مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

مجازات شهادت دروغ و کذب به چه صورت است؟ جرم شهادت دروغ و مجازات آن - مجازات شهادت دروغ در دادسرا

مجازات شهادت دروغ و کذب به چه صورت است؟ جرم شهادت دروغ و مجازات آن - مجازات شهادت دروغ در دادسرا شهادت خبری بوده که به نفع یا به ضرر خبردهنده نیست در واقع به نفع و ضرر دیگران بوده و از این بابت با ادعا و اقرار تفاوت دارد. در ادامه ضمن معرفی دلایل اثبات دعوا به خصوص علت شهادت شهود پرداخته و ویژگی ها و مجازات جرم شهادت دروغ بیان می شود.

image

مجازات شهادت دروغ و کذب به چه صورت است؟ جرم شهادت دروغ و مجازات آن - مجازات شهادت دروغ در دادسرا - شهادت یکی از ادله اثبات دعوا بوده و به این معنا بوده که فردی که نسبت به حقیقت امری اطلاعات شخصی دارد، گواهی داده و برای کشف حقیقت آن را در معرض استفاده دیگران قرار دهد.

شهادت خبری بوده که به نفع یا به ضرر خبردهنده نیست در واقع به نفع و ضرر دیگران بوده و از این بابت با ادعا و اقرار تفاوت دارد. در ادامه ضمن معرفی دلایل اثبات دعوا به خصوص علت شهادت شهود پرداخته و ویژگی ها و مجازات جرم شهادت دروغ بیان می شود.

مجازات شهادت دروغ و کذب به چه صورت است؟ جرم شهادت دروغ و مجازات آن - مجازات شهادت دروغ در دادسرا

شهادت، اطلاعات یک فرد خارج از دعوا بوده که موضوع مورد ادعا را دیده یا شنیده یا در صورتی که از موارد دیدنی و شنیدنی نباشد، از آن آگاه شده می باشد. یعنی شخصی از واقعه ای جزیی یا کلی که میان 2 یا چند نفر صورت گرفته است، در دادگاه خبر دهد یا اطلاع رسانی کند. مطابق ماده 1285 قانون مدنی ادله اثبات دعوی عبارت هستند از:

در دعاوی مدنی تعداد و جنسیت گواه، همینطور ترکیب گواهان با سوگند به ترتیب ذیل است:

اصل طلاق و اقسام آن و رجوع در طلاق و هم دعاوی غیرمالی از قبیل مسلمان بودن، بلوغ، جرح و تعدیل، عفو از قصاص، وکالت، وصیت با گواهی دو مرد.

دعاوی مالی یا آنچه مقصود از آن مال است؛

از قبیل دین، ثمن بیع، معاملات، وقف، اجاره، وصیت به نفع مدعی، غصب، جنایات خطایی و شبه عمد که باعث دیه است با گواهی دو مرد یا یک مرد و دو زن. اگر برای خواهان امکان اقامه بینه شرعی نباشد می تواند با معرفی یک گواه مرد یا دو زن به ضمیمه یک سوگند ادعای خود را اثبات کند. در موارد مذکور در این بند، ابتدا گواه واجد شرایط شهادت می دهد، بعد سوگند توسط خواهان ادا می شود.

اصل نکاح با گواهی دو مرد و یا یک مرد و دو زن.

با این که شهادت یک علت به شمار می آید اما قاضی یا دادرس مختار است آن را بپذیرد یا رد کند. چون امکان دارد قاضی احراز کند که شهادت  واجد شرایط قانونی مورد نظر نیست. ادای سوگند، مقدمه «شهادت» بوده و دادگاه می تواند با توجه به اهمیت موضوع فرد را به ادای سوگندهای مختلفی ملزم کند.

دعاوی که اطلاع بر آن ها به طوری معمول در اختیار زنان است

از قبیل ولادت، با گواهی چهار زن، دو مرد یا یک مرد و دو زن.

 

 

ما در ساوا اپ با یک تیم از وکلای حقوقی مجرب و متخصص آماده هستیم به شما در تمامی مسائل حقوقی کمک کنیم. از جمله تنظیم قراردادها، حل اختلافات تجاری، مشاوره در زمینه حقوق کار، حقوق ملکی و خانواده و سایر موارد مربوط به حقوق. با تجربه و دانش گسترده خود، ما می توانیم شما را در تمامی مراحل روند قانونی همراهی کنیم. از تهیه اسناد و مدارک لازم تا حضور در دادگاه و دریافت حقوق شما، ما همیشه در کنار شما خواهیم بود. همچنین، ما خدمات وکالت و مشاوره حقوقی تلفنی - آنلاین و حضوری را با قیمتی رقابتی و منصفانه ارائه می دهیم. ما درک می کنیم که مسائل حقوقی همیشه هزینه های خاص خود را دارند و به همین دلیل تلاش می کنیم تا خدمات حقوقی با بهترین قیمت را ارائه دهیم. با اعتماد به ما، شما می توانید اطمینان داشته باشید که مشکلات حقوقی خود را به بهترین شکل ممکن حل خواهیم کرد. تماس بگیرید و امروز با ما مشاوره کنید. مشاوره و وکالت حقوقی با بهترین قیمت - همراهی حقوقی که به آن اعتماد کنید.

 

شرایط شاهد

مطابق ماده 1313 قانون مدنی بلوغ، عقل، عدالت، ایمان و طهارت از شرایط شاهد بوده و اظهارات مجنون و افرادی که به سن بلوغ یعنی 15 سال همه نرسیده اند، قابل اعتماد نیست.  در همه تاسیسات حقوقی، وجود قصد انشا، اختیار و اهلیت ضروری بوده و در صورت مفقود بودن هر یک از این شرایط، تاسیس حقوقی مورد نظر بلا اثر خواهد بود.

اگر شهادت در شرایط اکراهی انجام شده باشد، معتبر نیست، در حقیقت در صورتی که قصد انشا، اختیار و اهلیت وجود نداشته باشد، شهادت هم مثل دیگر تاسیسات حقوقی به عنوان یکی از ادله مثبته دعوی قابل قبول نخواهد بود؛ در چنین شرایطی شهادت  صورت گرفته امکان دارد برای قاضی ایجاد علم کند اما به عنوان یکی از ادله اثبات دعوی موثر نخواهد بود.

شهادت کذب

شهادت کذب عبارت است از ادای گواهی دروغ توسط گواه نزد مقامات رسمی در دادگاه. با توجه به ماده 650 بخش تعچونت قانون مجازات اسلامی، هر کس در دادگاه نزد مقامات رسمی شهادت دروغ دهد به 3 ماه و یک روز تا 2 سال حبس یا به یک میلیون و 500 هزار تا 12 میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.  ادای شهادت کذب در دادگاه و نزد مقامات رسمی می باشد. این جرم از جرایم مطلق به شمار می آید.

سوء نیت عام به معنی قصد انجام عمل مجرمانه

این جرم از جرایم عمدی بوده و از این رو نمی توان کسی را که سهواً و به اشتباه مبادرت به بیان اکاذیب در قالب شهادت کرده، مشمول مقررات ماده 650 دانست دانست. سوء نیت خاص از اجزای تشکیل دهنده این بزه محسوب نمی شود.

شرایط تحقق جرم شهادت دروغ

  1. ادای شهادت باید نزد مقامات رسمی باشد؛ از این رو در صورتی که فردی که استماع شهادت می کند، صلاحیت استماع آن را نداشته باشد، نمی توان ادای شهادت را مشمول ماده 650 بخش تعچونت قانون مجازات اسلامی دانست.
  2. ادای شهادت دروغ باید در دادگاه به عمل آید. بنابراین شهادت در خارج از دادگاه و هم مراجعی که به آن ها دادگاه اطلاق نمی شود، مشمول حکم این ماده نیست.

شرط تعقیب شاهد کاذب

باید کذب بودن شهادت چنین شخصی در دادگاه صالح به باعث حکم قطعی به اثبات رسیده باشد. درباره عدم ادی شهادت و کتمان آن با توجه به مقررات جزایی کنونی باید گفت که جرم محسوب نمی شود.

شهادت دروغ باعث بطلان حکم بوده و هر حکمی که بر این اساس صادر شود، بلااثر می باشد. در صورتی که محکوم به وجود داشته باشد، باید مسترد شود و در صورتی که ممکن نباشد، باید شهودی که شهادت کذب داده اند، غرامت را بپردازند.

ماده 650 بخش تعچونت قانون مجازات اسلامی متعرض بحث جبران خسارت توسط شهود کذب نشده، اما مطابق قواعد کلی مسئولیت مدنی، هرگاه کسی باعث ورود خسارت شود، باید جبران کند، در اینجا هم شهود باید خسارت زیان دیده را جبران کنند.

آثار شهادت کذب

  1. هرگاه کسی باعث ورود خسارت شود، باید آن را جبران کند. در شهادت کذب هم شهود باید خسارت زیان دیده را جبران کنند.
  2. مجازات سه ماه و یک روز تا دو سال حبس یا یک میلیون و 500 هزار تا 12 میلیون ریال جزای نقدی
  3. شهادت دروغ باعث بطلان حکم بوده و هر حکمی که بر این اساس صادر شود، بلااثر می باشد.
  4. در صورتی که شاهد پس از اتیان سوگند شهادت دروغ دهد با احراز این موضوع برای دادگاه، مجازات سوگند و شهادت دروغ قابل جمع می باشد. همینطور در صورتی که شهادت دروغ درباره حدود، قصاص یا دیات باشد، قاعده جمع مجازات ها اعمال می شود.
  5. در امور کیفری یکی از جهات درخواست تجدید نظر دروغ بودن شهادت شهود می باشد.

مجازات شهادت دروغ در صورت اثبات در دادگاه، سه ماه و یک روز حبس و یا یک میلیون و پانصد هزار تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی مشخص شده. موضوع شهادت از دیدگاه قانون و شریعت بسیار حائز اهمیت بوده و در سرنوشت دعاوی مطروحه و آرای صادره از دادگاه ها بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

تصور کنید دعوایی در دادگاه مطرح گردیده و دادگاه برای اثبات موضوع و کشف حقیقت به شهادت شهود نیاز دارد. حال یکی از افراد تعرفه شده به دروغ شهادت می دهد و دادگاه هم با توجه به شهادت کذب او رای خود را صادر می کند.

وکیل آنلاین مجموعه ساوا اپ جهت ارائه خدمات تخصصی وکالت و مشاوره حقوقی و کیفری توسط وکلای پایه یک دادگستری، کاملا درکنار شماست، برای دریافت اطلاعات بیشتر تماس بگیرید!

مجازات شهادت دروغ

شهادت دروغ یا شهادت کذب به این معنیست که شهود و مطلعین در خصوص موضوعی که در دادگاه مطرح شده، به دروغ و خلاف واقع شهادت دهند، به طوری که شهادت آن ها به ضرر یا به نفع یکی از طرفین دعوی باشد. البته شهادت کذب را می توان از منظر وارد آمدن خسارت به یکی از طرفین دعوی هم مورد بررسی قرار داد.

در هر صورت در صورتی که در محضر دادگاه و یا در روند رسیدگی به یک پرونده شاهد به دروغ و یا خلاف واقع اظهارات خود را مطرح کند که در صدور رای پرونده موثر است، با توجه به قانون مجازات اسلامی مجرم به شمار می آید.

در رابطه با مجازات شهادت دروغ قانون شرایط خاصی را در نظر گرفته. با توجه به ماده 650 قانون مجازات اسلامی مجازات شهادت دروغ در دادگاه و نزد مقامات رسمی قضایی سه ماه و یک روز حبس و یا یک میلیون و پانصد هزار تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی است.

در این میان موضوع شهادت بسیار حائز اهمیت بوده و در میزان مجازات دادگاه تاثیرگذار خواهد بود. از سوی دیگر باید به علل شهادت دروغ هم توجه داشت.در این میان مساله بسیار مهم،جبران خسارت می باشد. خسارتی که در اثر شهادت دروغ به هریک از اصحاب دعوی وارد می شود باید جبران شود و مطابق قانون برای آن تصمیم گیری خواهد شد.

مثلا:

تصور کنید به دنبال شهادت دروغ خسارت و صدمات بدنی و جانی به یکی از اصحاب دعوی وارد شده. در چنین شرایطی در صورتی که شهادت دروغ به اثبات برسد، با تقاضای ضیان دیده و یا وراث وی، فردی که به دروغ شهادت داده به حکم دادگاه به قصاص و یا پرداخت دیه محکوم خواهد شد. مجازات سوگند دروغ موضوعی جداگانه بوده که در دادگاه به آن رسیدگی می شود.

مجازات شهادت دروغ در قانون جدید - نحوه اثبات شهادت دروغ - اثبات شهادت دروغ در دادسرا - رای وحدت رویه شهادت کذب در دادسرا - نمونه رای شهادت کذب - شهادت دروغ کتبی - اعاده حیثیت شهادت دروغ - نمونه لایحه شهادت کذب  

عناصر جرم شهادت دروغ

جرم شهادت دروغ مثل دیگر جرایم مطرح شده در قانون مجازات اسلامی دارای سه عنصر اصلی زیر است:

عنصر قانونی

در رابطه با عنصر قانونی جرم شهادت دروغ به ماده 650 قانون مجازات اسلامی استناد می کنیم که به عنوان رکن قانونی این جرم به شمار می آید.البته مواردی از قانون آیین دادسی مدنی و آیین دادرسی کیفری هم حول محور شهادت دروغ مطرح شده که می تواند به عنوان مستند قانونی در دادگاه مورد استناد قرار گیرد.

مثلا: با توجه به ماده 259 آیین دادرسی کیفری، اگر بازداشت بر اثر اعلام مغرضانه جرم، شهادت کذب و یا تقصیر مقامات قضایی باشد، دولت پس از جبران خسارت می تواند به مسئول اصلی مراجعه کند. موضوع شهادت دروغ در بسیاری از قوانین و مصوبات کشور مورد توجه قانونگذار قرار گرفته می باشد.

عنصر معنوی

عنصر معنوی به سونیت و قصد فردی که شهادت داده اشاره می کند. اگر شهادت دروغ فرد با توجه به سونیت صورت پذیرفته باشد و قصد و اراده او در این رابطه محرز باشد، عنصر معنوی جرم شهادت دروغ تحقق یافته می باشد. در صورتی که فرد بدون سوءنیت و قصد مجرمانه به بیان و نشر اکاذیب بپردازد و یا شهادت دروغی را ناخواسته مطرح کند، موضوع از دایره شهادت دروغ خارج می باشد.

عنصر مادی

برای تحقق یافتن عنصر مادی جرم شهادت دروغ در دادگاه باید شهادت دروغ نزد مقامات رسمی قضایی، در محضر دادگاه و در حضور قاضی پروندهماع شود. اگر شهادت دروغ در محیط خارج از دادگاه مطرح شود و تاثیری در روند قضایی پرونده نداشته باشد، هیچ مجازاتی برای آن در نظر گرفته نخواهد شد.

 

انجام مشاوره حقوقی

با توجه به ماده 1258 قانون مدنی، شهادت به عنوان یکی از ادله مهم در اثبات دعاوی به حساب می آید. شهادت دروغ به خاطر آثار و تبعات قانونی که دارد جرم به شمار می آید و برای آن مجازات حبس و یا جزای نقدی در نظر گرفته شده. هر یک از اصحاب دعوی و یا مقامات دادگاه در صورت اطلاع از شهادت دروغ می توانند تقاضای رسیدگی به موضوع را مطرح کند تا بلافاصله رسیدگی به آن آغاز شود.

 

آیا نیاز به راهنمایی حرفه ای و حل مسائل حقوقی خود دارید؟ آیا در جستجوی بهترین وکیل حقوقی هستید؟ ا موسسه حقوقی ساوا اپ همراه شوید تا بهترین وکلا حقوقی را برای شما پیدا کنیم. در موسسه حقوقی ساوا اپ، با تجربه و متخصصان حقوقی برای رسیدگی به همه نیازهای حقوقی شما همراهی می کنیم.

وکلا ما توانایی های استثنایی در زمینه های مختلف حقوقی از جمله حقوق خانواده، حقوق کیفری، حقوق کسب و کار، حقوق ملکی و بسیاری دیگر را دارند. تضمین ما این است که با بهره گیری از بهترین وکلا حقوقی، به شما کمک خواهیم کرد تا بهترین نتیجه را در پرونده حقوقی خود بدست آورید. از مشاوره تا نمایندگی در دادگاه، ما در هر مرحله از رسیدگی به پرونده شما پشتیبانی خواهیم کرد.

ما در موسسه حقوقی ساوا اپ به ارائه خدماتی با کیفیت بالا و به صورت شفاف و محترمانه متعهد هستیم. ما به اهمیت احترام به حریم خصوصی شما و حفظ سریت اطلاعات اهمیت می دهیم و همواره در تمامی مراحل رسیدگی به پرونده شما این اصل را رعایت خواهیم کرد.

پرونده حقوقی شما برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل، تلاش می کنیم تا با بهره گیری از بهترین استراتژی ها و تکنیک های قانونی، به بهترین نتیجه ممکن برسیم. با موسسه حقوقی ساوا اپ، بهترین وکیل حقوقی را پیدا کنید و به راحتی و با اطمینان مشکلات حقوقی خود را حل کنید. تماس بگیرید و قدم اول را برای دستیابی به عدالت بردارید.

منتشر شده در 06 دی 1402
دسته‌ها: مقالات

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

درخواست مشاوره
ضرب و جرح چیست؟
کشتن قاتل توسط اولیای دم - شرایط قصاص کردن قاتل
چگونگی اثبات ضرب و جرح بدون شاهد
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: