مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

دعاوی انحصار وراثت و تقسیم ترکه یا ارث

اگر به وکیل دعاوی انحصار وراثت و تقسیم ترکه یا ارث نیاز دارید با ما همراه شوید؛ اموالی که بعد از فوت هر فردی از او به جا می مثل به عنوان ترکه یا ماترک شناخته می شوند؛ اما ماترک به چه کسانی تعلق می گیرد و چطور تقسیم اموال بین بستگان متوفی انجام می شود را قوانین انحصار وراثت تعیین می کند.

image

در این مطلب قصد داریم به دعاوی انحصار وراثت و تقسیم ترکه یا ارث بپردازیم. اگر به وکیل دعاوی انحصار وراثت یا تقسیم ترکه یا ارث نیاز دارید با ما همراه شوید؛ اموالی که بعد از فوت هر فردی از او به جا می مثل به عنوان ترکه یا ماترک شناخته می شوند؛ اما ماترک به چه کسانی تعلق می گیرد و چطور تقسیم اموال بین بستگان متوفی انجام می شود را قوانین انحصار وراثت تعیین می کند.

آیا نیاز به وکالت یا مشاوره حقوقی انحصار وراثت دارید؟ با ما در ساوا اپ در ارتباط باشید!

همه چیز درباره دعاوی انحصار وراثت و تقسیم ترکه یا ارث

در واقع، اگر فرد متوفی دارای فرزند یا همسر و… باشد، اموالی که از او به جا مانده بر اساس قانون انحصار وراثت بین وراث تقسیم خواهد شد. در این بخش شرایط انحصار وراثت و مرحله بعد از آن توسط ساوا اپ بررسی شده می باشد. در صورتی که نیاز به دریافت اطلاعات بیشتری در این رابطه دارید، با مشاورین حقوقی موسسه ساوا اپ در ارتباط باشید.

وراث متوفی چه کسانی می باشند؟

برای تقسیم اموال متوفی باید ابتدا طبقات ارث یا کسانی که از فرد مورد نظر ارث می برند تعیین شود. طبق قانون تقسیم ارث، طبقات ارث به صورت زیر دسته بندی می شوند:

طبقه اول ارث

در طبقه اول ارث پدر و مادر متوفی، همسر متوفی، فرزندان متوفی و نوه های او قرار دارند.

طبقه دوم ارث

پدربزرگ و مادربزرگ، خواهر و بردار و فرزندان آن ها در طبقه دوم ارث قرار مگیرند.

طبقه سوم ارث

در طبقه سوم ارث عموها، دایی ها، عمه ها، خاله ها و فرزندان آن ها قرار دارند.

 

آیا انحصار وراثت اجباری است؟

برای تقسیم اموال به جا مانده از متوفی لازم بوده که انحصار وراثت انجام شود و وراث متوفی پس از انجام مراحل انحصار وراثت را انجام دهند. در غیر این صورت هیچ کدام از وراث نقادرند در ماترک باقی مانده از متوفی دخل و تصرف کنند. پس پاسخ سوال آیا انحصار وراثت اجباری است؟ مثبت خواهد بود.

مراحل انحصار وراثت

برای انجام تقسیم ارث لازم بوده که مراحل انحصار وراثت را انجام دهید. در این مراحل، ابتدا باید تعداد وراث حاضر در طبقات ارث تعیین شود. سپس گواهی فوت فرد دریافت شده و وراث برای صدور گواهی انحصار وراثت به شورای حل اختلاف آخرین محل زندگی متوفی مراجعه کنند.

بعد از آن باید در حضور دو شاهد عاقل و بالغ تعداد ورثه متوفی در اسناد رسمی تأیید شود. سپس ورثه متوفی باید مالیات بر ارث تعیین شده را پرداخت کنند. در نهایت وراث قادرند اموالی که باقی مانده را طبق قانون بین خودشان تقسیم کنند و هرکدام از ورثه میزان ارثی که برای او تعیین شده را دریافت خواهد کرد.

مدارک انحصار وراثت

برای انحصار وراثت یا تقسیم اموال به جا مانده از متوفیان لازم بوده که مدارک انحصار وراثت را ارائه دهید. این مدارک در ادامه معرفی شده اند.

بعد از گرفتن انحصار وراثت چه باید کرد؟

اگر بین وراث اختلاف و نزاع وجود داشته باشد، لازم بوده که وارثان متوفی درخواست تقسیم ترکه را آماده کرده و به مراجع ذیصلاح ارائه کنند. در این شرایط قانون برای تقسیم اموال بین وراث متوفی اقدام خواهد کرد.

پس یعنی بعد از دریافت گواهی انحصار وراثت توسط وراث متوفی دو راه پیش روی آن ها وجود دارد. در صورتی که وراث راضی به تقسیم اموال باشند و اختلافی بین آن ها وجود نداشته باشد، بعد از پرداخت مالیات بر ارث آنچه از متوفی باقی مانده بین آن ها تقسیم خواهد شد.

تحریر ترکه چیست؟

با تنظیم این دادخواست به کمک وکیل انحصار وراثت هر آنچه از متوفی باقی مانده ثبت و مهروموم می شود، تا تقسیم ترکه به درستی انجام شود. فردی که فوت شده دیگر هیچ نظارتی روی اموال و دارایی های خودش ندارد. برای همین بوده که پس از مرگ متوفیان وراث قادرند درخواست تحریر ترکه را برای مشخص کردن میزان دیون و بدهی های متوفی و تعیین اموال به جا مانده از او تنظیم کنند. 

مدارک لازم برای تحریر ترکه

بدون دریافت گواهی انحصار وراثت و تعیین شدن تعداد وراث، امکان تقسیم ترکه برای خانواده و بستگان متوفی وجود نخواهد داشت؛ پس برای تقسیم ترکه دریافت  گواهی انحصار وراثت ضروری می باشد. برای تعیین شدن لیست اموال متوفی هرکدام از وراث می تواند مدارک لازم برای تحریر ترکه را آماده کرده و درخواست تحریر ترکه را ارائه کند. مدارک لازم برای تحریر ترکه عبارت هستند از:

تقسیم ترکه چیست؟

در واقع، پس از تقسیم ترکه هرکدام از وراث می تواند در اموالی که به او ارث رسیده دخل و تصرف کند و منع قانونی برای آن ها وجود نخواهد داشت. پس از تحریر ترکه و تمام شدن مراحل انحصار وراثت، نوبت به تقسیم ترکه می رسد. در تقسیم ترکه سهم و حقی که هرکدام از وراث از اموال به جا مانده از متوفی دارد تعیین خواهد شد؛ پس مشاع و شراکتی بودن اموال از بین می رود و هرکدام از وراث به سهم الارث تعیین شده توسط قانون خواهد رسید.

نقش وکیل انحصار وراثت در تقسیم ارث

وکیل انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور با وجود شناخت کاملی که درباره اجباری یا اختیاری بودن انحصار وراثت و مراحل تقسیم ارث دارد، هزینه انحصار وراثت را برآورد می کند. سپس وکیل با وجود اختیاری که دارد، هزینه مالیات بر ارث و … را از اموال متوفی یا مبلغی که در اختیار او قرار دارد می پردازد، تا تقسیم ارث انجام شود. پس حتی در صورت وجود اختلاف یا ناسازگاری وراث و عدم حضور آن ها هم می توانید با کمک وکیل انحصار وراثت تقسیم ارث را انجام دهید.

برای انجام انحصار وراثت لازم بوده که درباره وجود یا عدم وجود دیگر بستگان متوفی استعلام بگیرید. چون امکان دارد که فرد زمانی که قید حیات بوده ازدواج دوباره داشته باشد. یا اینکه وراثی داشته باشد که بستگانش از آن ها بی اطلاع می باشند. همینطور، باید تحریر و تقسیم ترکه به درستی انجام شود، تا وراث بتوانند به حقوق مالی خودشان طبق قوانین و مقررات تقسیم ارث برسند.

انحصار وراثت و تقسیم ارث
تقسیم ماترک یا تقسیم ترکه چیست؟
راه های گرفتن سهم ارث
مراحل گواهی انحصار وراثت
انحصار وراثت و تقسیم تَرَکه
انحصار وراثت و تقسیم ارث
تقسیم ارث
قانون انحصار وراثت بعد از فوت پدر
سامانه پیگیری انحصار وراثت
مدت زمان انحصار وراثت
برای انحصار وراثت کجا برویم
مراحل گام به گام انحصار وراثت
انحصار وراثت مادر
هزینه انحصار وراثت
مدارک لازم برای انحصار وراثت

 

اموالی که از هر فردی بعد از فوت او به جا می ماند به عنوان اموال ماترک متوفی شناخته می شود. این اموال طبق طبقات ارث بین بستگان نسبی و باعثی متوفیان تقسیم می شوند؛ اما قبل از تقسیم اموال متوفی، لازم بوده که لیست اموال او تعیین شده و دیون و بدهی های متوفی پرداخت شوند. سپس مابقی اموال پس از پرداخت مالیات بین وراث تقسیم می شوند و وراث متوفی قادرند در اموالی که به آن ها به ارث رسیده دخل تصرف کنند.

منتشر شده در 07 شهریور 1402
دسته‌ها: مقالات

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

درخواست مشاوره
آیا به جنین اهدایی ارث تعلق میگیرد؟
شکایت برای گرفتن ارث
دعاوی انحصار وراثت و تقسیم ترکه یا ارث
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: