مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

کشتن قاتل توسط اولیای دم - شرایط قصاص کردن قاتل

قاتل، در مواردی، امکان دارد به قصاص و اعدام محکوم شده و یا اینکه، ملزم به پرداخت دیه قتل شود. اما قصاص کردن قاتل یا مرتکب قتل، در همه موارد امکان پذیر نیست ؛ بلکه در قانون مجازات اسلامی، قصاص کردن یا اعدام قاتل، شرایطی دارد که باید مد نظر قرار گیرد ؛ در غیر این صورت، به جای قصاص، دیه پرداخت می شود.

image

کشتن قاتل توسط اولیای دم یعنی چه؟ قصاص با اعدام چه فرقی دارد؟ متاسفانه در شرایطی فرد سهوا یا به عمد، بر دیگری، آسیبی وارد کند. به این صورت که یا اعضای بدن دیگری را دچار نقص کرده و یا اینکه حتی جان یا نفس دیگری را گرفته و او را بکشد.

برای همه این حالات، مجازات مشخص شده که بر اساس قانون مجازات اسلامی، ارتکاب جرم علیه اعضای بدن یا جان دیگری، در مواردی، مشمول پرداخت دیه و یا حتی قصاص و اعدام مرتکب بوده که بسته به عمد یا غیر عمدی بودن ارتکاب جرم، دادگاه، حکم مقتضی صادر می کند.

بر این اساس، قاتل، در مواردی، امکان دارد به قصاص و اعدام محکوم شده و یا اینکه، ملزم به پرداخت دیه قتل شود. اما قصاص کردن قاتل یا مرتکب قتل، در همه موارد امکان پذیر نیست ؛ بلکه در قانون مجازات اسلامی، قصاص کردن یا اعدام قاتل، شرایطی دارد که باید مد نظر قرار گیرد ؛ در غیر این صورت، به جای قصاص، دیه پرداخت می شود. به همین مناسبت، قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که شرایط قصاص کردن قاتل چیست؟

برای دریافت اطلاعات بیشتر، ثبت درخواست وکیل قتل و همینطور مشاوره حضوری، آنلاین و تلفنی با ما در ارتباط باشید.

 

درخواست وکیل و مشاوره آنلاین و تلفنی

آیا برای حل مشکلات حقوقی و نیاز به مشاوره حقوقی با مشکل مواجه هستید؟ آیا به دنبال یک وکیل حرفه‌ای و متخصص هستید؟ دیگر نگران نباشید! شما می‌توانید به راحتی و در هر زمانی که نیاز دارید با ما تماس بگیرید و از خدمات حرفه‌ای وکالت و مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری بهره‌برده و مشکلاتتان را به راحتی حل کنید.

ما یک تیم از وکلای با تجربه و متخصص در امور حقوقی هستیم که آماده‌ایم به شما در هر زمینه‌ای که نیاز دارید، کمک کنیم. از جمله امور خانوادگی، کیفری، ملکی، تجارت و سایر زمینه‌های قانونی.

با استفاده از خدمات ما، شما قادر خواهید بود درخواست خود را ثبت کنید و مشورت در مورد مسائل حقوقی خود دریافت کنید. ما با ارائه راهکارهای حقوقی متناسب با موضوع شما و بهره‌گیری از دانش و تجربه‌مان، به شما کمک خواهیم کرد تا به بهترین نتیجه ممکن دست یابید.

با تیم ما، شما دیگر نیازی به مراجعه حضوری ندارید. می‌توانید از طریق تلفن یا اینترنت با ما تماس بگیرید و درخواست خود را ثبت کنید و مشاوره‌ای کامل و دقیق دریافت کنید. همچنین، در صورت نیاز به حضور در دادگاه یا مراجع قضایی، ما آماده‌ایم به شما همراهی کنیم و در تمام مراحل قضایی پشتیبانی کنیم.

بازدهی و کیفیت خدمات ما از همه جا ممتاز است. درخواست وکالت و مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری را از ما بخواهید و از تخصص و حرفه‌ای بودن تیم ما مطمئن شوید. همین حالا با ما تماس بگیرید و به راحتی از خدمات ما استفاده کنید. ما در هر زمانی که نیاز دارید آماده‌ایم به شما کمک کنیم.

کشتن قاتل توسط اولیای دم

برای اخذ مشاوره با وکیل حرفه ای، آشنا با قوانین جدید، و همچنین پیگیری روند اجرای حکم با شماره 02122522540تماس بگیرید و یا از طریق  نصب اپلیکیشن ساوا به صورت مستقیم از سایت ( https://savaapp.com/#download_app_footer_sava ) و یا از طریق مارکت های مجازی ( گوگل پلی، بازار، مایکت و سیب چه ) برای مشاوره حضوری،تلفنی و آنلاین اقدام کنید.

 

کشتن قاتل توسط اولیای دم از دید بنیادی

کشتن قاتل توسط اولیای دم را در صورتی که بخواهیم به درستی متوجه شویم باید مفاهیم مربوط به آن را از نظر بنیادی مورد بررسی قرار دهیم. در واقع دو مفهوم مهم در این بین وجود دارد که عبارت هستند از جرم و مجازات. کشتن قاتل توسط اولیای دم مجازاتی بوده که برای جرم قتل عمد در نظر گرفته شده. از این رو برای این که بهتر بتوانیم با شرایط مربوط به آن آشنا شویم باید با مفاهیم جرم و مجازات آشنا شویم.

یک وکیل کیفری به خوبی می داند که همه چیز در قانون کیفری بر اساس مفهوم جرم پایه گذاری شده. در کلام ساده تر با تعریف جرم و اثبات آن بوده که امکان مشخص مجازات و اجرای آن برای متهم ایجاد می شود. برای اثبات جرم در قانون کیفری نیاز بوده که سه رکن مادی، قانونی و معنوی به صورت همزمان اثبات شود.

رکن مادی به اثرات منفی و قابل اثبات فعل می پردازد. رکن معنوی به نیت و هدف فاعل نگاه می کند و رکن قانونی به تعریف و مصادیق قانون از فعل تحت عنوان جرم توجه دارد. در خصوص قتل عمد می توان گفت که رکن مادی نشان می دهد که به واسطه این عمل جان یک انسان از بین رفته است، بر اساس رکن معنوی عمدی بودن فعل اثبات می شود و در رکن قانونی مجازات مشخص شده مورد بررسی قرار می گیرد.

همینطور مجازات در قانون کیفری ایران به دو دسته حدی و تعزیری تقسیم بندی شده. بر اساس قانون هر مجازاتی که توسط قانون گذار مشخص شده باشد تحت عنوان مجازات تعزیری شناخته می شود. این دست از مجازات ها معمولا به شکل بازه ای بیان می شود و امکان تغییر در آن اعم از کاهش، افزایش یا … وجود دارد.

اما مجازات حدی به مجازاتی گفته می شود که توسط اسلام مشخص شده. این مجازات ها باید به صورت کامل اجرا شود و امکان تغییر در آن تحت هیچ صورتی وجود ندارد. کشتن قاتل توسط اولیای دم از جمله مجازات های حدی مشخص شده در قانون کیفری ایران می باشد. همین موضوع می توان کارکرد وکیل در این حوزه را سحت تر کند.

شرایط کشتن قاتل توسط اولیای دم

کشتن قاتل توسط اولیای دم یک حق تعریف شده در اختیار اولیای دم می باشد. در کلام ساده تر اولیای دم این قدرت و اختیار را دارند که از حق خود بهره مند شوند و یا آن را تبدیل به دیه کنند و یا حتی از قاتل گذشت کنند. لذا وقتی گفته می شود کشتن قاتل توسط اولیای دم حقی برای اولیای دم محسوب می شود یعنی انتخاب این مجازات و اجرایی شدن آن بر عهده اولیای دم می باشد.

موضوع مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است تنها در شرایطی امکان کشتن قاتل توسط اولیای دم و استفاده اولیای دم از این حق وجود دارد که اثبات شود قتل به صورت عمد اتفاق افتاده. یعنی رکن معنوی قتل برای قاتل اثبات شود. لذا قتل شبه عمد یا خطای محض امکان و حق اعدام را به اولیای دم نمی دهد.

قتل عمد به این معنی بوده که فاعل کاری را به قصد کشتن فرد مقتول انجام بدهد. قتل شبه عمد این بوده که قاتل کاری را نه به قصد کشت انجام بدهد اما این کار موجب قتل شود. خطای محض هم به این معنی بوده که قاتل ناخواسته کاری را انجام بدهد که این کار موجب مرگ فرد دیگری شود.

موضوع مهم مهم دیگر در خصوص کشتن قاتل توسط اولیای دم این بوده که در شرایط خاصی برای این که اولیای دم بتوانند از این حق بهره مند شوند باید نسبت به پرداخت دیه قاتل اقدام کنند. بگذارید ساده تر بیان کنیم. قصاص یا اعدام برابری یک جان در مقابل جان دیگر می باشد.

در اسلام دیه زن نصف دیه مرد قلمداد شده است، وقتی قاتل مرد باشد، اولیای دم زمانی قادر هستند از حق اعدام خود بهره مند شوند که نیمی از دیه را به خانواده قاتل پرداخت کنند.

همینطور اگر قاتل دو یا چند نفر باشد زمانی اولیای دم می تواند نسبت به اعدام قاتلین اقدام کند که دیه آن ها را پرداخت کند. این ها شرایط خاصی بوده که باید در خصوص کشتن قاتل توسط اولیای دم به آن توجه داشته باشید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر، ثبت درخواست وکیل قتل و همینطور مشاوره حضوری، آنلاین و تلفنی با ما در ارتباط باشید.

 

تفاوت قصاص قاتل با اعدام

بر اساس قانون مجازات اسلامی، مرتکبان جرایم مختلف، امکان دارد بر حسب مورد، به یکی از مجازات های حدود، قصاص، دیات و تعزیرات محکوم شوند که هر یک، شرایط و احکام ویژه و خاص خود را دارند و در ارتباط با جرایم خاصی، قابل اعمال می باشند.

حدود، مجازات هایی می باشند که در قانون، مقدار و میزان آن مشخص شده است ؛ مثل مشخص حد برای جرم قذف یا تهمت جنسی به دیگران که 80 ضربه شلاق حدی است. در مقابل، تعزیر، مجازات هایی می باشند که میزان آن ها، توسط قاضی مشخص می شود و خفیف تر از مجازات های حدی هستند.

علاوه بر این ها، دو مجازات دیگر هم تحت عنوان قصاص و دیه وجود دارد. قصاص، همانطور که در عرف هم مرسوم است، به معنای تلافی کردن عملی بوده که مرتکب، انجام داده است. به معنای اینکه در صورتی که فردی، علیه همهت جسمانی دیگری، آسیبی وارد کند، می توان دقیقا همین کار  را روی او انجام داده و با تلافی کردن عمل انجام شده، او را قصاص کرد.

دیه هم، به معنای آن بوده که در صورتی که به هر دلیل، امکان قصاص یا تلافی عمل ارتکابی وجود نداشته باشد، از مرتکب، مالی با عنوان دیه، برای جبران آسیب وارده، گرفته شود.

حکم قتل های خانوادگی، بسته به مصادیق آن، از قبیل جرم کشتن فرزند توسط پدر یا مادر، جرم کشتن پدر و مادر توسط فرزند، جرم کشتن برادر و خواهر و هم، جرم کشتن زن یا شوهر، متفاوت بوده و شامل مواردی از قبیل قصاص، دیه و حبس تعزیری بوده که بسته به عمد، شبه عمد یا خطای محض بودن این قتل ها، مجازات آن، قابل اعمال خواهد بود.

آنچه که در عرف مرسوم است، این بوده که قصاص کردن، به معنای به قتل رسانیدن یا اعدام قاتل است. در حالی که قصاص، علاوه بر کشتن قاتل، در موارد دیگری هم کاربرد دارد. به عنوان نمونه، اگر در جرم ضرب و جرح، فردی دچار نقص عضو شود، تحت شرایطی، می توان مرتکب را قصاص کرده و بر همان عضو از بدن وی، همان آسیب را وارد کرد. بر این اساس، قصاص، بر دو نوع است ؛ قصاص نفس و قصاص عضو.

پس در پاسخ به این سوال که تفاوت قصاص قاتل با اعدام چیست، باید گفت که اعدام کردن قاتل، همان قصاص کردن یا کشتن او است. در حالی که قصاص، در حالت کلی، می تواند به صورت قصاص عضو یا قصاص نفس باشد.

به همین لحاظ، قصاص کردن، گسترده تر از اعدام است. این تفاوت قصاص قاتل با اعدام، این ثمره را دارد که قصاص مجرمان، همیشه به معنای اعدام نیست و اگر مرتکب، آسیبی بر اعضای بدن دیگران وارد کرده باشد، قصاص عضو صورت می گیرد، نه قصاص نفس.

علاوه بر این، تفاوت دیگر قصاص با اعدام، آن بوده که قصاص، صرفا در جرایمی اتفاق می افتد که مستوجب قصاص می باشند. اما امکان دارد بعضی از جرایم حدی یا تعزیری هم، منجر به صدور حکم اعدام شوند ؛ مثل مجازات اعدام در جرایم مربوط به مواد مخدر که تعزیری می باشند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر، ثبت درخواست وکیل قتل و همینطور مشاوره حضوری، آنلاین و تلفنی با ما در ارتباط باشید.

 

شرایط قصاص قاتل چیست؟

اما گاهی این سوال، مطرح می شود که شرایط قصاص قاتل چیست و به لحاظ قانونی، در چه شرایطی، می توان کسی را که دیگری را کشته است، قصاص یا اعدام کرد؟ قاتل یا شخصی که دیگری را می کشد، بسته به عمدی بودن یا غیر عمدی بودن قتل ارتکابی، امکان دارد به مجازات قصاص یا اعدام و یا پرداخت دیه، محکوم شود.

جرم قتل عمد، به قتلی گفته می شود که شخص، اعمالی که منجر به کشته شدن دیگری می شود را بدون مجوز قانونی، انجام داده و قصد کشته شدن مقتول را داشته باشد ؛ یعنی هم قصد فعل و هم قصد نتیجه را داشته باشد. در این شرایط، اولیای دم، این اختیار را دارند که قصاص قاتل را تقاضا نمایند.

قبل از اینکه شرایط قصاص قاتل بر اساس قانون را ذکر کنیم، باید نکاتی را در ارتباط با آن، بیان کنیم. یکی از مهم ترین شرایط قصاص کردن قاتل، آن بوده که قتل، به صورت عمدی انجام شده باشد.

بر این اساس بوده که در ارتکاب جرم قتل شبه عمد، امکان قصاص مرتکب، وجود نخواهد داشت. در قتل شبه عمد، مرتکب، قصد انجام فعل را دارد ؛ اما قصد نتیجه، یعنی کشتن مقتول را ندارد. مثل اینکه شخصی، تیری شلیک می کند و به دیگری اصابت کرده و منجر به قتل او می شود. در این شرایط، به جای قصاص یا اعدام قاتل، حکم به پرداخت دیه و حبس مرتکب صادر خواهد شد.

در مورد قتل خطای محض هم به همین ترتیب بوده و در این نوع از قتل هم، شرایط قصاص قاتل وجود ندارد. در این نوع از قتل ها، مرتکب یا قاتل، نه قصد انجام فعل منجر به قتل را داشته و نه قصد نتیجه فعل، یعنی کشته شدن مقتول. بر این اساس، در صورتی که شخص نابالغ یا دیوانه، دیگری را بکشد، قتل از نوع خطای محض بوده و مرتکب، قابل قصاص نیست و یکی از اعضای خانواده وی، باید دیه قتل را پرداخت کند.

علاوه بر شرایط ذکر شده، در صورتی که دادگاه، پرونده قتل را بررسی کرده و قتل را از نوع قتل عمد تشخیص بدهد، اولیای دم مقتول، این اختیار را دارند که قصاص کردن قاتل را تقاضا نمایند. لذا، یکی از مهم ترین شرایط قصاص قاتل، آن بوده که ولی دم مقتول، بخواهند که قاتل، قصاص شود.

البته، اگر ولی دم وجود نداشته باشد و یا اینکه به آن ها دسترسی وجود نداشته باشد، حاکم شرع یا ولی موضوع هم می تواند از جانب اولیای دم شخص کشته شده، تقاضای قصاص یا اعدام قاتل را داشته و یا تقاضای دیه کند.

پس در صورتی که اولیای دم، اقدام به گذشت از قصاص کرده باشند، قصاص یا اعدام قاتل، موضوعیت ندارد. زیرا حق قصاص، صرفا متعلق به اولیای دم است. همینطور، ممکن بوده که اولیای دم مقتول، به جای قصاص قاتل، قصد داشته باشند که از قاتل، دیه بگیرند و از قصاص یا اعدام او صرف نظر نمایند.

اجرای قصاص هم با استفاده از طناب دار یا حلق آویز کردن صورت می گیرد ؛ یا با هر شیوه دیگری که کمترین آزار را برای شخص داشته باشد. همینطور، در صورتی که پدر فرزند خود را به قتل رساند، قصاص پدر توسط فرزند های دیگر و دیگر اولیای دم، امکان پذیر نیست.

 

آیا برای قصاص قاتل باید دیه داد؟ - کشتن قاتل توسط اولیای دم

در قسمت قبل، شرایط قصاص قاتل، بر اساس قانون مجازات اسلامی را مورد بررسی قرار دادیم. اما علاوه بر شرایط ذکر شده و موارد سقوط قصاص قاتل، شرط مهم دیگری هم برای قصاص کردن قاتل، پیش بینی شده و آن، پرداخت تفاضل دیه اعدام است. برای همین، در این قسمت، قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که آیا برای قصاص کردن قاتل، باید به او یا خانواده اش دیه پرداخت کرد؟

شاید در ابتدای امر، اندکی عجیب باشد که چرا نیاز است برای قصاص همسر قاتل، به خانواده یا ورثه وی، دیه پرداخت کرد. اما پرداخت تفاضل دیه به قاتل، به خاطر این بوده که گاهی، شخص مقتول، دیه کمتری نسبت به قاتل دارد. به عنوان نمونه، بر اساس قانون مجازات اسلامی، دیه زن، نصف دیه مرد است. برای همین، بر اساس ماده 382 این قانون، اگر زن مسلمانی به عمد کشته شود و قاتل، مرد مسلمان باشد، ولی دم مقتول، باید قبل از قصاص کردن وی، نصف مبلغ دیه کامل انسان را به او پرداخت کنند.

علاوه بر این، اگر چند نفر با مشارکت هم، فردی را به صورت عمدی، به قتل رسانده باشند، هرچند تمام آن ها را می توان قصاص کرد، اما هر فرد، صرفا به میزان سهم خود، در قتل مسئولیت دارد. به عنوان نمونه، در صورتی که دو نفر، یک فرد را کشته باشند، هر فرد، تنها نیمی از مسئولیت قتل را به عهده دارد. برای همین، خانواده مقتول، قادر هستند تقاضا کنند که صرفا یکی از آن ها قصاص و اعدام شود و تفاضل دیه اعدام وی، توسط مرتکب دیگری که قصاص نمی شود، پرداخت شود.

هر چند، در صورتی که اولیای دم بخواهند، قادر هستند تقاضای قصاص هر دو مجرمان را داشته باشند. اما در این صورت، باید تفاضل دیه هر یک از آن ها را هم پرداخت کنند. در این مثال، چون دو نفر، برای قتل یک نفر اعدام می شوند، باید به میزان یک دیه کامل، به عنوان تفاضل دیه اعدام، به خانواده دو قاتل، پرداخت شود.

پرداخت دیه برای قصاص قاتل یا پرداخت تفاضل دیه، در یک مورد دیگر هم موضوعیت دارد و آن هم، زمانی بوده که بعضی از اولیای دم، خواهان قصاص باشند و بعضی دیگر، خواهان دریافت دیه یا رضایت دادن بدون دریافت دیه باشند و به بیان دیگر، صاحب حق قصاص، چند نفر بوده و در خصوص اعدام یا دریافت دیه از قاتل، با هم توافق نداشته باشند.

در این صورت، کسی که خواهان قصاص است، باید ابتدا، سهم دیه دیگری را که خواهان دریافت دیه است، پرداخت کند. در صورتی که اولیای دم، بخواهند به جای قصاص، دیه بگیرند، این تفاضل دیه اعدام باید به ایشان پرداخت شود و در صورتی که بدون مطالبه دیه، خواهان گذشت باشند، تفاضل دیه، به مرتکب پرداخت می شود.

لازم به ذکر بوده که در صورتی که اولیای دم مقتول، تمکن مالی برای پرداخت دیه اعدام قاتل را نداشته باشند و یا اینکه قتل ارتکابی، احساسات و عواطف عمومی را جریحه دار کند، با درخواست دادستان و تایید رئیس قوه قضاییه، این مقدار تفاضل دیه قاتل و مقتول، توسط بیت المال پرداخت می شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط قصاص قاتل در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی ساوا اپ هم آماده اند تا با ارائه خدماتی در حوزه مشاوره حقوقی تلفنی ساوا اپ به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط قصاص قاتل پاسخ دهند.

 

شرایط گذشت ولی دم نابالغ

قصاص نفس، مجازات قتل عمد بوده که منتهی به سلب حیات مجرم می شود. این موضوع در حالی بوده که امکان دارد ولیّ دم به سن بلوغ نرسیده باشد. در چنین فرضی، ولیّ فرد صغیر یا نابالغ دو راه پیش روی خود خواهد داشت:

  1. نخست می تواند با رعایت مصلحت صغیر، از میان گزینه های قصاص، مصالحه یا گذشت، یکی را انتخاب کند.
  2. دوم، می تواند هیچ تصمیمی نگیرد و تصمیم گیری را به بعد از بالغ شدن صغیر واگذار کند تا خود او بهترین تصمیم را بگیرد. در فرضی که بعضی از اولیای دم، کبیر، عاقل و خواهان قصاص باشند، قادر هستند مرتکب را قصاص کنند اما اگر ولیّ دمی که صغیر یا مجنون است، خواهان پرداخت سهم دیه اولیای دم کبیر، عاقل و خواهان قصاص باشد، باید مطابق خواست او عمل کنند.

اما اگر ولیّ دمی که صغیر یا مجنون است، ولیّ و سرپرستی نداشته باشد یا ولیّ او شناخته نشود یا به او دسترسی نباشد، تکلیف چیست؟ بر اساس ماده 356 قانون مجازات اسلامی، «در صورتی که مقتول یا مجنیٌ علیه یا ولی دمی که صغیر یا مجنون است ولی نداشته باشد یا ولی او شناخته نشود یا به او دسترسی نباشد، ولی او، مقام رهبری بوده و رییس قوه قضاییه با استیذان از مقام رهبری و در صورت موافقت ایشان، اختیار آن را به دادستان های مربوط تفویض می کند.»

باید توجه داشت که قصاص نفس در قتل های غیرعمد یا خطای محض، کاربرد ندارد و فقط در موردی استفاده می شود که جنایتی شرایط قانونی قتل عمد را داشته باشد.

در این صورت، مجازات اصلی مرتکب قتل عمد، قصاص نفس خواهد بود که گاهی به اشتباه به آن «اعدام» گفته می شود لذا پرداخت دیه، مجازات اصلی قتل عمد نیست اما امکان دارد با موافقت اولیای دم با قاتل، طرفین تصمیم بگیرند قصاص نفس را در مقابل پرداخت مال یا به صورت رایگان به دیه تبدیل کنند. حتی در چنین فرضی، ابا این که قاتل از قصاص رهایی می یابد اما به خاطر جرمی که مرتکب شده و نظم عمومی را برهم زده است، به مجازات های تعزیری محکوم می شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر، ثبت درخواست وکیل قتل و همینطور مشاوره حضوری، آنلاین و تلفنی با ما در ارتباط باشید.

 

 مهلت گذشت از قتل - بخشش قتل و شرایط آن

گذشت اولیای دم در قتل عمد به زمان خاصی محدود نیست بلکه صاحب حق قصاص در هر مرحله از مراحل تعقیب یا رسیدگی یا اجرای حکم می تواند به صورت رایگان یا با مصالحه، در مقابل حق یا مال گذشت کند لذا مهلت اولیای دم از زمان تعقیب و پیش از صدور حکم آغاز می شود.

البته ولیّ دم نمی تواند پیش از فوت قربانی جنایت، مرتکب را قصاص کند و اگر در این زمان اقدام به قتل مرتکب کند، در صورتی که جنایت در نهایت سبب فوت قربانی جنایت نشود، مستحق قصاص خواهد بود لذا در صورتی که کسی ضارب پدر خود را که در حال مرگ است، بکشد اما اتفاقا پدر او بهبود یابد، پسر که قصد انتقام داشته، به خاطر قتلی که مرتکب شده است قصاص می شود.

این موضوع در حالی بوده که در صورتی که در همین فرض، ضارب پدر کشته شود و پدر هم بر اثر جنایت ضارب فوت کند، در این صورت پسر به تعزیر مقرر در قانون محکوم می شود.

طبیعتا ممکن نیست که مهلت گذشت اولیای دم، تا بعد از اجرای حکم و قصاص قاتل ادامه پیدا کند. اولیای دم قادر هستند در مقابل گذشت خود چیزی مطالبه نکنند یا گذشت را به پرداخت مالی موقوف کنند. در مورد میزان این مال، محدودیتی وجود ندارد لذا امکان دارد به میزان دیه، کمتر یا بیشتر از آن توافق کنند.

در فرضی که اولیای دم با قاتل توافق کرده و گذشت و اسقاط حق قصاص را به پرداخت وجه المصالحه یا موضوع دیگری مشروط کنند، حق قصاص تا پرداخت آن برای اولیای دم باقی خواهد بود.

در فرضی که بعد از مصالحه یا گذشت مشروط اولیای دم، مرتکب قتل عمد، حاضر یا قادر به پرداخت وجه المصالحه یا انجام دادن تعهد خود نباشد یا شرط محقق نشود، حق قصاص محفوظ بوده و پرونده برای بررسی به همان دادگاه ارجاع می شود تا مراحل خود را تا اجرای قصاص سپری کند.

 

در این مطلب به کشتن قاتل توسط اولیای دم پرداختیم. نظر شما درباره مقاله منتشر شده چیست؟ ساوا اپ با گروه مشاوره متخصص خود آماده پاسخگویی به شماست، برای دریافت اطلاعات بیشتر، ثبت درخواست وکیل قتل و همینطور مشاوره حضوری، آنلاین و تلفنی با ما در ارتباط باشید.

منتشر شده در 12 آذر 1402
دسته‌ها: مقالات

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

درخواست مشاوره
ایا هر قتلی قصاص دارد
مشاوره حقوقی قتل
قتل عمد
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: