مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

مهر و موم ترکه چقدر طول می کشد؟

مهر و موم ترکه چقدر طول می کشد؟  مفهوم مهر و موم ترکه اقداماتی ست که زمان فوت شخص برای اموال به جا مانده از فرد صورت می گیرد. شاید یکی از مهم ترین دغدغه هایی که پس از فوت شخصی ایجاد شود این بوده که ترکه به جا مانده از او چقدر بوده و سهم هر یک از ورثه چه میزان بوده و چگونه از ماترک که همان اموال به جای مانده از متوفی است محافظت شود.

image

مهر و موم ترکه چقدر طول می کشد؟

مهر و موم ترکه چقدر طول می کشد؟  مفهوم مهر و موم ترکه اقداماتی ست که زمان فوت شخص برای اموال به جا مانده از فرد صورت می گیرد. شاید یکی از مهم ترین دغدغه هایی که پس از فوت شخصی ایجاد شود این بوده که ترکه به جا مانده از او چقدر بوده و سهم هر یک از ورثه چه میزان بوده و چگونه از ماترک که همان اموال به جای مانده از متوفی است محافظت شود.

وقتی کسی فوت می کند دیگر توانایی اداره اموال خود را ندارد از همین جهت ورثه جانشین او می شوند و به عبارت دیگر ورثه قائم مقام متوفی خواهد شد. حال برای آن که از اموال متوفی تا زمان تقسیم آن حفاظت شود و از دخل و تصرف ورثه در آن یا دیگر افراد جلوگیری شود لازم است اقداماتی صورت بگیرد که در قانون پیش بینی شده.

مهر و موم ترکه چقدر طول میکشد - اعتراض به مهر و موم ترکه - مهر و موم ترکه غیر منقول - نمونه رای مهر و موم ترکه - جلوگیری از مهر و موم ترکه - نمونه دادخواست مهر و موم ترکه - رفع مهر و موم ترکه - نمونه رای تحریر ترکه در شورای حل اختلاف

وکیل آنلاین مجموعه ساوا اپ جهت ارائه خدمات تخصصی وکالت و مشاوره حقوقی و کیفری توسط وکلای پایه یک دادگستری، کاملا درکنار شماست، برای دریافت اطلاعات بیشتر تماس بگیرید!

مهر و موم ترکه چقدر طول می کشد؟ 

اولین قدم برای انجام مهر و موم ترکه این بوده که افراد صالح درخواست تحریر ترکه را در یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت کنند تا به دادگاه صالح برای رسیدگی فرستاده شود. درخواست مهر و موم ترکه از دعاوی غیرمالی به شمار می آید و از همین جهت هزینه دادرسی بسیاری پرداخت نمی شود.

پس از آن که درخواست در دفتر خدمات الکترونیک قضایی به ثبت رسید و آن دفتر پرونده را به دادگاه صالح ارجاع کرد، دادگاه پس از آن که درخواست را مورد بررسی قرار داد، اقدام به انجام مهر و موم ترکه می کند و زمان مهر و موم را به افراد ذینفع اطلاع می دهد.

اقدام به مهر و موم ترکه نباید با تأخیر مواجه شود از همین رو این اقدام توسط رئیس شورا و یا دادستان انجام می گیرد و در صورتی که آن ها حضور نداشتند کلانتری محل اقدام به مهر و موم می کند. آن بخش از اموال متوفی که برای زندگی خانواده متوفی نیاز است مهر و موم نشده و آن اشیاء در صورت مجلس قید خواهد شد.

مهر و موم ترکه چقدر طول می کشد؟

مهر و موم ترکه یعنی چه؟

 ترکه یا ماترک با اموال و دارایی و تعهداتی که از متوفی به جا مانده گفته می شود. ترکه به طور کلی هم شامل جنبه مثبت دارایی مثل اموال منقول و غیرمنقول، سپرده های بانکی، اوراق بهادار و … شده و هم شامل جنبه دارایی ترکه مثل بدهی هایی که متوفی دارد.

مهر و موم ترکه به عملیاتی گفته می شود که مراجع قضایی برای محافظت و جلوگیری از تصرف ورثه و دیگر افراد در اموال و دارایی به جا مانده از متوفی، انجام می دهند تا به این طریق مانع حیف و میل شدن آن اموال شوند.

مهر و موم ترکه چقدر طول می کشد؟

ما در ساوا اپ با یک تیم از وکلای حقوقی مجرب و متخصص آماده هستیم به شما در تمامی مسائل حقوقی کمک کنیم. از جمله تنظیم قراردادها، حل اختلافات تجاری، مشاوره در زمینه حقوق کار، حقوق ملکی و خانواده و سایر موارد مربوط به حقوق. با تجربه و دانش گسترده خود، ما می توانیم شما را در تمامی مراحل روند قانونی همراهی کنیم. از تهیه اسناد و مدارک لازم تا حضور در دادگاه و دریافت حقوق شما، ما همیشه در کنار شما خواهیم بود. همچنین، ما خدمات وکالت و مشاوره حقوقی تلفنی - آنلاین و حضوری را با قیمتی رقابتی و منصفانه ارائه می دهیم. ما درک می کنیم که مسائل حقوقی همیشه هزینه های خاص خود را دارند و به همین دلیل تلاش می کنیم تا خدمات حقوقی با بهترین قیمت را ارائه دهیم. با اعتماد به ما، شما می توانید اطمینان داشته باشید که مشکلات حقوقی خود را به بهترین شکل ممکن حل خواهیم کرد. تماس بگیرید و امروز با ما مشاوره کنید. مشاوره و وکالت حقوقی با بهترین قیمت - همراهی حقوقی که به آن اعتماد کنید.

مهر و موم ترکه چقدر طول می کشد؟

افراد صالح برای تقدیم درخواست مهر و موم ترکه

هر کسی نمی تواند درخواست مهر و موم ترکه متوفی را دهد، در واقع صرفا اشخاص زیر صلاحیت برای تقدیم درخواست مهر و موم ترکه را دارند:

صورت مجلس مهر و موم ترکه

وقتی مهر و موم ترکه صورت می گیرد صورت مجلسی از اموال مهر و موم شده تنظیم می شود که حاوی موارد زیر است:

  1. تاریخ دقیق و ساعتی که مهر و موم ترکه انجام گرفته می باشد. مهر و موم ترکه چقدر طول می کشد؟
  2. نام و مشخصات کسی که عملیات مهر و موم ترکه را انجام داده می باشد.
  3. دلیلی که باعث درخواست مهر و موم ترکه و انجام آن شده می باشد.
  4. نام و مشخصات و اظهارات اشخاص ذی نفعی که در زمان انجام مهر و موم ترکه حضور داشته اند.
  5. قید مکانی که مهر و موم ترکه در آنجا صورت گرفته می باشد.
  6. توصیف اجمالی اشیائی که مهر و موم شده اند.
  7. ذکر این نکته که اموال در محل خودشان مهر و موم شده اند یا مکان آن ها تغییر داده شده می باشد.
  8. اگر برای اموال مهر و موم شده نگهبان مشخص شده باشد، این موضوع و شخصی که نگهبان را معرفی کرده، درج می شود. نکته قابل توجه آن بوده که این صورت مجلس لازم است توسط اشخاص ذی نفع و مباشر مهر و موم ترکه امضا شود.

مهر و موم ترکه چقدر طول می کشد؟

نحوه رفع کردن مهر و موم ترکه

برای آن که مهر و موم ترکه رفع باشند باید همان افرادی که صلاحیت برای درخواست مهر و موم ترکه را داشتند، تقاضای رفع آن را مطرح کنند. این درخواست باید در شورای حل اختلاف مطرح شود. مهر و موم ترکه چقدر طول می کشد؟

رئیس شورای حل اختلاف وقتی می خاهد اقدام به رفع مهر و موم ترکه کند، باید روز و ساعت رفع مهر و موم را به ورثه، موصی له و وصی اطلاع دهد تا آن ها حاضر شوند. البته باید بیان کرد که عدم حضور آن ها مانع از رفع مهر و موم نخواهد شد.

نحوه مهر و موم کردن ترکه غیرمنقول

اداره حقوق قوه قضاییه درباره مهر و موم کردن ترکه غیرمنقول نظریه مشورتی ارائه داد که به باعث آن در صورتی می توان مالی غیرمنقول متوفی را مهر و موم کرد که اموال منقولی از متوفی در آن جا باشد. مهر و موم ترکه چقدر طول می کشد؟

که برای مهر و موم مال غیرمنقول در این حالت، باید شخص درخواست نماینده پلاک ثبتی مال غیرمنقول را به اداره ثبت اسناد و املاک آن محل اعلام کند. در صورتی که مال منقول در تصرف کسی و در جایی به جز محل مال غیرمنقول باشد، آن مال غیرمنقول قابل مهر و موم کردن نیست.

دادگاه صالح برای رسیدگی به درخواست مهر و موم ترکه

شورای حل اختلاف محل آخرین اقامتگاه متوفی صلاحیت رسیدگی به درخواست مهر و موم ترکه و یا رفع آن را دارد. اگر متوفی در ایران اقامتگاه نداشته باشد، شورای حل اختلاف آخرین سکونت متوفی صلاحیت رسیدگی دارد. حال در صورتی که متوفی در ایران سکونت نداشته باشد شورای حل اختلافی که ترکه در حوزه آن قرار دارد، صالح برای رسیدگی می باشد.

ترکه به آن دسته از اموال و دارایی که از متوفی به جا مانده گفته می شود که هم شامل دارایی مثبت می شود هم دارایی منفی. وقتی ورثه یا طلبکاران متوفی و یا موصی له نگرانی داشته باشند که دارایی متوفی مورد دخل و تصرف و حیف میل قرار بگیرد، می توانند درخواست مهر و موم آن را به شورای حل اختلاف بدهند. این شورا هم باید فورا اقدام به مهر و موم اموال متوفی کرده و صورت مجلس آن را تهیه کند.

مهر و موم ترکه چقدر طول می کشد؟

 

آیا نیاز به راهنمایی حرفه ای و حل مسائل حقوقی خود دارید؟ آیا در جستجوی بهترین وکیل حقوقی هستید؟ ا موسسه حقوقی ساوا اپ همراه شوید تا بهترین وکلا حقوقی را برای شما پیدا کنیم. در موسسه حقوقی ساوا اپ، با تجربه و متخصصان حقوقی برای رسیدگی به همه نیازهای حقوقی شما همراهی می کنیم.

وکلا ما توانایی های استثنایی در زمینه های مختلف حقوقی از جمله حقوق خانواده، حقوق کیفری، حقوق کسب و کار، حقوق ملکی و بسیاری دیگر را دارند. تضمین ما این است که با بهره گیری از بهترین وکلا حقوقی، به شما کمک خواهیم کرد تا بهترین نتیجه را در پرونده حقوقی خود بدست آورید. از مشاوره تا نمایندگی در دادگاه، ما در هر مرحله از رسیدگی به پرونده شما پشتیبانی خواهیم کرد.

ما در موسسه حقوقی ساوا اپ به ارائه خدماتی با کیفیت بالا و به صورت شفاف و محترمانه متعهد هستیم. ما به اهمیت احترام به حریم خصوصی شما و حفظ سریت اطلاعات اهمیت می دهیم و همواره در تمامی مراحل رسیدگی به پرونده شما این اصل را رعایت خواهیم کرد.

پرونده حقوقی شما برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل، تلاش می کنیم تا با بهره گیری از بهترین استراتژی ها و تکنیک های قانونی، به بهترین نتیجه ممکن برسیم. با موسسه حقوقی ساوا اپ، بهترین وکیل حقوقی را پیدا کنید و به راحتی و با اطمینان مشکلات حقوقی خود را حل کنید. تماس بگیرید و قدم اول را برای دستیابی به عدالت بردارید.

مهر و موم ترکه چقدر طول می کشد؟

منتشر شده در 12 دی 1402
دسته‌ها: مقالات

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

درخواست مشاوره
دعاوی انحصار وراثت و تقسیم ترکه یا ارث
محاسبه ارث بین افراد خانواده - روش تقسیم ارث بین وراث
مالیات بر ارث
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: