مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

ایا متهم می تواند از شاکی شکایت کند

ایا متهم می تواند از شاکی شکایت کند؟ در مواقعی ممکن است شاکی، اتهامات جعلی و نادرستی را به متهم وارد کرده و از وی شکایت کند. پس به منظور اینکه حقوقی از متهم زایل نشود، بر اساس قانون مجازاتی برای شاکی در نظر گرفته شده است.

image

ایا متهم می تواند از شاکی شکایت کند؟ در مواقعی ممکن است شاکی، اتهامات جعلی و نادرستی را به متهم وارد کرده و از وی شکایت کند. پس به منظور اینکه حقوقی از متهم زایل نشود، بر اساس قانون مجازاتی برای شاکی در نظر گرفته شده است.

وکیل آنلاین ساوا اپ برای ارائه وکالت و مشاوره حقوقی و کیفری کاملا درکنار شماست، برای دریافت اطلاعات بیشتر تماس بگیرید.

آیا متهم می تواند از شاکی شکایت کند؟ شکایت افترا علیه شاکی

طرح شکایت یا اعاده حیثیت متهم از شاکی چیست؟

اگر شاکی نتواند ثابت کند؟ چنانچه شخصی با ادعایی کذب و دروغ موجبات هتک حرمت و از میان رفتن آبروی اشخاص دیگر را فراهم سازد. شخص مقابل حق دارد به منظور اعاده حیثیت خود از او شکایت کیفری کند.

اعاده حیثیت و یا در اصطلاح عامیانه خود ادعای شرف، به شاکی خصوصی نیازمند می باشد. به بیانی بهتر شاکی باید به دادسرا مراجعه کرده و علیه افترا زننده طرح شکایت کند.

شکایت متهم از شاکی موقعی قابل طرح در دادگاه است. که دیگری با اقامه دعوی موجب تنزل آبرو و آسیب به شخصیت اجتماعی و حیثیت فرد دیگر شود.

به طور مثال چنانچه فردی، دیگری را متهم به ارتکاب جرمی کند. و در روند رسیدگی پرونده اثبات شود که چنین جرمی اصلا صورت نگرفته می باشد. شخص مقابل به علت هتک حیثیت و به منظور احیاء آبروی از دست رفته خود، حق دارد. از شخص افترا زننده یا شاکی که با شکایت غیر حقیقی خود سبباز میان رفتن آبروی او گردیده، شکایت و تقاضای اعاده حیثیت کند.

اگر شکایت کیفری به نتیجه نرسد

شکایت متهم از شاکی: اعاده حیثیت بعد از رضایت شاکی! زمانی که در هر جامعه، جرمی صورت می گیرد. نیروهای انتظامی و قضایی آن جامعه به منظور کشف و پیگیری آن جرم اقداماتی به عمل خواهند آورد.

ولی تنها کشف و پیگیری جرم منجر به بازگشت نظم به آن جامعه و جبران ضررها به زیان دیده از جرم نمی شود. بلکه نتیجه موقعی حاصل می شود که مرتکبان واقعی جرایم هم دستگیر و مجازات عمل خود را ببینند.

زمانی که متهم دستگیر می شود، اصولا این امکان وجود ندارد که در همان محل دستگیری متهم آنها را به مجازات اعملاشان رساند. چرا که هنوز جرم ارتکابی به اثبات نرسیده.

ایا متهم می تواند از شاکی شکایت کند؟

وقتی شاکی متهم می شود؟ از این رو برای کشف واقعیت و اعمال مجازات مجرمان واقعی لازم می باشد. که افراد مظنون به منظور انجام تحقیقات مقدماتی احضار و در صورت عدم حضور جلب شوند. و در نتیجه اگر مجرمیت آن شخص به اثبات رسید، متهم به مجازات می رسد. و در غیر این حالت بر اساس اصل برائت، قرار منع تعقیب صادر و متهم آزاد می شود.

با این حال توجه بیش از حد به حقوق متشاکی که در قوانین هم به آن اشاره گردیده. نبایستی محاکم از حقوق پایمال شده شاکی غافل شوند.

در این صورت قانون گذار کیفری هم به این خاطر که حقوقی از متهم از ضایع نشود. در صورت توجه نکردن به اتهامات به او شرایط اعاده حیثیت و شکایت متقابل متهم از شاکی را فراهم ساخته می باشد.

حامد امیری وکیل کیفری تهران در این مقاله می خواهد شکایت متهم از شاکی صحبت کند. با ما همراه باشید. تا بیشتر درباره حقوق متهمان در محاکم قضایی صحبت کنیم و روش های اعاده حیثیت از شکایات نافرجام را برای شما توضیح دهیم.

 

چه شرایطی برای تحقق جرم افترا و اعاده آبروی متهم نیاز است؟

شکایت ادعای کذب؟ به منظور تحقق جرم افترا، باید اتهام ناروا به متهم واقع گردیده و انتساب جرم به او کاملا محرز باشد. و علاوه بر این شخصی که اتهام به او وارد گردیده هم معین و مشخص باشد.

در شرایطی که بعد از رسیدگی به پرونده، شاکی قادر به اثبات اتهامات به متهم نباشد. و در نهایت قرار منع تعقیب از طرف دادگاه صادر شود و اقامه این دعوا سبب هتک حیثیت و رفتن آبروی متهم گردیده باشد. متهم حق دارد با اقامه دعوا افترا علیه شاکی اعاده حیثیت خود را از قاضی دادگاه درخواست داشته باشد.

با این حال تنها با طرح یک شکایت از طرف شاکی نمی توان ثابت کرد که آبرویی از شخص تضییع بلکه شاکی باید. از طریق نوشتار، اوراق خطی و چاپی و انتشار این اوراق و یا توسط سخنرانی در جلسات عمومی یا انتشار. در روزنامه و جراید نسبت به هتک حیثیت دیگری اقدام کرده باشد.

در شرایطی متهم حق دارد. به منظور اعاده حیثیت خود تقاضا کند که عبارات توهین آمیز و اتهام ناروا مبنی بر کلام یا عبارتی منحوس. سبب بدنامی و هتک حیثیت شخص شود.

و یا عباراتی به کار رفته باشد که نشان دهنده تحقیر، اهانت و یا استهزا متهم شود و حتما آسیبی از جمله آبروریزی و.. برای او به وجود آورد.

بررسی اعاده حیثیت در قانون جدید مجازات اسلامی جدید

اگر شکایت را پیگیری نکنیم چه میشود؟ به صورت کلی به منظور اقامه دعوای اعاده حیثیت. شخصی که به حیثیت و آبروی او خدشه ای وارد شده، باید در دادگاه صالح اقدام به اقامه دعوای افترا کند. در این شرایط شخص افترا زننده بر اساس قانون و حکم دادگاه و وجود شرایط مذکور مجرم شناخته می شود و مجازات خواهد شد.

با این لازم به ذکر است که مسئله افترا و هتک حیثیت دارای بعد معنوی هم است. و فرد آسیب دیده باید قادر باشد که به منظور جبران خسارت معنوی خود هم تقاضا کرده و اقدامات قانونی را انجام دهد. هرچند در ماده یک قانون مسئولیت مدنی، مسئله جبران خسارت معنوی ناشی از هتک حیثیت، بیان شده، اما عمدتا دادگاه ها برای جبران خسارت معنوی ناشی از افترا، سخت گیری چندانی نکرده و حکمی صادر نخواهند کرد. و در این مورد رویه قضایی مشابهی وجود ندارد و دادگاه ها فقط به ماده 697 و 698 قانون مجازات اسلامی استناد می کنند.

تا چه موقعی امکان طرح شکایت افترا و تقاضای اعاده حیثیت متهم از شاکی وجود دارد؟

اعاده حیثیت بعد از قرار منع تعقیب! قانون گذار به ممظور شکایت متهم از شاکی، مهلت و زمان به خصوصی تعیین نکرده. با این حال، به منظور جلوگیری از تضییع حقوق فرد آسیب دیده، باید در اولین فرصت ممکن یعنی بلافاصله پس از آنکه از اتهامات عنوان شده تبرئه گردید، برای اعاده حیثیت و اقامه دعوای افترا اقدام کند.

پیشنهاد می کنیم حتما با مشاره از یک وکیل با تجربه و متخصص در موضوعات کیفری نسبت به اقامه دعوا یا دفاع از اتهامات وارد شده در این خصوص کمک دریافت کنید.

همانطور که بیان شد، به این خاطر که اثبات افترا از پیچیدگی های خاصی برخوردار است و امکان دارد بی اطلاعی به یک سری مسائل سبب رد شکایت طرح شده و یا محکومیت احتمالی شخص متهم شود، حتما پیش از هر نوع اقدامی از یک وکیل متخصص مشورت بکیرید.

قانون گذار برای افترا زننده در شکایت اعاده حیثیت کیفری چه مجازاتی در نظر گرفته است؟

نتیجه عدم پیگیری شکایت توسط شاکی! وکیل کیفری تهران می گوید: بر اساس با ماده 697 قانون مجازات اسلامی: «مرجع قضایی می تواند که مرتکب افترا را به یک ماه تا یک سال حبس و یا تا 74 ضربه شلاق محکوم کند.» به موجب قانون، در شرایطی که موضوع افترا به علت نشر اکاذیب انجام شده باشد و موجبات ضرر مادی یا معنوی را برای متهم فراهم آورده باشد، قاضی مرتکب را محکوم به حبس تعزیری از دو ماه تا دو سال و یا تا 74 ضربه شلاق می کند. همینطور در صورت لزوم شرایط اقامه دعوای اعاده حیثیت متهم مورد افترا را هم فراهم می سازد.

مرجع صالح برای رسیدگی به شکایت متهم از شاکی چیست؟

عموما مرجع صالح به منظور رسیدگی به عناوین کیفری، دادگاه محل وقوع جرم بوده که در خصوص شکایت متهم از شاکی یا اعاده حیثیت، متهم باید بعد از اخذ حکم برائت یا قرار منع تعقیب، شکایت خود را در دادگاهی که قرار مذکور را صادر کرده مطرح کند.

طرح شکایت متهم علیه شاکی در مورد اعاده حیثیت چقدر زمان می برد؟

به این علت که متاسفانه هر روزه شاهد طرح شکایات متعدد در محاکم قضایی می باشیم و به تبع آن، یک سری از اشخاص هم که حکم برائت آنها در محاکم صادر می شود، به دنبال شکایت از شاکی یا اعاده حیثیت و آبروی خود می باشند و متقابلا دعوایی را تحت عنوان افترا از شاکی اقامه می کنند.

در واقع تخمین زمان آغاز و خاتمه اقامه دعوای اعاده حیثیت قابل پیش بینی نیست. از این رو نمی توان مدت معین و معلومی را بیان کرد. اما به طور قطع وکیل کیفری با تجربه و تخصصی که در پیگیری و انجام پرونده های متعدد کیفری کسب کرده، می تواند بهترین و کمترین مسیر را برای شما انتخاب کند.

مواردی که باعث رد شکایت کیفری می شود؟

مواردی را که در زیر بیان می کنیم، اگر در متن شکوائیه رعایت نشوند باعث رد آن خواهند شد.

به منظور پذیرش یک شکایت کیفری در مرجع قضایی و رسیدگی فوری به آن شکایت، باید مشخصات متهم و مشخصات شاکی در متن شکوائیه ذکر شود. علاوه بر آن موضوع شکایت هم باید به طور کامل در متن شکوائیه درج گردد.

به طور کلی مشخصات طرفین شامل موارد زیر می شوند:

- نام و نام خانوادگی طرفین

- نام پدر

- نشانی دقیق شاکی و در صورت علم به نشانی متهم باید نشانی او هم در شکوائیه ذکر شود.

در صورت عدم درج هر کدام از موارد فوق امکان رد شکوائیه توسط دادسرا وجود دارد. به یاد داشته باشید که به موجب قانون 71 آیین دادرسی کیفری تمامی ضابطین دادگستری و همچنین قضات باید در خارج از وقت اداری هم شکایات را به صورت کتبی یا شفاهی از شاکیان پرونده دریافت نمایند.

 

منتشر شده در 24 بهمن 1402
دسته‌ها: مقالات

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

درخواست مشاوره
جریمه نقدی اعاده حیثیت
مجازات شکایت دروغ
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: