مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

مراحل شکایت از پلاک خودرو فراری

مراحل شکایت از پلاک خودرو فراری به چه صورت است؟ چطور از طریق پلاک ماشین شکایت کنیم؟ خونسردی خود را حفظ کنید و سعی کنید اطلاعات خودروی مقصر را ثبت کنید. اگر کسی مصدوم شده است، با شماره 115 تماس بگیرید تا اورژانس در محل حاضر شود.

image

مراحل شکایت از پلاک خودرو فراری به چه صورت است؟ چطور از طریق پلاک ماشین شکایت کنیم؟ خونسردی خود را حفظ کنید و سعی کنید اطلاعات خودروی مقصر را ثبت کنید. اگر کسی مصدوم شده است، با شماره 115 تماس بگیرید تا اورژانس در محل حاضر شود.

وکیل آنلاین ساوا اپ برای ارائه وکالت و مشاوره حقوقی و کیفری کاملا درکنار شماست، برای دریافت اطلاعات بیشتر تماس بگیرید!

مراحل شکایت از پلاک خودرو فراری به این صورت است:

  1. با پلیس 110 تماس بگیرید.
  2. در محل تصادف منتظر بمانید تا مأمور حاضر شود. چه این حادثه منجر به فوت یا جراحت شده باشد و چه منجر به خسارت مالی، افسر پلیس منطقه باید در محل حادثه حاضر شود و صورتجلسه را تنظیم کند.
  3. پس از تنظیم صورتجلسه، کروکی تصادف توسط مأموران راهنمایی ورانندگی رسم خواهد شد. مراحل شکایت از پلاک خودرو فراری
  4. در ادامه نیاز است تا مجروح یا بستگان متوفی در نزدیک ترین مرکز پلیس حاضر شوند تا از راننده مقصر فراری شکایت کنند.
  5. پس از تشکیل گزارش، کلانتری مجروح حادثه را به پزشکی قانونی معرفی می کند. در صورت بروز خسارت مالی، مدارک اصل خودرو و همینطور مدارک بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه باید در اختیار بیمه گر قرار گیرد.
  6. راننده مجروح در مرحله بعد باید برای ثبت شکایت به دادسرا مراجعه کند. در این مرحله دادگاه باید نظریه کارشناس را از منابع مربوطه جویا شود.
  7. در این مرحله دادستانی وارد عمل می شود و موضوع را برای صدور حکم مجرمیت به دادگاه ارجاع می دهد.
  8. در نهایت دادگاه با توجه به حقایق و اسناد به پرونده رسیدگی می کند.

مرحله اصلی بعد از فرار راننده مقصر (مراحل شکایت از پلاک خودرو فراری)

اگر از بد روزگار با حادثه رانندگی مواجه شدید که فرد مقصر متواری شد، بهتر است طبق مراحل زیر پیش بروید تا بتوانید در کوتاه ترین زمان ضمن رساندن وی به سزای عملش، خسارت خود را هم دریافت کنید:

  1. آرامش خود را حفظ کنید تا بتوانید شرایط به صورت کامل کنترل کنید
  2. با پلیس آگاهی تماس بگیرید و آنها را از وقوع چنین حادثه ای مطلع کنید مراحل شکایت از پلاک خودرو فراری
  3. تشکیل پرونده و تهیه صورت جلسه با امضای شاهدان و شهادت آنها
  4. در صورت وارد شدن خسارت بدنی یا جرحی، گزارش اورژانس را دریافت کنید
  5. تهیه صورت جلسه و گواهی و گزارش برای ارائه به شورای حل اختلاف و انجام شکایت از فرد متواری

مراحل شکایت از پلاک خودرو چیست؟

همان طور که در بخش قبل گفتیم، شکایت از پلاک خودرو زمانی معنا پیدا می کند که هویت راننده یا حتی مالک خودرو مشخص نباشد. در این حالت بعد از تنظیم شکوائیه و ارائه آن به دادسرا، مراحل رسیدگی به شکایت آغاز می شود. باید موارد زیر در متن این شکوائیه قید شوند تا روند بررسی دقیق تر و سریع تر انجام شود:

بعد از مشخص شدن هویت راننده، تحقیقات وارد مرحله بعدی می شود. آخرین مرحله شامل صادر کردن حکم و تعیین مجازات راننده می باشد. برای بررسی روند شکایت هم می توانید به مراکز پلیس+10 یا دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه کنید.

برای شکایت از پلاک خودرو به کجا مراجعه کنیم - متن شکایت از راننده فراری در تصادف - متن شکایت از پلاک خودرو - شکایت از پلاک خودرو چند روز طول میکشد - سامانه شکایت از پلاک خودرو - سامانه شکایت از خودرو - استعلام شکایت پلاک خودرو از طریق پیامک - ئفرار از صحنه تصادف خسارت مالی

چگونگی اثبات تصادف ساختگی

پس از ادعای تصادف، مقامات قضایی فرد را به پزشک قانونی ارجاع می دهند تا مشخص شود آسیب دیدگی فرد با نوع تصادفی که ادعا می کند اتفاق افتاده است، مطابقت دارد یا خیر. درصورتی که مطابقتی مشخص نشود، مقامات قضایی با استناد بر نظر پزشک قانونی و نیروی انتظامی حکم را صادر می کنند و امکان دارد فرد به دلیل جعل و تلاش برای فریب قاضی و مقامات قضایی محاکمه شود.

علاوه بر استعلام پزشک قانونی، سوابق فرد بررسی می شود تا مشخص شود که آیا ادعای تصادف قبلا هم تکرار شده است یا خیر. تحقیقات انتظامی و قضائی می تواند بسیاری از تصادف های ساختگی را اثبات کند.

تصادف ساختگی چیست و چه مجازاتی دارد؟

تصادف ساختگی به معنای صحنه سازی در تصادف است؛ به طوری که افراد برای کسب منفعت مالی، یک تصادف غیرواقعی ایجاد می کنند. این نوع تصادفات به طور قانونی محکوم می باشند و جرم شناخته می شوند. بر اساس ماده 710 قانون مجازات اسلامی ایران، افرادی که تصادف ساختگی را انجام می دهند امکان دارد به مجازات های زیر محکوم شوند:

پرداخت جریمه

علاوه بر زندان، امکان دارد متهمین تصادف ساختگی به پرداخت جریمه هم محکوم شوند. میزان جریمه امکان دارد بسته به خسارت های واردشده، قوانین مربوطه و تشدیدکننده های دیگر متفاوت باشد.

زندان

متهمین تصادف ساختگی امکان دارد به زندان محکوم شوند. مدت زمان مجازات معمولاً بسته به شرایط و جزئیات تصادف تعیین می شود.

مجازات های بالا صرفاً مثال هایی از مجازات های ممکن برای تصادف ساختگی در ایران است و در مورد هر پرونده، قوانین جاری و تشدیدکننده های مختلف امکان دارد متفاوت باشد.

 

سؤالات متداول

دلیل فرار از صحنه جرم چیست؟

فرار از صحنه جرم امکان دارد به دلایل مختلفی مثل نداشتن گواهینامه، مصرف الکل و مواد مخدر و تلاش برای اجتناب از مسئولیت های مربوط به تصادف، مانند پرداخت خسارت اتفاق بیفتد.

مجازات تصادف ساختگی چیست؟

در صورت اثبات تصادف ساختگی، فرد به حبس تعزیری درجه شش و همینطور پرداخت دو برابر وجوه دریافتی از بیمه محکوم می شود.

اگر موفق به ثبت پلاک خودروی مقصر نبودیم، چطور شکایت را پیگیری کنیم؟

اگر شماره پلاک راننده فراری را ثبت کرده اید، کافی است مراحلی را که پیش تر گفتیم، دنبال کنید اما درصورتی که نتوانید پلاک راننده متواری را ثبت کنید باید به مراجع قانونی مراجعه کنید و برای بررسی دوربین های مداربسته درخواست بدهید. در برخی شرایط، شاهدان در صحنه امکان دارد بتوانند درباره خروج راننده از صحنه تصادف شهادت دهند.

تا چند روز بعد از تصادف برای شکایت مهلت داریم؟

در صورتی که تصادف غیرجرحی باشد و فقط خسارت مالی وارد شده باشد، تا 5 روز مهلت خواهید داشت تا برای شکایت و دریافت بیمه اقدامات لازم را انجام دهید. اما درصورتی که تصادف جرحی باشد و مصدوم یا تلفات جانی به دنبال داشته باشد، باید در صحنه تصادف باقی بمانید و مراحل گفته شده در بالا را دنبال کنید.

 

ترسیم مجدد صحنه تصادف و فرار راننده مقصر

در صورتی که قبل از حضور مأمور راهنمایی رانندگی صحنه تصادف به هم خورد، لازم است که کارشناسان راهور و دادگستری در محل وقوع حادثه حاضر شوند و به ترسیم مجدد صحنه تصادف بپردازند تا بتوانند مجازات فرار راننده مقصر از صحنه تصادف را با اطلاعات کامل تری انجام دهند. بعد از ترسیم صحنه تصادف و تکمیل شدن پرونده، دادسرا باقی ماجرا را پیگیری می کند.

دریافت خسارت فرد زیان دیده از شرکت بیمه

در زمان پیگیری پرونده در دادسرا شکایت نامه و درخواست توسط فرد زیان دیده تنظیم می شود. فرد زیان دیده باید واقعه را به صورت کامل تعریف و در برگه بازجویی بنویسد. بعد از آن بررسی های نهایی انجام می شود و در صورت اثبات جرم راننده مقصر، شرکت بیمه وظیفه دارد خسارت را به فرد زیان دیده پرداخت کند.

شاید از خود بپرسید که ” آمدیم و آن راننده، مقصر شناخته نشد، آن زمان تکلیف چیست؟” آیا خسارت فرد زیان دیده نادیده گرفته می شود؟ جواب قطعاً منفی می باشد. چون در چنین شرایطی و بعد از فرار راننده مقصر از صحنه تصادف و گناهکار شناخته نشدن فرد مقصر، خسارت فرد زیان دیده از محل صندوق خسارات پرداخت می شود.

پرداخت خسارت فرد زیان در صورت فرار راننده مقصر قطعی است

اگر مراحلی که بالاتر گفته شد را به صورت کامل و با دقت پیگیری شود، دریافت خسارت برای فرد زیان دیده قطعی می باشد. با آماده سازی مستندات مربوطه به صحنه تصادف امکان پایمال شدن حق شما 0 درصد می باشد. به صورت کلی در صورت فرار راننده مقصر از صحنه تصادف، اصلاً نگران نباشید چون به احتمال خیلی زیاد با پیگیری ها قانونی خسارت شما از فرد مقصر گرفته می شود و در بدترین حالت امکان دریافت هزینه های شما از صندوق خسارات فراهم می شود.

مراحل شکایت از پلاک خودرو فراری

فرار از صحنه تصادف چه عواقبی دارد؟

در مورد فرار از صحنه تصادف، نداشتن بیمه شخص ثالث و عواقب آن چه می دانید؟ لازم است بدانید که براساس ماده 719 قانون مجازات اسلامی اگر راننده مقصر از صحنه تصادف فرار کند، شامل ضمانت کیفری می باشد. بر اساس این قانون اگر در تصادف جرحی، مصدوم به کمک نیاز داشته باشد و راننده مقصر با وجود امکان کمک رسانی به مصدوم صحنه تصادف را ترک کند، بر اساس مورد به بیش از دو سوم حداکثر مجازات ذکر شده، محکوم می شود. در این شرایط دادگاه هم نمی تواند به راننده مقصر تخفیف دهد.

همینطور باید بدانید که پرداخت خسارت در تصادفات جرحی با بیمه شخص ثالث راننده مقصر انجام می شود. در تصادفات منجر به فوت، مجازات راننده متورای بسیار سنگین می باشد. امکان دارد به 6 ماه تا 3 سال حبس و پرداخت دیه هم محکوم شود. در چنین شرایطی بیمه بدنه هیچ گونه تعهدی در مورد پرداخت دیه ندارد و خسارت فرد فوت شده توسط بیمه شخص ثالث پرداخت خواهد شد.

مجازات جرم فرار از صحنه تصادف خسارتی چیست؟

تا به اینجا در مورد چگونگی دریافت خسارت فرد زیان دیده در صورت فرار راننده مقصر از صحنه تصادف صحبت کردیم و متوجه شدیم به هر حال حق فرد زیان دیده در چنین تصادفاتی پایمال نخواهد شد. اما این پایان قصه نیست و قانون شرایطی متفاوتی برای فرد مقصری که از صحنه تصادف فرار کرده را تدارک دیده می باشد. مجازات فرار از صحنه تصادف یکسان نیست به شرایط گوناگونی بستگی دارد.

مجازات برای تصادف منجر به مرگ

در صورتی که بعد از متواری شدن فرد مقصر از صحنه تصادف، یکی از افراد داخل ماشین زیان دیده از دنیا برود و فوت کند، فرد مقصر مرتکب قتل شبه عمد شده و برای او قصاص در نظر گرفته می شود. در صورتی که در چنین حادثه ای فرد زیان دیده یا همراهانش آسیب بدنی و جرحی دیده باشند، میزان جرم راننده متواری با بررسی کامل شرایط در نظر گرفته می شود. با توجه به قوانین و تبصره های مربوطه، مقصر تصادفات رانندگی تنها در شرایطی می تواند ماشین را تکان دهد که هدف نجات جان فرد یا افراد ماشین زیان دیده باشد.

در صورتی هم که راننده مقصر فرد آسیب دیده را به بیمارستان انتقال دهد، دادگاه در مورد جرایم و مجازات به وی تخفیف خواهد داد. مجازات فرار از صحنه تصادف غیر جرحی حبس از سه ماه تا دو سال و جریمه نقدی خواهد بود. برای پیگیری فرار از صحنه تصادف هم بهتر است از مراجع قضایی و سامانه های پیگیری شکایات و اعتراضات استفاده کرد.

مجازات فرد متواری در صورت مرگ غیرعمد یا آسیب دیدگی جدی فرد زیان دیده

چه مواردی جرم راننده متواری شده را افزایش می دهد؟

برخی شرایط و اتفاقات، می تواند مجازات و جرایم راننده مقصر و متواری شده را افزایش دهد. مهم ترین این عوامل به شرح زیر می باشند:

مجازت راننده مست و متواری چیست؟

در صورتی که یک راننده در شرایط غیرعادی مانند مستی باعث تصادف شود و بعد از صحنه تصادف بگریزد، مجازات بیشتری برای وی در نظر گرفته می شود. در صورتی که مستی راننده متواری اثبات شود، امکان دارد برای مدتی از رانندگی محروم شود و علاوه بر پرداخت جریمه نقدی بیشتر، 20 نمره منفی برایش هم در نظر گرفته شود. از آنجا که طبق قوانین بیمه مرکزی ، بیمه شخص ثالث الزامی است ، نداشتن بیمه شخص ثالث در چنین شرایطی قطعاً خیلی دردسر ساز خواهد شد.

فرار راننده مقصر از صحنه تصادف

صحبت کردیم و بعد در مورد مجازات فرار این افراد اطلاعاتی کسب کردیم. پیشنهاد ما استفاده همزمان از بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث است تا در هر شرایطی استرس از شما دور بماند. از صحنه تصادف فرار نکنید که فقط اوضاع را پیچیده و سخت تر می کند. مراحل شکایت از پلاک خودرو فراری

جای متواری شدن، بیمه معتبر تهیه کنید

اثبات فرار از صحنه تصادف با روش های مختلفی امکان پذیر است برای مثال در برخی موارد می توانید از راننده مقصر عکس بگیرید یا شماره پلاک او را یادداشت نمایید. البته حضور پلیس در صحنه تصادف و رسم کروکی تصادف هم یکی از موضوعات مهمی است که نباید فراموش کنید. در این مقاله به صورت کامل در مورد جرایم و شرایط سخت

از کجا بفهمیم که پلاک خودرو شکایت قضایی دارد؟

اگر به دلایل یاد شده در قسمت های قبل، از پلاک خودروی شما شکایت شده و یا خود قصد شکایت از پلاک خودرویی را دارید و نمی دانید که پس از ثبت شکایت چه اتفاقی در انتظار فرد شکایت شونده است، باید بدانید که به محض ثبت شکایت بسته به نوع آن، یک پیامک یا احضاریه الکترونیکی برای مالک خودرو ارسال می گردد تا در اسرع وقت جهت پیگیری مورد شکایت به مراجع قضایی مراجعه نماید. ثبت شکایت پلاک خودرو نیاز به ثبت نام در سامانه ثنا دارد.

برای اطلاع از این موضوع که پلاک خودرو دارای شکایت هست یا خیر، به یکی از روش های زیر عمل کنید؛

استعلام شکایت از خودرو

اهمیت استعلام شکایت از خودرو برای فروشنده چیست؟

استعلام وضعیت پلاک خودرو در زمان خریدوفروش فقط برای خریدار مهم نیست. موارد زیادی وجود دارد که خریدار بعد از خرید خودرو مراحل تعویض و فک پلاک را انجام نمی دهد. در این حالت هر تخلفی که از طریق پلاک خودرو ثبت شده باشد، به نام مالک قبلی و صاحب پلاک ثبت می شود و فرقی نمی کند که این تخلفات با دوربین های هوشمند یا از طرف شاکیان ثبت شده باشد. بعد از فروش خودرو می توانید با استعلام پلاک فعال خودرو با کد ملی به راحتی و بدون نیاز به مراجعه حضوری، از وضعیت پلاک های به نام خود باخبر شوید.

اهمیت استعلام شکایت از پلاک خودرو برای خریدار چیست؟

در زمان خرید خودرو، مهم ترین مرحله استعلام شکایت از پلاک خودرو می باشد. موارد بسیاری پیش آمده که خریدار این مرحله را نادیده گرفته و بعد از خرید خودرو متوجه شده که افراد زیادی از پلاک خودرو شکایت کرده اند. اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می شود که گرگ های سارق در لباس بره ظاهر شوند و با دلایل مختلف و حتی پیشنهادهای جذاب، بخواهند خودروی دزدیده شده را بفروشند. با استعلام خلافی خودرو یا وضعیت پلاک خودرو، دیگر نگرانی ای در مورد وضعیت خودرو یا اعتماد به فروشنده نخواهید داشت. توصیه می کنیم قبل از نوشتن مبایعه نامه و پرداخت هرگونه وجهی، وضعیت پلاک خودرو را استعلام کنید.

تأثیر خلافی های پرداخت نشده در شکایت از خودرو

شکایت قضایی پلیس از خودروهایی که تخلف های سنگین انجام داده و حتی جریمه خود را پرداخت نکرده اند، می تواند منجر به توقیف گواهینامه شود. نوع تخلف و میزان تکرار آن در نمره منفی گواهینامه و جریمه تأثیرگذار می باشند. مراحل شکایت از پلاک خودرو فراری

راهکار جلوگیری از شکایت از خودرو

یکی از مواردی که باعث ثبت شکایت از خودرو یا مالک در مراجع قضایی می شود، جریمه های پرداخت نشده می باشد. شکایت از پلاک خودرو در این حالت، عواقب ناخوشایندی برای راننده خواهد داشت. علاوه بر این با جمع شدن خلافی ها، فروش خودرو هم سخت تر خواهد شد؛ چراکه یکی از مدارک مهم در زمان خریدوفروش خودرو، گواهی عدم خلافی آن می باشد.

 

ما در موسسه حقوقی ساوا اپ به ارائه خدماتی با کیفیت بالا و به صورت شفاف و محترمانه متعهد هستیم. ما به اهمیت احترام به حریم خصوصی شما و حفظ سریت اطلاعات اهمیت می دهیم و همواره در تمامی مراحل رسیدگی به پرونده شما این اصل را رعایت خواهیم کرد.

منتشر شده در 14 بهمن 1402
دسته‌ها: مقالات

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

درخواست مشاوره
شکایت از کارفرما در تهران
چگونگی اثبات ضرب و جرح بدون شاهد
شکایت از کارمند دولت چگونه است؟
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: