مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

مشاوره حقوقی طلاق توافقی

مشاوره حقوقی طلاق توافقی موظف است با طرح سوالات دقیق و بررسی کامل شرایط زوجین به آن ها در حل اختلافاتشان کمک کند و در صورتی که شرایط آماده بود زمینه سازش را آماده سازد. در غیر این صورت و در موقعیتی که امکان سازش وجود ندارد مشاور موظف است به طرفین کمک کند تا در آرامش و با کم ترین آسیب ها چه روحی و چه مادی از یک دیگر جدا شوند.

image

مشاوره حقوقی طلاق توافقی طبق قانون حمایت خانواده اگر زوجین در نکاح دائم بخواهند به صورت توافقی از همدیگر جدا شوند، باید به دادگاه خانواده مراجعه کرده و دادخواست تقدیم کنند. مطابق با قانون رئیس دادگاه خانواده موظف است در راستای حصول صلح و سازش، نخست سعی کند تا زوجین از انجام طلاق منصرف شوند.

علاوه براین ساز و کارهای قانونی معینی وجود دارد که با انجام آنها، سعی در ایجاد صلح و سازش میان زوجین و جلوگیری از وقوع طلاق می شود. انجام این اقدامات ریشه در عقاید دینی شرع اسلام، در برای جلوگیری از طلاق به علت کراهت آن دارد. از جمله این ساز و کارها می توان به حضور قاضی مشاور زن در دادگاه خانواده اشاره کرد.

یکی از انواع ساز و کارهایی که در این راستا مشخص شده است، عبارت از ارجاع زوجین طلاق توافقی به مراکز مشاوره خانواده زیر نظر قوه قضاییه است. زوجین حتی به صورت ابتدایی و پیش از مراجعه به دادگاه خانواده، می توانند به مراکز مشاوره خانواده زیر نظر قوه قضاییه مراجعه کنند. تعرفه و هزینه خدمات دریافتی در این مراکز با توجه به آیین نامه ای بوده که به تصویب رئیس قوه قضاییه می رسد. در این نوشتار با بررسی مواد قانونی مربوطه، نحوه ارجاع و شرایط حضور زوجین در مراکز مزبور را مورد بررسی قرار می دهیم.

رکن قانونی تشکیل مراکز مشاوره قبل از طلاق توافقی

با تصویب قانون حمایت خانواده در سال 1391 و با توجه به ماده 16 این قانون، قوه قضاییه موظف است مراکز مشاوره خانواده را در کنار دادگاه های خانواده تشکیل دهد. همینطور در حوزه های قضایی که مراکز مزبور تشکیل نشده است، مراکز مشاوره زیر نظر بهزیستی به وظایف آن رسیدگی می کند. مطابق با ماده 17 قانون حمایت خانواده اعضای این مراکز از کارشناسان رشته های مختلف از قبیل مددکاری اجتماعی، مطالعات خانواده، مشاوره، روانشناسی، حقوق، فقه و مبانی اسلامی و … تشکیل می شود.

شیوه انتخاب اعضای این مراکز، گزینش، آموزش و انجام وظایف مراکز مشاوره مطابق با آیین نامه ای بوده که توسط وزیر دادگستری تهیه شده و به تصویب رئیس قوه قضاییه رسیده می باشد. با توجه به ماده 19 قانون حمایت خانواده مراکز مشاوره ضمن ارائه خدمات مشاوره ای به زوجین، وظایفی که دادگاه به آن ها محول می کند را ظرف مهلت مقرر انجام می دهند.

اگر اقدامات و جلسات این مراکز موجب حصول صلح و سازش میان زوجین شد، مراکز مزبور نسبت به تنظیم سازش نامه اقدام می کنند. در صورت عدم حصول صلح و سازش، مراکز مزبور نظر کارشناسی خود در مورد علل و علل عدم سازش را برای دادگاه ارسال می دارند. بنابر تبصره ماده فوق دادگاه با ملاحظه نظریه کارشناسی مراکز مشاوره خانواده، نسبت به صدور رای مبادرت می کند.

تعداد جلسات مشاوره حقوقی طلاق توافقی

مطابق قانون، جلسات مشاوره حقوقی طلاق توافقی، در بازه زمانی حداقل 45 روزه خواهد بود که این جلسات با توجه به شدت اختلافات میان زن و شوهر متفاوت خواهد بود. حداقل جلسات معمولا سه جلسه بوده که این جلسات می تواند با توجه به میزان اختلافات زوجین تا 5 جلسه ادامه پیدا کند.

گروه وکلای یعقوبی با دارا بودن وکلای مجرب در زمینه طلاق توافقی آماده ارائه خدمات مشاوره و قبول وکالت است. مدت زمان انجام طلاق توافقی در دفتر ما 7 الی 10 روز کاری است برای مشاوره حقوقی با ما تماس بگیرید.

عدم حضور در جلسات مشاوره حقوقی طلاق توافقی

شرط لازم در ثبت دادخواست طلاق توافقی، انجام مشاوره در مراکز مشاوره و غربالگری می باشد. پس حضور زن و شوهر در مرکز مشاوره الزامی می باشد. پس وکیل دادگستری نمی تواند به جای زوجین در جلسات مشاوره حقوقی طلاق توافقی حضور پیدا کند.

مطابق ماده 1133 قانون مدنی، طلاق حق مرد است حال در صورتی که مرد در جلسات مشاوره حاضر نشود عدم حضور او به این معنی بوده که او حاضر به طلاق همسرش نیست. پس مرکز مشاوره نمی تواند گواهی عدم انصراف از طلاق صادر کند.

برای دریافت بهترین وکیل خانواده با ساوا اپ در ارتباط باشید.

هزینه جلسات مشاوره حقوقی طلاق توافقی

هزینه جلسات مشاوره حقوقی طلاق توافقی هر سال بسته به نرخ تعرفه تغییر می کند. پس هزینه مشاوره قبل از طلاق برای هر یک از زوجین حدودا 70 هزار تومان بوده که در مجموع برای هر دو نفر 140هزار تومان برای هر جلسه است.

نکات قانونی در خصوص مشاوره حقوقی طلاق توافقی

بر اساس قانون حمایت خانواده قاضی دادگاه خانواده مکلف است زوجین را در همه انواع طلاق به جز طلاق توافقی، برای حصول صلح و سازش به داوری ارجاع دهد. مطابق ماده 10 قانون حمایت خانواده، مرکز مشاوره یا در صورتی که زوجین با کمک دادگاه به مرکز معرفی شده اند باید حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ ارجاع در خصوص عدم سازش اتخاذ تصمیم کند. البته این مدت به درخواست طرفین یا هر کدام از آنان قابل تمدید می باشد.

همانطور که اشاره شد در صورتی که طرفین با حضور در جلسات مشاوره سازش کنند، سازش نامه تنظیم می شود. در صورتی که با وجود حضور در مراکز مشاوره همچنان زوجین خواستار طلاق توافقی باشند، دادگاه خانواده گواهی عدم سازش صادر می کند. با صدور گواهی عدم سازش زوجین ظرف سه ماه فرصت دارند تا برای جاری ساختن صیغه طلاق به دفاتر ثبت ازدواج و طلاق مراجعه کنند.

علاوه بر ارجاع به مشاوره حقوقی طلاق توافقی، یکی از ساز و کارهای قانونی برای مشاوره خانواده در موارد طلاق، حضور قاضی زن در دادگاه خانواده می باشد. در واقع مطابق با قانون حمایت خانواده جلسات دادگاه خانواده با حضور یک نفر قاضی مرد و یک نفر قاضی زن تشکیل پیدا می کند.

نظر قاضی زن مشورتی می باشد. تصمیم گیرنده نهایی در خصوص طلاق توافقی در دادگاه خانواده قاضی مرد (رئیس دادگاه) می باشد. قاضی زن نقش مشاور داشته و نظر وی مشورتی می باشد. البته قاضی مرد اگر حکمی خلاف نظر قاضی زن صادر کند، باید در ذیل رای به نظر قاضی زن اشاره کرده و مستدلاً و مستنداً نظر وی را رد کند.

عدم حضور زوجه و زوج در مشاوره حقوقی طلاق توافقی چه تبعاتی دارد؟

همانگونه که پیشتر گفته شد در طلاق های توافقی شرط اصلی و اساسی برای ثبت دادخواست طلاق توافقی انجام مشاوره توسط زوجین در مرکز مشاوره است. پس عدم حضور زوج در جلسات مشاوره بدین معنی بوده که وی راضی به طلاق نیست. پس در صورت عدم رضایت زوج امکان اقدام برای طلاق توافقی از طرف زوجه وجود ندارد چون طلاق توافقی همانگونه که از اسمش پیداست توافق زوجین در خصوص طلاق می باشد.

حال سوال این است از تبعات عدم حضور زوج در مرکز مشاوره چیست ؟ به نظر می رسد در صورت عدم همکاری زوج اقدام زوجه برای طلاق توافقی با مشکلاتی همراه خواهد بود. فرض بر این است، حتی در صورت صدور گواهی عدم انصراف از طلاق برای زوجه، در صورتی که زوج در روند رسیدگی در دادگاه برای طلاق توافقی حاضر نشود و یا وکیل هم معرفی نکند و توافقی در این خصوص حاصل نشود امکان طلاق توافقی برای زوجه امکان پذیر نیست و زوجه در صورت داشتن شرایط قانونی از جمله محقق شدن شروط ضمن عقد و یا اثبات عسر و حرج اقدام به دادخواست طلاق از طرف زوجه کند.

وکیل آنلاین گروه ساوا اپ، با خدمات تخصصی وکالت و مشاوره حقوقی و کیفری توسط وکلای پایه یک دادگستری، درکنار شماست، جهت دریافت اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی ذکر شده در وب سایت با ما، تماس بگیرید!

استثنائات عدم حضور زوجین در مشاوره حقوقی طلاق توافقی چیست؟

زوجه ای که وکالت در طلاق دارد باید الزاما به وکیل دادگستری مراجعه و با حدود اختیارات درج شده در وکالت نامه برای زوج وکیل دادگستری انتخاب کند که در این صورت وکیل دادگستری انتخاب شده، وکیل مع الواسطه همسرش می شود و دیگر نیازی به مراجعه و حضور شوهر نیست وکیل دادگستری وکیل زوج خواهد بود و می تواند به همراه زوجه برای طلاق توافقی در سامانه تصمیم ( مرکز مشاوره ) ثبت کند و گواهی عدم انصراف از طلاق را از مرکز مشاوره دریافت کند.

روند مشاوره در مرکز غربالگری بدین صورت بوده که با وجود وکالت در طلاق برای زوجه، مرکز مشاوره با زوج تماس گرفته در صورت عدم حضور زوج، مرکز این عدم حضور زوج را گزارش کرده و مشاوره را تنها با شخصی که حاضر شده انجام و گواهی عدم انصراف از طلاق را صادر می کند.

طلاق توافقی چقدر زمان می برد؟

با عنایت به تغییر شرایط طلاق توافقی از آذرماه سال 97 تاکنون 1402 در تهران در صورتی که زوجین تمایل داشته باشند به شخصه و بدون وکیل مراحل مربوطه را انجام دهند. در ابتدا هر دو یا یکی از آن ها باید به سامانه نوبت دهی طلاق مراجعه کنند و با وارد کردن مشخصات سجلی، یکی از مراکز غربالگری مشاوره در تهران را انتخاب کنند. مرکز غربالگری پس از ثبت اطلاعات زوجین و علل طلاق، آن ها را به یکی از مراکز مشاوره زیر نظر بهزیستی استان تهران ارجاع می دهد. جلسات مشاوره در بازه زمانی حداقل 45 روزه و در 1 یا 5 جلسه خواهد بود.

تعداد جلسات بستگی به شرایط زوجین و مرکز مشاوره دارد. پس از دریافت گواهی عدم انصراف طلاق در صورت اصرار آن ها به جدایی، دادخواست در دفتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت و به دادگاه خانواده ارسال خواهد شد. متاسفانه بعد از کرونا جلسات مشاوره تا حدودی تشریفاتی و صوری شده می باشد. در حال حاضر در تهران امکان دریافت رای طلاق بدون سامانه تصمیم هم وجود دارد و البته امکان دارد این موضوع تا آخر سال 1402 دستخوش تغییر شود که در این صورت این مطلب به روز می شود و آخرین شرایط طلاق توافقی اطلاع رسانی می شود. در ادامه متن توضیح کاملتر می دهیم.

پس از صدور رای دادگاه هم زن و شوهر در مهلت 90 روز می توانند به یکی از دفاتر رسمی طلاق در هر کجای کشور برای ثبت طلاق بروند. سه ماه از زمان صدور رای قطعی دادگاه مهلت ثبت طلاق می باشد.

البته تکنیک های وجود دارد که می شود مدت را بیشتر کرد مثل ثبت اولیه در دفتر طلاق در مدت سه ماه و بعد مراجعه بعدی چون اجرای ثبت و تشریفات طلاق با سردفتر طلاق بوده و آنچه مهم است مراجعه به دفتر طلاق و ثبت دادنامه بوده و نه لزوم اجرای ثبت طلاق و ثبت در شناسنامه در مدت سه ماه! موضوع کاملا فنی و ظریف است! و حربه قانونی خوبی برای خریدن زمان است چه بسا دوباره به هم رجوع کردید!

آنچه از اهمیت زیادی در طلاق توافقی برخوردار است اولاً توافق زن و شوهر بر انجام طلاق توافقی بوده و ثانیاً توافق در مورد مهریه، حضانت فرزندان، مقدار نفقه آن ها – نحوه و مدت ملاقات بوده و همینطور تعیین تکلیف اجرت المثل ایام زوجیت.

به این نمونه توافقنامه طلاق توافقی که مثال فرضی و خلاصه است دقت داشته باشید :

زوجه از 500 سکه مهریه تعداد 390 سکه را بذل می کند و زوج قبول بذل می کند 110 سکه به صورت هر سه ماه یک سکه تا اتمام آن به زوجه بعد از طلاق پرداخت می شود. زوجه نسبت به نفقه و اجرت المثل ادعایی ندارد و حضانت فرزند مشترک 4 ساله پسر با مادر بوده و پدر 24 ساعت در هفته حق ملاقات دارد نفقه فرزند ماهانه سه میلیون تومان از سوی پدر به مادر پرداخت می شود.

مثال دیگر توافقنامه طلاق توافقی:

زوجین توافق کردند که در ازای کلیه مهریه که 314 سکه و هزینه سفر حج عمره است را یه دستگاه آپارتمان به پلاک ثبتی … واقع در … به زوجه انتقال پیدا می کند و مبلغ ده هزار تومان در ازای طلاق بذل می کند و زوج قبول بذل می کند زوجه نسبت به نفقع معوقه و جاری ادعایی ندارد و مبلغ 50 میلیون تومان برای اجرت المثل در محضر طلاق دریافت می کند حضانت فرزند مشترک تا سن رشد با پدر بوده و مادر هر جمعه 24 ساعت حق ملاقات دارد.

نکته: توجه داشته باشید هیچ زن و شوهری بدون رای دادگاه نمی توانند به طور مستقیم به دفتر خانه طلاق مراجعه کنند و هیچ دفتر خانه ای هم نمی تواند طلاق را بدون رای دادگاه ثبت کند. در فرض در صورتی که دفترخانه ای بدون رای دادگاه اقدام به ثبت طلاق کند پروانه شغلی او باطل خواهد شد. حتی در صورتی که زوجین خارج کشور باشند یا طلاق خارجی گرفته باشند. پس طلاق توافقی بدون رای دادگاه امکان پذیر نیست.

شاید برای کسی سئوال شود که چطور و چگونه با وجود اجباری شدن مشاوره بدون حضور زوجین رای طلاق توافقی دریافت می کنید؟ جواب این بوده که به هیچ عنوان کار خلاف قانون و مقررات انجام نمی شود. در حال حاضر اکثر شعب خانواده تهران دادخواست طلاق یک طرفه – که فعلا در تهران نیاز به مشاوره ندارد – را تبدیل به طلاق توافقی می کنند.

پس اگر یکی از زوجین بخواهد در مشاوره شرکت نکند درخواست طلاق به صورت یکطرفه از جانب زوج یا زوجه در دفتر خدمات قضایی ثبت می شود و بعد از ارجاع به شعبه، توافق طرفین به دادگاه رسیدگی کننده اعلام می شود و در نهایت دادگاه، دادنامه را مطابق توافق طرفین یا وکلای آن ها صادر می کند. پس اینکه با شرایط ذکر شده طلاق توافقی چقدر زمان میبرد؟ 

زمان قطعی نمی توان پیش بینی کرد اما با عنایت به تجربه و شعب مختلف دادگاه که رویه یکسانی هم ندارند حدود 10 الی 30 روز کاری می باشد. و آنچه گفته شد فقط برای شهر تهران می باشد.

پس با این اوصاف چقدر حضور زوجین لازم است؟

فقط یک بار زوجین یا کسی که وکالت در طلاق دارد به ما برای امضاء و ثبت توافق ها مراجعه می کند. در صورتی که سامانه ثنا (ابلاغ الکترونیکی) ثبت نام نکرده باشد لزوماً یک بار برای داشتن سامانه ثنا به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنند و در صورتی که هم قبلاً در سامانه مذکور ثبت نام شده باشد دیگر نیازی به مراجعه به دفتر خدمات قضایی توسط موکلین نیست. نکته مهم اینکه با عنایت به الکترونیکی شدن قراردادهای وکالت، زوجین می توانند بدون حضور فیزیکی در دفتر وکالت و حتی از شهر دیگر به ما وکالت بدهند در این مورد و برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرد مشاوره رایگان می باشد.

برای دانستن اینکه در هر شهر دفاتر خدمات قضایی کجا می باشند از سایت عدل ایران قوه قضاییه بازدید کنید یا با جستجو در گوگل اطلاع کامل پیدا کنید. در طول مدت و مراحل کار هم فقط در صورت اعلام باکره بودن، زوجه به پزشکی قانونی خواهد رفت و در غیر آن ارائه جواب آزمایش بارداری الزامی می باشد.

در بیشتر دادگاه های خانواده تهران آزمایشگاه وجود دارد که زوجه با راهنمایی ما به آنجا برای دادن تست خون مراجعه می کند مگر اینکه خارج از کشور باشد و یا وکالت طلاق داده باشد. به علت شیوع کرونا بعضی از شعب دادگاه ارائه جواب آزمایش بارداری را موکول به ثبت طلاق در دفترخانه طلاق می کنند که در این صورت نیازی به حضور زوجه هم در دادگاه مطلقاً نخواهد بود.

قانون جدید طلاق توافقی 1402 چیست؟

همه آنچه در این مطلب که کاملاً به روزرسانی شده نوشته شده رویه دادگاه های خانواده شهر تهران بوده و قانون جدیدی هم وجود ندارد و بخشنامه جدید طلاق توافقی 1402 که بعضی اشاره می کنند قدیمی بوده و بیشتر برای جلب توجه و مربوط به سال 1397 است هرگونه سئوال و ابهامی در صورتی که دارید با ما در تماس باشید.

بخشنامه جدید طلاق توافقی چیست؟

همانطور که به دفعات به اطلاع خوانندگان محترم رسیده طلاق تفاهمی به رویه چند سال اخیر بوده و در سال 1402 اتفاق جدیدی نیوفتاده یا باید برای دادخواست طلاق توافقی به مشاوره بهزیستی رفت و گواهی عدم انصراف از طلاق گرفت یا اینکه با دادن دادخواست طلاق از طرف یکی از زوجین در دادگاه، طلاق را تبدیل به توافقی کرد که در این صورت اخیر نیاز به مشاوره در تهران نیست. اما در بسیاری از شهرستانها حتی طلاق یکطرفه هم بایستی با کمک سامانه تصمیم باشد و شنیده ها حاکی از این بوده که با گسترش زیر ساخت ها در تهران در آینده طلاق یک طرفه هم نیاز به مشاوره خواهد داشت که البته فعلا اجرایی نشده ولی بسیار دیده شده دادگاه ها یا واحد ارجاع مجتمع قضایی خانواده،دادخواست طلاق را به برای تلاش برای صلح و سازش میان زن و شوهر به شورای حل اختلاف میفرستند و در صورت عدم موفقیت در سازش دوباره پرونده طلاق به دادگاه می آید. در حال حاضر و در شهریور 1402 همه پرونده های طلاق یکطرفه در تهران ابتدا به شورای حل اختلاف ارسال می شود.

جدیدترین شرایط طلاق توافقی

شرایط طلاق توافقی در استان تهران و استان های دیگر ایران تغییر کرده و متقاضیان گرامی باید ابتدا به سامانه نوبت دهی طلاق مراجعه کرده و با ثبت اطلاعات خود در این سامانه، اقدام به دریافت نوبت از مراکز غربالگری کنند و در زمان مشخص شده به مرکز غربالگری یا مراکز مشاوره خانواده مراجعه کنند.

پس از انجام مشاوره های لازم، باید گواهی عدم انصراف از طلاق را از مرکز مربوطه دریافت کنند که این گواهی در هنقدم ثبت دادخواست طلاق توافقی، به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تحویل داده می شود و دفتر خدمات الکترونیک قضایی، دادخواست را ثبت و به دادگاه خانواده صالح ارجاع می کنند.

  1. شرایط جدید فوق الذکر فعلاً فقط در مورد طلاق توافقی بوده و در مورد طلاق های یک طرفه (طلاق به درخواست مرد و طلاق به درخواست زن)، شیوه کار همچنان طبق روال گذشته انجام می گیرد و در صورتی که هرگونه تغییری ایجاد شود، با بروز رسانی این نوشته به اطلاع شما عزیزان خواهد رسید.
  2. در صورتی که بنا به هر علتی تصمیم به طلاق توافقی به صورت غیرحضوری دارید و تمایلی به حضور در جلسات مشاوره و حضور در دادگاه را ندارید، به اطلاعتان می رسانیم که همه مراحل بصورت کامل از جلسات مشاوره تا دریافت سند طلاق توسط وکلای موسسه حقوقی مشهور بدون نیاز به حضور زوجین انجام می پذیرد.

مراحل طلاق توافقی

در ادامه همه مراحل طلاق توافقی را در 8 قدم ساده برای شما توضیح می دهیم:

قدم اول: مشاوره های اجباری

با توجه به آخرین تغییرات موجود در استان تهران و بسیاری از استانهای کشور، اولین اقدام طلاق توافقی مراجعه به سامانه نوبت دهی طلاق و ثبت اطلاعات زوجین در این سامانه می باشد.

بعد زوجین باید به مراکز غربالگری و مشاوره خانواده مراجعه کنند و پس از انجام مشاوره های لازم، “گواهی عدم انصراف از طلاق” دریافت کنند.

قدم دوم: تقدیم دادخواست

دومین قدم برای انجام طلاق توافقی، تقدیم دادخواست طلاق به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی می باشد.

برای این منظور، زوجین یا وکلای ایشان باید به همراه مدارکی مانند: شناسنامه، کارت ملی و عقدنامه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و دادخواست خود را تقدیم کنند.

قدم سوم: تعیین وقت دادرسی

پس از تقدیم دادخواست طلاق توافقی، باید منتظر تعیین وقت حضور در دادگاه خانواده برای رسیدگی به موضوع باشید.

تعیین وقت رسیدگی، بوسیله ابلاغ الکترونیکی در سامانه ثنا به اطلاع زوجین خواهد رسید. همینطور صدور ابلاغیه بوسیله ارسال پیامک هایی به اطلاع زوجین می رسد.

قدم چهارم: حضور در جلسه دادگاه

اقدام بعدی، حضور زوجین یا وکلای ایشان در دادگاه خانواده در روز و ساعت مشخص شده در ابلاغیه به همراه مدارک لازم می باشد.

قدم پنجم: مشاوره در دادگاه

در این زمان پس از پرداخت هزینه مشاوره، زوجین یا وکلای آن ها به واحد مشاوره مستقر در دادگاه خانواده مراجعه می کنند و مشاور خانواده با طرفین مذاکره و در ابتدا سعی در مصالحه و سازش می کند و در صورت موثر واقع نشدن اصلاح ذات البین و ارشاد و راهنمایی های مشاور خانواده و اصرار زوجین یا وکلای آن ها به وقوع طلاق، مشاورین خانواده با ذکر علل نسبت به مصلحت یا عدم مصلحت زوجین در خصوص تفریق و جدایی، اظهار نظر می کنند. بعد توافقنامه توسط مشاور خانواده تکمیل و به امضاء وی و طرفین می رسد و به زوجین یا وکلاء آن ها تحویل داده می شود تا برای صدور گواهی عدم امکان سازش به دادگاه ارائه کنند.

توافقنامه معمولاً شامل موارد زیر است:

قدم ششم: احراز باردار بودن یا باردار نبودن زوجه

احراز بارداری یا عدم بارداری زوجه از سوی دادگاه برای صدور گواهی عدم امکان سازش الزامی بوده و برای این منظور 3 راه زیر وجود دارد:

1) اقرار زوجه

اقرار زوجه مبنی بر عدم بارداری زوجه که در اینصورت دادگاه با این اقرار اقدام به صدور گواهی عدم امکان سازش می کند اما اجرای صیغه طلاق در دفتر طلاق، منوط به آن بوده که زوجه قبلاً به آزمایشگاه پزشکی مراجعه کرده و پس از انجام آزمایشات پزشکی مربوطه، گواهی عدم بارداری را به دفاتر طلاق ارائه کند.

2) مراجعه به آزمایشگاه

قبل از مراجعه به دادگاه خانواده، زوجه به آزمایشگاه پزشکی مراجعه کرده باشد و گواهی عدم بارداری را از آزمایشگاه فوق دریافت و به دادگاه ارائه کند که در اینصورت پس از صدور گواهی عدم امکان سازش از سوی دادگاه خانواده، با مراجعه زوجین به دفاتر طلاق، دفاتر فوق اقدام به اجرای صیغه طلاق می کنند.

3) اتفاق نظر زوجین بر وجود جنین

اگر زوجین بر وجود جنین اتفاق نظر داشته باشند، این موضوع در گواهی عدم امکان سازش ذکر می شود.

قدم هفتم: حضور مجدد در دادگاه

پس از اقدامات پیش گفته، زوجین یا وکلای آن ها به دادگاه خانواده مراجعه می کنند و دادگاه با احراز علقه زوجیت و با توجه به مواردی همچون نظریه مشاور، محتویات پرونده و توافقات زوجین اقدام به صدور رای که همان گواهی عدم امکان سازش است، می کند.

قدم هشتم: مراجعه به دفتر طلاق

پس از صدور گواهی عدم امکان سازش از سوی دادگاه، زوجین یا وکلای آن ها 3 ماه فرصت دارند تا با در دست داشتن گواهی عدم امکان سازش و مدارک لازم دیگر، به دفتر طلاق مراجعه کنند و با جاری شدن صیغه طلاق و ثبت آن، مراحل طلاق توافقی به اتمام می رسد.

قرارداد الکترونیک وکالت و سامانه ثنا چیست؟

هر شخصی که میخواهد در دادگاه پرونده داشته باشد از جمله شرایط طلاق توافقی است در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشد حتی در صورتی که عضویت مربوط به سالهای قبل باشد. در طلاق هم این اجبار وجود دارد و زن و شوهر حتی با کمک وکیل باید شماره ملی آن ها در سامانه مذکور تعریف شده باشد. ثبت نام هم بسیار راحت است به نزدیکترین دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید. لیست آن را در سایت عدل ایران یا گوگل جستجو کنید. البته به صورت غیر حضوری و با کمک سایت عدل ایران هم میتواتید بدون مراجعه حضوری با احراز هویت برخط و تعریف مشخصات سجلی، شماره موبایل، نشانی و امضا الکترونیک ثبت نام کنید.

مزایای مشاوره حقوقی طلاق

در قسمت قبل، به بررسی این موضوع پرداخته شد که مشاوره حقوقی طلاق چیست. همانطور که گفته شد، اگر اشخاص، قصد داشته باشند از همسر خود جدا شوند، برای اطلاع از کلیه جوانب قانونی دعوی، می توانند از مشاوره های طلاق استفاده کنند تا حقوق قانونی آن ها پایمال نشود. اما بسیاری از افرادی که قبلا از مشاوره های حقوقی برای طلاق استفاده نکرده اند، امکان دارد این سوال را مطرح کنند که مزایای مشاوره حقوقی طلاق چیست ؟

در پاسخ به این سوال، باید گفت که بسیاری از افراد، به جای استفاده از مشاوره حقوقی طلاق، از خدمات وکلای پایه یک دادگستری استفاده می کنند و به اصطلاح، وکیل می گیرند. اما پر واضح بوده که طرح دعوی طلاق با گرفتن وکیل، هزینه های نسبتا زیادی به طرفین دعوی تحمیل می کند. برای همین، یکی از مهم ترین مزایای مشاوره حقوقی طلاق، هزینه مناسب و به صرفه آن است.

همینطور، استفاده از مشاوره حقوقی طلاق و یا وکیل تلفنی، برای اشخاصی که قصد دارند وکیل بگیرند ؛ اما دسترسی مناسبی به خدمات وکلای دادگستری ندارند، گزینه بسیار مناسبی محسوب می شود ؛ چون گاها هزینه های رفت و آمد به موسسات حقوقی و گرفتن نوبت و مسائلی از این قبیل، امکان دارد زیاد و طولانی باشد.

علاوه بر اینها، بسیاری از افراد، تمایل ندارند که به صورت رو در رو، با وکیل یا مشاوره حقوقی طلاق توافقی صحبت کنند و مشکلات زناشویی و دعاوی خانوادگی خود را شرح دهند ؛ در مقابل، امکان دارد ترجیح دهند که به صورت تلفنی، با کارشناسان و مشاوران حقوقی مشورت کنند و راهکارهای قانونی لازم برای حل مشکلات مربوط به پرونده طلاق را جویا شوند.

مزیت دیگر مشاوره حقوقی طلاق، آن بوده که طرفین، حق انتخاب گسترده تری داشته و می توانند به راحتی مشاوران خود را تغییر دهند و حتی از مشورت های افراد مختلف، بهره جوبند. در حالی که معمولا، انتخاب و معرفی وکیل دادگستری به دادگاه، محدودیت هایی را برای موکل ایجاد می کند و سبب می شود تا صرفا از راهکارهای یک وکیل مشخص در رابطه با طلاق از طرف زن یا طلاق از طرف مرد، استفاده شود.

لازم به ذکر بوده که بعضی از اشخاص، تا حدودی با روال قانونی و حقوقی طلاق آشنایی داشته و خودشان، فرصت و دانش کافی برای پیگیری پرونده طلاق خود را دارند. برای همین، ترجیح می دهند که برای پیگیری دعوی طلاق، به جای اینکه وکیل بگیرند، به شخصه اقدامات لازم را انجام دهند تا هم در هزینه های مربوطه، صرفه جویی شده و هم، با مراجعه شخصی به دادگاه، به شکل بهتری از خود دفاع کنند.

در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق می گیرد؟

به عنوان یک قاعده کلی هر توافق مالی و غیر مالی مرتبط با طلاق ملاک عمل دادگاه است اما قاضی دادگاه خانواده باید تکلیف موارد زیر را در مراحل طلاق توافقی در دادگاه و دادنامه طلاق مشخص کند:

نفقه زن در طلاق توافقی

دادگاه خانواده تکلیف دارد در رای و دادنامه طلاق توافقی حتما وضعیت نفقه زوجه را با عنایت به توافق قطعی زن و شوهر مشخص کند و در این خصوص مثل دادخواست طلاق از مرد یا دادخواست طلاق به درخواست مرد، میزان نفقه کارشناسی نمی شود و به تفاهم خود زوجین واگذار می شود پر واضح بوده که در صورتی که موافقتی نباشد طلاق با توافق انجام نخواهد شد اما در خصوص نفقه در طلاق توافقی یکی از موارد زیر امکان پذیر است:

  1. این امکان وجود دارد که توافق میان زن و شوهر تعیین نفقه ماهانه و یا در زمانبندی دیگر تا آخر عمر زوج یا زوجه باشد
  2. در بیشتر موارد با توجه به اینکه مباحث مالی زوجین غالبا در مهریه حل و فصل می شود زوجه اعلام می کند نسبت به نفقه معوقه ادعایی ندارد.
  3. می توان پرداخت مبلغ معین از نفقه را به حادثه ای یا واقعه ای در آینده معلق کرد
  4. می توان مبلغی را برای نفقه معوقه به صورت عندالمطالبه یا عنذ الاستطاعه با توافق بر دمه شوهر باقی گذاشت
  5. امکان دارد توافق شود تا زمانی که زوجه ازدواج نکرده مبلغی مشخص از سوی زوج پرداخت شود
  6. می توان توافق کرد به جای وجه نقد مال منقول یا غیر منقول مشخص به زوجه پرداخت شود
  7. می شود که توافق اینگونه باشد که مبلغی مشخص در سررسید معین به زوجه پرداخت شود

مهریه در طلاق توافقی

بعد توافق نسبت به اصل جدایی مهمترین مسئله مهریه است چند نکته در این خصوص مهم بوده و توافق زن و شوهر امکان دارد یکی از موارد ذیل باشد:

  1. زن قبلا مهریه را در سند رسمی ابراء کرده باشد
  2. در هنقدم طلاق بخواهد مهریه را ابراء کند
  3. زن بخواهد بخشی از مهریه ابراء و بخشی را دریافت کند
  4. زوجه قبلا مهریه را دریافت کرده باشد و به آن اقرار کند
  5. اقرار نامه رسمی مبنی بر دریافت مهریه در دفتر اسناد رسمی تنظیم شده باشد
  6. زوجه قبلا در سند زسمی مهریه را بخشیده باشد
  7. زوجه در ازای طلاق و راستای طلاق خلع در دادگاه همه مهریه را بذل کند
  8. توافق شود که مقداری از مهریه بذل و مقدار باقیمانده تبدیل به وجه نفد شود و به صورت یکجا یا قسطی پرداخت شود
  9. توافق شود که همه مهریه به زوجه پرداخت شود
  10. توافق شود بیشتر مهریه مندرج در عقدنامه به زن پرداخت شود
  11. توافق شود همه یا قسمتی از مهریه در سر رسیدی معین بعد طلاق پرداخت شود
  12. زن و شوهر بخواهند با توافق همه یه بخشی از مهریه را چک روز یا موعد دار رد و بدل کنند
  13. توافق شود به جای وجه نقد مهریه یا سکه، زوج همه یا بخشی از یک ملک ادرای،مسکونی یا تجاری و یا سهام شرکت به زوجه منتقل کند
  14. می توان توافق کرد که در ازای همه یا بخشی از مهریه سفته داده شود
  15. می توان با توافق همه یا بخشی از مهریه را به صورت عندالمزالبه بر ذمه شوهر باقی گذاشت
  16. می شود همه یا بخشی از مهریه را با توافق به صورت عند الاستطاعه بر عهده شوهر باقی گذاشت
  17. با توافق می توان مقدار بذل زن بیشتر از همه مهریه باشد مثلا همه مهریه به علاوه یک آپارتمان معین در قبال طلاق به شوهر بذل شود
  1. با توافق می توان مهریه طلاق توافقی را از وجه نقد قدیم به وجه نقد به روز به هر میزان توافق کرد
  2. این امکان در مراحل درخواست طلاق توافقی در دادگاه بوده که با توافق زن و شوهر مهریه وجه نقد را تبدیل به سکه و یا سکه را تبدیل به وجه نقد یا هر مال منقول یا غیرمنقول کرد.

حضانت فرزند در طلاق توافقی

  1. طلاق توافقی در صورتی که با حق طلاق ( وکالت در طلاق ) باشد متن وکالت نامه در تعیین حضانت مهم و ملاک عمل است
  2. ازدواج مجدد مادر باعث سلب جضانت از وی خواهد شد البته در صورتی که پدر فرزند درخواست سلب حضانت کند
  3. با تغییر شرایط امکان تغییر حضانت بعد از طلاق هم وجود دارد به تعبیر دیگر توافق در حضانت صد در صدی و دائمی نیست چون ممکن شرایط جدیدی به وجود آید که با اثبات آن، دادگاه با در نظر گرفتن مصلحت فرزند حضانت را از یکی از والدین سلب و به دیگری واگذار کند
  4. دادگاه خانواده در تعیین حضانت فرزندان به توافق زوجین توجه می کند حتی در صورتی که فرزند یا فرزندان در سنین متفاوت باشند مثل اینکه فرزند 4 ساله حضانت با پدر باشد و حضانت فرزند پسر 13 ساله با مادر
  5. در صورتی که یکی از والدین فوت کند حضانت با دیگری بوده و پدر بزرگ پدری حقی در آن ندارد مگر با اثبات عدم صلاحیت مادر و یا پدر
  6. در مواردی متاسفانه و متاسفانه دیده ایم که از عصبانیت و تصمیمات آنی و کشاندن دایره اختلافات به فرزندان در توافقات نوشته اند که مثلا پدر یا مادر تعهد میدهد حق ملاقات با فرزند ندارد! هرگز این دست توافق ها اهمیتی ندارد حتی در صورتی که امضا شده باشد همیشه پدر و مادر حق ملاقات دارند.
  7. در صورتی که حضانت با مادر باشد ولایت تا پایان 18 سال همه در دختر و پسر با پدر است پس اجازه خروج کشور و امور مالی و ازدواج با پدر است

طلاق به صورت توافقی بدون وکیل

شرایط طلاق توافقی به کمک وکیل و بدون داشتن وکیل با هم متفاوت می باشد. در این عنوان طلاق توافقی بدون وکیل را برای شما توضیح خواهیم داد. اگر شما خودتان قصد انجام این کار را داشته باشید باید جلسات اجباری مشاوره، غربالگری و جلسات دادگاه را شرکت کنید.

برای انجام مراحل طلاق توافقی ابتدا باید در سامانه تصمیم ثبت نام کنید تا وقت جلسات مشاوره را دریافت کنید. معمولا با فاصله دو ماه از مدت ثبت نام اولین وقت را به شما می دهند و میان 4 تا 6 جلسه باید در این مراکز حضور پیدا کنید.

بعد از این مرحله باید با مدارک هویتی هر دو طرف و سند ازدواج تان به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و دادخواست طلاق توافقی خود را ثبت کنید. در دو صورت جلسه متفاوت، باید تکلیف امور مالی و توافقات خود را مشخص و به صورت مکتوب به دادگاه تحویل دهید. در نهایت بعد از جلسات متعدد دادگاه و تعیین وقت های رسیدگی بعد از موافقت با طلاق شما برگه عدم امکان سازش صادر می شود.

این برگه به این معنی بوده که دادگاه اجازه جاری شدن صیغه طلاق را به دفاتر طلاق داده. که خانم و آقا ظرف مدت سه ماه از دریافت این برگه می توانند برای جاری شدن صیغه طلاق اقدام کنند. همه مراحل گفته شده میان 6 تا 9 ماه زمان می برد.

مزایای داشتن وکیل طلاق توافقی

با کمک وکیل طلاق توافقی انجام کلیه امور با آشنایی کامل به روند و مراحل دادرسی انجام می شود و نیاز به حضور هیچ یک از زوجین در دادگاه نخواهد بود. به این ترتیب از تنش و اختلافات احتمالی هم جلوگیری می شود. همینطور داشتن وکیل طلاق توافقی باعث می شود روند رسیدگی به طلاق کوتاه شود.

مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی چیست؟

در پاسخ به این سوال که برای طلاق توافقی چه مدارکی لازم است؟ باید گفت طلاق توافقی هم مثل دیگر پرونده ها، یک روال اداری و قضایی بوده و به مدارک هویتی نیاز دارد. مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی عبارت هستند از:

اگر کارت ملی قدیمی است، باید رسید کارت ملی هوشمند همراهتان باشد. تفاوتی میان شناسنامه های قدیمی و جدید درباره طلاق توافقی وجود ندارد.

همینطور در صورتی که سند ازدواج مفقود شده باشد، باید از دفترخانه ای که عقد انجام شده یک رونوشت سند ازدواج دریافت شود. در صورتی که هر کدام از طرفین با وکالت در طلاق (حق طلاق) اقدام کنند، باید اصل وکالت نامه هم موجود باشد.

اهمیت و مزایای مشاوره حقوقی طلاق توافقی

امروزه آمار طلاق رو به افزایش می باشد. طلاق امکان دارد علل مختلفی داشته باشد. برای مثال امکان دارد زوجین در روابط جنسی و زناشویی دچار مشکل باشند و یا درگیر مسائلی مانند خیانت، مشکلات مالی و یا عدم تفاهم باشند. رجوع به مشاور می تواند میزان طلاق را کاهش دهد و به افراد در حل مشکلات کمک کند.

از سوی دیگر حتی در صورتی که راهی به جز طلاق وجود نداشته باشد، راهنمایی های یک مشاور خوب به زوجین کمک می کند تا به درستی و به شکلی از این مسیر عبور کنند که ضربه های روحی و پیامدهای منفی ناشی از آن کاهش پیدا کند.

در مجموع برای اینکه طرفین درک درستی از نیازها و حقوق یک دیگر داشته باشند به مشاوره نیاز دارند. مشاوره حقوقی طلاق توافقی این امکان را آماده می کند که زوجین با مراحل و شرایط طلاق آشنا شوند و بتوانند تصوری صحیح از آینده خود داشته باشند.

علاوه بر این مشاوره حقوقی طلاق موضوع بسیار مهمی است چون از تضییع حق طرفین جلوگیری می کند و در همین راستا از اتلاف وقت و انرژی و یا ورود ضررهای مالی هم جلوگیری می شود.

وظایف مشاوره حقوقی طلاق توافقی

مشاوره حقوقی طلاق توافقی موظف به بررسی جزییات و موقعیت طرفین بوده و با طرح سوالات مناسب و جمع آوری اطلاعات کافی به فرد کمک می کند تا به درستی تصمیم بگیرد و با توجه به قواعد حقوقی و قانون خانواده او را راهنمایی می کند.

مشاوره حقوقی طلاق توافقی موظف است با طرح سوالات دقیق و بررسی کامل شرایط زوجین به آن ها در حل اختلافاتشان کمک کند و در صورتی که شرایط آماده بود زمینه سازش را آماده سازد. در غیر این صورت و در موقعیتی که امکان سازش وجود ندارد مشاور موظف است به طرفین کمک کند تا در آرامش و با کم ترین آسیب ها چه روحی و چه مادی از یک دیگر جدا شوند.

 

منتشر شده در 18 آذر 1402
دسته‌ها: مقالات

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

درخواست مشاوره
مراحل طلاق توافقی
حضانت فرزند بعد از طلاق
مراحل درخواست طلاق خارج از کشور
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: