مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

شکایت از کارفرما بدون قرارداد کار

شکایت از کارفرما بدون قرارداد کار امکان پذیر است؟ در ایران روابط کاری بسیار متنوعی وجود دارد که بدون شک یکی از مهم ترین ها آن ها کارگر-کارفرما می باشد که دایره وسعت بسیار گسترده ای دارد و هر کسی در هر حرفه ای چه پزشکی باید و چه مهندسی و یا حتی کار های پروژه ای موقت می تواند در دایره شمول روابط کارگر و کارفرما قرار بگیرد.

image

شکایت از کارفرما بدون قرارداد کار امکان پذیر است؟ در ایران روابط کاری بسیار متنوعی وجود دارد که بدون شک یکی از مهم ترین ها آن ها کارگر-کارفرما می باشد که دایره وسعت بسیار گسترده ای دارد و هر کسی در هر حرفه ای چه پزشکی باید و چه مهندسی و یا حتی کار های پروژه ای موقت می تواند در دایره شمول روابط کارگر و کارفرما قرار بگیرد.

شکایت از کارفرما بدون قرارداد و حمایت از حقوق کارگر امکان پذیر است و اگر قرارداد کتبی بین شما وجود ندارد به این معنی نیست که می توان نسبت به حقوق تعریف شده نسبت به شما چشم پوشی نمود.

 

آیا شکایت از کارفرما بدون قرارداد کار امکان پذیر است؟

یکی از متداول ترین پرسش های حوزه حقوق کار، در خصوص شکایت از کارفرما، بدون داشتن قرارداد کار است و اغلب، بدین شکل، مطرح می شود که آیا شکایت از کارفرما بدون قرارداد کار امکان پذیر است یا خیر؟ برای پاسخ به این پرسش، ضروری است تا اندکی در خصوص مفهوم قرارداد کار و نظر قانون گذار بر الزام به مکتوب بودن یا نبودن این قرارداد، صحبت کرده و سپس، به این پرسش که آیا شکایت از کارفرما بدون قرارداد کار امکان پذیر است یا خیر؟ پاسخ دهیم.

ماده 7 قانون کار، در تعریف قرارداد کار، مقرر می دارد: "قرارداد کار، عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن، کارگر، در قبال دریافت حق السعی، کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر موقت، برای کارفرما، انجام می دهد. " بر اساس این ماده، قرارداد کار، توافقی میان کارگر و کارفرما است که بر اساس آن، کارگر، متعهد بر انجام کاری می شود و در قبال انجام آن، مزد دریافت می کند.

همان طور که ماده 7 قانون کار، به صراحت، ذکر کرده، قرارداد کار، می تواند به صورت شفاهی یا کتبی باشد و برای رسمیت یافتن از منظر قانون گذار، الزامی بر مکتوب منعقد کردن آن نیست. اما، از آنجا که در صورت مکتوب نبودن قرارداد، بار اثبات، بر عهده مدعی وجود قرارداد است، باید کارگران، زمان انعقاد قرارداد، آن را به صورت مکتوب منعقد کرده و یک نسخه از آن را نزد خود، نگاه دارند.

با توجه به توضیحات فوق، در پاسخ به این پرسش که آیا شکایت از کارفرما بدون قرارداد کار امکان پذیر است یا خیر؟ باید گفت، بله، با توجه به رسمیت قرارداد شفاهی، چنانچه کارگری، از نسخه کتبی و فیزیکی قرارداد کار، برخوردار نباشد اما، بتواند، انعقاد شفاهی آن را با کمک ادله اثبات دعوی، ثابت کند، امکان شکایت از کارفرما، حتی بدون وجود قرارداد کار هم امکان دارد.

وکیل اداره کار

شرایط شکایت از کارفرما بدون قرارداد کار

علی رغم وجود امکان شکایت از کارفرما بدون قرارداد کار، این امر، تنها در صورتی می تواند، منجر به حصول نتیجه شده و به آن، در مراجع صالح، نظیر هیئت حل اختلاف کار میان کارگر و کارفرما، رسیدگی شود که شرایط این شکایت، وجود داشته باشد. بنابراین در این بخش از مقاله، قصد داریم، درباره شرایط شکایت از کارفرما بدون وجود قرارداد کار دائم یا موقت کتبی، صحبت کنیم.

از شرایط شکایت از کارفرما بدون قرارداد کار، این است که کارگر، از اهلیت قانونی، برای طرح دعوا؛ برخوردار باشد. مقصود از اهلیت، بر اساس مواد قانون مدنی، داشتن عقل، بلوغ و رشید بودن است؛ در غیر این صورت، ولی، قیم یا نماینده قانونی شخص، باید، به نیابت از او، اقدام به انجام شکایت کند.

از دیگر شروط شکایت از کارفرما بدون قرارداد کار، این است که قرارداد فی مابین، شرایط مندرج در ماده 9 قانون کار را داشته باشد. ماده 9 این قانون، مقرر می دارد: "برای صحت قرارداد کار در زمان بستن قرارداد رعایت این شرایط، الزامی است:

بر این اساس، عدم معین بودن موضوع قرارداد شفاهی یا عدم مشروعیت برای و هدف آن، سبب می شود، کارگر، نتواند، نبست به شکایت، اقدام کند. داشتن مدارک مثبت وجود یک قرارداد شفاهی، نظیر شهادت شهود، استشهادیه کتبی از همکارانی که حاضر به شهات در مرجع رسیدگی کننده به دعوا هم می باشند، داشتن سوابق بیمه رد شده از سوی شرکت، پرینت دستگاه ثبت ساعت ورود و خروج و سایر مدارکی که در ادامه، به تفصیل، توضیح خواهیم داد هم از شرایط شکایت از کارفرما بدون قرارداد کار می باشند.

مرجع شکایت از کارفرما بدون قرارداد کار

همانطور که قانون گذار، برای رسیدگی به دعاوی حقوقی و کیفری، مرجع صالح رسیدگی کننده به این دعاوی را مشخص کرده، مرجع صالح رسیدگی به دعاوی ناشی از حقوق کار را هم مشخص کرده که در موارد مقرر قانونی، به شکایات کارگر از کارفرما، رسیدگی می کنند و کارگر بدون قرارداد کار هم می تواند، پس از ثبت شکایت خود، در وقت مقرر، در این مراجع، حاضر شده تا به دعوای او رسیدگی شود. مراجع رسیدگی به شکایت از کارفرما بدون قرارداد کار، عبارتند از:

شورای اسلامی کار یا انجمن های صنفی: اولین مراجعی می باشند که سعی در ایجاد صلح و سازش، میان کارگر و کارفرما، در خصوص اختلافات فی مابین دارند. شایان ذکر است، مراجعه به شورای صنفی، زمانی است که شورای اسلامی کار، وجود، نداشته باشد.

هیئت تشخیص کار میان کارگر و کارفرما: زمانی که کارگر و کارفرما، از طریق مراجعه به شورای اسلامی کار یا انجمن های صنفی کارگران، به توافق، نرسند، دعوای آن ها، به هیئت تشخیص، ارجاع خواهد شد و رای صادره از آن، در مهلت تجدید نظر، قابل تجدیدنظر در مرجع صالح، یعنی، هیئت حل اختلاف کار میان کارگر و کارفرما است. یک نفر نماینده مدیران، یک نفر نماینده کارگران و یک نفر نماینده وزارت کار، اعضای این هیئت، می باشند.

هیئت حل اختلاف کار میان کارگر و کارفرما: این هیئت، مرجعی است که به تجدید نظر ها، نسبت به آرای هیئت تشخیص، رسیدگی کرده و رای آن، ظرف 15 روز، قطعی و لازم الاجرا خواهد شد. اعضای این هیئت، متشکل از 3 نفر نماینده کارگران، 3 نفر نماینده دولت و 3 نفر نماینده کارفرمایان، است.

نحوه و مراحل شکایت از کارفرما بدون قرارداد کار

پس از صحبت در خصوص امکان، شرایط و مراجع رسیدگی کننده به شکایت از کارفرما بدون قرارداد کار، در این بخش از مقاله، قصد داریم، در خصوص مراحل و نحوه شکایت از کارفرما، در این مورد بخصوص، یعنی زمانی که کارگر، قرارداد کار ندارد، صحبت کنیم و نحوه و مراحل آن را توضیح دهیم. نحوه شکایت از کارفرما بدون قرارداد کار، به دو صورت اینترنتی و حضوری، قابل انجام است که در زیر، به توضیح جداگانه هریک، خواهیم پرداخت:

نحوه شکایت از کارفرما بدون قرارداد کار، به صورت حضوری

در نحوه شکایت از کارفرما بدون قرارداد کار، به صورت حضوری، کارگر باید، با در دست داشتن مدارک مثبت ادعای خود، همینطور، مدارک مثبت وجود قرارداد؛ از قرار سوابق بیمه، استشهادیه کتبی و... به اداره کار رفاه و تعاون اجتماعی، مراجعه کرده و اقدام به ثبت شکایت خود کند و در وقت مقرر، در جلسه رسیدگی، حاضر شود.

نحوه شکایت از کارفرما بدون قرارداد کار، به صورت اینترنتی

در اولین مرحله از شکایت از کارفرما بدون قرارداد، متقاضی باید، با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت یا آدرس اینترنتی سامانه جامع روابط کار به آدرس prkar.mcls.gov.ir، اقدام به ثبت نام در این سامانه کرده و نام کاربری و رمز عبور خود را دریافت کند.

پس از دریافت نام کاربری و رمز عبور، با جست و جوی آدرس prkar.mcls.gov.ir، وارد صفحه ای مشابه صفحه زیر شده و نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کند.

در این گام از مراحل و نحوه شکایت از کارفرما بدون قرارداد کار، کارگر باید، گزینه پنجره خدمات را انتخاب کند.

در این گام، از پوشه اداره کل روابط کار، گزینه ثبت دادخواست بدوی را انتخاب کرده و شکایت خود را ثبت کند.

پس از ثبت دادخواست، کارگر باید، منتظر دریافت پیامک از سمت سامانه جامع روابط کار باشد تا وقت رسیدگی و حضور در جلسه، به او، ابلاغ شود. اطلاع از وقت رسیدگی، با مراجع به سامانه جامع روابط کار هم امکان دارد. شایان ذکر است، اطلاعات جلسه رسیدگی، به کارفرما هم، ابلاغ می شود.

مدارک لازم برای شکایت از کارفرما بدون قرارداد

برای ثبت هر شکایتی و رسیدگی به آن، توسط مرجع صالح، باید، مدارک لازم انجام شکایت را داشت و موضوع شکایت از کارفرما بدون قرارداد کار کتبی هم مستثنی از این امر نیست. بنابراین در این قسمت، در خصوص مدارک لازم برای این شکایت، صحبت خواهیم کرد که عبارتند از:

مدارک مثبت وجود قرارداد کار فی مابین، از قرار استشهادیه کتبی از همکاران یا اهالی محل کار که حاضر به حضور در جلسه رسیدگی و شهادت بر وجود رابطه کاری هم می باشند، لیست سوابق بیمه رد شده توسط کارفرما، پرینت برگه ورود و خروج به شرکت یا دستگاه ثبت ساعت، پرینت واریزی های حساب کارگر از سمت کارفرما، پرینت پیامک های رد و بدل شده میان کارگر و کارفرما، پیرامون مسائل کاری و هر مدرک دیگری که مثبت رابطه و وجود قرارداد کاری می باشد.

هزینه شکایت از کارفرما بدون قرارداد کار

یکی از رایج ترین سوالات در خصوص شکایت از کارفرما بدون قرارداد کار، در خصوص هزینه هایی است که بابت انجام این امر، باید، پرداخت شود. عده ای از کارگران، با تصور هزینه بر بودن این پروسه، تمایل خود را به شکایت، از دست داده و از این موضوع، صرف نظر می نمایند.

اما، در خصوص هزینه شکایت از کارفرما بدون قرارداد کار، باید گفت، انجام این شکایت، مستلزم پرداخت هیچ گونه هزینه ای نیست و چنانچه کارگر، قصد داشته باشد، شخصا و نه از طریق مراجعه به کافی نت، در سامانه جامع روابط کار، ثبت شکایت کند، نباید، هیچ هزینه ای بپردازد.

تنها هزینه قابل پرداخت در پروسه شکایت، زمانی است که کارگر، قصد ثبت شکایت به صورت اینترنتی را داشته و پیش از این، در سامانه جامع روابط کار، ثبت نام نکرده است؛ در این شرایط، ابتدا باید، هزینه ثبت نام در سامانه که مبلغی در حدود 26 هزار تومان است را از طریق کارت بانکی دارای رمز دوم، پرداخت کرده و سپس، ثبت شکایت کند.

وکیل متخصص اداره کار


مدارک لازم برای شکایت از کارفرما بدون قرارداد عواقب نداشتن قرارداد کار شکایت از کارفرما بدون قرارداد و بیمه شکایت از کارفرما بدون قرارداد نی نی سایت اثبات کار بدون قرارداد اخراج کارگر بدون قرارداد شکایت از کارگر بدون قرارداد عواقب شکایت از کارفرما

منتشر شده در 17 بهمن 1402
دسته‌ها: مقالات

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

درخواست مشاوره
مراحل شکایت کارگر از کارفرما
وکیل متخصص اداره کار
شکایت از کارمند دولت چگونه است؟
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: