مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

آیا می توان والدین را از ملاقات با فرزندان محروم کرد ؟

آیا می توان والدین را از ملاقات با فرزندان محروم کرد ؟ قانون گذار، برای والدینی که به دلیل طلاق و یا به هر جهت دیگر، جدا از هم زندگی کنند، اینگونه مقرر کرده که حضانت به یکی از آن ها واگذار شده و دیگری، حق ملاقات با فرزند را داشته باشد، فردی که حضانت بر عهده او است، وظایفی را بر عهده دارد، از جمله این که نمی تواند از ملاقات فرزند با طرف دیگر جلوگیری کند.

image

آیا می توان والدین را از ملاقات با فرزندان محروم کرد ؟ قانون گذار، برای والدینی که به دلیل طلاق و یا به هر جهت دیگر، جدا از هم زندگی کنند، اینگونه مقرر کرده که حضانت به یکی از آن ها واگذار شده و دیگری، حق ملاقات با فرزند را داشته باشد، فردی که حضانت بر عهده او است، وظایفی را بر عهده دارد، از جمله این که نمی تواند از ملاقات فرزند با طرف دیگر جلوگیری کند. ممانعت او، دارای ضمانت اجرای قانونی بوده و در قانون برای آن مجازات جزای نقدی، بازداشت و ... پیش بینی شده می باشد.

قانون گذار در قانون مدنی این گونه مقرر کرده که اگر والدین از یکدیگر طلاق گرفته باشند، یا به هر دلیل دیگری، جدا از یکدیگر زندگی کنند، دادگاه در خصوص حضانت فرزندان آنان، تصمیم گیری کرده و در نهایت حضانت کودک را به یکی از والدین واگذار می کند. از جمله حقوقی که در این مدت، برای دیگری به وجود می آید، این حق بوده که حق ملاقات با فرزند خود را خواهد داشت.

اما گاهی، پیش می آید که بعضی از والدین، مانع ملاقات فرزند، توسط دیگری می شوند و این امر، باعث مشکلاتی برای فرزند و پدر یا مادری که از حضانت محروم شده، می شود. برای همین، در قانون، ضمانت اجراهایی در خصوص جلوگیری از ملاقات با فرزند پیش بینی شده تا از گسترش این موضوع، جلوگیری شود.

قانون جدید ملاقات فرزند - نمونه رای ممانعت از ملاقات فرزند - اگر فرزند نخواهد ملاقات کند - حداکثر مجازات ممانعت از ملاقات فرزند - عدم تمایل فرزند به ملاقات با پدر - شکایت کیفری ممانعت از ملاقات فرزند - سلب حق ملاقات فرزند - قانون جدید ملاقات فرزند قبل از طلاق

ملاقات با فرزند پس از طلاق

نیاز های عاطفی کودکان، مانند نیاز های مادی آن ها باید تامین و حمایت شود. کودک برای تامین نیازهای عاطفی و روانی خود، نیازمند وجود پدر و مادر هست. طلاق، نباید باعث شود که کودک در این خصوص، با مشکلاتی مواجه بشود. حضانت فرزند توسط یکی از والدین، نباید مانع شود که دیگری از ملاقات با فرزند خود محروم بماند. جلوگیری از ملاقات و دیدار با والدین، احساسات کودکان را جریحه دار می کند و این قطعا به مصلحت طفل یا والدین محروم از ملاقات نخواهد بود.

برای همین، قانون گذار در ماده 1174 قانون مدنی، در خصوص حق ملاقات با فرزند، مقرر کرده که اگر به دلیل طلاق یا به هر جهت دیگر، ابوین طفل در یک منزل سکونت نداشته باشند، هر یک از ابوین که طفل تحت حضانت او نیست، حق ملاقات با فرزند خود را دارد. در قانون حمایت از خانواده مصوب 1391 هم در خصوص حضانت فرزند، سیاست هایی در نظر گرفته شده و فصل پنجم این قانون، به نام حضانت و نگهداری اطفال است.

ما در ساوا اپ با یک تیم از وکلای حقوقی مجرب و متخصص آماده هستیم به شما در تمامی مسائل حقوقی کمک کنیم. از جمله تنظیم قراردادها، حل اختلافات تجاری، مشاوره در زمینه حقوق کار، حقوق ملکی و خانواده و سایر موارد مربوط به حقوق. با تجربه و دانش گسترده خود، ما می توانیم شما را در تمامی مراحل روند قانونی همراهی کنیم. از تهیه اسناد و مدارک لازم تا حضور در دادگاه و دریافت حقوق شما، ما همیشه در کنار شما خواهیم بود. همچنین، ما خدمات وکالت و مشاوره حقوقی تلفنی - آنلاین و حضوری را با قیمتی رقابتی و منصفانه ارائه می دهیم. ما درک می کنیم که مسائل حقوقی همیشه هزینه های خاص خود را دارند و به همین دلیل تلاش می کنیم تا خدمات حقوقی با بهترین قیمت را ارائه دهیم. با اعتماد به ما، شما می توانید اطمینان داشته باشید که مشکلات حقوقی خود را به بهترین شکل ممکن حل خواهیم کرد. تماس بگیرید و امروز با ما مشاوره کنید. مشاوره و وکالت حقوقی با بهترین قیمت - همراهی حقوقی که به آن اعتماد کنید.

شکایت کیفری ممانعت از ملاقات فرزند

هرگاه مسؤول حضانت مانع ملاقات طفل با اشخاص ذی حق شود، برای بار اول به پرداخت جزای نقدی درجه هشت ( تا ۳۰ میلیون ریال) و در صورت تکرار به حداکثر مجازات مذکور محکوم می شود.

سوالی که می توان مطرح کرد: کدام مرجع صلاحیت رسیدگی به جرم خوداری از ملاقات طفل را دارد؟ در پاسخ می توان گفت: استنادا به نظریه مشورتی شماره۳۰۵/۹۳/۷ و با توجه به اینکه مجازات بزه مذکور با لحاظ ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ و ماده ۵۴ قانون حمایت خانواده صرفاً جزای نقدی تا سی میلیون ریال می باشد و با انطباق این مجازات با بند « ح » ماده ۹ قانون شوراهای حل اختلاف مصوب ۹۴، باید گفت که رسیدگی به جرائم فوق الذکر در صلاحیت شورای حل اختلاف است.

نمونه شکواییه (شکایت کیفری) ممانعت از ملاقات فرزند

شاکی: اقامتگاه: کدملی:

مشتکی عنه: اقامتگاه: کد ملی:

محل وقوع جرم: شهرستان

موضوع شکایت: ممانعت از ملاقات فرزند

ادله اثبات جرم:

  1. رونوشت سند ازدواج رسمی
  2. شهادت شهود
  3. دادنامه طلاق توافقی شماره
  4. رونوشت سند طلاق

شرح شکایت

ریاست محترم  شورای حل اختلاف شهرستان …( محل اقامت طفال)

با سلام و عرض احترام احتراما به استحضار می رساند با عنایت به سند ازدواج شماره ……….. صادره از دفتر ازدواج رسمی شماره……. شیراز مشتکی عنه ……………. همسر اینجاب بوده و طبق گواهی عدم امکان سازش صادره از شعبه ۵ دادگاه خانواده شهرستان …. (که ضم شکواییه شده است) ونیز طبق سند طلاق شماره…………..حق ملاقات با فرزند هر هفته در روزهای شنبه و سه شنبه تعیین شده است.  اما مشتکی عنه نزدیک به یکسال اینجانب را از حق قانونی و اخلاقی ملاقات با فرزند مشترک محروم کرده است. که برای اثبات این امر شهادت شهود موجود می باشد.

لذا استنادا به ماده ۵۴  قانون حمایت خانواده که اشعار می دارد (هرگاه مسؤول حضانت…. مانع ملاقات طفل با اشخاص ذی حق شود، برای بار اول به پرداخت جزای نقدی درجه هشت .. محکوم می شود.)ونیز با توجه به نوع و مقدار مجازات که مطابق بند ح ماده ۹ قانون شورای حل اختلاف  رسیدگی به این مورد در صلاحیت این مرجع است ، از محضر مقام قضایی  محترم تقاضای

۱- تعقیب و مجازات مشتکی عنه و

۲- صدور دستور ملاقات با فرزند مورد استدعاست.

ممانعت از ملاقات با فرزند

با توجه به ماده 1174 قانون مدنی، اگر در مشخص زمان و مکان ملاقات و دیگر جزییات مربوط به آن، میان والدین توافقی باشد، با توجه به آن عمل خواهد شد و در صورت ایجاد اختلاف در میان آن ها دادگاه، زمان و مکان ملاقات را مشخص خواهد کرد؛ در این صورت، دادگاه با در نظر گرفتن شرایط و مصالح کودک، زمان ملاقات را این گونه مشخص می کند که یک الی دو روز در آخر هفته باشد.

بر همین اساس و برای جلوگیری از چالش هایی که امکان دارد برای پدر و مادر، در خصوص ملاقات فرزند پیش بیاید، در قانون، مواردی پیش بینی شده تا به واسطه آن، حق ملاقات با فرزند، برای طرف دیگر حفظ شود. مثلا:

به باعث آخرین اصلاحات ماده 42 قانون حمایت از خانواده،"صغیر و دیگر محجوران را نمی توان بدون رضایت ولی، قیم مادر یا سرپرست قانونی حسب مورد از محل اقامت مقرر میان طرفین یا محل اقامت پیش از وقوع طلاق و یا محل اقامت سرپرست قانونی به محل دیگر یا خارج از کشور فرستاد؛ مگر در موارد ضرورت و مصلحت طفل یا نوجوان که دادگاه تغییر محل اقامت یا خروج از کشور را اجازه دهد.

اتخاذ تصمیم درباره خروج دیگر محجوران از کشور با دادستان می باشد. در صورت موافقت با خارج کردن طفل یا نوجوان یا دیگر محجوران از کشور، به درخواست ذی نفع برای بازگرداندن تضمین مناسبی دریافت می شود. در صورت تخلف از تعهد به بازگرداندن، دادگاه یا دادستان به درخواست ذی نفع دستور ضبط تأمین در حق دولت را صادر می کنده اعتراض به دستور ضبط و دیگر ترتیبات و مقررات مربوط تابع قانون آیین دادرسی کیفری بوده و اگر هر یک از والدین یا سرپرست قانونی پیش از همه شدن عملیات اجرایی،ضبط طفل یا نوجوان و یا محجور را حاضر کند، از دستور ضبط رفع اثر می شود.

با توجه به متن ماده بالا، پدر و مادری که حضانت طفل بر عهده آن ها است، نمی توانند او را از محل حضانت او خارج کنند، مگر این که این کار با اجازه دادگاه، صورت گرفته باشد. مثلا، در صورتی که محل سکونت والدین در شهر تهران باشد، کسی که حضانت بر عهده او است، نمی تواند طفل را به تهران ببرد، چون در این صورت، حق ملاقات برای طرف دیگر دشوار می شود.

وکیل آنلاین ساوا اپ برای ارائه وکالت و مشاوره حقوقی و کیفری کاملا درکنار شماست، برای دریافت اطلاعات بیشتر تماس بگیرید!

آیا می توان والدین را از ملاقات با فرزندان محروم کرد ؟

فرزندان، باید در یک محیط شاد و آرام رشد کنند و امنیت معنوی آنها، علاوه بر نیازهای مادی آن ها تضمین شود. جلوگیری از ملاقات با فرزند، صدمات روحی و معنوی فراوانی را برای فرزند و همینطور پدر یا مادر او به بار خواهد گذاشت.

در قانون حمایت از خانواده، ضمانت اجراهایی در خصوص جلوگیری از ملاقات با فرزند در نظر گرفته شده و می توان با استفاده از ارائه نمونه متن شکایت کیفری ممانعت از ملاقات فرزند، از این موضوع شکایت کرد. ضمانت اجرای جلوگیری از ملاقات با فرزند، در این قانون، شامل موارد ذیل است :

ماده 41 قانون حمایت از قانون مصوب 1391، " صغیر و دیگر محجوران را نمی توان بدون رضایت ولی، قیم مادر یا سرپرست قانونی حسب مورد از محل اقامت مقرر میان طرفین یا محل اقامت پیش از وقوع طلاق و یا محل اقامت سرپرست قانونی به محل دیگر یا خارج از کشور فرستاد؛ مگر در موارد ضرورت و مصلحت طفل یا نوجوان که دادگاه تغییر محل اقامت یا خروج از کشور را اجازه دهد.

اتخاذ تصمیم درباره خروج دیگر محجوران از کشور با دادستان می باشد. در صورت موافقت با خارج کردن طفل یا نوجوان یا دیگر محجوران از کشور، به درخواست ذی نفع برای بازگرداندن تضمین مناسبی دریافت می شود.

آیین نامه اجرایی این تبصره ظرف شش ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون توسط قوه قضاییه با همکاری وزرای دادگستری کشور و تعاون کار و رفاه اجتماعی تهیه شده و به تصویب رئیس قوه قضاییه می رسد.

به باعث ماده 54 قانون حمایت از خانواده، "هرگاه مسئول حضانت، از انجام تکالیف مقرر خودداری کند یا مانع ملاقات طفل با اشخاص ذی  حق شود، برای بار اول، به پرداخت جزای نقدی درجه هشت و درصورت تکرار، به حدبیشتر مجازات مذکور محکوم می  شود."

با توجه به آخرین اصلاحات  ماده 40 قانون حمایت از خانواده، "هرکس از اجرای حکم دادگاه درباره حضانت طفل، استنکاف کند یا مانع اجرای آن شود یا از استرداد طفل امتناع ورزد، حسب تقاضای ذی نفع و به دستور دادگاه صادرنماینده رای نخستین، تا زمان اجرای حکم، بازداشت می شود. در صورت تکرار، دادگاهی که رأی دادگاه زیر نظر آن اجرا می شود می تواند هر تصمیمی را که برای حضانت نگهداری و ملاقات طفل یا نوجوان مقتضی بداند اتخاذ کند.

 

 

آیا نیاز به راهنمایی حرفه ای و حل مسائل حقوقی خود دارید؟ آیا در جستجوی بهترین وکیل حقوقی هستید؟ ا موسسه حقوقی ساوا اپ همراه شوید تا بهترین وکلا حقوقی را برای شما پیدا کنیم. در موسسه حقوقی ساوا اپ، با تجربه و متخصصان حقوقی برای رسیدگی به همه نیازهای حقوقی شما همراهی می کنیم.

وکلا ما توانایی های استثنایی در زمینه های مختلف حقوقی از جمله حقوق خانواده، حقوق کیفری، حقوق کسب و کار، حقوق ملکی و بسیاری دیگر را دارند. تضمین ما این است که با بهره گیری از بهترین وکلا حقوقی، به شما کمک خواهیم کرد تا بهترین نتیجه را در پرونده حقوقی خود بدست آورید. از مشاوره تا نمایندگی در دادگاه، ما در هر مرحله از رسیدگی به پرونده شما پشتیبانی خواهیم کرد.

ما در موسسه حقوقی ساوا اپ به ارائه خدماتی با کیفیت بالا و به صورت شفاف و محترمانه متعهد هستیم. ما به اهمیت احترام به حریم خصوصی شما و حفظ سریت اطلاعات اهمیت می دهیم و همواره در تمامی مراحل رسیدگی به پرونده شما این اصل را رعایت خواهیم کرد.

پرونده حقوقی شما برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل، تلاش می کنیم تا با بهره گیری از بهترین استراتژی ها و تکنیک های قانونی، به بهترین نتیجه ممکن برسیم. با موسسه حقوقی ساوا اپ، بهترین وکیل حقوقی را پیدا کنید و به راحتی و با اطمینان مشکلات حقوقی خود را حل کنید. تماس بگیرید و قدم اول را برای دستیابی به عدالت بردارید.

منتشر شده در 16 دی 1402
دسته‌ها: مقالات

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

درخواست مشاوره
حضانت فرزند بعد از طلاق
قانون جدید حضانت فرزند دختر
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: