مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

وکیل جرایم علیه اموال

به همین خاطر، در قانون مجازات اسلامی، علاوه بر پیش بینی جرایم علیه اشخاص، جرایم علیه اموال و مالکیت هم، به تفصیل، مشخص شده است كه وجه مشترک این دسته از جرایم، آن است كه در آن ها، حقوق مادی و مالی شهروندان و حق مالکیت ایشان نقض می شود...

image

وکیل جرایم علیه اموال - در قوانین جزایی کشورها، علاوه بر حمایت از جسم و جان شهروندان، اموال و حقوق مادی آن ها هم، مورد حمایت قرار گرفته است. به همین خاطر است كه اگر شخصی، اقدام به آسیب رسانیدن به اموال دیگران کرده و حقوق مالی ایشان را نقض کند، باز هم می توان این موضوع را مصداقی از جرم در نظر گرفته و با پیش بینی ضمانت اجراهای متناسب، به مقابله با آن پرداخت.

به همین خاطر، در قانون مجازات اسلامی، علاوه بر پیش بینی جرایم علیه اشخاص، جرایم علیه اموال و مالکیت هم، به تفصیل، مشخص شده است كه وجه مشترک این دسته از جرایم، آن است كه در آن ها، حقوق مادی و مالی شهروندان و حق مالکیت ایشان نقض می شود. نظر به اهمیت این دسته از جرایم، لازم است كه انواع جرایم علیه اموال و مالکیت و مجازات قانونی آن ها، مورد بررسی قرار گیرد.

برای ثبت درخواست خود جهت وکالت توسط وکیل پایه یک دادگستری با ساوا اپ در ارتباط باشید، ساوا اپ با ارائه خدمات وکالت و امکان ثبت درخواست وکیل توسط شما به صورت تلفنی، حضوری و آنلاین در تلاش است جهت برنده شدن شما در دعاوی مختلف با سرعت بالا قدم بردارد.

جرایم علیه اموال و مالکیت چیست؟

یکی از بنیادی ترین حقوق شهروندی و حقوق بشر، حق مالکیت می باشد و نظر به اهمیت حق مذکور، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، در کنار قوانین عادی، به حمایت از آن پرداخته است. به باعث اصل 47 قانون اساسی، مالکیت شخصی كه از راه مشروع به دست آمده باشد، محترم است.

یکی از آثار حق مالکیت، آن است كه شخص، بتواند از اموال خود، به نحو مطلوب استفاده کند و اختصاصی بودن مالکیت، به این معناست كه شخص، بتواند بی این كه دیگری، در حقوق و اموال مذکور با وی شریک باشد، از آن استفاده کرده و از تصرفات مزاحم هم، جلوگیری شود.

اهمیت حق مالکیت، سبب شده است كه در قانون مجازات اسلامی، جرایم و مجازات هایی پیش بینی شود كه به باعث آن، حق مالکیت افراد، در امان بماند. به همین خاطر، مجموعه ای از جرایم كه در قانون مجازات اسلامی، در ارتباط با نقض حقوق مادی و مالکانه افراد پیش بینی شده است، تحت عنوان جرایم علیه اموال و مالکیت، مورد شناسایی قرار گرفته است.

انواع و تقسیم بندی جرایم علیه اموال و مالکیت

جرایم علیه اموال و مالکیت، همانگونه كه از نام آن هم پیداست، انواع مختلفی از جرایم را در بر می گیرد كه ناظر بر نقض حقوق مالکانه افراد نسبت به اموالشان می باشد. اما برای کسب اطلاع بیشتر درباره مفهوم جرایم علیه اموال و مالکیت، باید انواع این جرایم هم، مورد شناسایی قرار گیرد. به همین خاطر، در این بخش از مقاله، قصد داریم انواع و تقسیم بندی جرایم علیه اموال و مالکیت را هم، ارائه نماییم.

یکی از انواع جرایم علیه اموال و مالکیت، جرم سرقت یا دزدی می باشد. بر اساس ماده 267 قانون مجازات اسلامی، جرم سرقت، به این معناست كه شخصی، اقدام به ربودن مال متعلق به دیگری کند. لذا جرم سرقت، یکی از مهم ترین انواع جرایم علیه اموال و مالکیت محسوب می شود.

یکی دیگر از انواع جرایم علیه اموال و مالکیت، جرم کلاهبرداری می باشد. بر اساس ماده 1 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری، کلاهبرداری، عبارت است از فریب دادن افراد و بردن اموال آن ها با کمک وسایل متقلبانه.

بر اساس مواد 673 و 674 قانون مجازات اسلامی، جرم دیگری تحت عنوان جرم خیانت در امانت، مورد پیش بینی قرار گرفته است كه بر اساس این دسته، سوء استفاده از سفید مهر یا سفید امضا و یا استعمال، تصاحب، تلف یا مفقود کردن اموال منقول و غیر منقول دیگران و یا اسناد تجاری مانند چک و سفته، جرم بوده و مشمول مجازات است.

همینطور، بر اساس ماده 675 الی 689 قانون مجازات اسلامی، دسته دیگری از جرایم علیه اموال و مالکیت، مورد پیش بینی قرار گرفته است كه شامل احراق و تخریب و اتلاف اموال دیگران بوده و انواع آن، شامل تخریب مواردی چون محل مسکونی، باغ ها، کشتی ها کارخانه و انبار و مواردی از این قبیل و یا سوزاندن اموال و اسناد دیگران می باشد.

به باعث مواد 690 الی 696 قانون مجازات اسلامی، دسته و انواع دیگری از جرایم علیه اموال و مالکیت، با عنوان هتک حرمت کردن منازل و املاک دیگران، شناسایی شده است كه با موضوعاتی همچون تصرف عدوانی املاک دیگران با قهر و غلبه و یا ورود غیر قانونی به منزل دیگران، در ارتباط است.

مجازات جرایم علیه اموال و مالکیت

در صورت ارتکاب جرم علیه اموال و مالکیت، مرتکب به چه مجازاتی محکوم خواهد شد. در پاسخ به این سوال، باید گفت كه در قانون مجازات اسلامی، یک مجازات خاص برای ارتکاب جرم علیه اموال و مالکیت، مورد پیش بینی قرار نگرفته است.

بر این اساس، اگر هر یک از انواع جرایم علیه اموال و مالکیت رخ داده باشد، مرتکب، به مجازات مخصوصی كه در قانون مجازات تعیین شده است، محکوم خواهد شد. به همین خاطر، مجازات جرمی همچون سرقت، با مجازات جرم کلاهبرداری یا تخریب و احراق، متفاوت خواهد بود و قاضی دادگاه، بعد از احراز عنصر مادی هر کدام از جرایم مذکور، مجازات مخصوصی كه در قانون مقرر شده است را مورد حکم قرار خواهد داد.

نحوه شکایت و رسیدگی به جرایم علیه اموال و مالکیت

یکی از مهم ترین انواع و دسته های جرایم مذکور در قانون مجازات اسلامی، جرایم علیه اموال و مالکیت می باشد كه هر یک از مصادیق و انواع جرایم مربوطه، مجازات مخصوص به خود را دارد و اگر شخصی، مرتکب جرمی همچون جرم سرقت، جرم تخریب، جرم کلاهبرداری، خیانت در امانت و... شود، قاضی با ملاحظه قانون و احراز عناصر جرم، حکم به مجازات مرتکب، صادر خواهد کرد.

نحوه شکایت از جرایم علیه اموال و مالکیت، به این صورت است كه شخص بزه دیده، برای شکایت از این جرایم، باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و بعد از ثبت نام در سامانه ثنا، اقدام به ثبت شکایت کند. به این منظور، کافیست یک نمونه شکواییه سرقت، شکواییه خیانت در امانت، کلاهبرداری و یا سایر جرایم مربوطه، تهیه شده و با ضمیمه کردن اسناد و مدارک لازم و پرداخت هزینه دادرسی، به ثبت برسد.

نحوه رسیدگی به جرایم علیه اموال و مالکیت، به این صورت است كه بعد از ثبت شکایت، پرونده، به دادسرا ارجاع شده و مقامات دادسرا، اقدام به انجام رسیدگی مقدماتی می کنند. اگر با توجه به اسناد و مدارک موجود در پرونده، ارتکاب جرم علیه اموال و مالکیت توسط متهم احراز نشود، قرار منع تعقیب صادر شده و در غیر این صورت، پرونده، با صدور قرار مجرمیت، برای صدور حکم، به دادگاه کیفری ارجاع می شود.

در این شرایط، دادگاه، با ملاحظه پرونده مقدماتی و با لحاظ قوانین مربوطه، بعد از احراز ارتکاب یکی از جرایم علیه اموال و مالکیت، حکم مبنی بر مجازات مرتکب صادر کرده و این حکم، جهت اجرا، به واحد اجرای احکام کیفری ارجاع می شود. پیشنهاد می شود در همین رابطه، مقاله زیر را هم مطالعه کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره جرایم علیه اموال و مالکیت در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی ساوا اپ هم آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی ساوا اپ به سوالات شما عزیزان پیرامون جرایم علیه اموال و مالکیت پاسخ دهند.

ساوا اپ، بهترین وکیل حقوقی - بهترین وکیل کیفری را در اختیار دارد و آماده همکاری با شما و قبول پرونده های شما خواهد بود، درخواست خود را ثبت کنید تا به بهترین شکل، از طریق کارشناسان جزئیات بیشتر را دریافت کنید.

منتشر شده در 08 مرداد 1402
دسته‌ها: لندینگ پیج

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

درخواست مشاوره
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: