مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

شکایت از پدر برای نفقه | نفقه دختر مجرد از پدر چقدر است

شکایت از پدر برای نفقه به چه صورت است؟ نفقه دختر مجرد از پدر چقدر است؟ حتی اگر زن و مرد برای ادامه زندگی مشترک دچار مشکل شوند و طلاق بگیرند، باز هم پرداخت نفقه فرزند و هزینه های جاری زندگی او با پدرش خواهد بود. مگر اینکه پدر در قید حیات نباشد و این وظیفه به جد پدری، مادر یا جد مادری واگذار شود.

image

شکایت از پدر برای نفقه به چه صورت است؟ نفقه دختر مجرد از پدر چقدر است؟ حتی اگر زن و مرد برای ادامه زندگی مشترک دچار مشکل شوند و طلاق بگیرند، باز هم پرداخت نفقه فرزند و هزینه های جاری زندگی او با پدرش خواهد بود. مگر اینکه پدر در قید حیات نباشد و این وظیفه به جد پدری، مادر یا جد مادری واگذار شود.

در این مطلب از ساوا اپ نحوه تنظیم دادخواست نفقه فرزند و مدارک لازم برای دریافت نفقه فرزند را برای شناخت بیشتر ارائه کرده ایم. در صورتی که نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر درباره طلاق توافقی و سایر موارد حقوقی دارید، از طریق واتساپ با وکلای موسسه حقوقی ساوا اپ در ارتباط باشید.

قانون جدید حضانت فرزند دختر

نفقه دختر و پسر چقدر است؟

نفقه برای هزینه خورد و خوراک، تأمین مسکن، تحصیل و درمان فرزندان در نظر گرفته می شود. این مبلغ به نرخ تورم، سن و سال فرزند و شرایط مالی پدر بستگی دارد؛ پس نمی توان مبلغ ثابتی را برای نفقه فرزند دختر یا پسر در نظر گرفت. پس از آماده کردن مدارک لازم برای دادخواست نفقه فرزند و ارائه آن ها به دادگاه، قانون مبلغی که به عنوان نفقه به فرزندان تعلق می گیرد را مشخص می کند.

شکایت از پدر برای نفقه توسط مادر

برای مطالبه نفقه فرزند باید مادر اهلیت داشته باشد و حضانت فرزند بر عهده مادر باشد. همینطور در صورتی مادر یا فرزند قادر هستند برای دریافت نفقه از طریق دادگاه اقدام کنند که پدر از پرداخت نفقه و مخارج زندگی فرزند اجتناب کند.

اگر پدر استطاعت مالی کافی برای پرداخت نفقه داشته باشد و از پرداخت این حقوق مالی اجتناب کند، مادر می تواند برای دریافت نفقه به دادگاه شکایت کند. در صورت عدم تمکن مالی پدر برای پرداخت نفقه فرزند، مادر می تواند دادخواست نفقه را تنظیم کرده و این مبلغ را از جد پدری دریافت کند.

مدارک لازم برای دادخواست شکایت از پدر برای نفقه

برای اینکه دادگاه به دادخواست نفقه فرزند رسیدگی کند، باید که مدارک لازم برای دادخواست نفقه را آماده کرده و مراحلی که برای دریافت آن در نظر گرفته شده را طی کنید. در ادامه مدارک ضروری برای رسیدگی به این دادخواست را ارائه کرده ایم.

 

تا چه سنی پدر وظیفه پرداخت نفقه فرزند را دارد؟

تا زمانی که دختر یا پسر به 18 سالگی برسند، پدر خانواده موظف است که نفقه آن ها را بپردازد. پس از 18 سالگی اگر دختر ازدواج نکرده باشد نفقه او بر عهده پدرش است و شاغل بودن یا نبودن دختر هم در این موضوع تاثیری ندارد؛ اما در صورتی که دختر ازدواج کرده و طلاق گرفته باشد، مبلغی به عنوان نفقه به او تعلق نخواهد گرفت.

نمونه دادخواست مطالبه نفقه فرزند از طرف مادر

برای مطالبه نفقه فرزند از پدر باید دادخواست نفقه را هم آماده کنید. پیشنهاد می کنیم برای نوشتن یک دادخواست حرفه ای از مشاورین حقوقی فعال در این زمینه کمک بگیرید. در ادامه هم یک نمونه دادخواست مطالبه نفقه فرزند از طرف مادر را ارائه کرده ایم، تا بیشتر با نحوه تنظیم این دادخواست آشنا شوید.

ریاست محترم دادگاه خانواده ………………. با سلام احتراماً به استحضار می رساند: این جانب، به استناد تصویر مصدق عقدنامه شماره ……….. مورخ ……………. با خوانده دعوا ………….. عقد ازدواج دائمی در دفترخانه شماره ………. شهرستان …………….. منعقد کرده ایم و حاصل این ازدواج فرزند دختر / پسر به نام / نام های ………….… و………… می باشند. متاسفانه، خوانده، علی رغم استطاعت مالی از تاریخ ………….. از پرداخت نفقه به فرزندان شرعی و قانونی خود امتناع کرده. از آن برای که به موجب ماده 1199 قانون مدنی، پرداخت نفقه فرزند دختر و پسر بر عهده پدر است، رسیدگی و صدور حکم به پرداخت نفقه ایام حضانت و نگهداری فرزند / فرزندان خوانده به نام های …… و …… از تاریخ …………. لغایت …………. به مدت …………. مستندات به مواد 1199 و 1206 قانون مدنی، به انضمام جمیع خسارات قانونی و هزینه دادرسی مورد استدعاست.

 

آیا دختر مجرد و بیکار می تواند بابت نفقه از پدرش شکایت کند ؟

 

مطالبه نفقه و پول تو جیبی دختر از پدر

 

در موسسه ساوا اپ با بهترین وکیل خانواده تضمین می کنیم که مشاوره های حقوقی ما به شما امکان می دهد تا در مسائل قانونی خود بهترین و به روزترین راهکارها را داشته باشید. وکلای ما با تسلط به قوانین و مقررات جدید و قدرت تحلیل و تفسیر قوانین، بهترین نتیجه را برای شما خواهند تضمین کرد.

منتشر شده در 02 اسفند 1402
دسته‌ها: مقالات

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

درخواست مشاوره
حضانت فرزند بعد از طلاق
قانون جدید حضانت فرزند دختر
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: