مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

مالیات بر ارث

در قانون مالیات های مستقیم، هر شخص به هر شکلی که درآمد کسب کرده باشد و یا به هر طریق منفعت کسب کند، باید بابت آن مالیات بپردازد.

image

مالیات بر ارث چیست و چرا باید پرداخت شود؟ قانون در این باره چه می گوید ؟ در این نوشتار توضیحات کاملی را از سایت ساوا اپ خواهید خواند. در قانون مالیات های مستقیم، هر شخص به هر شکلی که درآمد کسب کرده باشد و یا به هر طریق منفعت کسب کند، باید بابت آن مالیات بپردازد.

ارث هم از این قاعده مستثنی نیست. به عبارت دیگر پس از فوت یک شخص، اموال تعلق گرفته به وراث وی مصداقی از منفعت محسوب شده و مشمول مالیات می شود. به مالیاتی که باید بابت ارث پرداخت شود مالیات بر ارث گفته می شود. مالیات بر ارث در اکثر کشورهای جهان توسط دولت ها از وراث اخذ می شود و قوانین آن برای هر کشور متفاوت است.

اما الزام پرداخت مالیات بر ارث چیست؟ ماترک متوفی طبق شرع و عرف به وراث وی تعلق می گیرد. اما فروش یا آنتقال آن قبل از پرداخت مالیات امکان پذیر نیست. پس از فوت، هنوز سند اموال منقول و غیر منقول به نام شخص متوفی است. لذا طبیعی است که وراث مادامی که سند تک برگی اموال را به نام خود نکرده باشند، امکان فروش آن را نخواهند داشت. برای صدور سند به نام وراث، پرداخت مالیات و دریافت مفاصاحساب مالیات بر ارث الزامی است.

تاریخچه مالیات بر ارث در ایران

اولین قوانین مالیات بر ارث در سال 1316 به طور رسمی و ساختار یافته در ایران شکل گرفت. این قوانین تا کنون بارها دستخوش تغییر و تحولات شده است. قوانینی که امروزه برای ما کاربرد دارد در ادامه این مقاله بیان خواهد شد.

تغییرات قانون مالیات بر ارث در سال 1395

در سال 1395 قوانین مالیاتی مربوط به ارث دچار تحولات عمده ای شد. در قانون جدید نرخ ها در بسیاری از موارد تعدیل شد و کاهش یافت. در مواردی که تاریخ فوت مربوط به سال 1394 به ماقبل باشد، وراث مشمول قانون قدیم می شوند. همینطور در صورتی که تاریخ فوت سال 1395 یا بعد از آن باشد، مالیات وراث مطابق نرخ ها و قوانین جدید خواهد شد.

در قانون جدید معیار محاسبه مالیات بر ارث چیست؟

در قانون جدید، مالیات بر اساس نوع اموال و دارایی ها محاسبه می شود. در واقع نرخ مالیات برای انواع مختلف دارایی متفاوت است. نرخ مالیات چند دارایی مهم به شرح زیر است:

موجودی حساب بانکی 3%، ملک مسکونی 7.5% ارزش معاملاتی، مغازه 3% ارزش روز، خودرو 2%، ملک اداری 3%، سهام بورسی 0.75%، سهام غیر بورسی 6%، باغ و زمین 7.5% ارزش معاملاتی، انواع اوراق مشارکت 3%، حق امتیاز 10% و سایر اموال هم 10% می باشد. البته این نرخ ها برای وراث طبقه اول است. طبقه دوم و سوم به ترتیب 2 و 4 برابر نرخ های فوق باید مالیات پرداخت کنند.

در قانون قدیم معیار محسابه مالیات بر ارث چیست؟

در قانون قدیم مبنای محاسبه مالیات، صرفاً میزان ارزش ماترک است. به عبارت بهتر، هرچه ارزش کل ماترک بیشتر باشد، نرخ مالیات افزایش پیدا می کند. برای ماترک با ارزش 50 میلیون تومان به بالا نرخ مالیات به شرح زیر است:

در صورتی که وراث پدر، مادر، زن، شوهر، فرزند و نوه باشند، نرخ مالیات 35% کل ارزش ماترک می باشد. در صورتی که پدربزرگ، مادربزرگ، برادر، خواهر و یا فرزندان آن ها باشند، مالیات متعلقه 45% است. چنانچه وراث عمو، عمه، دایی، خاله و یا فرزندان آن ها باشند، مالیات مربوطه 65% خواهد شد.

افراد مشمول مالیات بر ارث

نرخ مالیات بر ارث با توجه به مولفه های گوناگونی نظیر زمان فوت، نسبت وراث با متوفی و نوع دارایی های متوفی متفاوت است. به طور کلی بر اساس قانون مدنی رابطه وراث با متوفی امکان دارد مشمول یکی از طبقات زیر باشد:

نرخ مالیات بر ارث برای وراث طبقه سوم چهار برابر وراث طبقه اول و نرخ مالیات بر ارث طبقه دوم دو برابر وراث طبقه اول است. وراث طبقه اول و دوم نسبت به اموال و دارایی های شهدای انقلاب اسلامی مشمول پرداخت مالیات بر ارث نخواهند بود. نکته حائز اهمیت در مورد نرخ مالیات این است که قوانین مربوط به مالیات بر میراث در سال 95 تغییر یافت.

لذا چنانچه زمان فوت متوفی پیش از سال 95 باشد، مالیات به ارث مطابق با قانون قدیم محاسبه و دریافت می شود. در قانون جدید مالیات بر ارث انواع گوناگون دارایی، از قبیل املاک، طلا، خودرو و … مشمول نرخ مالیات خاصی است. در حالی که در مورد متوفیان پیش از سال 95 این تفکیک صورت نپذیرفته و نسبت به کل دارایی و ماترک متوفی شامل نرخ مالیات بر ارث یکسان می شد.

همانطور که اشاره شد مالیات بر ارث می بایست به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت شود. اظهارنامه مالیات بر ارث را علاوه بر شیوه حضوری به شیوه غیر حضوری و از طریق درگاه اینترنتی اداره امور مالیاتی هم می توان تکمیل کرد و مبلغ مالیات را پرداخت کرد.

اموال و دارایی های مشمول مالیات بر ارث

همه اموال و دارایی های به جای مانده از متوفی در داخل یا خارج از ایران، مطابق ماده 17 قانون مالیات های مستقیم (اصلاحی 1394/04/31) مشمول مالیات بر ارث خواهد بود. این اموال شامل حساب ها و سپرده های بانکی، اوراق مشارکت، و حتی سودهای متعلق به آن ها تا تاریخ انتقال به نام وراث، همه سهام ها و سهم الشرکه و حق تقدم، حق الاختراع و حق الامتیازات از جمله امتیاز آب، برق، گاز، خط تلفن ثابت، خط تلفن همراه، انواع وسایل نقیله موتوری اعم از زمینی، هوایی، دریایی، همه املاک با کاربری مسکونی، اداری، تجاری یا صنعتی می باشد. در صورتی که به مباحث مالیاتی علاقه مند هستید، می توانید با مراجعه به صفحه آموزش مالیات مباحث تخصصی مالیاتی از اساتید برتر کشور را یاد بگیرید.

اموال غیرمشمول مالیات بر ارث

اموال و دارایی های غیرمشمول مالیات ارث شامل وجوه بازنشستگی متوفی و وظیفه و هم چنین پس انداز خدمت و مزایای پایان خدمت است. از طرف دیگر، مطالبات مربوط به خسارت اخراج، بازخرید خدمت و مرخصی های استحقاقی استفاده  نشده از جمله اموال غیرمشمول مالیات ارث می باشند.

بیمه های اجتماعی و وجوه پرداخت  شده توسط مؤسسات بیمه و یا بیمه گزار و کارفرما از جمله بیمه های عمر، خسارت فوت، دیه و ... که به  طور یک جا و یا مستمر به وارث پرداخت می شود و اموالی که به مؤسسات دولتی وقف شده اند هم از جمله دارایی های غیرمشمول مالیات ارث می باشند. اثاث منزل مسکونی و محل سکونت متوفی هم مشمول مالیات ارث نیستند.

طبقه بندی وارث چیست؟

مطابق با ماده ۱۸ قانون مالیات های مستقیم، وراث قابل طبقه  بندی به ۳ دسته می باشند. مطابق با این ماده قانونی، وراث طبقه اول عبارت اند از: پدر، مادر، زن، شوهر، اولاد فرد متوفی. طبق این قانون، وراث طبقه  ۲ شامل: اجداد متوفی، برادر وی، خواهر و اولاد آن ها است. مطابق با این ماده قانونی، وراث طبقه سوم هم عبارت اند از عمو، عمه، دایی، خاله و اولاد آن ها است.

نحوه محاسبه مالیات بر ارث چگونه است؟

در حال حاضر نرخ مالیات بر ارث برای انواع مختلف دارایی ها از قبیل ملک مسکونی، مغازه، خودرو، حساب بانکی و ... متفاوت است. بر خلاف گذشته که تعداد ورثه در تعیین مبلغ مالیات تاثیرگذار بود و برای هر ورثه هم معافیتی در نظر گرفته میشد، با اصلاح قانون برای اشخاص فوت شده از 1395/1/1 به بعد بدون در نظر گرفتن تعداد ورثه و هیچ گونه معافیت به نرخ های جداگانه محاسبه می شود.

برای محاسبه میزان مالیات ارث لازم است در ابتدا طبقه های وارثان در نظر گرفته شود. لازم است این نکته را در نظر داشته باشید که میزان مالیات بر ارث وراث طبقه اول از سپرده های مجاز بانکی متوفی، ۳ درصد و از سهام بورسی وی 75 درصد است. میزان مالیات بر ارث وراث این طبقه از سهام غیر بورسی فرد فوت  شده، ۶ درصد و نسبت به سایر اموال حق  الامتیاز متوفی، ۱۰ درصد است.

وراث این طبقه نسبت به املاک متوفی ۷٫۵ درصد ارزش معاملاتی سهم  پرداخت مالیات دارند و حق واگذاری و سرقفلی آن ها ۳ درصد ارزش روز املاک با کاربری تجاری است.وراث طبقه اول هم چنین نسبت به وسایل نقلیه فرد فوت  شده ۲ درصد، سهم  پرداخت مالیات دارند.

این در حالی است که وراث طبقه دوم نسبت به سپرده های مجاز بانکی متوفی، ۶ درصد سهم پرداخت مالیات دارند و میزان مالیات ارث آن ها از سهام بورسی متوفی ۱٫۵ درصد است. وراث این طبقه نسبت به سهام غیر بورسی متوفی، ۱۲ درصد و نسبت به اموال حق الامتیاز وی ۲۰ درصد سهم پرداخت مالیات دارند. وارثان طبقه  دوم فرد متوفی، نسبت  به املاک وی ۱۵ درصد ارزش معاملاتی سهم  پرداخت مالیات دارند و میزان مالیات ارث حق واگذاری و سرقفلی آن ها ۶ درصد است.

افراد این طبقه نسبت به وسائل نقلیه متوفی، ۴ درصد سهم مالیات دارند. وراث طبقه سوم فرد فوت  شده، نسبت  به سپرده های مجاز بانکی وی، ۱۲ درصد و نسبت  به سهام بورسی متوفی، ۳ درصد سهم مالیات ارث دارند. میزان مالیات بر ارث وارثان این طبقه از سهام غیر بورسی متوفی، ۲۴ درصد است. به این افراد، نسبت  به اموال حق الامتیاز فوت  شده ۴۰ درصد مالیات ارث می رسد.

از املاک متوفی ۳۰ درصد ارزش معاملاتی سهم مالیات ارث به افراد طبقه سوم خواهد رسید. هم چنین میزان سهم مالیات بر ارث وراث این طبقه از حق واگذاری و سرقفلی متوفی، ۱۲ درصد و از وسائل نقلیه وی ۸ درصد است. به  طور کلی می توان گفت هر چه نسبت وارث مورد نظر با فرد فوت  شده نزدیک تر باشد وی باید مالیات بر ارث کم تری را پرداخت نماید و به  همین  ترتیب هر چه نسبت ورثه از فرد فوت  شده، دورتر باشد میزان مالیات بر ارث وی هم بیشتر خواهد شد. در صورتی که در مورد نحوه محاسبه مالیات بر ارث سوال دارید، می توانید با مراجعه به صفحه مشاوره مالیاتی سوالات خود را از مشاورین متخصص ساوا اپ بپرسید.

مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر ارث چه زمانی است؟

مطابق با ماده ۲۶ قانون مالیات های مستقیم، وارث و یا وارثین متوفی یا ولی و یا امین و کننده قانونی آن ها، باید به  منظور کسر هزینه های دفن و کفن در حدود قواعد شرعی، ظرف مدت زمان یک سال پس  از تاریخ فوت متوفی اظهارنامه  مالیات بر ارث ای شامل همه اموال و دارایی های به  جا مانده از فرد فوت  شده با مشخص کردن ارزش روز، زمان فوت، تصریح مطالبات و بدهی های متوفی، مطابق با فرم و نمونه مخصوصی که از طرف سازمان امور مالیاتی کشور فراهم می شود تسلیم این سازمان کنند.

مطابق با قانون در صورتی  که وراث تا مدت زمان تعیین  شده این اظهارنامه را تسلیم سازمان امور مالیاتی نکنند به  صورت رسمی، جریمه ای شامل حال آن ها نخواهد شد. اما در چنین شرایطی، هزینه های کفن و دفن متوفی و هم چنین بدهی های وی از معافیت مالیات بر ارث خارج خواهند شد.

مفاصا حساب مالیات بر ارث چیست؟

مفاصا حساب مالیات بر ارث در حقیقت نوعی گواهی و یا سند است. لازم است بدانید که بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، در صورت ارائه درخواست صدور گواهی مفاصا حساب مالیاتی، بابت هر بخشی از اموال و دارایی های متوفی به  صورت تفکیک  شده و موردی ظرف مدت زمان یک هفته پس از پرداخت مالیات مربوطه و بدون در نظر گرفتن سهم الارث هر کدام از وارثین، گواهی مورد نظر برای آن مال و یا دارایی صادر خواهد شد. لازم به ذکر است که صدور این گواهی بعد از پرداخت مالیات بر ارث انجام خواهد پذیرفت.

استعلام گواهی مالیات بر ارث

برای استعلام و صدور گواهی مالیات بر ارث لازم است وارثین متوفی به اداره امور مالیاتی که آخرین اقامتگاه قانونی متوفی در محدوده آن بوده  است مراجعه کنند. برای صدور این گواهی لازم است وارثان چندین مرحله را پشت سر هم طی کنند. مراحل مورد نیاز برای انجام این کار عبارت اند از تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارث و همه مدارک مورد نیاز و دستور ارجاع و اقدام توسط رییس گروه مالیاتی است.

پس  از این اقدامات، اظهارنامه در سیستم مکاهمه ارث ثبت خواهد شد و به واحد مالیات بر ارث ارجاع خواهد شد. تشکیل پرونده ارث، بررسی اظهارنامه، کنترل مدارک و سپس صدور گواهینامه تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارث از دیگر مراحل انجام این کار است. پس  از این اقدامات لازم است اطلاعات ورودی در سامانه ثبت اظهارنامه ارث، ثبت شود و کد هویتی متوفی و شماره ثبت اظهارنامه در سامانه ثبت اظهارنامه ارث دریافت شود.

تسلیم گواهی حصر وراثت توسط وراث و سپس رسیدگی به اموال به  جای  مانده از متوفی توسط کارشناس ارشد مالیاتی و کسب تأییدیه های مورد نیاز از طریق استعلام ها و صدور گزارش محاسبه ماترک و مالیات از طریق سیستم، صدور برگ تشخیص و مطالبه مالیات بر ارث پس  از اظهارنظر رییس گروه مالیاتی، ابلاغ برگ مطالبه مالیات به وارثین، صدور برگ قطعی و سپس پرداخت مالیات توسط مؤدی مالیاتی و صدور مفاصا حساب مالیات بر ارث از دیگر مراحل قانونی انجام این کار است.

مهلت پرداخت مالیات بر ارث

مطابق با قانون لازم است ظرف مدت ۶ ماه پس  از فوت متوفی اقدامات لازم برای دریافت کردن گواهی انحصار وراثت از طرف وراث قانونی وی انجام شود. در صورتی  که وراث متوفی اقدامات مورد نیاز برای انحصار وراثت را انجام ندهند میزان جریمه  انحصار وراثت از طرف اداره دارایی برای آن ها مشخص خواهد شد.

در این  صورت جریمه ای معادل ده  درصد مالیات ارث شامل حال آن ها خواهد شد. پرداخت مالیات بر ارث پس  از مدت زمان ۶ ماه، باعث می شود تا جریمه ای معادل ۲/۵ درصد مالیات به ازای هر ماه به وراث تعلق بگیرد. از طرف دیگر در چنین شرایطی دفاتر اسناد رسمی در زمان هایی که قصد دارند تقسیم نامه و یا هر گونه معامله وراث در زمینه اموال و دارایی های به  جا مانده از متوفی را ثبت کنند لازم است در ابتدا گواهی نامه اداره امور مالیاتی را مبنی بر عدم شمول مالیات و یا پرداخت آن و یا تضمین لازم برای پرداخت آن را مطالبه کنند.

در غیر این صورت و قبل  از ارائه این گواهینامه نمی توانند هیچ گونه سندی را به ثبت برسانند. از طرف دیگر در چنین مواقعی، جریمه تأخیر در پرداخت مالیات ارث مطرح خواهد شد. این جریمه معادل ۵ درصد از ارزش اموال متوفی است که باید به وسیله وراث پرداخت شود. لازم به ذکر است که در صورتی  که وراث، گواهی نامه انحصار وراثت را دریافت کرده باشند اما مالیات بر ارث را پرداخت نکرده باشند، اداره مالیات به  ازای هر یک ماه تاخیر، ۵٫۲ درصد مبلغ مالیات را به  عنوان جریمه برای آنان در نظر خواهد گرفت.

مراحل و شرح اقدامات صدور گواهی مالیات بر ارث

برای صدور گواهی مالیات بر ارث لازم است یکی ازوراث یا وکیل مالیات یا کننده قانونی آنها به اداره امور مالیاتی که آخرین اقامتگاه قانونی متوفی در محدوده آن بوده  است مراجعه کنند. و مراحل زیر را به ترتیب طی نماید:

  1. دستور ارجاع و اقدام توسط رئیس گروه مالیاتی
  2. تسلیم اظهارنامه مالیات و همه مدارک توسط یک نفر از وراث یا وکیل قانونی، قیم، امین یا کننده قانونی
  3. ارجاع به واحد مالیات بر ارث توسط رئیس گروه مالیاتی
  4. ثبت اظهارنامه در سیستم مکاهمه ارث
  5. تشکیل پرونده ارث توسط کاردان یا کارشناس مالیاتی
  6. بررسی اظهارنامه و کنترل تکمیل بودن مدارک ضمیمه توسط کاردان/کارشناس/کارشناس ارشد مالیاتی
  7. اخذ کد هویتی متوفی و شماره ثبت اظهارنامه در سامانه ثبت اظهارنامه ارث
  8. ثبت فرم اطلاعات ورودی در سامانه ثبت اظهارنامه ارث
  9. تسلیم گواهی حصر وراثت توسط وراث و درخواست مفاصا حساب ارث توسط مودی به واحد مالیاتی
  10. رسیدگی به ماترک متوفی توسط کارشناس ارشد مالیاتی و کسب تاییدیه های دارائی و بدهی ها از طریق استعلام های صادره و تایید توسط رئیس گروه مالیاتی
  11. صدور برگ تشخیص و مطالبه مالیات بر ارث پس از اظهارنظر رئیس گروه مالیاتی
  12. صدور گزارش محاسبه ماترک و مالیات از طریق سیستم و ارائه به رئیس گروه مالیاتی
  13. ابلاغ برگ مطالبه مالیات به وراث قانونی
  14. صدور مفاصا حساب مالیات بر ارث
  15. صدور برگ قطعی و پرداخت مالیات توسط مودی

مدارک مورد نیاز برای صدور گواهی مالیات بر ارث

  1. تنظیم و تسلیم اظهارنامه موضوع ماده 26 قانون مالیاتهای مستقیم
  2. درخواست کتبی
  3. رونوشت یا تصویر گواهی شده همه اوراق مثبته حق مالکیت متوفی نسبت به اموال منقول و غیر منقول متوفی
  4. رونوشت یا تصویر گواهی شده اسناد مربوط به بدهی، مطالبات و حقوق مالی متوفی
  5. رونوشت یا تصویر گواهی شده آخرین وصیت نامه متوفی (در صورتی که وصیت نامه موجود باشد)
  6. تصویر گواهی فوت متوفی
  7. درصورتیکه اظهارنامه از طرف وکیل یا قیم یا ولی داده شود، رونوشت یا تصویر گواهی شده وکالتنامه یا قیم نامه
  8. تصویر شناسنامه و کارت ملی وراث و مرحوم

برای صدور گواهی مالیات بر ارث به کجا مراجعه کنیم؟

شما برای صدور گواهی مالیات بر ارث می توانید به اداره امورمالیاتی که آخرین اقامتگاه قانونی متوفی در محدوده آن واقع بوده است مراجعه کنید و در صورتی که متوفی درایران مقیم نبوده، می توانید به اداره امورمالیاتی مربوطه در تهران بروید.

موارد معاف و مشمول مالیات بر ارث

موارد زیر به طور کلی (هم برای مشمولین قانون قدیم و هم برای مشمولین قانون جدید) از پرداخت مالیات معاف است:

اظهارنامه مالیات بر ارث 

وراث موظف اند در قالب فرم مخصوص سازمان امور مالیاتی، لیست همه ماترک متوفی را شرح دهند. همینطور بدهی های متوفی و ارزش همه اموال و دارایی های متوفی در تاریخ فوت، باید در این لیست بیان شود. به فرم مذکور اظهارنامه مالیات بر ارث گفته می شود.

وراث از تاریخ فوت به مدت یک سال فرصت دارند تا اظهارنامه مالیاتی خود را به اداره امور مالیاتی تسلیم کنند. در قانون جدید چنانچه وراث تا مهلت تعیین شده اظهارنامه خود را تسلیم نکنند، به صورت رسمی جریمه ای شامل حالشان نمی شود. اما هزینه های کفن و دفن و همینطور بدهی های متوفی از شمول معافیت خارج خواهد شد.

چنانچه تاریخ فوت در سال 1394 یا قبل از آن باشد، عدم تسلیم اظهارنامه ظرف 6 ماه از تاریخ فوت، مشمول جریمه ای معادل 10% مالیات متعلقه خواهد بود. اداره امور مالیاتی صلاحیت دار در مورد ارث، اداره ای است که آخرین اقامتگاه قانونی متوفی در محدوده آن واقع بوده است. چنانچه وراث در ایران مقیم نبوده، اداره امور مالیاتی مربوطه در تهران خواهد بود.

بررسی دقیق همه مراحل اداری مالیات بر ارث

  1. مرحله اول: اولین گام دریافت گواهی انحصار وراثت می باشد. گواهی حصر وراثت در واقع یک مدرک قانونی است که در آن وراث متوفی و سهم الارث هر یک از آن ها به صورت رسمی تعیین می شود. برای دریافت گواهی انحصار وراثت، وراث باید به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند. فرم مخصوصی را تکمیل کرده (که به امضای 3 شاهد نیاز دارد) تا دفترخانه فرم مذکور را برای آن ها گواهی نماید. پس از آن باید به همراه مدارک شناسایی و فرم گواهی شده به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنند تا در نهایت گواهی حصر وراثت برای آن ها صادر شود. انجام این مرحله در شرایط عادی حدوداً 2 ماه زمان می برد.
  2. مرحله دوم: پس از دریافت گواهی انحصار وراثت، وراث باید به اداره امور مالیاتی مراجعه کرده و مالیات را پرداخت کنند. سپس اداره مالیات به آن ها برگه ای تحت عنوان مفاصا حساب مالیات ورثه تحویل می دهد. طی کردن این مرحله حدود یک یا 2 ماه زمان می برد.
  3. مرحله سوم: هنوز کار به اهمه نرسیده است. تا اینجا مالیات ورثه اموال پرداخت شده اما سند تک برگی به نام وراث صادر نشده است. تا زمانی که سند تک برگی به نام وراث صادر نشده باشد طبیعتاً امکان فروش اموال را نخواهند داشت. به همین دلیل وراث باید مجدداً به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنند. گواهی حصر وراثت و مفاصا حساب مالیات بر ارث را به دفترخانه تحویل دهند. دفترخانه این مدارک را به اداره ثبت پست می کند تا سند تک برگی به نام وراث صادر شود. در نهایت حدود 2 ماه بعد، سند تک برگی به نشانی محل سکونت وراث پست می شود.

مالیات بر ارث سپرده بانکی چقدر است؟

پرداخت مالیات بر ارث یک مسئله ضروری و حیاتی به حساب می آید که عدم پرداخت آن باعث می شود سند اموال متوفی به وراث تعلق نگیرد. این مسئله باعث می شود شما به عنوان وارث اجازه استفاده از اموال به جامانده از فرد متوفی را نداشته باشید. لذا آگاهی کامل از قوانین مربوط به این مسئله و رعایت همه نکات قانونی در این خصوص بسیار ضروری است.

بر اساس قانون اموال و دارایی های فرد فوت شده بر اساس قانون متعلق به وراث وی خواهد بود. اما ضرورت دارد همه موارد مربود به مالیات این اموال و دارایی ها به صورت کامل بررسی شود و مالیات آن اخذ شود. این قوانین به صراحت بیان می کند که شما در صورت عدم انجام این کار به هیچ عنوان حق فروش اموال فرد متوفی را نخواهید داشت و در صورت اقدام به این مورد، کار غیرقانونی انجام داده اید.

شرکت حسابداری مالی کده یکی از نهادهای فعال در زمینه محاسبه انواع مالیات و ارائه بهترین مشاوره های تخصصی به اشخاص حقیقی و حقوقی است که آمادگی دارد اطلاعات مورد نیاز در خصوص مالیات بر ارث را به طور کامل و دقیق در اختیار شما قرار دهد.

قانون جدید مالیات بر ارث چیست؟

قوانین مالیاتی مربوط به ارث در سال 1395 تغییر کرد. لذا چنانچه تاریخ فوت متوفی مربوط به سال 1394 یا قبل از آن باشد، مالیات ورثه بر اساس قانون قدیم محاسبه می شود. همینطور در صورتی که تاریخ فوت در سال 1395 یا بعد از آن باشد، مالیات مربوطه مطابق قانون جدید به وراث تعلق می گیرد. به قانونی که از سال 1395 تاکنون اجرا می شود، قانون جدید مالیات بر ارث می گویند که به طور کامل در این مقاله شرح داده ایم.

مالیات بر ارث ملک چگونه محاسبه می شود؟

برای ملک مسکونی 7.5% ارزش معاملاتی، برای ملک تجاری و اداری 3% ارزش روز و برای باغ، زمین کشاورزی و اراضی بایر 7.5% ارزش معاملاتی محاسبه می شود. ارزش معاملاتی قیمتی است که در دفترچه مخصوصی توسط سازمان امور مالیاتی برای مناطق مختلف تهران و شهرستان ها منتشر می شود. قیمت های مندرج در دفترچه ارزش معاملاتی به مراتب از قیمت واقعی ملک کمتر است. اما در خصوص املاک تجاری و اداری ارزش گذاری ملک توسط کارشناس اداره امور مالیاتی و بر اساس ارزش واقعی در تاریخ روز تعیین می شود.

سوالات متدوال در خصوص مالیات بر ارث

جرایم عدم تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارث چیست؟

به صورت کلی جرایم عدم تسلیم اظهارنامه مالیات برای متوفیان قبل از سال 1395 جریمه ای معادل 10% مالیات متعلق به دلیل عدم ارائه اظهارنامه و به ازای هر ماه تاخیر در پرداخت مالیات جریمه ای معادل 2.5% مالیات متعلقه است.

برای متوفیان ابتدای سال 95 به بعد به صورت رسمی جریمه ای شامل حال ایشان نمی شود ولی از بعضی امتیازات مانند عدم امکان تملک و نقل و انتقال ماترک متوفی و تعیین ارزش دارایی های متوفی بر اساس ارزش روز انتقال اموال محروم می شوند.

مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر ارث چقدر است؟

مهلت ارسال اظهارنامه مالیات به ارث مطابق ماده 26 قانون مالیاتهای مستقیم، حداکثر یک سال از تاریخ فوت می باشد.

اظهارنامه مالیات بر ارث چیست؟

اظهارنامه مالیات بر ارث فرمی است که همه اموال و دارایی ها، مطالبات و بدهی ها و دیون متوفی در آن ثبت و به سازمان مالیاتی ارائه می شود.

مالیات ارث املاک مسکونی چقدر است؟

مالیات بر ارث املاک مسکونی برای وراث طبقه اول 7.5 درصد ارزش تعیین شده، وراث طبقه دوم 2 درصد، وراث طبقه سوم 4 درصد می باشد.

مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده مالیات بر ارث چیست؟

  1. فرم اظهارنامه مالیات بر ارث تکمیل شده توسط وراث
  2. مدارک شناسایی وراث و متوفی از قبیل شناسنامه و کارت ملی
  3. گواهی انحصار وراثت
  4. گواهی فوت و گواهی پزشک
  5. وکالت نامه و قیم نامه و کارت ملی وی (در شرایطی که شخص متقاضی از وراث نباشد)
  6. مدارک لازم برای احراز محل سکونت متوفی از قبیل سند، اجاره نامه، قبض آب، برق یا گاز به نام متوفی
  7. مدارک مربوط به اموالی که در اظهارنامه ابراز شده است.

مالیات ارث مغازه چقدر است؟

مالیات بر ارث مغازه شامل مالکیت و سرقفلی است و مالیات آنها به صورت مجزا محاسبه و با احتساب مالکیت و سرقفلی دریافت می شود. به طور کلی، میزان مالیات بر ارث مالکیت مغازه برای وراث طبقه اول 7.5 درصد ارزش معاملاتی مغازه و برای وراث طبقه دوم و سوم به ترتیب 15 درصد و 30 درصد می باشد.

مالیات ارث خودرو چقدر است؟

مالیات بر ارث خودرو برای وراث طبقه اول 2 درصد ارزش خودرو برای وراث طبقه دوم 4 درصد و وراث طبقه سوم 8 درصد و بر اساس نظریه کارشناس سازمان امور مالیاتی تعیین می شود.

مالیات ارث سپرده بانکی چقدر است؟

مالیات بر ارث سپرده بانکی  برای وراث طبقه اول به میزان 3 درصد از موجودی حساب بانکی متوفی و برای وراث طبقه دوم 6 درصد و طبقه سوم 12 درصد می باشد.

مالیات بر ارث سرقفلی چقدر است؟

میزان مالیات ارث سرقفلی برای وراث طبقه اول 3 درصد و برای وراث طبقه دوم 6 درصد و برای وراث طبقه سوم 12 درصد است.

 

منتشر شده در 24 آبان 1402
دسته‌ها: مقالات

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

درخواست مشاوره
مالیات بر ارزش افزوده 13 درصد میشود؟
وکیل اموال و مالکیت
وکیل مالیات
مشاوره حقوقی مالیات
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: