مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

برای شکایت نفقه چه مدارکی لازم است؟

برای شکایت نفقه چه مدارکی لازم است؟ مدارک لازم برای درخواست نفقه و مهریه چیست؟ یکی از الزامات قانونی در بحث حقوق خانواده،نفقه زوجه است که قانونگذار برای ترک این تکلیف،با در نظر گرفتن شرایطی، مجازات کیفری هم تعیین کرده.

image

برای شکایت نفقه چه مدارکی لازم است؟ مدارک لازم برای درخواست نفقه و مهریه چیست؟ یکی از الزامات قانونی در بحث حقوق خانواده،نفقه زوجه است که قانونگذار برای ترک این تکلیف،با در نظر گرفتن شرایطی، مجازات کیفری هم تعیین کرده.

 نفقه زن چیست ؟

در قانون ایران به کلیه هزینه های لازم و ضروری که زن در زندگی مشترک به آنها نیازمند است نفقه می گویند.به بیان دیگر،تمام وسایلی که زن با توجه به درجه تمدن و محیط زندگی و وضع جسمی و روحی خود به آنها احتیاج دارد را نفقه می گویند.

برای شکایت نفقه چه مدارکی لازم است؟

نفقه شامل چه مواردی می شود ؟

ماده 1107 قانون مدنی برای تعریف موارد نفقه گفته است که : نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن، از قبیل مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یامرض.

فقه به تامین کردن هزینه های متعارف و متناسب خانم گفته می شود که توسط همسر او صورت می گیرد. تمامی هزینه هایی که مربوط به خوراک، پوشاک، مسکن، تهیه اسباب و اثاثیه زندگی، هزینه های درمان، هزینه های استخدام کارگر و مستخدم و... می باشند، جزو نفقه به حساب می آیند و نیاز است که مرد این هزینه ها را برای همسرش تامین کند.

رابطه تمکین و نفقه

بخوانید: تکلیف مهریه و نفقه در صورت عدم تمکین

برای تعلق نفقه دو شرط مهم باید که حتما در اول کار توسط قاضی بررسی می شود :

  1. اول اینکه عقد ازدواج دائم باشد.
  2. دوم اینکه زن از مرد تمکین کند.

اما تمکین چیست و نقشش در قبول نفقه در دادگاه چه است؟تمکین به دو مفهوم عام و خاص دسته بندی شده که تمکین عام همراهی و زندگی زن با شوهر در منزل انتخابی شوهر است.و تمکین خاص شامل برقراری روابط خاص زناشویی زن و شوهر می باشد.

در صورتیکه زنی تمکین را به مفهوم بالا انجام ندهد و خانه همسرش را بدون علت موجه ترک کند ناشره شمرده می شود و نفقه به او تعلق نخواهد گرفت. البته اثبات ناشزه بودن زن بر عهده مرد است و در صورت اثبات عدم تمکین زن، مرد می تواند نفقه را پرداخت نکند.

البته در سه حالت زن می تواند با وجود عدم تمکین، نفقه را از شوهر مطالبه کند :

تمکین و نشوز چه تاثیری در پرداخت نفقه می گذارند؟

به مجرد وقوع عقد نکاح به صورت کاملا صحیح، هر یک از زن و مرد در مقابل هم، حقوق و تکالیفی دارا می گردند. یکی از این حقوق، پرداخت نفقه است.

در واقع تمکین همان ایفای وظایف زناشویی توسط همسر است و در صورتی که زوجه از شوهر خود تمکین کند، استحقاق دریافت نفقه را دارد.

نشوز نیز به معنای عدم ایفای وظایف زناشویی توسط زوجه می باشد و در حقیقت نقطه مقابل تمکین محسوب می گردد‌. اگر زوجه از ادای وظایف زناشویی در مقابل همسر خود، خودداری کند، ناشزه محسوب شده و دیگر حق دریافت نفقه از او سلب می گردد.

البته قانونا نشوز صرفا مختص زوجه نیست و در صورتی که زوج نیز از ایفای وظایف خود در مقابل زوجه، امتناع نماید، وی نیز ناشزه شمرده خواهد شد.

مراحل دادخواست نفقه زن

دریافت نفقه از طریق دادگاه کیفری

در صورتی که شوهر از پرداخت نفقه همسر خود، خودداری کند و یا پس از دستور دادگاه حقوقی مبنی بر الزام به پرداخت نفقه، همچنان از پرداخت آن خودداری نماید، زوجه قادر خواهد بود درخواست خود را به دادگاه کیفری، ارائه نماید.

و به جای ارائه و ثبت دادخواست حقوقی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، دادخواست کیفری (شکوائیه) ارائه و ثبت نماید.

مراحل رسیدگی به مطالبه نفقه در مراجع کیفری، همانند دادگاه خانواده است و تنها فرق آن در نحوه احضار و نوع مجازات آن است. که نتیجه عدم حضور زوج پس اولین بار از احضار، جلب زوج در مرتبه دوم است و در نهایت مجازات ترک انفاق نیز علاوه بر الزام زوج به پرداخت نفقه، حبس تعزیری به میزان بیش از شش ماه تا دو سال خواهد بود.

لازم به توضیح است همه این موارد به سرعت انجام می گیرد تا در کمترین زمان ممکن پرونده تکمیل و مقام قضایی درباره آن اظهارنظر نماید. البته پیگیری موثر شاکی یا وکیل قانونی او نیز موجب می شود که سریعتر به پرونده رسیدگی و درباره آن اتخاذ تصمیم شود.

از آنجایی که اثبات شکایت در خصوص نفقه و یا دفاع در مقابل این عنوان اتهامی، دارای پیچیدگی خاصی است و ممکن است بی اطلاعی به برخی مسائل موجب رد شکایت زوجه یا محکومیت ناروا زوج گردد، حتما قبل از هر گونه اقدام، با یک وکیل متخصص در این رابطه مشورت نمایید.

مدارک لازم جهت مطالبه نفقه دادگاه خانواده

زوجه برای مطالبه نفقه خود از طریق دادگاه خانواده، باید ابتدا دادخواست حقوقی با موضوع درخواست پرداخت نفقه توسط زوج را، به دادگاه خانواده تقدیم کند.

زوجه باید با در دست داشتن مدارک شناسایی خود، سند ازدواج و دلایل و اسناد  مثبِت ادعای خود، به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نموده و نسبت به ارائه و ثبت دادخواست پرداخت نفقه اقدام کند.

پس از ثبت دادخواست و تعیین وقت رسیدگی به پرونده، مرجع قضایی با توجه به اظهارات طرفین و شهود آن ها، بررسی مدارک، نسبت به صدور حکم پرداخت نفقه توسط زوج، اقدام خواهد کرد. در صورتی که حکم به پرداخت نفقه صادر گردد، زوج ملزم به پرداخت آن به همسر خود است

نحوه محاسبه نفقه چگونه است ؟

میزان دقیق نفقه در رویه سال 1401در هیچ کجای قانون مشخص نشده و نمی توان برای نفقه سقف حداقلی یا حداکثری تعیین کرد بلکه شخص با شخص میزان نفقه متفاوت می باشد.امکان دارد خانمی در جلسه دادگاه نفقه را از قرار ماهی یک میلیون تومان بخواهد و مرد توافق کند که در این خصوص نفقه بر این مبنا پرداخت می شود ولی در موارد اختلاف و عدم تفاهم بر سر مبلغ نفقه، محاسبه نفقه زن و تعیین دقیق مبلغ آن برعهده قاضی دادگاه می باشد.

نحوه محاسبه نفقه با دستور قاضی و با توجه به عرف و عادت مردم محل زندگی،وضعیت مالی مرد، شان خانوادگی و اجتماعی زن و کیفیت زندگی او پیش از ازدواج توسط کارشناس رسمی دادگستری تعیین می شود.کارشناس با دو طرف صحبت می کند و با توجه به طبقه اجتماعی و تحصیلی زن و در نظر گرفتن شرایط هر دو طرف، مبلغ آن را تعیین خواهد کرد. اگر طرفین به مبلغ اعلامی کارشناس اعتراضی داشتند قادر هستند تا هفت روز پس از ابلاغ نظر کارشناس، به ذکر علت به آن اعتراض کنند.

نفقه و طلاق یک طرفه زن

در صورتیکه مرد بدون علت موجه بمدت ششماه و بیشتر از پرداخت نفقه خودداری کند و استنکاف یا ناتوانی او از پرداخت نفقه ثابت شود زن می تواند دادخواست صدور حکم طلاق را بعلت عسروحرج ناشی از ترک انفاق به دادگاه ارائه دهد. خانمها توجه داشته باشند که منظور ناتوانی از پرداخت نفقه حال است و شامل نفقه گذشته نمی شود.در این خصوص می توانید با دفتر وکالت ما تماس بگیرید. وکلای خانواده ما شما را در این زمینه راهنمایی خواهند کرد.

طلاق رجعی و نفقه زن

طلاق رجعی نوعی از طلاق است که مرد می تواند درمدت عده طلاق به زن خود رجوع کند. در این نوع طلاق بیشتر حق و حقوق‌های زن که بر عهده مرد است همچنان به ایشان تعلق می‌گیرد که یکی از این حق و حقوق‌ها نفقه است. مرد موظف است به صورت کامل تا تمام شدن مدت عده نفقه خانم را پرداخت کند.

نفقه در طلاق توافقی

همانطور که در مقالات طلاق توافقی هم به آن پرداختیم در طلاق توافقی مبنا و اساس صدور رای دادگاه،توافقات زوجین در باره مسائل مالی و غیر مالی زندگی شان است بنابراین هر دو طرف بایدراجع به نفقه حال و گذشته هم با یکدیگر توافق کنند و طی توافقنامه طلاق توافقی در این خصوص تعیین تکلیف کرده و به دادگاه اعلام کنند.

اعتراض به رای نفقه توسط زوج

اگر رای به پرداخت نفقه علیه مرد صادر شود او 20 روز فرصت دارد تا با دلایل کافی اعتراض خود را به دادگاه اعلام کند.لین اعتراض باید در قالب لایحه به دادگاه ارائه شود.با توجه به تخصصی بودن تنظیم لایحه باید که از وکیل خانواده مجرب برای این منظور استفاده شود.البته اعتراض مرد در صورتی مثمر ثمر خواهد بود که ادله و مدارک درست و محکمی برای اثبات عدم تمکین زن و ناشزه بودن او داشته باشد.

آیا هزینه عمل زیبایی جز نفقه است ؟

طبق ماده 1107 قانون مدنی نفقه شامل هزینه های متعارف و عمل های درمانی و ضروری زن شمرده می شود، بنابراین پرداخت هزینه های عمل زیبایی تکلیف قانونی مرد نیست و تکلیفی از بابت پرداخت آن ندارد.

اگر زنی بخواهد عمل های زیبایی (مانند عمل بینی) انجام دهد، مرد وظیفه ای در پرداخت هزینه ندارد و طبق قانون، نفقه و خرجی که مرد باید پرداخت کند شامل مسکن، غذا، پوشاک، اثاث خانه و هزینه های درمانی و بهداشتی می شود.

چگونه نفقه را افزایش یا کاهش دهیم ؟

زمانی که رای بر محکومیت نفقه علیه مرد صادربشود و قطعی شود، اجراییه نفقه صادر و مرد الزام به پرداخت نفقه می شود. بعد از مدتی از پرداخت نفقه، بنا بر شرایط اقتصادی یا افزایش تورم مرد می تواند درخواست کاهش مبلغ نفقه و زن درخواست افزایش میزان نفقه را تحت عنوان دادخواست تعدیل نفقه به دادگاه بدهند

منتشر شده در 16 بهمن 1402
دسته‌ها: مقالات

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

درخواست مشاوره
حضانت فرزند بعد از طلاق
مشاوره حقوقی طلاق توافقی
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: