مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

مدارک لازم برای شکایت از مستاجر | شرایط دریافت حکم تخلیه خانه

مدارک لازم برای شکایت از مستاجر چیست؟ چگونه از مستاجر شکایت کنیم؟ قرارداد اجاره نوعی از قرارداد هاست که این روز ها بسیار با ان سر و کار دارند. اجاره عقد و توافقی است که به واسطه آن مستاجر می تواند از منافع یک ملک تا زمان پایان قرارداد مثل مالک استفاده کند و در برای این استفاده از ملک اجاره به صاحب آن پرداخت کند.

image

مدارک لازم برای شکایت از مستاجر چیست؟ چگونه از مستاجر شکایت کنیم؟ قرارداد اجاره نوعی از قرارداد هاست که این روز ها بسیار با ان سر و کار دارند. اجاره عقد و توافقی است که به واسطه آن مستاجر می تواند از منافع یک ملک تا زمان پایان قرارداد مثل مالک استفاده کند و در برای این استفاده از ملک اجاره به صاحب آن پرداخت کند. بر اساس قرارداد فی مابین مستاجر و مالک در مقابل هم تعهدات و وظایفی قانونی دارند. در صورتی انجام نشدن ان توسط مستاجر، صاحب ملک می تواند حکم تخلیه بگیرد.

وکیل آنلاین ساوا اپ برای ارائه وکالت و مشاوره حقوقی و کیفری کاملا درکنار شماست، برای دریافت اطلاعات بیشتر تماس بگیرید.

مدارک لازم برای شکایت از مستاجر چیست؟

گواهی انحصار ورثه، اجاره نامه، سند مالکیت ، دلیل نیاز مالک

مدارک لازم برای شکایت از مستاجر

شرایط دریافت حکم تخلیه خانه

بر اساس قانون روابط موجر و مستأجر سال ۱۳۷۶ در چهار حالت مالک می تواند حکم تخلیه ملک را دریافت کند:

الف. اگر مدت زمان اجاره به پایان رسیده باشد. در ماده ۳ این قانون آمده است: “پس از انقضای مدت اجاره، بنا به تقاضای موجر یا قائم  مقام قانونی وی، تخلیه عین مستاجره، در اجاره با سند رسمی، توسط دوایر اجرای  ثبت، ظرف یک هفته و در اجاره با سند عادی، ظرف یک هفته پس از تقدیم تقاضای تخلیه، به دستور مقام قضایی در مرجع قضایی، توسط ضابطین قوه قضاییه انجام خواهد گرفت”.

ب. اگر مستأجر زیانی به ملک برساند. بر اساس ماده مال ۴۸۷ قانون مجازات اسلامی :” هرگاه مستأجر نسبت به عین مستاجره تعدی یا تفریط نماید و موجر قادر بر منع آن نباشد، موجر حق فسخ دارد”.

ج. اگر مستأجر ملک را برای موردی غیر از آنچه در اجاره نامه ذکر شده است مورد استفاده قرار دهد. در ماده ۴۹۲ قانون مجازات اسلامی آمده است:” اگر مستاجر، عین مستاجره را در غیر موردی که در اجاره ذکر شده باشد یا از اوضاع و احوال استنباط می شود، استعمال کند و منع آن، ممکن نباشد، موجر حق فسخ اجاره را خواهد داشت”.

د. اگر مستأجر اجاره بها را پرداخت نکند.

حکم تخلیه چیست؟

حکم تخلیه یعنی در معنای لغت به معنی خالی کردن است ولی در معنی حقوقی عبارتند از گرفتن ملک از متصرف به گونه ای که صاحب آن بتواند بدون مشکلی، هر منافع از ملک خودش ببرد.

معمولا تخلیه ملک میان رابطه های موجر و مستاجری مطرح می شود. مثلا در موردی که قرارداد اجاره به صورت شفاهی یا مکتوب وجود داشته و مستاجر بعد از اتمام مدت اجاره یا سایر موارد که موجب فسح قرارداد میشه، از تحویل ملک خودداری کند، صاحب یا مالک قانونی می تواند با مراجعه و دادخواست دستور تخلیه ملک خود را از دادگاه بگیرد.

دستور تخلیه یا حکم تخلیه ؟

برای انجام تخلیه ملک مسکونی یا مغازه.. از دو راه می توان اقدام کرد:

تقاضا برای دستور تخلیه ملک

دستور تخلیه ملک زمانی می تواند صادر شود که مدت زمان اجاره پایان یافته باشد فقط در این موارد می توان تقاضا برای صدور تخلیه ملک کرد:

  1. فقط در مورد قرارداد ملک مسکونی باشد و در موارد دیگر دستور تخلیه صادر نمی شود.
  2. قرارداد مورد بحث فقط اجاره باشد و در سایر موارد دستور تخلیه صادر نمی شود.
  3. قرارداد مورد دعوا سند عادی باشد
  4. مدت اجاره مشخص باشد.
  5. دو نسخه از اجاره وجود داشته باشد و هر دو نسخه به امضای طرفین رسیده باشد.
  6. دو نفر شاهد امضا کنند اجاره نامه باشند.
  7. مدت اجاره حتما باید تمام شده باشد.

در صورت داشتن این شرایط و با مراجعه و دادن دادخواست تخلیه ملک به یک از مراکز شورای حل اختلاف محل ملک مسکونی یا مغازه، در مدت کوتاهی دستور تخلیه خواهید گرفت.معمولا گرفتن دستور تخلیه نیاز به اجراییه ندارد و معمولا تا یک هفته صادر و پس از ابلاغ تا 3 روز در صورتی که تخلیه صورت نگیرد دستور تخلیه در روز و ساعت مشخص توسط مأمور اجرا انجام خواهد شد.

تقاضای حکم تخلیه خانه توسط مستاجر

حکم تخلیه حکمی است که دادگاه آن را صادر می کند، اما در مورد املاک مسکونی طبق قانون، مرجع صالح شورای حل اختلاف محل وقوع ملک می باشد. دریافت حکم تخلیه مستلزم تعیین جلسه رسیدگی، صدور حکم تخلیه توسط مرجع قضایی، تجدیدنظر و تقاضای صدور اجرائیه خواهد بود و نسبت به دستور تخلیه زمان بیشتری خواهد برد.

تفاوت اصلی حکم تخلیه با دستور تخلیه این است که در مواردی که نیاز به صدور حکم تخلیه باشد، حتما باید جلسه رسیدگی تشکیل و دفاعیات طرفین شنیده شود، اما درباره دستور تخلیه نیازی به تشکیل جلسه دادگاه نبوده و صرفا با درخواست مالک و با استناد به قرارداد اجاره صادر می شود.

مراجع صدور دستور تخلیه و حکم تخلیه

با توجه به نوع اجاره، مرجع صدور حکم تخلیه و صدور دستور تخلیه متفاوت است: اگر قرارداد اجاره املاک مسکونی رسمی بوده و در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده باشد،

باید تخلیه ملک مورد اجاره را از واحد اجرای مفاد اسناد رسمی اداره ثبت محل وقوع ملک، تقاضا کرد. فرایند تخلیه از طریق واحد اجرای اسناد رسمی، کوتاه تر از دادگاه می باشد. در قرارداد های اجاره املاک مسکونی که با سند عادی انجام شده باشد، شورای حل اختلاف محل وقوع ملک، اقدام به صدور دستور تخلیه می کند که به آن “دستور تخلیه شورای حل اختلاف” می گویند.

اگر قرارداد اجاره املاک مسکونی دارای شرایط فوق نباشد، نمی توان تقاضای صدور دستور تخلیه فوری را کرد، بلکه باید تقاضای صدور حکم تخلیه کرد که مرجع صالح رسیدگی به این دعوا دادگاه عمومی حقوقی محل وقوع ملک می باشد. اگر قرارداد اجاره در خصوص اجاره املاک تجاری، چه قرارداد رسمی و چه عادی باشد، مرجع صالح رسیدگی به تقاضای تخلیه، دادگاه عمومی حقوقی محل وقوع ملک می باشد.

مراحل گرفتن دستور تخلیه

  1. در زمان انقضای مدت زمان اجاره ملک مسکونی، صاحب خانه با رفتن به شورای حل اختلاف محل درخواست صدور حکم تخلیه می کند.
  2. از نظر قانونی، دستور تخلیه به منزله دستور بوده و رای قضایی محسوب نیست، بنابراین تشریفات قضایی لازم نیست نیازی به دادن دادخواست به صورت رسمی و واریز هزینه نیست و بر عکس رویه قضایی که پروسه طولانی دارد.
  3. بعد از آن که پرونده به شورای حل اختلاف ارجاع شد، صاحب خانه با مراجعه به شعبه نسبت به واریز ودیعه یا پول پیش به حساب دادگاه کرده و درخواست دریافت دستور تخلیه می‎ کند.
  4. این دستور توسط واحد اجرای احکام لازم اجرا می شود.

مدارک لازم برای حکم تخلیه

نحو اجرای حکم تخلیه

پس از این که صاحب خانه با مدارک و مستندات ثابت کرد که مستاجر باید مورد اجاره را تخلیه کند، حکم صادر می شود. حدوداً پس از مدت 24 ساعت از صدور رای و ابلاغ ان به مستاجر. باید بعد از 72 ساعت اقدام به تخلیه کند.

مبلغ پول پیش یا ودیعه نزد صاحب خانه است باید به مستاجر عودت شود و قبض آن به دادگاه تحویل شود. در واقع حکم تخلیه زمانی صادر خواهد شد که ودیعه نزد مالک به مستاجر برگردانده شده باشد.

حداکثر میزان افزایش اجاره طبق قانون جدید تمدید اجاره در تهران

یکی از موضوعات مهمی که در خصوص تمدید مدت اجاره مطرح می شود، میزان حداکثری برای افزایش اجاره بها می باشد. حداکثر میزان اجاره باتوجه به شهر محل سکونت افراد متفاوت می باشد. یعنی حداکثر میزان افزایش اجاره در تهران و کلان شهرها، با شهرستان های دیگر متفاوت می باشد. مطابق قانون افزایش اجاره بها، حداکثر میزان افزایش اجاره در تهران و کلان شهرها، 25 درصد خواهد بود.

در واقع یعنی مستأجری که در تهران خانه ای را اجاره می کند و اکنون طبق قانون تمدید اجاره باید آن را تمدید کند، موظف است حداکثر 25 درصد بیشتر از نرخ سال قبلی را به صاحبخانه بپردازد.

البته لازم به ذکر است در صورتی که موجر و مستأجری قیمت کمتری از 25 درصد را با هم توافق کنند، از نظر قانون مورد حمایت قرار می گیرند. یعنی در واقع این 25 درصد حداکثر میزانی است که اجاره بها را می توان افزایش داد و مبلغ کمتری از آن هم مورد قبول می باشد.

منتشر شده در 23 بهمن 1402
دسته‌ها: مقالات

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

درخواست مشاوره
بهترین وکیل ملکی
وکیل خلع ید | وکیل غضب ملک
وکیل برای ملک ورثه ای
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: