مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

جرم تهمت و افترا و مجازات آن

در لغت نامه دهخدا زیر این کلمه آمده است ، نسبت دروغ و کذب به کسی ، تهمت و اسناد خیانت به کسی ، هر چیز ناحق و خلاف واقع ، بهتان ، تهمت ، در اصلاح حقوقی نسبت دادن نادرست ارتکاب جرمی است به شخصی.

image

در معنای قانونی افترا به معنی بهتان ، تهمت زدن و به دروغ کارهای ناروا به کسی نسبت دادن می‌باشد. در لغت نامه دهخدا زیر این کلمه آمده است ، نسبت دروغ و کذب به کسی ، تهمت و اسناد خیانت به کسی ، هر چیز ناحق و خلاف واقع ، بهتان ، تهمت ، در اصلاح حقوقی نسبت دادن نادرست ارتکاب جرمی است به شخصی. تعریف افترا به معنی اخص عبارت است از اسناد صریح جرمی به دیگری به یکی از وسایل مذکور در قانون و عجز از اثبات صحت آن. در تعبیر حقوقی، افترا نسبت دادن امری که مطابق قانون جرم تلقی می‌شود به کسی،بیان شده است.

 

انواع افترا:

1. افترای قولی:

حالتی است که در آن شخص با الفاظ و بیان خود اعمالی را که نه اثبات شده است و نه از صحت آن اطلاعی دارد را به دیگری نسبت می‌دهد.

2. افترای عملی:

نیز حالتی است که شخص به طور عملی به دیگری تهمت انجام جرمی را می‌زند مثل اینکه در ساک متعلق به دیگری مواد جاسازی می‌کند و از این طریق به او تهمت قاچاق مواد مخدر می‌زند.

مجازات افترا:

مجازات افترا درماده ۶۹۷ تا ۷۰۰ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات مصوب ۱۳۷۵ بیان شده است.

 

منبع : خبرنگاران ساوا

منتشر شده در 11 آبان 1400
دسته‌ها: مقالات
برچسب‌ها: جرم تهمت

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

درخواست مشاوره
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: