگاه، تصمیماتی بوده که در صورتی که نابالغ مرتکب جرم موجب حد یا قصاص شود و زیر 12 سال داشته باشد، درباره او اتخاذ خواهد شد.

همینطور اگر کودک مرتکب قتل بین 12 تا 15 سال قمری داشته و هنوز بالغ نشده باشد، یکی از این دو تصمیم شامل اخطار و تذکر یا اخذ تعهد کتبی به عدم تکرار جرم و نگهداری در کانون اصلاح و تربیت از 3 ماه تا یک سال توسط دادگاه برای او اعمال می شود.

به این صورت هر چند کودک نابالغ مسئولیت کیفری ندارد اما بعد از ارتکاب قتل رها نشده و توسط دادگاه اقداماتی برای او در نظر گرفته می شود. نکته دیگر درباره ارتکاب قتل توسط کودک بالغ زیر 18 سال می باشد. گفته شد که افراد زیر 18 سال حمایت های ویژه ای دارند و این مسئله در جرم قتل هم دیده می شود. برای حمایت از افرادی که بالغ شده اند اما در سن زیر 18 سال مرتکب جرم قتل می شوند در قانون شرط ویژه ای ذکر شده.

در صورتی که مرتکب قتل ماهیت جرم انجام شده یا حرمت آن را درک نکند یا در رشد و کمال عقل او شبهه وجود داشته باشد، چنین فردی دیگر قصاص نخواهد شد بلکه با توجه به سنش به یکی از مجازات ها یا اقدامات تامینی و تربیتی مواد 88 و 89 قانون مجازات اسلامی محکوم می شود.

در صورتی که مقتول کودک باشد

پس از بررسی ارتکاب قتل توسط کودک باید این نکته را بیان کرد که ارتکاب قتل بر روی کودک تفاوتی با ارتکاب قتل بر روی بزرگسال ندارد و در ماده 304 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 هم صراحتاً بیان شده که جنایت عمدی نسبت به نابالغ، موجب قصاص می باشد. کودک از آن وقتی متولد شده و از حالت جنینی خارج می شود مثل فرد بزرگسال مورد حمایت کیفری بوده و کشتن او مثل کشتن بزرگسال می باشد. در نتیجه کسی که نابالغی را بکشد قصاص می شود.

 

حکم قاتل زیر 18 سال - حکم قتل زیر 18 سال - قصاص قاتل زیر 18 سال

 

بهترین وکیل قتل را از ساوا اپ بخواهید

در این مطلب به حکم قاتل زیر 18 سال پرداختیم،  وکالت قتل با تیمی از وکلای متخصص و تجربه دار در زمینه قتل، مراجعان خود را در دادگاه به بهترین نحو ممکن نمایندگی می کند. ما درک عمیقی از قوانین و مقررات مربوط به جرم قتل داریم و توانایی لازم برای دفاع قوی و حرفه ای را داریم.

تیم ما در بررسی جزئیات پرونده شما دقت می کند و استراتژی های قوی را برای دفاع حرفه ای از شما در نظر می گیرد. ما به بررسی مدارک و شواهد دقیقی در جهت تأیید بی گناهی شما می پردازیم و به دنبال نقاط ضعف پرونده برای بهره برداری از آن ها هستیم. اعتماد به وکالت قتل به شما امکان می دهد تمام توان و انرژی خود را برای تحقیقات و پیگیری دقیق پرونده خود صرف کنید. هدف ما در وکالت قتل، اثبات بی گناهی شما و تضمین حقوق شما در دادگاه است.

با انتخاب وکالت قتل، شما به یک تیم حرفه ای و متعهد دست خواهید یافت. ما همچنین از نظر روحی و حسابرسی، در این مسیر به شما همراهی می کنیم و در هر مرحله از پرونده، شما را راهنمایی می کنیم. با وکالت قتل از حقوق خود دفاع کنید و از ماهرترین وکلا در زمینه قتل بهره مند شوید. تماس بگیرید و قدمی بسوی دفاع حرفه ای بردارید.

منتشر شده در 01 آذر 1402
دسته‌ها: مقالات

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

درخواست مشاوره
ایا هر قتلی قصاص دارد
مشاوره حقوقی قتل
قتل عمد
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: