مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

قتل

هر کشوری برای ایجاد نظم و رعایت عدالت، قانون‌های مختلفی را در خصوص جرایم مختلف وضع می‌کند که یکی از بزرگ‌ترین جرایم، جرم قتل است. قتل، عملی بسیار خشن و جنایی است که حتی می‌توان آن را بزرگ‌ترین...

image

هر کشوری برای ایجاد نظم و رعایت عدالت، قانون‌های مختلفی را در خصوص جرایم مختلف وضع می‌کند که یکی از بزرگ‌ترین جرایم، جرم قتل است. قتل، عملی بسیار خشن و جنایی است که حتی می‌توان آن را بزرگ‌ترین جرم علیه هر فرد دانست. در نتیجه قتل شدیدترین مجازات را در پی خواهد داشت. در این مطلب می‌خواهیم جرم قتل و مجازات قتل را به طور کامل و همراه با جزئیات دقیق بررسی کنیم، پس با ما همراه باشید.

قتل به 3 دسته تقسیم میشود:

                             https://savaapp.com/consulting/inperson    

قتل عمد:

در قتل عمد شخص قاتل باید با اراده و قصد خود این عمل را انجام دهد. در تعریف قتل عمد سه شاخص مهم بیان شده است. اولین شاخص قتل عمد انجام عملی است که می‌تواند منجر به مرگ انسان دیگری شود. شاخص دوم ، قصد و نیت فرد برای انجام قتل است. یعنی این عمل باید با آگاهی انجام شود. در نهایت مشخصه قانونی آن است. در واقع قتل عمد هنگامی رخ می‌دهد که قتل فردی بدون اجازه قانون انجام شود. پس در کل، جرم قتل عمد را می‌توان این گونه تعریف کرد. عملی که با قصد و آگاهی از سمت فردی انجام شود که بتواند موجب کشته شدن انسان دیگری شود. ضمنا این عمل بدون هیچ گونه مجوز قانونی رخ دهد.

در واقع در قتل عمد هدف فرد باید کشتن مقتول باشد. لازم به ذکر است حتی در صورتی که عمل انجام شده، کشنده محسوب نشود اما به دلیل شرایط فرد مقتول همچون بیماری، کهولت سن، ناتوانی و  منجر به کشته شدن وی شود و او از این شرایط آگاه باشد، این عمل جرم قتل عمد در نظر گرفته می‌شود. البته در چنین شرایطی باید آگاهی متهم نسبت به شرایط فرد مقتول ثابت گردد.

جنایت در موارد زیر عمدی محسوب می شود

 

جرم قتل عمد

با توجه به ماده ۳۸۱ در صورتی که قتل عمد رخ بدهد اولیای دم می‌توانند تقاضای قصاص کنند و قصاص انجام خواهد شد. در صورتی که فردی مرتکب قتل عمد شود اما شاکی نداشته باشد یا اولیای دم گذشت کنند و تقاضای قصاص نکنند و یا به هر علت دیگری قصاص انجام نشود، مجازات جرم قتل حبس خواهد بود. اولیای دم می‌توانند تقاضای قصاص نکنند و در عوض درخواست دیه کنند و یا از هر دو مجازات یعنی قصاص و دیه گذشت کنند.

برای دریافت مشاوره آنلاین با وکلای پایه یک ساوا ازطریق لینک اقدام کنید.        https://savaapp.com/consulting/online  

شبه عمد:

قتل شبه عمد به طور کلی شبیه قتل عمد است اما از برخی جهات تفاوت‌های بزرگی دارد. در این نوع قتل فرد با آگاهی و اختیار یک عمل را انجام می‌دهد اما نیت و قصد کشتن فردی را ندارد. از جمله قتل‌های شبه عمد می‌توان به تصادفات رانندگی اشاره کرد. به عنوان مثال تخلفات رانندگی همچون سرعت بالا، سبقت غیر مجاز، ورود به خیابان‌های یک طرفه که منجر به آسیب و کشته شدن افراد می‌شود.

جنایت در موارد زیر شبه عمدی محسوب می شود:

جرم قتل شبه عمد

از آنجایی که قتل شبه عمد با نیت و هدف انجام نشده است پس قصاص در مورد متهم انجام نمی‌شود و مجازاتی که برای قتل شبه عمد اعمال می‌شود دیه است. مجازات قتل شبه عمد پرداخت دیه توسط خود شخص متهم است. علاوه بر دیه امکان حبس نیز وجود دارد که این موضوع به نوع قتل بستگی دارد. به عنوان مثال در قتل‌های شبه عمد که به دلیل تصادفات رانندگی رخ می‌دهد، مجازات حبس نیز علاوه بر دیه در نظر گرفته می‌شود.

برای مشاوره تلفنی با وکلای پایه یک ساوا از طریق لینک اقدام کنید.       https://savaapp.com/consulting/phone 

 

خطای محض:

از دیگر انواع جرم قتل، خطای محض است.در خطای محض، همانطور که از اسم آن نیز مشخص است، فرد بدون آنکه قصد نتیجه و بدون قصد فعل منجر به آسیب دیدن و کشته شدن انسان دیگری می‌شود. برای مثال شکارچی را در نظر بگیرید که به سمت یک حیوان شکلیک می‌کند اما گلوله به یک انسان برخورد کرده و باعث مرگ او می‌شود. همچنین فردی که از یک ارتفاع به پایین پرتاب شده است و با برخورد با فرد دیگری موجب کشته شدن او می‌شود. این دو مورد به عنوان خطای محض در نظر گرفته می‌شوند.

جنایت در موارد زیر خطای محض محسوب می شود:

جرم قتل خطای محض

در جرم قتل خطای محض همچون قتل شبه عمد متهم ملزم به پرداخت دیه است اما یک تفاوت وجود دارد. تفاوت قتل شبه عمد در پرداخت دیه این است که دیه قتل شبه عمد باید توسط خود فرد مرتکب پرداخت شود. اما در مجازات قتل خطای محض پرداخت دیه توسط عاقله مرتکب است. عاقله شامل خویشاوندان و بستگان مذکر قاتل است که ترتیب طبقات ارث در نظر گرفته می‌شوند. عاقله شامل خویشاوندانی همچون پدر، پدربزرگ، فرزند پسر، برادر، عمو، دایی و  است. اساس و فلسفه پرداخت دیه خطای محض یک موضوع فقهی است که شرح آن بسیار مفصل بوده و از حوصله این بحث خارج است که به صورت مجزا در مقاله ای دیگر توضیح خواهیم داد. مجازات حبس نیز در این نوع قتل وجود ندارد.

اثبات جرم قتل چه راه هایی دارد؟

جرم قتل از جرائم کیفری است فلذا در جهت اثبات جرم قتل از ادله کیفری باید استفاده شود. از جمله ادله اثبات جرم قتل عبارتند از:

اقرار:

اقرار به معنای خبر دادن از حقی به ضرر خود و به سود دیگری است. اقرار یکی از ادله اثبات جرم قتل است که معمولا زمانی رخ می دهد که قاتل دستگیر می گردد و اسناد و مدارکی دال بر جرم قتل او در دست باشد در این صورت قاتل به جرم خویش اقرار می نماید و البته گاهی نیز قاتل پس از انجام جرم قتل، خود را معرفی می نماید و اقرار به جرم قتل می نماید.

شهادت شهود:

شهادت شهود به معنای این است که افرادی که جرم قتل را مشاهده نموده اند به وقوع جرم قتل شهادت دهند و این واقعه را شرح دهند در این صورت چنانچه افرادی جرم قتل را مشاهده نموده باشد قاتل به مجازات جرم قتل محکوم می گردند.

قسامه:

قسامه به معنای قسم خوردن جهت اثبات جرم قتل است. جرم قتل عمد با 50 قسم اثبات می گردد و انواع قتل غیر عمد همچون قتل شبه عمد و قتل خطای محض با 25 قسم اثبات می گردد.

علم قاضی:

علم قاضی با توجه به اسناد و مدارکی که به دست می آید می تواند یکی از ادله اثبات جرم قتل باشد. در واقع قاضی محکمه با بررسی اسناد و مدارک و نشانه هایی که کشف شده است می تواند وقوع جرم قتل توسط قاتل را کشف نماید.

قصاص در جرم قتل:

با توجه به ماده ۳۸۱ قانون مجازات اسلامی در صورتی که قتل عمد رخ دهد و ولی دم تقاضای قصاص کنند، این حکم اجرا می‌شود. همچنین در ماده ۴۳۸ قانون مجازات اسلامی ذکر شده است که اگر قصاص منجر به فوت قاتل نشود، همچنان حق تقاضای قصاص برای ولی دم وجود دارد.

دیه در جرم قتل:

همانطور که ذکر شد مجازات قتل عمد قصاص است اما در صورتی که اولیای گذشت کنند، می‌توانند به جای درخواست قصاص تقاضای دیه کنند. در واقع در خصوص قتل عمد در صورتی که قصاص به هر دلیلی امکان‌پذیر نباشد، حکم به دیه تبدیل می‌شود. مبلغ دیه معادل با میزان مشخص شده در شرع است. این مبلغ بر اساس مبادله شتر مشخص می‌شود و از آنجایی که این نرخ رایج نیست و قیمت آن تغییر می‌کند، در هر سال رئیس قوه قضاییه معادل ریالی را مشخص و اطلاع رسانی می‌کند.

 

نحوه رسیدگی به شکایت برای اتهام قتل:

پس از اقامه دعوی توسط شاکی که در مورد جرم قتل، همان اولیای دم مقتول هستند، دادگاه پرونده قتل را به جریان می اندازد. به این ترتیب که پس از بررسی های لازم، در صورت اثبات جرم متهم، مجازات کیفری وی را تعیین می کند. در صورتی که شاکی و متهم اعتراضی به حکم صادر شده نداشته باشند، حکم اعمال مجازات صادر می شود.

شاکی و متهم هر دو باید وکیل دعاوی کیفری برای دفاع از خود در دادگاه داشته باشند.
وکلای کیفری، توانایی ارائه مشاوره حقوقی قتل عمد و غیر عمد به طرفین دعوی، به بهترین نحو ممکن را دارند.

 

سامانه انتخاب وکیل آنلاین با در اختیار داشتن کادری مجرب از وکلای پایه یک دادگستری متخصص در زمینه قتل و همچنین پیگیری پرونده در مرحله اجرای احکام دادگستری این نوید را به شما می دهد که با خیالی آسوده مطالبات خویش را به ما بسپارید.

برای اخذ مشاوره با وکیل حرفه ای، آشنا با قوانین جدید، و همچنین پیگیری روند اجرای حکم با شماره 02122522540تماس بگیرید و یا از طریق  نصب اپلیکیشن ساوا به صورت مستقیم از سایت ( https://savaapp.com/#download_app_footer_sava ) و یا از طریق مارکت های مجازی ( گوگل پلی، بازار، مایکت و سیب چه ) برای مشاوره حضوری،تلفنی و آنلاین اقدام کنید.

منتشر شده در 15 بهمن 1401
دسته‌ها: مقالات
برچسب‌ها: قتل

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

درخواست مشاوره
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: