مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

شکایت طلب بدون مدرک - پول قرض دادم مدرک ندارم - اثبات قرض دادن پول

پول قرض دادم مدرک ندارم - شکایت طلب بدون مدرک چگونه است؟ مطالبه طلب بدون مدرک چگونه انجام دهیم؟ اصول قانونی پس گرفتن پول بدون داشتن مدرک چیست؟ گاهی شخصی طلبی از دیگری دارد بدون اینکه مدرکی و یا رسیدی از او داشته باشد؛ مثلا امکان دارد شخصی، مقداری پول به دیگری قرض دهد ولی در اثر فراموشی یا اعتماد از او نه رسیدی بگیرد و نه سفته و…

image

پول قرض دادم مدرک ندارم - شکایت طلب بدون مدرک چگونه است؟ مطالبه طلب بدون مدرک چگونه انجام دهیم؟ اصول قانونی پس گرفتن پول بدون داشتن مدرک چیست؟ گاهی شخصی طلبی از دیگری دارد بدون اینکه مدرکی و یا رسیدی از او داشته باشد؛ مثلا امکان دارد شخصی، مقداری پول به دیگری قرض دهد ولی در اثر فراموشی یا اعتماد از او نه رسیدی بگیرد و نه سفته و…

بخوانید: وکیل کلاهبرداری

راه های شکایت طلب بدون مدرک - اثبات قرض دادن پول

اگر شما از شخصی طلبی دارید ولی هیچگونه مدرکی از او در دست ندارید، می توانید از راهکارهای قانونی زیر استفاده کنید تا طلب خود را اثبات و مطالبه کنید.

اقرار شخص بدهکار

آسان ترین راه ممکن برای اثبات داشتن طلب از یک شخص، اقرار شفاهی یا کتبی بدهکار می باشد.

در صورتیکه شخص، نزد قاضی اقرار کند که به دیگری بدهکار است، به راحتی می توان از او طلب را مطالبه کرد.

ادای سوگند برای اثبات قرض دادن پول

اگر از طریق راه های دیگر نتوانستید طلب خود را اثبات کنید می توانید از دادگاه درخواست کنید که جلسه ای را ترتیب دهد برای ادای سوگند که در این جلسه شاکی باید بر طلبکار بودن خود از شخص قسم بخورد و مدیون هم بر عدم بدهی خود.

شهادت شهود

شما می توانید برای اثبات طلب خود اگر شاهدی دارید در دادگاه حاضر کنید تا با شهادت آن ها مدیون بودن بدهکار اثبات شود و البته شاهدان باید واجد شرایط شهادت دادن باشند از جمله عقل و بلوغ و ایمان و عدالت و نداشتن نفع شخصی در دعوا و..

ارسال اظهارنامه توسط شاکی برای بدهکار

یکی دیگر از راه های ثابت کردن و مطالبه طلب برای شخصی که مدعی طلب است ارسال اظهارنامه از طریق پست بوده که در این حالت، شخص بدهکار می تواند در برابر این اظهارنامه واکنش نشان دهد و یا از کلماتی استفاده کند که نشان از اقرار او باشد و یا به صورت واضح اقدام به اقرار درباره واقعیت ماجرا کند.

اگر به دنبال پاسخ به سوالات حقوقی خود هستید، با مشاوران حقوقی حرفه ای ساوا اپ تماس بگیرید و بهترین راه حل را پیدا کنید.

لینک و فرم مشاوره حقوقی تلفنی ساوا اپ

نحوه گرفتن طلب بدون مدرک

برای اینکه بتوانید طلب خود را وصول کنید در صورتیکه به یکی از موارد بالا را یعنی شهادت، اقرار، اظهارنامه و سوگند و اماره می توانید استناد کنید به سه صورت می توان عمل کرد، که این سه صورت به شرح زیر است:

ارزش ریالی طلب خود را دقیق محاسبه کنید.

اگر طلب شما پول نیست، بلکه جنس یا کالایی است ارزش آن را محاسبه کنید.

اگر ارزش طلب شما کمتر بیست میلیون تومان است به شورا حل اختلاف و در صورتی که بیشتر از آن است به دادگاه باید مراجعه کنید، البته قبل از آن باید به دفتر خدمات قضایی مراجعه و در آنجا شکایت خود را ثبت کنید

یک دادخواست تنظیم کنید و از طریق آن خواستار دریافت طلب خود باشید.

در پایان باید گفت که برای دریافت طلب از سوی طلبکار به هر حال باید مدرکی وجود داشته باشد.

در حقیقت مطالبه طلب بدون مدرک امکان پذیر نیست، بلکه حداقل باید نوعی مدرک شفاهی یا هرچه دال بر ادعای طلب از سوی طلبکار است وجود داشته باشد. امکان دارد که مدرک به صورت نوشته کتبی یا امضا نباشد اما باید مدرکی مثل اقرار خود مدیون یا سوگند یا شهادت وجود داشته باشد تا بتوان دین را اثبات کرد.

 

چگونه ثابت کنم پولم را به فردی قرض دادم ؟ پول قرض دادم مدرک ندارم - اثبات قرض دادن پول

در صورتی که از طریق واریز وجه و کارت به کارت پولی را به دیگری قرض داده های رسید انتقال وجه، پرینت حساب که در آن واریز وجه به حساب بدهکار مشخص باشد، را بگیرید تا بتوانید ثابت کنید به دیگری پول قرض داده اید. قبل از پول قرض دادن به اشخاص حتما به نکات ذیل توجه کنید :

  1. حتما نحوه دقیق باز پرداخت و تاریخ تسویه را مشخص کنید
  2. توافق خود را در خصوص نحوه باز پرداخت و اینکه این پول بابت قرض بوده را مکتوب کنید
  3. این را باید بدانید که شخص طلبکار در صورتی مجاز به طرح دعوی در دادگاه است که بدهکار در زمان مقرر میان طرفین، مبلغ قرض گرفته شده را پس نداده باشد و اگر طرفین تاریخی را برای پس دادن پول مشخص نکرده باشند و صرفا گفته باشند که فلان مبلغ به فلان شخص قرض داده شده در صورت مطالبه طلبکار بدهکار باید اقدام به پرداخت دین کند چرا که اصل بر حال بودن دین است یعنی در خصوص موردی که تاریخی برای ادای دین وجود ندارد اصل بر این است که هر زمان طلبکار اقدام به مطالبه طلب خود کرد بدهکار باید اقدام به پرداخت کند.

اینجانب به طور اشتباهی اقدام به واریز وجه برای شخصی کرده ام و حالا آن شخص از پس دادن پول امتناع می ورزد حال چه اقدامی باید صورت گیرد

پاسخ: با توجه به ماده 265 قانون مدنی باید گفت اصل بر عدم تبرع است با این توضیح زمانی که فردی به شخصی پولی می پردازد اصل بر این است که ایفا دین انجام داده یعنی دین خود را پرداخته است و باید شخصی که پولی پرداخته است ثابت کند که بدهکار نبوده و در این قبیل موارد شخص با اثبات این که بدهکار کرده و اشتباهی پول واریز کرده باید اقدام به طرح دعوی مطالبه وجه در محاکم کند.

اگر بدهکار در پرداخت بدهی خود در موعد مقرر تعلل بورزد آیا می توان خسارت تاخیر تادیه هم از او مطالبه کرد ؟

پاسخ: از تاریخ مطالبه دین از سوی طلبکار و عدم پرداخت بدهکار طلبکار می تواند از دادگاه خسارت تاخیر تادیه با توجه به ماده 522 قانون آیین دادرسی مدنی را بخواهد به طور مثال تاریخ سر رسید بدهی 09. 08. 1401 است ولی طلبکار در تاریخ 10. 10. 1401اقدام به مطالبه طلب خود از بدهکار می کند در این صورت از تاریخ 10. 10. 1401 طلبکار می تواند خواهان خسارت تاخیر تادیه تا زمان پرداخت بدهی باشد و نسبت به قبل از آن نمی تواند دیگر اقدامی کند و شیوه مطالبه باید به طور رساست به طور مثال باید برای بدهکار از طریق دفاتر الکترونیک قضایی اظهارنامه مبنی بر مطالبه طلب ارسال شود

 

اگر در حال حاضر با مشکلات حقوقی روبرو هستید و نیاز به راهنمایی حقوقی دارید، بهترین انتخاب برای شما مشاوره حقوقی تلفنی ساوا اپ است. با تماس با وکلا متخصص و حرفه ای، می توانید بهترین تصمیمات را بگیرید و مشکلات خود را به خوبی حل کنید. برای اطلاعات بیشتر و ثبت درخواست به صفحه مشاوره حقوقی تلفنی مراجعه کنید!

منتشر شده در 15 بهمن 1402
دسته‌ها: مقالات

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

درخواست مشاوره
بهترین وکیل اموال و مالکیت
وکیل فروش مال غیر
چگونگی اثبات ضرب و جرح بدون شاهد
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: