مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

مراحل شکایت کارگر از کارفرما

صاحبان مشاغل موظف می باشند همه حقوق مربوط به کسانی كه تحت نظر آنان مشغول به کارند را پرداخته و از تضییع حقوق آنان خودداری کنند. به افرادی حقیقی كه با عنوان کارگر به درخواست یا دستور و تحت نظارت ...

image

مراحل شکایت کارگر از کارفرما چیست؟ چگونه از کارفرما شکایت کنیم؟ صاحبان مشاغل موظف می باشند همه حقوق مربوط به کسانی كه تحت نظر آنان مشغول به کارند را پرداخته و از تضییع حقوق آنان خودداری کنند. به افرادی حقیقی كه با عنوان کارگر به درخواست یا دستور و تحت نظارت و سرپرستی صاحبان شغل یا عبارتی دیگر کارفرما كه امکان دارد فرد حقیقی و یا حقوقی باشد؛ مشغول به کارند و تکالیفی را برعهده می گیرند، حق و حقوقی تعلق می گیرد كه باید توسط کارفرما پرداخت شود. این تکالیف و حقوق بنابه قانون کار مشخص شده و کارگران و کارفرمایان باید به اصول این قانون پایبند باشند و اگر کارفرما از پرداخت حقوق و مزایای کارگر سرباز زند و یا مرتکب قصوری در پرداخت شود، کارگر می تواند علیه کارفرما شکایت کرده و حق و حقوق خود را دریافت کند.

در مطلب مراحل شکایت کارگر از کارفرما چه می خوانیم؟

در واقع رابطه بین کارگر و کارفرما تعامل بین نیروی انسانی و تعهدات و حقوق است. کارفرما در قبال سرمایه یا ابزاری كه در اختیار کارگر قرار می دهد و از او خدمت یا تولید دریافت می کند، موظف به پرداخت حق الزحمه یا دستمزد، پاداش و مزایایی مثل بن خرید کالا است كه تعدی کارفرما از انجام این وظایف، پیگرد قانونی از جانب کارگر خواهد داشت. تفاوتی میان کارگر ساده ساختمانی، کارگر سازمان های دولتی و کارکنان شرکت ها وجود ندارد و همه کسانی كه به قصد دریافت دستمزد برای دیگران کار می کنند، کارگر محسوب می شوند و مشمول قانون کار می شوند.

مراحل شکایت کارگر از کارفرما

مواردی كه کارگر می تواند از کارفرما شکایت کند:

رابطه کارگر و کارفرما

قانون حاکم بر روابط کارگر و کارفرما، قانون کار است. طبق مواد قانون کار همه کارگران و کارفرمایان و کارگاه ها مکلف به تبعیت از قانون کار می باشند. کارگر کسی است که در مقابل دریافت حق السعی به درخواست کارفرما برای او کار می کند.

قراداد کار قرادادی است کتبی یا شفاهی که برای انجام کار موقت یا  غیر موقت بین طرفین صورت منعقد می شود و لازم است یکسری اصول در آن رعایت شود مثل : مشخصات دقیق طرفین، نوع کار یا حرفه، حقوق و مزد و ساعات کار و تعطیلات ، تاریخ انعقاد قرارداد، مدت قرارداد و...

عدم عقد قرارداد کارفرما با کارگر

در اول برای انجام کار موقت یا دائم باید قراردادی کتبی یا شفاهی بین کارگر و کارفرما منعقد شود و عدم عقد قرارداد توسط کارفرما در تضاد با قانون کار بوده و به موجب آن کارگر می تواند علیه کارفرما شکایت کند. ضروری است بدانیم كه رعایت تعدادی اصول و قواعد در عقد قرارداد الزامی است و طرفین پس از انعقاد قرارداد، مکلف به اجرا و رعایت آن می باشند و هر انحراف از اصول قرارداد می تواند منجر به پیگیری قانونی از جانب طرف مقابل باشد.

این اصول عبارت می باشند از:

یکی از موارد اهمیت عقد قرارداد در این است كه اگر کارفرما به تعهدات خود پایبند نباشد، قرارداد عقد شده می تواند به عنوان سندی كه ارتباط کاری میان کارگر و کارفرما را اثبات کند، مورد استناد قرار بگیرد.

مشخصات طرفین، عنوان کار، حقوق و مزایای مشخص شده مطابق با قانون کار و یا حقوق توافقی، مشخص ساعات و روزهای کاری، محل انجام کار، تاریخ شروع و پایان کار و به عبارتی مدت قرارداد و اطلاعاتی از این قبیل كه باید به صورت دقیق و شفاف در قرارداد کاری ثبت شود.

شکایت از کارفرما به دلیل اخراج غیرقانونی

اخراج کارگران بنابه عللی مثل تعدیل نیرو، تغییر کاربری و … مواردی از شکایات کارگران علیه کارفرمایان را شامل می شود.

شکایت از کارفرما به دلیل بیمه نکردن کارگر

بیمه کردن کارگر مثل وظایف کارفرماست كه باید از اولین روز عقد قرارداد، مشخصات کارگر را در لیست بیمه رد کند. امتناع کارفرما از انجام این امر، حق شکایت از کارفرما را برای کارگر محیا می سازد.

عدم پرداخت حقوق معوقه کارگر

یکی از مشکلات رایجی كه بین کارگر و کارفرما رخ می دهد، عدم پرداخت به موقع حقوق کارگر است. پرداخت به موقع دستمزد و مزایای کارگر از جانب کارفرما الزامی بوده و تعلل او در پرداخت به موقع و یا عدم پرداخت؛ عدم رعایت قانون کار و تضییع حق کارگر به شمار می آید. در چنین شرایطی کارگر حق دارد از کارفرمای خویش شکایت کرده و مطابق با قرارداد کاری، حقوق خود را دریافت کند.

اختصاص مزایایی کمتر از قانون کار برای کارگر

حقوق و مزایایی كه برای کارگر مشخص می شود باید مطابق با قانون کار بوده و هر قصور در اعطای حقوق و امتیازات به کارگر از جانب کارفرما خلاف قانون بوده و کارگر می تواند در چنین صورتی از او شکایت کند. کارفرمایانی كه مطابق قانون پیش نرفته و به استخدام کارگران مطابق با اصول و مزایای دلخواه خود اقدام می کنند، بدون عقد قرارداد و بدون بیمه افراد را به کار می گیرند.

مطالبه کار از کارگر در روزهای تعطیل

تعداد روزهای کاری در طول هفته طبق قانون کار 6 روز بوده و اگر کارفرما از کارگر انتظار داشته باشد كه روزهای تعطیل هم به اشتغال بپردازد؛ باید حقوق و مزایای روز مازاد را هم محاسبه کرده و به عنوان اضافه کاری در نظر بگیرد.

شکایت از کارفرما به خاطر کاهش حقوق پرداختی

کاهش حقوق پرداختی در مقایسه با توافق اولیه، از موارد شکایتی کارگران علیه کارفرمایان است. طرفین باید در اول کار در مقدار حقوق به توافق برسند و بعد از کسر هزینه های مازاد كه بر عهده کارفرما می باشد، حقوق ثابت ماهانه مشخص شود. مثل این هزینه های مازاد می توان به حق بیمه و مالیات نام برد. حقوق ثابت مشخص شده در صورت کسری پرداخت خلاف قانون بوده و پیگرد قانونی خواهد داشت.

مطالبه کار بیش از حد معمول از کارگر

طبق ماده 51 قانون کار، حداکثر ساعت کاری کارگران 8 ساعت بوده و تجاوز از این حد مگر در موارد استثنا خلاف قانون است. بنابه ماهیت بعضی مشاغل ضروری است كه در بعضی از فصول سال ساعات کاری افزایش و در بعضی از فصول هم کاهش یابد. در این صورت ساعات کاری مطابق با توافق طرفین مشخص می شود كه مجموع ساعات کاری در طول هفته نباید از 44 ساعت فراتر رود. وگرنه ساعات کاری مازاد به عنوان اضافه کاری محسوب شده و مبلغی برای هر ساعت مشخص و پرداخت می شود. در این حالت هم اگر کارفرما خارج از قوانین مربوط عمل کند، کارگر می تواند علیه او شکایت کند.

شکایت از کارفرما بابت حقوق

اگر شما برای شخصی کار می کنید که به عنوان کارفرما است و چند ماه هست که حقوق خود را دریافت نکرده اید می توانید با شکایت از کارفرما بابت حقوق، همه دستمزدهای خود را بگیرید. کارفرما موظف است حقوقی را که با شما طی کرده است پرداخت کند که این دارای نکاتی است که بهتر است برای شکایت از کارفرما با یک وکیل اداره کار مشورت کنید.

شکایت از کارفرما بابت بیمه

بیمه یکی از اصلی ترین بخش ها مربوط به اداره کار است که حتما باید کارفرما شما را بیمه کند که اگر اینکار را نکند به ضرر خودش است و علاوه بر پرداخت یک جا بیمه شما، جریمه هم می شود که به نفع کارفرما است که کارگر و یا نیرو خود را بیمه کند. برای داشتن سوال در مورد شکایت از کارفرما بابت بیمه می توانید از مشاوره حقوقی ما استفاده کنید.

شکایت از کارفرما بابت سنوات

سنوات معمولا یک ماه آخر دستمز کارگر است که کارفرما باید آن را پرداخت کند و بعضی از این سر باز می زنند که این قابل پیگیری است و شما می توانید به صورت کامل آن را از کارفرما خود دریافت کنید. ساوا اپ با توجه به تخصصی بودن کارها دارای وکیل اداره کار می توانید حق و حقوق خود را به صورت قانونی مطالبه کنید و برای شکایت از کارفرما بابت سنوات با یک وکیل متخصص صحبت کنید.

 

شکایت از کارفرما اینترنتی

بر اساس آخرین اخبار واصله از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، این سامانه 49 زیر مجموعه دارد که تاکنون 19 مورد آن فعال شده است و در مرحله اول راه اندازی، دو خدمت اصلی مورد استقبال جدی افراد قرار گرفته است:

دیگر خدمات اینترنتی سامانه جامع روابط کار به شرح ذیل است که متاسفانه بعضی از آن ها تاکنون به مرحله اجرا نرسیده است:

پس برای شکایت از کارفرما به صورت الکترونیکی می توانید به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و درخواست خود را ثبت کنید.

 

 

شکایت از کارفرما بدون کارت پایان خدمت

کارفرمایان باید از پذیرش نیروی کار بدون داشتن کارت پایان خدمت خودداری کنند اما اگر به هر دلیلی این قصور از طرف کارفرما اجرا شود، حقوق و ویژگی قانونی به این دسته از کارگران تعلق می گیرد. برخورداری از کارت پایان خدمت و یا معافیت دائم یکی از مهم ترین شروط استخدامی شرکت های دولتی و خصوصی است.

اما بعضی از شرکت های دولتی و خصوصی به بهانه نداشتن کارت پایان خدمت نیروهای مشمول را بیمه نمی کنند. این در حالی است که به بیان سخنگوی کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران هر کس که مشغول به کار است اعم از این که سربازی رفته باشد یا نه باید بیمه شده و از امکانات سازمان تامین همگانی بهره مند شود.

 

مدت زمان شکایت از کارفرما چقدر است؟

مدت زمان شکایت از کارفرما بسته به اینکه موضوع شکایت و مطالبات کارگر چه مواردی است، متفاوت است. گاهی قانون گذار برای بعضی از مطالبات کارگران زمان مشخصی را قرار داده است، که چنانچه کارگری خارج از این مدت مطالباتی داشته باشد در مراجع صالح رسیدگی کننده در اداره کار به درخواست او رسیدگی نمی شود.

 

نحوه شکایت از کارفرما

روش اول

نحوه شکایت از کارفرما در سابق به صورت فرم هایی بود که فرم دادخواست نامیده می شد و متقاضی مشخصات خود و کارفرما و مطالباتش را در آن درج می کرد و در مراجع اداره کار به واحد ثبت دادخواست مراجعه می نمود و فرم را ثبت می نمود.

در حال حاضر برای جلوگیری از حجم مراجعه کنندگان حضوری و برای سهولت کار ثبت دادخواست به صورت الکترونیکی صورت می گیرد و همینطور متقاضی باید آدرس کارفرما و اسناد و مدارک خود را به صورت اسکن شده در فرم دادخواست الکترونیکی ثبت کند.

روش دوم

برای ثبت نام در این سامانه الکترونیکی، اول فرد متقاضی باید با در دست داشتن مدارک مورد نظر، به دفاتر پیشخوان دولت منتخب که وظیفه ثبت نام افراد را طبق قانون عهده دار گردیده اند برای احراز هویت و نهایتا ثبت نام مراجعه کند.

ثبت اطلاعات در سامانه جامع روابط کار به شکل داوطلبانه است، ولی در مرحله بعد ارایه خدمات به جامعه کار تنها از مسیر این سامانه میسر می باشد.

 

 

مدارک لازم برای ثبت نام در سامانه کار

پس از تکمیل موارد فوق،کارگران، کارفرمایان و دیگر اشخاص ذی نفع با همراه داشتن مدارک فوق به دفاتر پیشخوان منتخب مراجعه نموده و در سامانه جامع روابط کار ثبت نام می کنند.

پس از ثبت نام، نام کاربری و رمز عبور توسط دفتر پیشخوان و از طریق پیامک در اختیار متقاضی قرار می گیرد.

اقدامات لازم برای شکایت از کارفرما

مرجع قضائی رسیدگی به شکایت از کارفرما بسته به نوع شکایت متفاوت است. دادسرا، دادگستری و یا هیات حل اختلاف مثل این مراجع اند. برای مثال مرجع ذی صلاح رسیدگی به شکایت از کارفرما به موجب عدم پرداخت حقوق و مزایا، اداره کار است كه مراحل مربوط به شکایت عبارت می باشند از:

نکته: در صورتی كه کارفرما در جلسه سازش حضور نیافت و یا در پایان جلسه سازشی انجام نشد؛ رسیدگی به شکایت، به جلسه هیئت تشخیص كه با فاصله زمانی 2 هفته برگزار می شود، موکول می شود كه موارد زیر را شامل می شود:

نکته: اگر در جلسه هیئت تشخیص هم توافقی حاصل نشد، صدور رای نهایی به جلسه هیئت حل اختلاف واگذار شده و رسیدگی نهایی به شکایت در این جلسه انجام می شود. در این مرحله مشاوره با وکیل متخصص، برای دستیابی به نتیجه مطلوب گره گشا می باشد.

 

ابلاغیه اداره کار

ابلاغیه اداره کار که برای طرفین دعوا ارسال می شود، حاوی مشخصات دو طرف و علتی است که باعث شکایت کارگر از کارفرما شده است. علاوه بر این موارد، تاریخ و ساعت جلسه و نشانی محلی که جلسه در آن برگزار می شود هم ذکر شده است. در کنار این اطلاعات هیئت بررسی و رسیدگی هم معرفی خواهند شد.

با همه این موارد برای پیگیری دادخواست چه باید کرد؟ شاکی باید دادخواست خود را در سامانه ای تحت عنوان سامانه جامع روابط کار ثبت کند.

پیگیری شکوائیه هم از طریق همین سامانه انجام خواهد شد. باید بدانید وقتی درخواست شما در سامانه ثبت شد، کد ابلاغیه وزارت کار به عنوان کد پیگیری در اختیار شما قرار می گیرد. این کد در یک برگه به  عنوان رمز یک بار مصرف به شما داده خواهد شد.

دریافت ابلاغیه سامانه جامع روابط کار

روابط کارگر و کارفرما همیشه پر از فراز و نشیب است. گاه می توان این اختلافات را با سازش حل وفصل کرد. ولی  بعضی مواقع تنها راه چاره کمک  گرفتن از مراجع ذی  صلاحی مانند اداره کار است. در این صورت طرف دعوا با مراجعه به اداره کار شکایت  نامه ای را تنظیم می کند. در حقیقت او می تواند با ورود به سامانه جامع روابط کار این مسیر را طی کند. با طرح شکایت و به منظور رسیدگی به آن، ابلاغیه اداره کار برای طرف مقابل ارسال می شود. کارفرما و کارگر هم با مشاهده ابلاغیه اداره کار در جریان امر قرار می گیرند.

مشاهده ابلاغیه الکترونیکی اداره کار

همه مراحل دادرسی و شکایات کارگر و کارفرما به صورت الکترونیکی توسط سامانه prkar.mcls.gov.ir انجام می شود. کارگران برای ثبت شکایت، با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور که هنگام احراز هویت در دفاتر پیشخوان دولت دریافت کرده اند می توانند وارد سامانه جامع روابط کار شده و شکایت خود را ثبت کنند.

 

 

وکیل برای شکایت از کارفرما

مناسب ترین وکیل شکایت از کارفرما وکیلی است که تخصص کافی برای شکایت داشته باشد، و به همه بند و تبصره ها و قوانین آشنایی داشته باشد.

وکلایی که در مبنا مشاور مشغول به کار می باشند، همگی دارای رزومه ای قوی و سوابق کاری حرفه ای می باشند، که می توانند به راحتی حقوق ادا نشده کارگر را از کارفرما به صورت کاملا قانونی دریافت کنند.

 

معرفی مراجع برای شکایت از کارفرما

همان طور که تا اینجا درمورد شکایت از کارفرما متوجه شده اید، برای هر نوع تخلفی یک مرجع مشخص رسیدگی به شکایات وجود دارد. برای مثال اگر شکایت کارگر از کارفرما در رابطه با عدم پرداخت حقوق، مزایا و یا شرایط نامناسب کار است، باید به اداره کار مراجعه کرده و شکایت خود را در آن سازمان ثبت کنید.

مرجع معتبر شکایت از کارفرما در رابطه با بیمه نشدن یا عدم پرداخت حق بیمه به صورت درست، سازمان بیمه تامین اجتماعی بوده و همه موارد مرتبط با موضوع بیمه، در این سازمان بررسی و به آن رسیدگی خواهد شد.

در صورتی که شکایت کارگر از کارفرما در رابطه با موارد مهم تری مثل آسیب های حیثیتی است، باید برای ارائه شکایت باید به مراجع قضایی مراجعه کرده و شکایت خود را خارج از رابطه کارگر و کارفرما، به عنوان دو شهروند معمولی، دنبال کند.

 

در نهایت...

قانون کار برای حمایت از کارگران ایجاد شده و همه تلاش سازمان های مختلف این است که کارگران از حداقل حقوق خود برخودار باشند. در صورت عدم تسویه حساب کارگر به صورت کامل و درست، اخراج پیش از موعد قرارداد کار، عدم پرداخت حقوق و مزایا و موارد دیگر، شکایت کارگر از کارفرما به جریان انداخته می شود. به همین دلیل در صورت عدم دریافت حق و حقوق قانونی خود، می توانید به مراجع معتبر مراجعه کرده و حقوق خود را پیگیری کنید. در این مطلب نحوه شکایت از کارفرما را بررسی کردیم.

نکته مهم این است که کارگر باید پیش از شروع دوره کاری خود، حتما یک قرارداد کتبی امضا کرده و نسخه ای از آن را در اختیار داشته باشد. هرچند بدون داشتن قرارداد کتبی هم می تواند برای احقاق حقوق خود مراحل شکایت از کارفرما را پیش بگیرد و با استفاده از دیگر مدارک، وجود رابطه کاری را اثبات کند. در هر صورت باید به شما این اطمینان را بدهیم که قانون پشتیبان شما بوده و همه تلاش سازمان های مختلف در راستای راحتی بیشتر شما است.

 

منتشر شده در 22 مرداد 1402
دسته‌ها: مقالات

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

درخواست مشاوره
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: