مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

توهین و مجازات مربوط به آن

باتوجه به ماده 608 قانون مجازات اسلامی از جمله مصادیق توهین می توان فحاشی ، الفاظ رکیک و دشنام را نام برد. به گفته ی وکلای گروه سامانه انتخاب وکیل آنلاین ( ساوا ) ملاک برای تحقق توهین...

image

 جرم توهین

باتوجه به ماده 608 قانون مجازات اسلامی از جمله مصادیق توهین می توان فحاشی ، الفاظ رکیک و دشنام را نام برد. به گفته ی وکلای گروه سامانه انتخاب وکیل آنلاین ( ساوا ) ملاک برای تحقق توهین قضاوت عرف است. می توان به زبان عامیانه توهین را نسبت دادن حرف ناپسند و ناشایست به دیگران دانست. 

مجازات جرم توهین

جرم توهین با توجه به اینکه توهین ساده باشد یا مشدد دارای مجازات متفاوتی می باشد. از جمله توهین های مشدد که قانون مجازات اسلامی ذکر کرده توهین به رهبری و توهین به مقامات سیاسی خارجی و توهین به مقدسات و انبیاء و ائمه می باشد.

 

مجازات توهین ساده و مشدد

ماده 608 قانون مجازات اسلامی مجازات توهین ساده را شلاق تا 74 ضربه و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی تعیین نموده است. همچنین ماده 514 قانون مجازات اسلامی مجازات توهین به رهبر را 6 ماه تا 2 سال حبس و مجازات توهین به مقامات سیاسی خارجی را 1 ماه تا 3 ماه حبس تعیین نموده است. همانطور که مشهود است مجازات توهین مشدد سنگین تر از توهین ساده می باشد.

 

آیا توهین جرم قابل گذشت است؟

به گفته ی وکلای سامانه انتخاب وکیل آنلاین ( ساوا ) قانونگذار در ماده ی 104 قانون مجازات اسلامی موارد احصا شده ی جرایم قابل گذشت را نام برده و با بررسی های آتی متوجه می شویم که با توجه به ماده قانون اخیر الذکر توهین هم از جمله جرایم قابل گذشت است و با گذشت و رضایت شاکی تعقیب مرتکب متوقف می شود.

 

توهین به وکیل دادگستری

به موجب ماده 20 لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری : هرکس نسبت به وکیل دادگستری در حین انجام وظیفه وکالتی یا به سبب آن توهین نماید به حبس از 15 روز الی 3 ماه محکوم خواهد گردید. به گفته ی دکتر حسین آقایی نیا وکیل دادگستری عضوی از خانواده قضایی کشور و به تعبیری رکنی از قوه قضاییه محسوب می شود.



تجربه زندگی با خیالی آسوده، پیشگیری، رهایی و حل مشکلات دادگاهی

 با اپلیکیشن حقوقی ساوا

از انجام مشاوره حقوقی تلفنی گرفته تا درخواست وکیل، کارشناس، داور، نگارش دادخواست، شکوائیه، لایحه، دفاعیه و ... همه را می‌توانید با اپلیکیشن ساوا انجام دهید.

                                 https://savaapp.com/consulting/online  

منتشر شده در 21 بهمن 1401
دسته‌ها: مقالات
برچسب‌ها: وکیل

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

درخواست مشاوره
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: