مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

اجير كردن قاتل

به طور کلی، اجیر کردن قاتل مجازاتی برابر با معاونت در قتل خواهد داشت و حکم آن 3 الی 15 سال حبس می باشد. میزان مشارکت در قتل و فراهم کردن شرایط آن در تعداد سالهای حبس تاثیر گذار بوده و بستگی به نظر قاضی دارد. یکی دیگر از موارد تاثیر گذار در میزان حبس، نوع قتل می باشد. قتل غیر عمد (شبه عمد یا خطای محض) مجازات کمتری نسبت به قتل عمد دارد و حداقل آن همان 3 سال خواهد بود.

image

مجازات اجير كردن قاتل چیست؟ اجیر کردن قاتل (استخدام جهت آسیب زدن فرد) چه حکمی دارد؟ اجیر کردن افراد جهت ضرب و جرح یعنی چه؟ جرم مشارکت در قتل عمد چیست؟ قتل یکی از احکامی بوده که به شدت توسط اسلام محکوم شده و مجازات سختی را در پی خواهد داشت.

مجازات اجیر کردن قاتل در قانون مجازات اسلامی برابر با حکم معاونت قتل یا مباشر جرم است. به زبان ساده تر، اگر کسی عمل اصلی قتل را انجام نداده باشد، اما در وقوع آن نقش داشته باشد، به او معاون قتل نسبت داده می شود. در ادامه، به شروط نیاز جهت حکم معاونت قتل و مجازات آن اشاره خواهیم نمود.

مجازات اجير كردن قاتل

اجیر کردن قاتل به چه معناست؟

اجیر کردن یک قاتل به معنی استخدام قاتل جهت به قتل رساندن یک شخص تفسیر می شود. انگیزه دادن و یا تحریک کردن یک شخص به انجام قتل با هر وسیله ای (پول، موقعیت شغلی یا تهدید و غیره) همگی به معنی استخدام آن شخص جهت قتل تفسیر می شود.

طبق قانون، شخص اجیر کننده قاتل هم خود در صورت اثبات، مجرم شناخته شده و محکوم خواهد شد. مجازات اجیر کردن قاتل برابر با معاونت در قتل می باشد. البته جهت تشخیص معاونت در قتل باید شرایط خاصی برقرار باشد. جهت تشخیص معاونت در قتل، یکی از شروط زیر باید برقرار باشد.

مجازات اجير كردن قاتل

شرایط تشخیص اجیر کردن قاتل یا معاونت در قتل

جهت اینکه قاضی تشخیص دهد که اجیر کردن قاتل و یا معاونت در قتل صورت گرفته است، یکی از چندین شرط باید برقرار باشد. اگر شخصی وقوع یک قتل را تسهیل کند، اما در خود عمل اصلی قتل دخیل نباشد، مجازات اجیر کردن قاتل برابر با معاونت در قتل خواهد بود. آموزش روش ارتکاب قتل هم حکمی برابر با معاونت در قتل خواهد داشت. در این حالت، اگر آموزش منجر به انجام قتل عمد شده باشد، آموزش دهنده هم مجرم شناخته می شود.

آماده سازی و فراهم کردن وسیله جهت ارتکاب جرم هم برابر با اجیر کردن قاتل می باشد. اگر شخص از مقصود قاتل اصلی اطلاع داشته باشد و وسیله را فراهم کند، معاون قتل نامیده می شود. تشویق یک شخص به قتل، تطمیع با انگیزه های مالی و غیر مالی و یا تحریک به ارتکاب قتل هم حکمی برابر با مجازات اجیر کردن قاتل دارد.

مجازات اجير كردن قاتل

تفاوت دستور به قتل و معاونت در قتل

در مورد مجازات دستور به قتل، تفاوت هایی با مجازات اجیر کردن قاتل یا معاونت در قتل وجود دارد. در ماده 211 قانون چنین بیان شده که دستور به قتل یک شخص، مجوز جهت انجام قتل نیست. اکراه داشتن در قتل هم همین طور بوده و علتی جهت تبرئه قاتل نیست. شخص انجام دهنده قتل در این مورد به حبس ابد محکوم می شود. مجازات شخصی که دستور به قتل می دهد، با اجیر کردن قاتل فرق می کند. دستور به قتل یا اجبار یک شخص دیگر به قتل، مجازات قصاص را به همراه خواهد داشت.

مجازات اجير كردن قاتل

معاونت در قتل چیست؟

مجازات معاونت در قتل بر اساس نوع قتل و میزان سهیم بودن معاون در وقوع قتل تعیین می شود. به طور کلی، دو نوع قتل عمد و یا غیر عمد وجود دارد. قتل عمد به این معنبوده که قاتل با یک هدف مشخص و سو نیت، مقتول را به قتل می رساند. یعنی قاتل آگاهی کامل نسبت به و علم به خود عمل، قتل را مرتکب می شود.

انواع معاونت در قتل

معاونت در قتل یعنی دست داشتن در وقوع جرم یا همکاری کردن به صورت و شرایطی که در ماده 126 قانون بیان شده. که قبل یا ضمن با وقوع جرم همراه است، می باشد. معاون در قتل در عملیات اصلی قتل حضور ندارد، بلکه با یکی از شرایط از طرف قانون گذار در وقوع جرم شریک شده و در ارتکاب جرم به مجرم کمک نموده. معاون جرم کسی بوده که اقدامی در آغاز فعل مجرمانه و یا اصل عمل، ننموده باشد.

بر اساس نظر قانون انجام قتل در دو صورت قتل عمد و قتل غیر عمد است. معاونت در هر نوع قتلی مجازات مخصوص خود را خواهد داشت. چون مجازات اصلی قتل عمد و غیرعمد جهت مجرم کاملا متفاوت می باشد.

آیا معاونت در قتل همواره به معنی اجیر کردن قاتل است؟

طبق ماده 126 قانون مجازات اسلامی، هر اقدامی قبل از قتل و یا حین وقوع آن منجر به همکاری در قتل شود، معاونت در قتل می باشد. پس، مجازات اجیر کردن قاتل هم حکمی برابر با معاونت در قتل دارد. اما لزوما، معاونت در قتل به معنی اجیر کردن قاتل تفسیر نمی شود. معاونت در قتل، خود هم بر اساس نوع قتل (عمد یا غیر عمد) مجازات متفاوتی دارد.

مجازات اجير كردن قاتل

معاونت در قتل عمد چه مجازاتی خواهد داشت؟ مجازات اجير كردن قاتل

طبق قانون 207 مجازات اسلامی، مسلمانی که به طور عمدی، مقتول را به قتل برساند، محکوم به قصاص می باشد. همینطور، معاونت در قتل بنا به تشخیص قاضی، 3 تا 15 سال محکوم به حبس خواهد شد. همانطور که در این قانون به طور شفاف بیان شده، شراکت در قتل در صورت اثبات بین 3 تا 15 سال در زندان خواهد ماند. تعیین سالهای حبس بر عهده نظر قاضی و با توجه به شرایط، میزان مشارکت معاون قتل و نوع قتل خواهد بود.

 

معاونت در قتل غیر عمد

قتل غیر عمد خود دو حالت قتل شبه عمد و قتل خطای محض دارد. قتل غیر عمد، به نوعی از قتل گفته می شود که قاتل قصد آسیب رسانی به مقتول را داشته اما نه در حدی که مقتول به قتل برسد. تعیین عمدی یا شبه عمدی بودن مطابق نظر قاضی و بر اساس شواهد و نیت قاتل تعیین می شود. در مورد قتل شبه عمد، مجازات جداگانه ای مطابق نظر قانون گذار تعیین نشده و مطابق قانون 126 عمل می شود. پس جهت معاون قتل، بین 3 تا 15 سال حبس در نظر گرفته می شود.

نوع دیگر قتل غیر عمد، خطای محض است. خطای محض در صورتی تشخیص داده می شود که قاتل قصد انجام کاری را داشته که به هیچ عنوان به مقتول ارتباط پیدا نمی نموده و خطای انسانی باعث به قتل رسیدن مقتول شده. قانون مجازات اسلامی در این مورد هم مجازات جداگانه ای جهت معاونت در قتل تعیین ننموده. پس مطابق با قانون 126 بین 3 الی 15 سال حبس در نظر گرفته می شود. البته پرداخت دیه متوجه قاتل خواهد بود.

مثلا، اگر یک ساختمان در حال ساخت و ساز باشد و طی یک خطای انسانی شخصی کشته شود، قتل غیر عمد می باشد. این نوع قتل باید بر اساس شواهد و مدارک جمع آوری شده و بررسی نیت قاتل، غیر عمدی تشخیص داده شود.

مجازات اجير كردن قاتل

مجازات اجير كردن قاتل یا معاونت در قتل عمد

قتل عمد به قتلی اتلاق می شود که قاتل با هدف و نیت کشتن، مقتول را به قتل می رساند و با علم مرتکب این جنایت می شود. مجازات معاونت در قتل عمدی مطابق با تعریف ماده قانونی 207 قانون مجازات اسلامی اینگونه است:

«مسلمانی که به طور عمدی توسط قاتل کشته شود. محکوم به قصاص بوده و معاون در قتل هم به سه تا پانزده سال محکوم به حبس می شود.»

در این قانون کاملا مشخص بوده که معاون در جرم قتل عمد. در برابر شرایط شراکت در جرم بین 3 تا 15 سال محکوم به حبس می شود.

ماده 208 قانون مجازات اسلامی در این خصوص بیان داشته است:

«جزای تعزیری و حدود با سوگند یاد کردن در دادگاه نفی نمی شود. امر قصاص، دیه، ضرر و زیان و ارش ناشی از جرم با سوگند خوردن اثبات خواهد شد.»

همینطور در تبصره ماده 208 که معاون در قتل عمد با بیان سوگند در شرایط اثبات، از یک تا پنج سال به حبس محکوم می شود. همینطور در ماده 211 قانون مجازات اسلامی چنین است: «دستور به قتل کسی دادن و یا در انجام قتل اکرا داشتن مجوز در قتل نیست.»

پس شخصی که دستور به قتل مقتول می دهد و یا فردی را مجبور به قتل می کند، قاتل بوده و به قصاص محکوم می شود و آمر یا کسی که در انجام قتل اکراه داشته است به حبس ابد محکوم خواهد شد.

مجازات اجير كردن قاتل

مجازات معاونت در قتل غیرعمد

عمدتا قتل غیرعمد در دو صورت قتل شبه عمد و قتل خطای محض مورد بررسی واقع می شود. لیکن قانون گذار برای معاونت در قتل شبه عمد مجازاتی را در نظر نگرفته می باشد. پس در شرایطی که قتل شبه عمد محقق شود، می بایست معاون و یا شریک جرم او هم مطابق با قانون شبه عمد و قانون مجازات اسلامی ماده 126 که در ابتدای مطلب بیان شد، محکوم شود.

مجازات اجير كردن قاتل

بر اساس ماده 295 قانون، قتل شبه عمد چنین تعریف شد است:

«چنانچه شخص یا مجرم و یا جانی قصد فعلی را بر روی مقتول نداشته بوده و عملی را که انجام داد می باشد. به قصد کشتن و قتل مقتول مرتکب نشده اما عمل وی تصادفا منجر به مرگ مقتول خواهد شد.» به طور مثال شخصی که در نزاع فرد مقتول را به منظور رهانیدن از خویش دور کند. یا هل بدهد اما تصادفا سر وی با جسم تیزی برخورد کند و کشته شود.

قاتل یا جانی به هیچ عنوان هدفش کشتن مقتول نبوده و اگر جهت قاضی نیت او محرز شود حکم بر قتل شبه عمد داد خواهد شد. مجازات معاونت در اینگونه قتل ها هم به باعث ماده 126 در نظر گرفته خواهد شد. چون مجرم اصلی هم نیت انجام فعل مجرمانه را نداشته می باشد.

لیکن صورت دیگر قتل غیرعمد، قتل خطای محض است. در بند الف ماده 295 قانون مجازات اسلامی که:

«هر گاه قاتل یا جانی به طور کاملا غیر عمد منجر به قتل مقتول شد باشد یعنی اصلا قصد هیچ جنایتی را بر روی مقتول نداشته باشد.» مثلا شخصی که به منظور شکار تیری رها کند و تصادفا با فردی که در دیدرس وی نبود است اصابت نمود و کشته شود.

مجازات اجير كردن قاتل

مجازات اجير كردن قاتل یا مشارکت در قتل به چه معناست؟

مشارکت در قتل به این معنبوده که کسی به علت دریافت ضربات متعدد چوب، مشت یا چاقو و امثال آن یا تیرهای متعدد که از سوی افراد مختلف شلیک شده، به قتل برسد یا مجروح شود و علت مرگ یا جآسان وی هم تاثیر مشترک آن ضربات یا تیرها باشد. به عبارت دیگر، رفتارهای مجرمانه باید همگی با هم و در عرض هم باعث مرگ یا جآسان شده باشند.

پس اگر راننده ای بدون رعایت سرعت مجاز و بدون چراغ در مسیری رانندگی کند و مسیر هم فاقد علایم راهنمایی و روشنایی و دارای ایراد باشد، در صورت تصادف با عابر و مرگ او، مرگ مستند به فعل راننده و عدم انجام وظایف اداره راه خواهد بود و مشارکت در قتل محقق می باشد.

البته امکان دارد تاثیر عمل هر کدام از شرکا با دیگری مساوی نباشد، اما این مهم بوده که نتیجه مجرمانه مستند به افعال همه آن ها باشد. همینطور نیاز نیست که این اعمال به صورت همزمان رخ دهند. پس اگر کسی دیگری را با چوب مضروب نموده و بعد از گذشت چند ساعت شخص دیگری با آجر بر سر وی بکوبد، درصورتی که مرگ مستند به هر دو ضربه باشد، مشارکت در قتل رخ داده.

ولی اگر فرضا کسی با چوب دست شخصی را بشکند و دیگری به سر او ضربه بزند، به علت این که مرگ مستند به شکستن دست نخواهد بود، دیگر بحث مشارکت در قتل مطرح نیست.

مجازات اجير كردن قاتل

مصادیق مشارکت در قتل

مشارکت در قتل امکان دارد به اشکال مختلف صورت پذیرد:

شرکت در فعل و شرکت در نتیجه

یعنی با رفتار واحد یا رفتاری مشابه، باعث مرگ یا جنایت بر کسی شوند. مثلا همگی با هم سنگ بزرگی را برداشته و بر روی شخصی بیندازند و یا هر یک با یک ضربه چاقو منجر به قتل شخص شوند.

شرکت باعث و مباشر

گاهی افراد به صورت مباشر اقدام به قتل شخصی می نمایند. مثلا همگی بر سر یک نفر ریخته و با مشت و لگد او را می کشند. گاهی هم چند نفر باعث قتل دیگری می شوند. مثلا همگی با هم در غذای کسی سم بریزند. گاهی هم این دو حالت با هم جمع می شوند، مثل جایی که شخصی در غذای فرد سم ریخته و او کم جان می شود و دیگری او را زیر مشت و لگد به قتل می رساند. در این حالت همه عوامل مشترکا ضامن خواهند بود.

شرکت فاعل و تارک فعل

گاهی همه افراد با انجام یک فعل منجر به قتل می شوند و گاهی هم همه با ترک یک فعل منجر به جنایت می شوند. مثل وقتی که همه زندانبانان با ندادن غذا به زندانی باعث مرگ او شوند. اما گاهی هم فاعل و تارک فعل با هم جمع می شوند. مثلا شخصی پارچه ای را بر روی صورت نوزاد تازه متولد شده بیندازد و مادر هم که مکلف به محافظت از کودک است، جهت قتل کودک، پارچه را از روی صورت او برندارد.

مجازات اجير كردن قاتل

حکم مشارکت در قتل - مجازات اجير كردن قاتل

مجازات مشارکت در قتل عمد در صورت اثبات، جهت همه مشارکت کنندگان یکسان بوده و قصاص می باشد. پس تفاوتی ندارد که چند نفر اقدام به قتل یک یا حتی چند نفر نموده باشند. یعنی حتی اگر ده نفر مشترکا اقدام به قتل یک نفر کنند، درصورتی که قتل مستند به فعل همه آن ده نفر باشد، می توان هر ده نفر را قصاص نمود. البته در این موارد باید فاضل دیه توسط ولی دم به جانیان پرداخت شود.

اولیای دم می توانند در مورد شرکای در قتل، اقدام به قصاص نموده یا بر روی گرفتن دیه با ایشان توافق کنند و یا آن ها را به صورت رایگان مورد عفو و بخشش قرار دهند. البته در بعضی از فروض باید مبالغی بین جانیان و اولیای دم پرداخت شود که به علت پیچیدگی بسیار زیاد آن بهتر است در صورت نیاز از مشاوره وکلای ما استفاده کنید.

بر اساس ماده 612 قانون تعچونت، در مواردی که به هر علتی قاتل توسط ولی دم قصاص نشود، وی به 3 تا 10 سال حبس محکوم خواهد شد.

مجازات اجير كردن قاتل

قواعد قصاص قاتل (کشتن یک نفر و قصاص چند نفر)

در صورت وقوع جرم مشارکت در قتل، ولی دم می تواند بعضی را عفو، بعضی را قصاص و با بعضی بر دیه مصالحه کند. همینطور دانستیم که در بعضی حالات ولی دم یا سایر جانیان باید فاضل دیه را به قصاص شوندگان رد نمایند. جهت روشن تر شدن مطلب با ذکر مثالی در این باره به شرح موضوع خواهیم پرداخت.

فرض کنیم 4 مرد، مشترکا اقدام به قتل مرد دیگری نموده اند. اولیای دم می توانند همه را بدون دریافت دیه عفو نمایند. همینطور می توانند از هر کدام معادل یک چهارم دیه کامل را گرفته و رضایت دهند. راه دیگر آن بوده که با پرداخت فاضل دیه، هر 4 نفر را قصاص نمایند. یعنی اولیای دم با پرداخت سه چهارم دیه به هر یک از قاتلان قبل از قصاص، هر 4 تن را قصاص نمایند.

حال اگر اولیای دم بخواهند 2 نفر را قصاص و 2 نفر را عفو کنند، آن دو نفر که عفو می شوند باید سهم خود از دیه را بپردازند. یعنی هر کدام یک چهارم دیه را باید بدهند. آن دو نفری که قصاص می شوند هر یک مستحق 3 چهارم دیه کامل می باشند. نصف این مقدار توسط اولیای دم و باقی آن همان یک چهارمی بوده که 2 نفر عفوشده پرداخت نموده اند.

اگر ولی دم بخواهد تنها یک نفر را قصاص کند، دیگر نیاز به پرداخت مبلغی بابت کل دیه یا بخشی از آن نیست. البته در این حالت آن 3 نفر که عفو می شوند، باید هر کدام به اندازه یک چهارم دیه به شخصی که قصاص می شود بپردازند.

مجازات اجير كردن قاتل

مشاوره با وکیل کیفری در تهران

تفاوت قتل خطای محض با قتل شبه عمد در این بوده که در خطای محض احتمالا اصلا مجرم مقتول را ندیده باشد و نیت وی انجام کاری بوده و نتیجه کار او باعث قتل شخص مقتول شده. ولی در قتل شبه عمد فرد قاتل به منظور آسیب جزئی دست به آن عمل زد می باشد. ولی باعث کشته شدن مقتول. در قتل خطای محض مجازات قاتل دیه بوده و مجازات معاونت در قتل خطای محض هم همچون قتل شبه عمد به ماده 126 قانون مجازات اسلامی رجوع می شود.

چون قانون گذار باز در این شرایط مجازاتی را برای معاون جرم یا قتل در نظر نگرفته می باشد. پس به فرضیات و بندهای این ماده برای محکومیت رجوع خواهد شد. معاونت در قتل خطای محض: بند الف ماده 295 قانون مجازات اسلامی در این خصوص مقرر می دارد:

« قتل یا جرم یا نقض عضو که به طور خطاء محض واقع می شود و آن در صورتی بوده که جانی نه قصد جنایت نسبت به مجنی علیه را داشته باشد و نه قصد فعل واقع شده بر او را مثل آنکه تیری را بقصد شکار رها کند و به شخصی برخورد نماید.»

مجازات قتل خطایی محض دیه بوده و اداء آن بر ذمه عاقله قاتل خواهد بود. در خصوص رکن قانونی معاونت در قتل خطایی محض هم همچون رکن قانونی معاونت در قتل شبه عمد، به علت عدم وجود نص خاص در این خصوص و فقدان ماده ای خاص در این رابطه می بایست به عموم و اطلاق ماده 126قانون مجازات اسلامی عمل نمود و معون مزبور را احتمالا بتوان بر اساس شرایط و اوضاح و احوال مورد تعزیر قرار داد.

مجازات اجير كردن قاتل

در کل...

به طور کلی، اجیر کردن قاتل مجازاتی برابر با معاونت در قتل خواهد داشت و حکم آن 3 الی 15 سال حبس می باشد. میزان مشارکت در قتل و فراهم کردن شرایط آن در تعداد سالهای حبس تاثیر گذار بوده و بستگی به نظر قاضی دارد. یکی دیگر از موارد تاثیر گذار در میزان حبس، نوع قتل می باشد. قتل غیر عمد (شبه عمد یا خطای محض) مجازات کمتری نسبت به قتل عمد دارد و حداقل آن همان 3 سال خواهد بود.

 

تماس با ساوا اپ، وکیل قتل

برای حل مشکلات حقوقی خود و دفاع در مواجهه با قضایای پیچیده، همیشه بهترین راه حل این است که با یک وکیل حرفه‌ای تماس بگیرید. وکیلان ما با سابقه‌ی بیش از ۱۰ سال در حوزه حقوق، آماده‌اند تا به شما در رسیدگی به پرونده‌های حقوقی کمک کنند.

اگر درگیر یک دعوای قضایی هستید، باید به شدت مورد حمایت حقوقی قرار بگیرید. وکیلان ما با تجربه‌ی فراوان در زمینه‌های مختلف حقوقی، مانند حقوق کیفری، حقوق تجارت و حقوق خانواده، آماده‌اند تا به شما کمک کنند. آن‌ها قادرند به شما راهنمایی کنند و در رسیدگی به پرونده‌های شما به شما کمک کنند.

تماس با یک وکیل حرفه‌ای، به شما اطمینان می‌دهد که حقوق و مصالح شما به درستی مورد حفاظت قرار می‌گیرد. وکیلان ما با دقت به هر جزییات و مطالبه‌های شما گوش می‌دهند و برای شما بهترین استراتژی را تدوین می‌کنند. آن‌ها با تمام قوانین و مقررات مربوط به حوزه حقوق آشنایی کامل دارند و در راه حل مسائل شما حرفه‌ای عمل می‌کنند.

بنابراین، اگر نیاز به راهنمایی حقوقی دارید، بهترین تصمیم این است که با وکیلان ما تماس بگیرید. ما آماده‌ایم تا در تمام مراحل رسیدگی به پرونده‌های شما به شما کمک کنیم و در حفظ حقوق و مصالح شما حرفه‌ای عمل کنیم.

منتشر شده در 04 آذر 1402
دسته‌ها: مقالات
برچسب‌ها: اجير كردن قاتل

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

درخواست مشاوره
ایا هر قتلی قصاص دارد
مشاوره حقوقی قتل
قتل عمد
حکم قاتل زیر 18 سال
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: