مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

شکایت از فروشگاه اینترنتی

شکایت از فروشگاه اینترنتی به چه صورت است؟ شکایت از فروشگاه اینترنتی اینستاگرام چگونه است؟ شکایت از سایت اینترنتی در پلیس فتا چه مراحلی دارد؟ گسترش اینترنت و ورود شبکه های اجتماعی به زندگی مردم، در همه جوانب زندگی آن ها اثر گذاشت و یکی از این تاثیرات، استفاده از فروشگاه های اینترنتی برای خرید کردن است. دسترسی به بازارهای متنوع در نقاط مختلف کشور و حتی در اقصی نقاط دنیا بدون حضور یافتن در محل فروشگاه، تمایل مردم به این سبک از خرید را افزایش داده.

image

شکایت از فروشگاه اینترنتی به چه صورت است؟ شکایت از فروشگاه اینترنتی اینستاگرام چگونه است؟ شکایت از سایت اینترنتی در پلیس فتا چه مراحلی دارد؟ گسترش اینترنت و ورود شبکه های اجتماعی به زندگی مردم، در همه جوانب زندگی آن ها اثر گذاشت و یکی از این تاثیرات، استفاده از فروشگاه های اینترنتی برای خرید کردن است. دسترسی به بازارهای متنوع در نقاط مختلف کشور و حتی در اقصی نقاط دنیا بدون حضور یافتن در محل فروشگاه، تمایل مردم به این سبک از خرید را افزایش داده.

کارهایی که وکیل جرایم اینترنتی رایانه ای میتواند برای شما انجام دهد عبارت است از:

  1. مراجعه حضوری و عقد قرارداد وکالت که با توجه به میزان پیچیدگی پرونده هزینه آن متفاوت خواهد بود. برای نوع دوم پس از بررسی پرونده و مراحل دادرسی حق الزحمه تعریف شده و به صورت مرحله به مرحله با توجه به پیشرفت پرونده دریافت می شود.
  2. مشاوره تلفنی به صورت محدود و در حد چند سوال کاملا رایگان خواهد بود و این ادای دین ما به علمی که آن را آموخته ایم است و بابت آن نیاز به هیچ پرداختی نیست. البته اگر موضوع بحث شما طولانی باشد و نیاز به مشاوره دقیق و فنی زیادی داشته باشد، حق مشاوره دریافت خواهد شد. (چه مشاوره تلفنی و چه مشاوره حضوری)

همه چیز درباره شکایت از فروشگاه اینترنتی

حتما شما هم تاکنون بسیاری از کارهای شخصی خود را از طریق سایت های اینترنتی انجام داده اید؛ به عنوان مثال پرداخت قبض، سفارش غذا، ثبت نام در یک کلاس آنلاین و مهم تر از همه خریدهای اینترنتی. در این بین برای بسیاری از اشخاص پیش آمده که هنگام استفاده از یک سایت اینترنتی با مشکلات زیادی روبرو شوند و همین موضوع موجب می شود که مشکلاتی در روابط بین خریداران و فروشندگان کالا و خدمات آنلاین به وجود بیاید.

به عنوان مثال، تصور کنید که کالایی مثل گوشی، لپ تاپ و یا لباسی را از یک فروشگاه اینترنتی خریده اید، اما کالا برای شما فرستاده نمی شود یا فروشنده پاسخ شما را نمی دهد. در چنین مواردی به نظر می رسد که راهی جز شکایت از فروشگاه های اینترنتی نباشد.

این شیوه خرید در کنار تمام مزایایش، معایبی هم دارد. فضای مجازی هم مثل فضای واقعی از گزند مجرمان در امان نمانده و همگام با تحولات این فضا، موجب ایجاد جرایم متنوعی شده می باشد.

آیا شکایت از سایت اینترنتی که کالاها و خدماتی را به فروش می رسانند امکان پذیر است؟

بله امکان شکایت وجود دارد؛ چون شرکت ها و فروشگاه هایی که مجاز به انجام فعالیت می باشند، ملزم به انجام فعالیت قانونی و جلب رضایت مشتریان در حیطه تعهدات خود می باشند. در صورتی که فروشگاه اینترنتی کالایی مغایر با سفارش شما ارسال کند، در ارسال سفارش تاخیر کند یا از ارسال آن خودداری کند، شاکی می تواند از آن ها شکایت کند.

موارد تخلف بسیار متنوع اند اما طرح شکایت از فروشگاه اینترنتی وابسته به یک نکته اساسی است؛ آیا فروشگاه متخلف اینماد یا نشان اعتماد الکترونیکی را دارد یا خیر. پیگری تخلف فروشگاه های مجاز امکان پذیرتر است، پس پیش از خرید باید به این نماد دقت کنید.

 

شکایت از فروشگاه های اینترنتی از طریق سامانه نماد اعتماد الکترونیکی

در این روش شرط اول برای شکایت از فروشگاه های اینترنتی اینست که دارای نماد اعتماد الکترونیکی باشند. در صورتی که فروشگاهی که از آنجا کالای خود را خریده اید یا خدماتی گرفته اید دارای نماد اعتماد الکترونیکی باشد، کافی است به وبسایت ای نماد مراجعه کنید. در این سایت در صفحه ثبت شکایت روی آیکون ورود به سامانه ثبت شکایات کلیک کنید. پس از ثبت شکایات خود می توانید مشکل خود را پیگیری کنید.

نماد اعتماد الکترونیکی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت به سایت های دارای صلاحیت اعطاء می شود. این نماد، ضمانتی برای اطمینان کاربران برای خرید از درگاه های اینترنتی معتبر به حساب می آید.

فروشگاه ها ملزم به دریافت مجوزهای لازم برای فروشگاه اینترنتی می باشند و از این طریق اعتبار آن ها سنجیده می شود. در صورت عدم پاسخگویی مناسب این فروشگاه ها می توانید پیگیری کنید. در مواردی مثل عدم استرداد کالا در بازه زمانی هفت روزه بر اساس شرایط قانونی یا تحویل کالای معیوب و … می توان از طریق همین سایت اقدام به شکایت از فروشگاه اینترنتی کرد.

 

آیا شکایت از فروشگاه اینترنتی از سایت اینترنتی که کالاها و خدماتی را به فروش می رسانند امکان پذیر است؟

بله امکان شکایت وجود دارد؛ چون شرکت ها و فروشگاه های اینترنتی، ملزم به انجام فعالیت در چارچوب قوانین و حیطه تعهدات خود می باشند. در خرید های اینترنتی، موارد زیر می تواند در نهایت منجر به شکایت و ایجاد پرونده های حقوقی و کیفری شود.

البته این نکته ذکر شود که موارد تخلف محدود به موارد ذکر شده در بالا نیست و می تواند بسیار متنوع باشد اما طرح شکایت وابسته به یک معیار بسیار مهم است؛ آیا فروشگاه متخلف اینماد یا نشان اعتماد الکترونیکی را دارد یا خیر.زیرا پیگیری تخلفات فروشگاه های دارای اینماد امکان پذیرتر است پس پیشنهاد می شود پیش از خرید کردن به اینکه فروشگاه دارای نشان اعتماد هست یا خیر دقت داشته باشید.

 

منظور از نماد اعتماد الکترونیکی چیست؟

نماد اعتماد الکترونیکی یک نشان دولتی بوده که صرفاً توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (وزارت صنعت، معدن و تجارت)، صادر شده و به کسب و کارهای اینترنتی اعطا می شود.هدف از اعطای نماد اعتماد الکترونیکی، احراز هویت و صلاحیت، اعتماد سازی و رسمیت دهی به فعالیت کسب و کار های اینترنتی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان و جلوگیری از آسیب های احتمالی در ابعاد مختلف اعم از امنیتی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی می باشد.

 

راه های شکایت از فروشگاه های اینترنتی - کلاهبرداری در اینستاگرام

برای شکایت از فروشگاه بسته به مشکل پیش آمده، راه های متفاوتی وجود دارد. 3 راه شکایت از فروشگاه های اینترنتی پیش روی شما قرار دارد:

فراموش نکنید که خدمات دعاوی حقوقی ساوا اپ بستری را آماده کرده تا به راحتی بتوانید وکیل جرائم اینترنتی - رایانه ای انتخاب کنید. برای این کار کافی بوده که مسائل حقوقی خود را ثبت کنید تا ما پس از بررسی، وکیل متخصص برای دعوا را به شما معرفی کنیم. به این ترتیب این وکیل با هزینه ای معقول دفاع از پرونده شما را در تمامی مراحل دادرسی در دادگاه ها و دیگر مراجع ذی صلاح برعهده خواهد گرفت.

شکایت از فروشگاه اینترنتی از طریق پلیس فتا

یکی دیگر از روش های شکایت از فروشگاه های اینترنتی، شکایت از طریق پلیس فتا است. پلیس فتا به صورت تخصصی، تحقیقات مقدماتی جرایم رایانه ای را با ارجاع دادسرای جرایم رایانه ای انجام داده و نتیجه تحقیقات را برای مرجع صالح ارسال کند. البته این نکته ذکر شود که این روش شکایت، اختصاص به مواردی داشته که فعل ارتکابی فروشگاه اینترنتی، جرم بوده و دارای یک عنوان مجرمانه مثل کلاهبرداری اینترنتی باشد.

برای شکایت از طریق پلیس فتا ابتدا وارد سایت https://csirc.cyberpolice.ir/ شوید.برای پیگیری نتیجه شما باید در این سامانه عضو باشید.پس از ثبت نام وارد قسمت خدمات الکترونیکی شده و سپس در بخش ثبت گزارش مردمی، گزارش تخلفات فروشگاه اینترنتی که از آن شکایت دارید را ارائه دهید.

شکایت از طریق سامانه نماد اعتماد الکترونیکی

یکی از رایج ترین روش های شکایت از فروشگاه های اینترنتی، از طریق سامانه ای تخصصی بوده که به این منظور ایجاد شده یعنی سامانه نماد اعتماد الکترونیکی. برای شکایت از فروشگاه های اینترنتی از طریق این روش شرط بوده که دارای نماد اعتماد الکترونیکی باشند. در صورتی که کالا یا خدمات خود را از فروشگاهی دریافت کرده اید که دارای نماد اعتماد الکترونیکی است، می توانید به وبسایت اینماد https://enamad.ir/ مراجعه کنید. در این سایت در صفحه ثبت شکایت روی آیکون ورود به سامانه ثبت شکایات کلیک کنید. پس از ثبت شکایات خود می توانید مشکل خود را پیگیری کنید.

شکایت از فروشگاه اینترنتی از طریق اتحادیه کسب و کارهای مجازی و شکایت از طریق سازمان تعچونت حکومتی

به جز موارد ذکر شده در فوق، که مرسوم ترین روش های پیگیری شکایت می باشند، از دو طریق دیگر هم امکان شکایت از فروشگاه های اینترنتی وجود دارد. شکایت از طریق اتحادیه کسب و کارهای مجازی و شکایت از طریق سازمان تعچونت حکومتی دو روش دیگری بوده که می توان اقدام کرد.

بعضی از کسب و کارهای اینترنتی، عضو اتحادیه کسب و کارهای مجازی می باشندکه این اتحادیه هم دارای نماد مخصوص خود می باشد. شما می توانید تخلف فروشگاه های اینترنتی را چه آن ها که عضو این اتحادیه می باشند و چه آن ها که عضو این اتحادیه نیستند، از طریق این وب سایت گزارش دهید و در صورت عدم توانایی و صلاحیت اتحادیه برای حل مشکل شما، آن را به مراجع ذی صلاح قانونی ارسال می کند.

همینطور اگر فروشگاه اینترنتی مواردی از قبیل کم فروشی، احتکار، گران فروشی، تقلب، اخفا، امتناع از عرضه کالا و … را مرتکب شود، قابل شکایت از طریق تعچونت می باشند.

شکایت از طریق مرجع قضایی

برای پیگیری شکایت از فروشگاه اینترنتی از طریق مراجع قضایی باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و ضمن ثبت نام در سامانه ثنا، شکوائیه خود را تنظیم کنید. این شکوائیه به دادسرای جرائم رایانه ای ارسال می شود. دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه 31 تهران مسئولیت رسیدگی به جرائم مربوط به تخلفات در حوزه فضای مجازی را دارد. در بعضی از شهرها دادسرای جرایم رایانه ای تشکیل نشده است پس در صورتی که در شهر شما این نوع از دادسرا فعال نیست، شکوائیه به دادسرای محل سکونت شما ارسال می شود. اگر نیاز به بررسی بیشتر باشد، دادسرا موضوع را پلیس فتا ارجاع می دهد.

 

پلیس فتا شکایت از فروشگاه اینترنتی
تلفن شکایت از فروشگاه اینترنتی
نمونه شکایت از فروشگاه اینترنتی
شکایت از سایت اینترنتی در پلیس فتا
شکایت از فروشگاه اینترنتی اینستاگرام
شکایت از خرید اینترنتی تلگرامی
شکایت از کلاهبرداری اینترنتی پلیس فتا

 

در نظام حقوقی ما برای جرایم رایانه ای و سایبری قانون خاص جرایم رایانه ای به تصویب رسیده است و دادسرای این جرایم نیز در تهران تشکیل شده است، به دلیل جدید بودن این جرایم و تغییرات روز به روز فناوری های رایانه ای شما می بایست به وکیلی مراجعه کنید که آشنایی کامل در این حوزه را داشته باشد و به اصطلاح وکیل جرایم رایانه ای باشد. بی شک وکیلی که بخواهد در این حوزه به خوبی عمل کند قبل از هرچیز باید نسبت به رایانه و اینترنت اطلاعات کافی را داشته باشد وگرنه شاهد عدم موفقیت وکیل در جرایم رایانه ای و سایبری خواهیم بود. موسسه حقوقی ساوا اپ وکیل حوزه را در اختیار شما قرار خواهد داد.

منتشر شده در 07 شهریور 1402
دسته‌ها: مقالات

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

درخواست مشاوره
شکایت از خرید اینترنتی اینستاگرام
وکیل جرایم اینترنتی
وکیل جرایم علیه اموال
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: