مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

تفاوت افترا با اعاده حیثیت | همه چیز درباره فرق افترا و اعاده حیثیت

تفاوت افترا با اعاده حیثیت چیست؟ اکثر کسانی که در دادگاه های کیفری معرفی شده اند و به اتهامات پوچ متهم شده اند، می دانند که طبق قانون مجازات اسلامی قادر هستند برای اعاده حیثیت خود اقدام کنند تا از وزن آثار زشت اجتماعی ناشی از تهمت و افترا کاسته شود.

image

تفاوت افترا با اعاده حیثیت چیست؟ اکثر کسانی که در دادگاه های کیفری معرفی شده اند و به اتهامات پوچ متهم شده اند، می دانند که طبق قانون مجازات اسلامی قادر هستند برای اعاده حیثیت خود اقدام کنند تا از وزن آثار زشت اجتماعی ناشی از تهمت و افترا کاسته شود. بهترین وکیل اعاده حیثیت در این مقاله ابتدا مفهوم اعاده حیثیت را برای شما شرح می دهد تا به جنبه های مختلف اعاده حیثیت نگاهی بیاندازد و سپس در مورد مجازات کیفری اعاده حیثیت و چگونگی اعاده حیثیت صحبت کند.

وکیل آنلاین ساوا اپ برای ارائه وکالت و مشاوره حقوقی و کیفری کاملا درکنار شماست، برای دریافت اطلاعات بیشتر تماس بگیرید.

 

تفاوت افترا با اعاده حیثیت چیست؟

اعاده حیثیت در زمان معین می تواند به صورت عذرخواهی و جزای نقدی و هر راه دیگری برای اعاده حیثیت متهم باشد. اما آنچه ما معمولاً از اعاده حیثیت به دست می آوریم، میان دو نفر است که احتمالاً با یکدیگر در چالش می باشند و یکی علیه دیگری اطلاعات نادرست منتشر می کند یا به او افترا می زند. در ماده 697 قانون مجازات اسلامی آمده است:

«هر کس به وسیله اوراق چاپی یا خطی یا به وسیله درج در روزنامه ها یا نطق در مجامع یا به هر وسیله دیگری به کسی امری را صریحا نسبت دهد یا آن ها را منتشر کند که مطابق قانون آن امر جرم شمرده می شود ولی نتواند صحت آن مطالب را ثابت کند، به مجازات محکوم می شود.»

این جرم معمولاً افترا نامیده می شود. اما در مواردی که انتشار مطلبی تبلیغ فحشا تلقی شود، علیرغم اینکه شخصی بتواند صحت مطالبی را که به آن شخص نسبت داده ثابت کند، مرتکب همچنان به مجازات محکوم می شود. زیرا اشاعه فحشا جرم شخصی است و نباید چنین مواردی در جامعه گسترش یابد.

علاوه بر افترا به موجب ماده 698 قانون مجازات اسلامی جرم دیگری مثل نشر مطالب خلاف واقع مطرح شده که در صورت ارتکاب این جرم باز هم می توان شکایت کرد:

«هر کسی که به قصد ضرر به دیگری یا تشویش اذهان عمومی با نامه یا شکواییه یا مراسلات یا عرایض یا گزارش یا توزیع هر اوراق چاپی یا خطی با امضا یا بدون امضا، اکاذیب و مطالب دروغی را اظهار کند یا با همان مقاصد اعمالی را بر خلاف حقیقیت راسا یا به عنوان نقل قول به شخص حقیقی یا حقوقی یا مقامات رسمی تصریحا یا تلویحا نسبت دهد، اعم از اینکه از طریق این جرم ضرر مادی یا ضرر معنوی به دیگری وارد شود یا نه، مشمول مجازات خواهد بود».

احیای کرامت چیست؟

اکثر عامه مردم با این اصطلاح حقوقی به نام اعاده حیثیت آشنا می باشند. این اعاده حیثیت به اعاده شرف هم معروف می باشد. اعاده حیثیت یا اعاده شرف به معنای حقوقی مشابه مفهوم رایج می باشد.

اگر شخصی دیگری را به ارتکاب جرمی متهم کرده باشد و آن اتهام صحت نداشته باشد یا در مورد دیگری سخنان نادرست گفته شده باشد به نحوی که آبرو و حیثیت آن شخص خدشه دار شود، آن شخص می تواند علیه خود اقامه دعوی کند و درخواست کند. برای مجازات فردی که به او اتهامات پوچ و نادرست زده. در کنار این تعریف جامع، مفهوم اعاده حیثیت هم در برخی قوانین که خالی از لطف نیست رعایت شده.

مجازات برای اعاده حیثیت کیفری

طبق قانون مجازات اسلامی مجازات های مختلفی برای اعاده حیثیت کیفری در نظر گرفته شده و بستگی به این دارد که چه جرمی مرتکب شده. مثلاً باید گفت که در صورتی که شخصی به موجب ماده 697 قانون مجازات اسلامی مرتکب افترا شود و شخص دیگری را شفاهی به جرمی متهم کرده باشد و علتی برای اثبات آن وجود نداشته باشد به یک ماه محکوم می شود.

یک سال حبس و تا 74 ضربه شلاق یا حسب مورد یکی از این موارد. اما اگر شخص را به جرم عفت از قبیل زنا یا زنا متهم کرده باشد و علت معتبری برای اثبات آن در دادگاه وجود نداشته باشد.

نمونه شکایت اعاده حیثیت و افترا جریمه نقدی اعاده حیثیت مجازات اعاده حیثیت تهمت در چه مواردی میتوان ادعای حیثیت کرد نحوه شکایت از تهمت و افترا نمونه حکم اعاده حیثیت شاهد برای اعاده حیثیت ادعای حیثیت ناموسی  

چگونه اعاده حیثیت کنیم؟

کسی که می خواهد علیه دیگری اعاده حیثیت نماید، در ابتدا می بایست دادخواستی تنظیم نماید و از دادگاه درخواست رسیدگی کند. با این وجود در حال حاضر به منظور انجام اقدامات حقوقی اعاده حیثیت، شخص نسبت داده شده باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نماید و با عرضه اسناد و مدارک مورد نیاز دادخواست خویش را به ثبت برساند.

بعد از به ثبت رسیدن شکایت اعاده حیثیت در سامانه، این دادخواست به دادگاه صالح ارجاع داده خواهد شد. قاضی دادگاه نسبت به شکایت یک بررسی ابتدایی انجام می دهد و امکان دارد بعد از رسیدگی های مقدماتی قرار منع تعقیب صادر نمایند؛ به عبارتی دیگر کار متهم جرم نیست و نمی توان اعاده حیثیت کرد.

لیکن چنانچه شکایت را قرین به صحت بشناسند، آن را به منظور بررسی قطعی به دادسرای کیفری ارجاع می دهند و تحت این اوضاع، قاضی دادگاه بسته به دادخواست اعاده حیثیت بررسی و حکم صادر می نماید. امکان دارد مرتکب را به یکی از مجازات های ذکر شده محکوم کند.

 

منتشر شده در 23 بهمن 1402
دسته‌ها: مقالات

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

درخواست مشاوره
جرم تهمت و افترا و مجازات آن
جریمه نقدی اعاده حیثیت
مجازات شکایت دروغ
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: