مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

وکیل اموال و مالکیت

دعاوی اموال و مالکیت در زمره دعاوی شایع در محاکم دادگستری است كه این دعاوی می تواند توسط وکیل ملکی هم در قالب طرح دعوای حقوقی؛ یعنی از طریق دادخواست مطرح شود و هم در پاره ای از موارد قابلیت طرح شکایت کیفری را دارد. در این مبحث سعی بر آن داریم تا به دعاوی قابل طرح در محاکم حقوقی توسط وکیل املاک ...

image

وکیل اموال و مالکیت کیست؟ دعاوی اموال و مالکیت در زمره دعاوی شایع در محاکم دادگستری است كه این دعاوی می تواند توسط وکیل ملکی هم در قالب طرح دعوای حقوقی؛ یعنی از طریق دادخواست مطرح شود و هم در پاره ای از موارد قابلیت طرح شکایت کیفری را دارد. در این مبحث سعی بر آن داریم تا به دعاوی قابل طرح در محاکم حقوقی توسط وکیل املاک از طریق تقدیم دادخواست حقوقی بپردازیم و دعاوی کیفری مربوط به اموال و مالکیت را به مبحث دعاوی کیفری واگذار می کنیم.

برای ثبت درخواست خود جهت وکالت توسط وکیل پایه یک دادگستری با ساوا اپ در ارتباط باشید، ساوا اپ با ارائه خدمات وکالت و امکان ثبت درخواست وکیل توسط شما به صورت تلفنی، حضوری و آنلاین در تلاش است جهت برنده شدن شما در دعاوی مختلف با سرعت بالا قدم بردارد.

تخصص وکیل اموال و مالکیت

ساوا اپ همواره آماده خدمات حقوقی به هموطنان عزیز است. شما ساکن هر جای کشور باشید امکان تماس مشترک میان شما و وکلای انتخابی شهرتان و همه جای کشور وجود دارد. آمار موفقیت پیرامون پرونده دعاوی متضمن کار وکلای با تجربه است. قبول وکالت دعاوی مایه افتخار وکلای ملکی، ثبتی و … خواهد بود.

اموال منقول و غیر منقول

در قانون مدنی اموال به دو قسم اموال منقول و غیر منقول تقسیم بندی شده است، وفق ماده 12 قانون مدنی مال غیر منقول آن است كه از محلی به محل دیگر نتوان نقل کرد اعم از این كه استقرار آن ذاتی باشد یا به وسیله عمل انسان، به نحوی كه نقل آن مستلزم خرابی یا نقص خود مال یا محل آن شود، مانند زمین، آپارتمان و ….

مال منقول هم طبق تعریفی كه در ماده 19 قانون مدنی از مال منقول شده، اموال یا اشیائی هستند كه نقل آن از محلی به محل دیگر ممکن باشد بدون این كه به خود مال یا محل آن خرابی وارد آید. البته یکسری اموال هم می باشند كه در حکم منققول یا غیر منقول به شمار می آیند به این معنی كه این قسم اموال در قالب تعریف ارائه شده نمیگنجند، لیکن قانوگذار حسب مورد احکام مربوط به اموال منقول و یا غیر منقول را بر آن ها بار کرده است، مانند گاو، گاومیش و ماشین و اسباب و ادوات زراعت و تخم و... كه با اینكه مال منقول می باشند لیکن اگر این اموال برای زراعت لازم و مالک این اموال را به این موضوع تخصیص داده باشد از حیث صلاحیت محاکم و توقیف اموال جزء ملک محسوب و در حکم غیر منقول هستند.

مثال دیگر، حق انتفاع از ملک مانند حق عمری و سکنی و یا حق ارتفاق از ملک مانند حق عبور و حق المجرا و دعاوی راجع به اموال غیر منقول مانند خلع ید، الزام به تنظیم سند و … است كه این قسم از دعاوی، تابع اموال غیر منقول دانسته شده است. درباره اموال در حکم منقول می توان از دیون مانند قرض و ثمن حاصل از فروش جنس، مال الاجاره و … اشاره کرد كه این قسم از اموال در حکم اموال منقول دانسته شده و از حیث صلاحیت محاکم در حکم اموال منقول است.

رسیدگی به دعاوی مربوط به اموال منقول و غیر منقول

رسیدگی به دعاوی مربوط به اموال منقول و غیر منقول در صلاحیت دادگاهی است كه مال غیر منقول در حوزه آن دادگاه واقع شده باشد. در این خصوص ماده 12 قانون آیین دادرسی مدنی بیان میدارد : دعاوی مربوط به اموال غیر منقول اعم از دعاوی مالکیت، مزاحمت، ممانعت از حق، تصرف عدوانی و سایر حقوق راجع به آن، در دادگاهی اقامه می شود كه مال غیر منقول در حوزه آن واقع است.

لیکن درباره اموال منقول و در حکم آن، مدعی یا خواهان می تواند هم به محل اقامتگاه طرف مقابل خود رجوع کند، هم می تواند در صورتی كه منشاء دعوا عقد و قراردادی باشد، به دادگاه محل تنظیم قرارداد مراجعه کند. همینطور می تواند محل اجرای قرارداد را به عنوان دادگاه صالح انتخاب کند و در این خصوص اختیار با خواهان است.

طرح دادخواست حقوقی دعاوی اموال و مالکیت

با تشکیل دفتر الکترونیک خدمات قضایی در هر منظقه، در حال حاضر طرح دعاوی اموال و مالکیت در این دفاتر انجام میپذیرد. لازم به ذکر است این دفاتر در هر نقطه از ایران، ثبت کلیه دعاوی مربوط به اموال و مالکیت را بدون توجه به اینكه مربوط به اموال منقول و یا غیر منقول است، می پذیرند.

لیکن دربارهی كه مال مربوط به اموال غیر منقول یا در حکم آن و یا تابع اموال غیر منقول باشد، دادخواست را به محل وقوع مال غیر منقول ارسال می کنند و اگر دعوا مربوط به اموال منقول یا در حکم آن و تایع اموال منقول باشد، حسب مورد به دادگاه محل اقامتگاه طرف مقابل یا محل انعقاد قرارداد یا محل اجرای آن، ارسال خواهند کرد و خواهان دعوا باید از دادگاه محل ارسال شده، دعوا مطروحه خود را پیگیری کند.

یک وکیل ملکی می تواند به شما در مسائل مختلف مربوط به املاک کمک کند، از جمله:

اجاره ملک: وکیل ملکی می تواند در مسائل مربوط به اجاره ملک به شما کمک کند. او می تواند به شما در بررسی و تهیه قرارداد اجاره، توافق شرایط اجاره و حل مشکلات پیش آمده کمک کند.حل اختلافات: وکیل ملکی می تواند به شما در حل اختلافات مربوط به ملک کمک کند، از جمله در مسائل مربوط به اعتراضات و دعاوی مربوط به ملک.

مدیریت ملک: وکیل ملکی می تواند به شما در مدیریت ملک کمک کند. او می تواند به شما در بررسی و تهیه قراردادهای مربوط به مدیریت ملک، به دنبال کردن جریان پرداخت های اجاره و مدیریت مشکلات مربوط به ملک کمک کند.

خرید و فروش ملک: این شخص می تواند به شما در خرید و فروش ملک کمک کند و در این فرآیند از مشکلات حقوقی جلوگیری کند. وی می تواند در امور نقل و انتقال مالکیت، بررسی قرارداد فروش و خرید و تهیه اسناد و مدارک لازم کمک کند.

وظایف وکیل ملکی چیست؟

دعاوی ملکی

دعاوی ملکی با توجه به گستردگی كه در حقوق ایران دارند و پربحث ترین پرونده های حقوقی در مراجع قضایی کیفری و حقوقی محسوب می شوند به انواع متفاوتی تقسیم شده اند و رسیدگی به آن ها با توجه به گسترده بودنشان و این كه به شکلی بهتر و تخصصی تر مورد رسیدگی توسط مراجع قضایی صالح واقع شوند در این جا، این تقسیم بندی درباره دعاوی ملکی خیلی خوب به نظر می رسد.

در اینجا ما دعاوی ملکی را به سه قسم تقسیم می نماییم:

ساوا اپ، بهترین وکیل حقوقی - بهترین وکیل کیفری را در اختیار دارد و آماده همکاری با شما و قبول پرونده های شما خواهد بود، درخواست خود را ثبت کنید تا به بهترین شکل، از طریق کارشناسان جزئیات بیشتر را دریافت کنید.

منتشر شده در 08 مرداد 1402
دسته‌ها: لندینگ پیج

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

درخواست مشاوره
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: