مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

شکایت از کارمند دولت چگونه است؟

پس از طرح شکایت از کارمند دولت «اصلاح یا تغییر آرای قطعی هیئت های رسیدگی به تخلفات اداری صرفا در مواردی که هیئت به اکثریت آرا تشخیص دهد که مفاد حکم صادر شده از لحاظ موازین قانونی (به لحاظ شکلی یا ماهوی) مخدوش است. پس از تایید هیئت عالی نظارت در خصوص مورد امکان پذیر است.

image

شکایت از کارمند دولت چگونه است؟ چگونه می توانیم از کارمند دولت شکایت کنیم؟ بنا بر 38 مورد اعلام شده در قانون رسیدگی به تخلفات اداری، اگر با هر کدام از این موارد مواجه شدید، می توانید با طرح شکایت از فرد خاطی، احیای حق خود را تضمین کنید. در ادامه درباره شکایت از کارمند دولتی بیشتر صحبت می کنیم.

وظایف یک سازمان متعهد

برای جلوگیری از شکایت از کارمند دولت، بهتر است که تعهد و اخلاق کاری را در همه جای سازمان اشاعه دهیم.

داشتن یک سیستم مشتری مدار که قابل مشاهده و در دسترس است، مسائل مربوط به شکایت از کارمندان دولت را به طرز چشمگیری کاهش خواهد داد. اما در صورتی که شکایتی هم مطرح شد، یک سازمان متعهد:

شکایت از کارمند دولت چگونه است؟

انواع تخلف اداری از نظر قانون

قانون برای انواع مختلف تخلفات اداری یک فصل جداگانه را در نظر دارد. این مهم نشان می دهد که تخلفات اداری از نگاه قانون گذاران دور نبوده و بسیار مورد اهمیت است؛ لذا افرادی که برای طرح دچار تردید می باشند، این مهم را به یاد داشته باشند که این نوع تخلفات در متن قانون بررسی شده و قابل چشم پوشی نیستند.

مطابق با ماده 8 قانون رسیدگی به تخلفات اداری، انواع این تخلفات به شرح زیر می باشند:

وکیل آنلاین گروه ساوا اپ، با خدمات تخصصی وکالت و مشاوره حقوقی و کیفری توسط وکلای پایه یک دادگستری، درکنار شماست، جهت دریافت اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی ذکر شده در وب سایت با ما، تماس بگیرید!

مجازات های مربوط به تخلفات اداری

برای ثبت شکایت از کارمند دولت باید بدانید که تنبیهات اداری به ترتیب عبارت اند از: شکایت از کارمند دولت چگونه است؟

در نهایت مهم است که زمان شکایت از کارمند دولت این مسئله را در خاطر داشته باشید که طبق ماده 19 قانون «هرگاه تخلف کارمند عنوان یکی از جرایم مندرج در قوانین جزایی را هم داشته باشد، هیئت رسیدگی به تخلفات اداری مکلف است مطابق این قانون به تخلف رسیدگی و رأی قانونی صادر نماید و مراتب را برای رسیدگی به اصل جرم به مرجع قضایی صالح ارسال دارد. هرگونه تصمیم مراجع قضایی مانع اجرای مجازات های اداری نخواهد بود. چنانچه تصمیم مراجع قضایی مبنی بر برائت باشد هیئت رسیدگی به تخلفات اداری طبق ماده (24) این قانون اقدام می نماید».

ماده 24 این قانون هم اعلام داشته است که پس از طرح شکایت از کارمند دولت «اصلاح یا تغییر آرای قطعی هیئت های رسیدگی به تخلفات اداری صرفا در مواردی که هیئت به اکثریت آرا تشخیص دهد که مفاد حکم صادر شده از لحاظ موازین قانونی (به لحاظ شکلی یا ماهوی) مخدوش است. پس از تایید هیئت عالی نظارت در خصوص مورد امکان پذیر است».

شکایت از کارمند دولت چگونه است؟

مزایای رسیدگی خوب به شکایات

رسیدگی به شکایات مردم از جمله وظایف هر دولت و یا ارکان اداری می باشد. شکایات راه مهمی برای مدیریت یک سازمان، پاسخگویی به مردم و همینطور ارائه راهنمایی های ارزشمند برای بررسی عملکرد سازمانی و رفتار کامندان سازمان می باشد. شکایت از کارمند دولت چگونه است؟

شکایت به معنای اعلام نارضایتی از عملکرد مدیران و یا کارمندان یک سازمان می باشد.

به عنوان یک راهنما، شکایات را می توان مستقیما به یک سازمان که توسط اعضای عمومی وی از بازرسان اداره می شود، مطرح کرد. یا از طریق مسیرهای جایگزین مانند ارجاع به اعضای مجلس یا افسران قانونی.

یک سیستم رسیدگی موثر به شکایات مردمی، سه مزیت کلیدی را برای یک سازمان فراهم می کند: شکایت از کارمند دولت چگونه است؟

 

وظایف سازمان در زمان شکایت از کارمند دولت

باید اطلاعات لازم در مورد نحوه و مکان شکایت به خوبی برای مشتریان، کارکنان و سایر اشخاص ذینفع منتشر شود. این اطلاعات در مورد نحوه و مکان شکایت باید از طریق انواع مراکز ارائه خدمات از جمله نشریات، وب سایت ها، در دفاتر و پیشخوان ها به خوبی منتشر شود. شکایت از کارمند دولت چگونه است؟

همینطور دسترسی و درک فرآیند شکایت و بررسی آن برای شاکیان آسان شود. باید شکایات بدون صرف هزینه در سازمان، رسیدگی شود و این امر باید در اطلاعات ارائه شده در مورد روند رسیدگی به شکایات مشخص شود. همینطور اطلاعات مربوط به فرآیند شکایت از کارمند دولت، باید به اشکال مختلف ارتباطی، قالب ها و زبان های متناسب با نیازهای مشتری در دسترس باشد.

شکایات و کلیه اسناد پشتیبانی ارائه شده در طول فرآیند حل و فصل شکایت یا رسیدگی باید به روش های مختلف از جمله حضوری، تلفنی و کتبی از طریق ایمیل، فکس و نامه و در صورت لزوم، دسترسی به ترجمه و خدمات ترجمه برای افراد غیر فارسی زبان باید ارائه شود. شکایت از کارمند دولت چگونه است؟

کلیه مدیران ، رؤسا و مسئولین واحد های ستادی و اجرایی دستگاه های موضوع این مصوبه (واحدهای دارای ارباب رجوع مستقر در مرکز، استان ، شهرستان و بخش و…) مکلف اند، جهت شفاف سازی نحوه ارائه خدمت به مردم ، اطلاعات لازم در خصوص خدمات قابل ارائه به ارباب رجوع را به نحوی که حاوی موارد زیر باشد، مستند کرده و در اختیار مراجعین قرار دهند:

همینطور برای کاهش شکایت از کارمند دولت در ماده 4 این طرح اعلام شده است که دستگاه های مشمول این مصوبه موظف اند نسبت به تهیه و تدوین منشور اخلاقی سازمان متبوع مشتمل بر موارد ذیل با توجه به مبانی اعتقادی و اخلاقی برای تثبیت رفتارهای مناسب شغلی مورد انتظار جهت ارج نهادن و احترام به مردم اقدام کنند:

  1. رعایت ادب و نزاکت ، عدالت و انصاف درارائه خدمات خوب به مردم ، همکاری و خوش برخوردی
  2. نظم و آمادگی برای ارائه خدمات به مردم ، وقت شناسی ، نظم و آراستگی لباس و غیره
  3. وجود تمایلات مثبت به کار، متناسب با نوع کار و فعالیت ها شکایت از کارمند دولت چگونه است؟
  4. آمادگی برای ارائه اطلاعات و توضیحات کافی در زمان مورد نیاز به خدمت گیرندگان
  5. همه واحدها مکلفند نام و نام خانوادگی عوامل متصدی انجام کار، پست سازمانی و فهرست اصلی وظایف کارکنان خود را در محل استقرار آنان به نحو مناسب و قابل رؤیت برای مراجعان نصب کنند تا درصورت بروز مشکل برای ثبت شکایت از کارمند دولت، اطلاعات او در دسترس افراد باشد.
  6. برای احترام به ارباب رجوع کلیه واحدهای اجرایی موظفند فضای مناسب اداری برای حضور ارباب رجوع اختصاص دهند و امکانات و تسهیلات لازم را برای آسایش و استقرار آنان فراهم کنند

اگر رئیس سازمان دولتی به کارمند خود توهین کند، می توان از او شکایت کرد؟

بله. رئیس یک سازمان دولتی هم در متن قانون خطاب قرار داده شده و می توان با مراجعه به بازرسان آن سازمان و یا دادسرای کارکنان دولت نسبت به رفتار او شکایتی را تنظیم کرد.

برای شکایت از کارمندان شهرداری به کجا مراجعه کنیم؟ شکایت از کارمند دولت چگونه است؟

می توانید با مراجعه به دادسرای کارکنان دولت، شکایت خود را مطرح کنید. همینطور مراجعه به هیئت رسیدگی به تخلفات اداری آن سازمان شکایت خود را پیگیری کنید.

در صورتی که کارمندی مدارک ما را گم کرده و یا مخدوش کرده باشد، می توان از او شکایت کرد؟

بله. در صورتی که بتوان ثابت کرد که این امر به عمد انجام شده و فرد قصد خراب کاری در پرونده ارباب رجوع را داشته است، می توان با طرح شکایت از کارمند دولت با او برخورد کرد.

منتشر شده در 19 آذر 1402
دسته‌ها: مقالات

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

درخواست مشاوره
مراحل شکایت کارگر از کارفرما
بهترین وکیل دیوان عدالت اداری
شکایت از فروشگاه اینترنتی
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: