مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

تقسیم ارث زوجه به چه صورت است؟ - در صورت فوت زن چه کسانی ارث میبرند

اگر زن فوت کند اموالش به کی میرسد؟ تقسیم ارث زوجه به چه صورت است؟ در صورتی که زن فوت کند ، علاوه بر همسر ، سایر خویشاوندان نسبی ، همچون پدر و مادر و نیز فرزندان ، می توانند از وی ارث ببرند و در صورت نبود والدین و فرزند ، نوبت به وراث بعدی می رسد.

image

اگر زن فوت کند اموالش به کی میرسد؟ تقسیم ارث زوجه به چه صورت است؟ شرایط تقسیم ارثیه زن مثل هر متوفایی که اموالی از او برجا بماند بوده و طبق رابطه خویشاوندی با او انجام می گیرد و در کنار همه این طبقات همسر او هم جزء وراث است، اما باید دید تقسیم ارثیه زن به چه کسانی انجام می شود. برای صفر تا صد پروسه تقسیم ارث بهتر است از یک وکیل ارث استفاده کنید.

در صورتی که زن فوت کند ، علاوه بر همسر ، سایر خویشاوندان نسبی ، همچون پدر و مادر و نیز فرزندان ، می توانند از وی ارث ببرند و در صورت نبود والدین و فرزند ، نوبت به وراث بعدی می رسد.

لذا در صورت فوت زن فرزند دار و بی فرزند ، ابتدا ، سهم الارث همسر وی پرداخت شده و سپس ، نوبت به ارائه سهم الارث پدر و مادر و نیز فرزندان زن خواهد رسید. البته اگر زن فوت شده ، فرزند و پدر و مادر نداشته باشد ، نوبت به وراث طبقات دوم و سوم می رسد.

تقسیم ارث زوجه به چه صورت است؟ در صورت فوت زن چه کسانی ارث میبرند؟

در رابطه با تقسیم ارثیه زن می توان گفت که در صورتی که زن فوت شده دارای فرزند نباشد در صورت تاهل شوهر نصف اموال او را تصاحب خواهد کرد و مابقی در صورتی که در طبقه اول پدر و مادرش باشند به نسبت یک سوم باقی مانده سهم مادر و دو سوم سهم پدرش خواهد شد.

اما در صورتی که زن دارای فرزند باشد شوهر یک چهارم اموال او را ارث می برد و مابقی میان وراث به نسبت مردان دو برابر زنان ارث خواهد رسید. در صورتی که وراث زن تنها یک نفر یعنی شوهر زا فقط پدر یا مادر و یکی از اولاد او باشد همه ارث متعلق به آن یک نفر خواهد بود.

تصور غلطی که در میان عرف جامعه وجود دارد اینست که در صورت فوت زن وراث به مساوی از او ارث خواهند برد که در قانون این چنین مواردی وجود ندارد.

طبقات سه گانه وراث زن مثل هر متوفای دیگری خواهد بود و سهم هر وارث با توجه به نسبتش با متوفی و جایگاه خود در جدول تقسیم ارث مشخص می شود و همسر زن در کنار همه طبقات شامل ارث خواهد شد و در صورت نبود افراد هر طبقه ارث به طبقه بعد منتقل می شود.

بنا بر مشاورات حقوقی با وکیل آنلاین طلا و زیورآلات زن در صورتی که در تملک او باشد به همان نسبت مشخص شده دیگر اموال میان وراث تقسیم می شود اما در صورتی که همسر آن ها را به صورت امانت به او داده باشد متعلق به او خواهد بود و تقسیمی درباره آن ها انجام نخواهد گرفت.

ما در ساوا اپ با یک تیم از وکلای حقوقی مجرب و متخصص آماده هستیم به شما در تمامی مسائل حقوقی کمک کنیم. از جمله تنظیم قراردادها، حل اختلافات تجاری، مشاوره در زمینه حقوق کار، حقوق ملکی و خانواده و سایر موارد مربوط به حقوق. با تجربه و دانش گسترده خود، ما می توانیم شما را در تمامی مراحل روند قانونی همراهی کنیم. از تهیه اسناد و مدارک لازم تا حضور در دادگاه و دریافت حقوق شما، ما همیشه در کنار شما خواهیم بود. همچنین، ما خدمات وکالت و مشاوره حقوقی تلفنی - آنلاین و حضوری را با قیمتی رقابتی و منصفانه ارائه می دهیم. ما درک می کنیم که مسائل حقوقی همیشه هزینه های خاص خود را دارند و به همین دلیل تلاش می کنیم تا خدمات حقوقی با بهترین قیمت را ارائه دهیم. با اعتماد به ما، شما می توانید اطمینان داشته باشید که مشکلات حقوقی خود را به بهترین شکل ممکن حل خواهیم کرد. تماس بگیرید و امروز با ما مشاوره کنید. مشاوره و وکالت حقوقی با بهترین قیمت - همراهی حقوقی که به آن اعتماد کنید.

در صورت فوت زن فرزند دار چه کسانی ارث می برند - اگر زن فوت کند اموالش به کی میرسد

علاوه بر شوهر متوفی ، اگر زن فوت شده ، خویشاوندان نسبی در طبقات ارث داشته باشد ، به آنها نیز در کنار همسر ، ارث تعلق می گیرد که معمولا ، شامل پدر و مادر و نیز فرزندان متوفی هستند. اما مطلب دیگری که در این قسمت ، قصد داریم بررسی نماییم ، این است که در صورت فوت زن فرزند دار ، چه کسانی ارث می برند ؟

در پاسخ به این سوال که در صورت فوت زن فرزند دار ، چه کسانی ارث می برند ، باید گفت که در صورتی که زن ، فرزند داشته باشد ، سهم الارث شوهر وی ، کم تر از حالتی می شود که زن ، بی فرزند باشد.

به این معنا که در صورت فوت زن فرزند دار ، سهم الارث شوهر ، یک چهارم ترکه زن خواهد بود. پس از جدا کردن سهم الارث شوهر ، نوبت به ارث بردن سایر ورثه ، از جمله فرزندان و نیز ارائه سهم ارث پدر از فرزند و سهم ارث مادر از فرزند می رسد ؛ ولی اگر زن فوت شده ، شوهر نداشته باشد ، ترکه ، میان سایر خویشاوندان زن تقسیم می شود.

اگر زن فوت شده ، فقط فرزند داشته باشد ، باقی مانده ترکه ، به فرزندان تعلق می گیرد که اگر متوفی ، چند فرزند داشته باشد ، نحوه تقسیم ارث مادر به این صورت است که ترکه ، به نحوی میان فرزندان تقسیم می شود که پسر ، دو برابر دختر ارث ببرد.

اما در صورتی که زن فوت شده ، علاوه بر شوهر و فرزندان ، پدر و مادر هم داشته باشد ، پس از جدا کردن سهم الارث همسر ، هر کدام از پدر و مادر ، به میزان یک ششم از ترکه را می برند و باقی مانده ترکه ، به فرزند یا فرزندان تعلق می گیرد که پسران ، دو برابر دختران ارث می برند.

سهم الارث وراث زن طبق قانون

درباره ارث بری در عقد موقت، همسران در صورت وفات از یکدیگر ارث نخواهند برد همینطور در صورتی که میان آن ها طلاق ایجاد شود تنها تا زمان باقی مانده عده جزء وراث همدیگر خواهند بود و پس از پایان عده دیگر از اموال همدیگر ارثی نخواهند برد.

طبق قانون وصیت و مشاوره حقوقی ارث هر متوفایی فقط درباره یک سوم از اموال خود مجاز بوده و همینطور در صورتی که متوفی در زمان حیات یکی از وراث را از ارث محروم کند، این امر در تقسیم ارث لحاظ نخواهد شد.

از نظر قانونی هر کسی در زمان حیات اختیار اموال خود را در دست دارد و می تواند اموال را به هر کسی که می خواهد انتقال دهد به شرط آن که این کار به صورت قانونی انجام گیرد اما اختیار اموال متوفی تا وقتی تقسیم قانونی و انحصار ورثه انجام نگرفته با قانون بوده و باید این تقسیم طبق قوانین و به عدالت صورت گیرد و هر ورثه ای که در تقسیم سهمش نادیده گرفته شود حق ابطال و برهم زدن تقسیم را خواهد داشت.

اگر زن فوت کند اموالش به کی میرسد - در صورت فوت زن تکلیف مهریه چیست - ارث زن چگونه تقسیم میشود - قانون جدید تقسیم ارث بین فرزندان - فرمول تقسیم ارث - قانون جدید ارث زن از شوهر - در صورت فوت زن چه کسانی ارث میبرند - تقسیم ارث آنلاین - نحوه تقسیم ارث به زبان ساده

در چه شرایطی همه ارث زن به شوهرش می رسد؟

وراث متوفی به سه طبقه تقسیم بندی می شوند که طبقه اول شامل پدر، مادر، فرزندان و نوه های متوفی می باشد. در قانون مدنی ایران، قواعد مربوط به ارث و وصیت، به صورت دقیق بیان شده می باشد. یکی از موارد قوانین ارث، مربوط به حالتی که بوده که زنی فوت می کند و هیچ فرزندی هم ندارد.

ارث زن بدون فرزند یکی از مواردی بوده که پیرامون آن سوالات بسیاری می شود. یکی از مسائلی که با فوت افراد ایجاد می شود، مشخص کردن وراث و تقسیم ارث میان آن ها می باشد. یکی از سؤالاتی که امکان دارد در این میان، برای افراد مطرح شود این بوده که ارث زن بدون فرزند به چه کسانی می رسد و چه افرادی وارث او محسوب می شوند.

وکیل آنلاین مجموعه ساوا اپ جهت ارائه خدمات تخصصی وکالت و مشاوره حقوقی و کیفری توسط وکلای پایه یک دادگستری، کاملا درکنار شماست، برای دریافت اطلاعات بیشتر تماس بگیرید!

به باعث ماده 862 قانون مدنی، وراث متوفی به سه طبقه تقسیم بندی می شوند که طبقه اول شامل پدر، مادر، فرزندان و نوه های متوفی می باشد. در این طبقه پدر و مادر و فرزندان متوفی در درجه اول و نوه های او در درجه دوم قرار می گیرند.

طبقه دوم ورثه شامل اجداد، برادر، خواهر و اولاد آن ها می باشند که اجداد، برادر و خواهر در درجه اول و فرزندان آن ها در درجه دوم قرار می گیرند.

طبقه سوم و آخرین طبقه هم به عمو، عمه، خاله و دایی و فرزندان آن ها اختصاص دارد که در این طبقه بندی هم، عمو، عمه، خاله و دایی در درجه اول و اولاد آن ها در درجه دوم می باشند. بنا بر ماده 864 قانون مدنی، زوج و زوجه به واسطه فوت دیگری از هم ارث می برند.

توجه زوجه به این نکته ضروری بوده که زن و شوهر، تنها درصورتی که ازدواج آن ها دائمی باشد در ارث یکدیگر شریک می شوند. ماده 940 قانون مدنی دراین خصوص می گوید: «زوجین که زوجیت آن ها دائمی بوده و ممنوع از ارث نباشند از یکدیگر ارث می برند.»

با توجه به ماده 863 قانون مدنی دررابطه با طبقات و درجات ارث، وارثان طبقه بعد وقتی ارث می برند که از وارثان طبقه قبل، هیچ کسی وجود نداشته باشد؛ پس، بر طبق طبقات و درجات ذکر شده در بخش فوق، در صورتی که زنی فوت کند و فرزندی نداشته باشد، در درجه اول والدین و شوهر او، وارث محسوب می شوند.

درصورتی که افراد طبقه اول موجود نباشند یا پیش از زن، فوت کرده باشند نوبت به افراد طبقه دوم ارث می رسد و به همین ترتیب تا طبقه سوم. نکته مهم در این زمینه آن بوده که برای ارث بردن افراد، از زن بدون فرزند، نباید مانعی وجود داشته باشد.

مثلا در صورتی که زن بدون فرزندی توسط شوهرش به قتل برسد، مرد به هیچ وجه از او ارث نخواهد برد، چون بر طبق ماده 880 قانون مدنی، قتل یکی از موانع ارث به شمار می آید.

درصورتی که زنی فوت کرده و فرزندی نداشته باشد و تنها وارث او شوهرش باشد، مرد همه ارث را می برد. ماده 949 قانون مدنی دراین خصوص می گوید: «در صورت نبودن هیچ وارث دیگر به غیراز زوج، شوهر همه ترکه زن متوفی خود را می برد.»

نکته قابل توجه این بوده که مرد در صورتی همه ارث را خواهد برد که زن هیچ گونه فرزندی نداشته باشد و در این میان، تفاوتی میان فرزند مشترک یا فرزند همسر سابق زن وجود ندارد.

در صورت فوت زن تکلیف مهریه چیست - ارث زن بدون فرزند به کی میرسد - نحوه محاسبه یک هشتم ارث زن - اگر مرد فوت کند اموالش به کی میرسد - آیا از زن به پدر و مادرش ارث میرسد - اموال زن پس از مرگ - قانون جدید ارث زن از شوهر - احکام ارث شوهر از زن

آیا نیاز به راهنمایی حرفه ای و حل مسائل حقوقی خود دارید؟ آیا در جستجوی بهترین وکیل حقوقی هستید؟ ا موسسه حقوقی ساوا اپ همراه شوید تا بهترین وکلا حقوقی را برای شما پیدا کنیم. در موسسه حقوقی ساوا اپ، با تجربه و متخصصان حقوقی برای رسیدگی به همه نیازهای حقوقی شما همراهی می کنیم.

وکلا ما توانایی های استثنایی در زمینه های مختلف حقوقی از جمله حقوق خانواده، حقوق کیفری، حقوق کسب و کار، حقوق ملکی و بسیاری دیگر را دارند. تضمین ما این است که با بهره گیری از بهترین وکلا حقوقی، به شما کمک خواهیم کرد تا بهترین نتیجه را در پرونده حقوقی خود بدست آورید. از مشاوره تا نمایندگی در دادگاه، ما در هر مرحله از رسیدگی به پرونده شما پشتیبانی خواهیم کرد.

ما در موسسه حقوقی ساوا اپ به ارائه خدماتی با کیفیت بالا و به صورت شفاف و محترمانه متعهد هستیم. ما به اهمیت احترام به حریم خصوصی شما و حفظ سریت اطلاعات اهمیت می دهیم و همواره در تمامی مراحل رسیدگی به پرونده شما این اصل را رعایت خواهیم کرد.

پرونده حقوقی شما برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل، تلاش می کنیم تا با بهره گیری از بهترین استراتژی ها و تکنیک های قانونی، به بهترین نتیجه ممکن برسیم. با موسسه حقوقی ساوا اپ، بهترین وکیل حقوقی را پیدا کنید و به راحتی و با اطمینان مشکلات حقوقی خود را حل کنید. تماس بگیرید و قدم اول را برای دستیابی به عدالت بردارید.

منتشر شده در 06 دی 1402
دسته‌ها: مقالات

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

درخواست مشاوره
آیا به جنین اهدایی ارث تعلق میگیرد؟
شکایت برای گرفتن ارث
مالیات بر ارث
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: