مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

مراحل شکایت از دکتر زیبایی - برای شکایت از پزشک کجا برم؟

مراحل شکایت از دکتر زیبایی چیست؟ آیا قصد دارید از پزشک خود شکایت کنید ؟ آیا این سوال هم برای شما پیش آمده که دیه و خسارات ناشی از قصور پزشکی چگونه و چطور تعیین می شود؟ ویا نحوه شکایت از پزشک معالج در صورت بروز قصور پزشکی به چه صورت است؟ با وکیل آنلاین ساوا اپ همراه باشید.

image

مراحل شکایت از دکتر زیبایی چیست؟ آیا قصد دارید از پزشک خود شکایت کنید ؟ آیا این سوال هم برای شما پیش آمده که دیه و خسارات ناشی از قصور پزشکی چگونه و چطور تعیین می شود؟ ویا نحوه شکایت از پزشک معالج در صورت بروز قصور پزشکی به چه صورت است؟ با وکیل آنلاین ساوا اپ همراه باشید.

برای شکایت از پزشک زیبایی چه باید کرد؟

برای شکایت از پزشک کجا برم؟ در حال حاضر برای شکایت از دکتر زیبایی که مرتکب تخلف گردیده، مراجع قضایی و غیر قضایی مثل دادسرای عمومی و سازمان نظام پزشکی وجود دارد. همینطور کسی که روی او عمل زیبایی انجام گرفته است می تواند به استناد قانون مسئولیت مدنی و با توجه به خسارات معنوی، در دادگاه عمومی و حقوقی حضور پیدا کرده و با طرح دادخواست، خسارات وارد شده را از پزشک مطالبه کند.

مسئولیت حقوقی دکتر جراحی زیبایی

مطابق با بند ج ماده 158 قانون مجازات اسلامی انجام عمل جراحی زیبایی اگر با رضایت شخص انجام گیرد، جرم نیست. اما از نظر مواد مختلف قانونی، پزشک باید در انجام عمل جراحی مطابق با اصول بهداشتی، فنی و علمی اقدام کند.

اگر پزشک در انجام عمل جراحی مرتکب تقصیر شود، یعنی بی احتیاطی یا بی مبالاتی داشته باشد، از نظر قانون مجازات اسلامی ضامن می باشد. ضامن بودن پزشک به معنای مسئولیت او به پرداخت دیه جراحت، یا فوت و همینطور تحمل مجازات تعزیری در مواردی است که جرایمی مانند قتل شبه عمد واقع شود.

در قانون مقررات تخفیف دهنده برای حمایت از حرفه پزشکی و طبابت وضع گردیده، تا پزشکان از ترس مسئولیت کیفری از اشتغال به این حرفه حیاتی خودداری نکنند. به طور کلی انجام اعمالی مثل پاره کردن شکم انسان دیگر و کشیدن روده های او به بیرون، در حالت عادی جرم می باشد. لیکن در صورتی که این عمل توسط پزشک و مطابق با ماده 158 قانون مجازات اسلامی صورت پذیرد، جرم نیست.

در مورد جراحی زیبایی با توجه به موضوع این عمل، علاوه بر سلامت جسمی بیمار، زیبایی و به وجود آمدن شکل دلخواه هم یکی از مسائل مهم حقوقی قابل طرح در پرونده شکایت از دکتر زیبایی می باشد. بیماری که بر او عمل جراحی زیبایی انجام گرفته، به علت بد شکلی پس از عمل و نگرفتن نتیجه دلخواه، امکان دارد از دکتر زیبایی شکایت کند.

در این نوشتار مهمترین موضوعات حقوقی مربوط به شکایت از دکتر زیبایی، شکایت از عمل ناموفق بینی، شکایت از پزشک تزریق ژل و برخی از مهمترین مراحل شکایت از پزشک زیبایی را مورد بررسی قرار می دهیم.

نحوه و نمونه شکایت از پزشک زیبایی در دادسرای عمومی و انقلاب

چنانچه در فرایند انجام عمل زیبایی پزشک تحت هر عنوان مرتکب جرم عمومی شود، تحقیقات مقدماتی در مورد این جرم در دادسرای عمومی و انقلاب به عمل می آید. منظور از ارتکاب جرم توسط پزشک این است که او به صورت ارادی یا شبه ارادی، مرتکب اعمالی شود که از نظر قانون جرم شمرده می شود.

مثلا اگر پزشک می توان به جراید و روزنامه های جنایی اشاره کرد که از تجاوز جنسی پزشک در زمان عمل جراحی یا سرقت اعضاء و جوارح داخلی بدن بیمار خبر می دهند. همینطور اگر پزشک مرتکب چنان غفلت و بی احتیاطی شود که مطابق با قانون مقصر شناخته شود، امکان دارد به ارتکاب جرایم قانونی مورد پیگرد قرار گیرد. مثلا پزشکی که به علت مصرف نوشیدنی الکلی در حالت عدم تعادل قرار دارد، به عمل جراحی مبادرت کند، به اتهام ارتکاب جرم تحت پیگرد قرار می گیرد.

همانطور که اشاره شد برای شکایت از دکتر زیبایی به اتهام ارتکاب جرم، باید به دادسرای عمومی و انقلاب مراجعه کرد. بهترین زمان شکایت از پزشک زیبایی بلافاصله پس از انجام عمل است. دادستان و مقامات قضایی دادسرا پس از بررسی موضوع و انجام تحقیقات مقدماتی اگر ارتکاب جرم توسط پزشک را محرز بدانند، ضمن تنظیم کیفرخواست قرار جلب به دادرسی را صادر کرده و پرونده را به دادگاه کیفری صالح ارسال می نمایند.

شکایت از دکتر زیبایی برای عدم ایجاد نتیجه دلخواه

یکی از دلایل شکایت از دکتر زیبایی، امکان دارد عدم رسیدن به نتیجه دلخواه باشد. مثلا معمولاً به کسانی که به پزشک جراح مراجعه می کنند تا عمل زیبایی بینی انجام دهند، کاتالوگی از انواع عمل جراحی بینی و شکل های قبل و بعد از عمل ارائه می شود. اگر پس از انجام عمل جراحی نتیجه ای کاملاً مخالف با توافقات طرفین حاصل آید، امکان دارد دکتر زیبایی برای خسارات وارد آمده ضامن شود.

نکته مهمی که در خصوص شکایت از دکتر زیبایی شایان توجه است این است که پزشک مسئول نتیجه نیست، بلکه مسئول وسیله می باشد. یعنی پزشک مکلف است با رعایت مقررات قانونی و با کسب رضایت بیمار بر او اعمال جراحی را انجام دهد، لیکن پزشک نتیجه عمل را تضمین نمی کند. در واقع تنها در صورتی می توان از پزشک به استناد بد شکلی و عدم نتیجه دلخواه شکایت کرد، که مرتکب تقصیر شده باشد.

پس در مثال بالا چنانچه در دادگاه عمومی ثابت شود پزشک در انجام عمل جراحی مرتکب تقصیر شده، باید از عهده پرداخت خسارات وارد شده به بیمار برآید. از نظر قانون مجازات اسلامی تقصیر اعم است از بی احتیاطی و بی مبالاتی.

در نگاه اندیشمندان علم حقوق بی احتیاطی به معنای انجام دادن اعمالی است، که شخص نباید انجام دهد. مثلاً سیگار کشیدن در اتاق عمل جراحی ممنوع است، حال چنانچه ثابت شود پزشک در زمان عمل مرتکب این عمل ممنوع گردیده، بی احتیاطی و تقصیر او ثابت می شود.

در مقابل بی مبالاتی به معنای انجام ندادن کاری است که باید انجام داده شود. مثلا در صورتی که پزشک بدون شستن و پاکسازی دستان خود مبادرت به انجام عمل جراحی کند، مرتکب تقصیر و بی مبالاتی شده.

مسئولیت مالی پزشک

اگر پزشک به موجب حکم دادگاه به علت ارتکاب عمدی جرم یا تقصیر، محکوم شود، بخشی از ضمانت اجرای عمل پزشک، پرداخت خسارات محکوم له است. بر اساس قانون مجازات اسلامی در مورد آسیب هایی که در نتیجه عمل پزشک به بزه دیده وارد می شود، امکان دارد دیه مقدر یا غیر مقدر پرداخت شود.

دیه یکی از انواع مجازات های مالی و شرعی است که در موارد ارتکاب جنایت غیر عمدی و مواردی که جنایت عمدی قصاص ندارد، توسط محکوم علیه، عاقله یا بیت المال به بزه دیده پرداخت می شود.

با توجه به این که در مورد اعمال جراحی ارتکاب جنایت به صورت خطای محض و بدون اراده وجود ندارد، پس جنایت ارتکاب یافته توسط پزشک زیبایی امکان دارد عمدی یا شبه عمدی باشد. در نتیجه به طور کلی دیه بزه دیده باید توسط پزشک پرداخت شود، نه بیت المال یا عاقله.

در مورد برخی از جنایت های وارد شده به بزه دیده مثل نابینا شدن چشم ها یا قطع بینی او دیه مقدر تعیین شده. در مقابل برخی دیگر از جنایت ها فاقد دیه مقدر بوده و در این موارد دیه نا مقدر یا ارش، توسط قاضی تعیین می شود.

در مورد شکایت از دکتر زیبایی با توجه به این که امکان دارد خسارات معنوی به بزه دیده وارد شده باشد، از نظر قانونی منعی برای دریافت خسارت معنوی وجود ندارد. مطابق با قانون مسئولیت مدنی مصوب 1333 در این موارد امکان دارد دادگاه حکم به جبران خسارات معنوی از قبیل رفتاری مثل عذرخواهی یا پرداخت غرامت، صادر کند.

مراحل شکایت از دکتر زیبایی در سازمان نظام پزشکی

یکی از مراجع اداری دیگری که می توان شکایت از دکتر زیبایی را در آن مطرح کرد سازمان نظام پزشکی است. مطابق با قانون نظام پزشکی در مواردی که پزشکان مرتکب تخلفات صنفی مثل بد رفتاری با بیمار و … شوند، سازمان نظام پزشکی به این موضوع رسیدگی می کند.

مطابق با قانون مذکور در سازمان نظام پزشکی هیاتی به نام هیات رسیدگی به تخلفات پزشکان تشکیل شده. برای شکایت از دکتر زیبایی در سازمان نظام پزشکی علاوه بر شیوه حضوری می توان به شیوه غیر حضوری و با مراجعه به سامانه اینترنتی این سازمان اقدام کرد.

هیات رسیدگی سازمان نظام پزشکی یک مرجع انتظامی برای رسیدگی به تخلفات پزشکان به شمار می رود. پس اگر تخلف پزشک زیبایی در انجام عمل جراحی محرز شود، سازمان نظام پزشکی امکان دارد مجازات های انتظامی مانند تعلیق پروانه پزشکی یا ابطال آن را مورد حکم قرار دهد.

نسبت به آرای صادر شده توسط سازمان نظام پزشکی می توان در شعب دیوان عدالت اداری اعتراض کرد. برای رسیدگی نسبت به اعتراض به رای سازمان نظام پزشکی باید دادخواست اعتراض به دفاتر یا شعب دیوان عدالت اداری تقدیم شود.

مهمترین نکات حقوقی در خصوص شکایت از دکتر زیبایی

معمولاً پیش از انجام عمل زیبایی، پزشک رضایت نامه ای از مراجعه کننده یا سرپرست قانونی او مبنی بر برائت ذمه خود در صورت وقوع عارضه جانی و جسمی اخذ می کند. در صورت اخذ این رضایت نامه چنانچه نتیجه ای مثل فوت یا آسیب جسمی به بیمار وارد شود، اصولاً جبران خسارت بر عهده پزشک نیست.

اما این به معنی برائت محض پزشک از مسئولیت نخواهد بود. در واقع حتی با وجود اخذ رضایت نامه، چنانچه تقصیر پزشک در دادگاه اثبات شود، او مکلف به جبران خسارات وارد آمده به بیمار خواهد بود.

برای شکایت از پزشک زیبایی به دو نوع مرجع انتظامی و قضایی می تواند مراجعه کرد. مرجع انتظامی برای رسیدگی به تخلفات پزشک، سازمان نظام پزشکی می باشد. مراجع قضایی رسیدگی کننده به اتهامات پزشک با توجه به نوع اتهام و ضمانت اجرای آن متفاوت است.

پس برای شکایت از پزشک زیبایی امکان دارد به دادسرای عمومی و انقلاب، دادگاه های کیفری 1 و 2، دادگاه عمومی و حقوقی یا شورای حل اختلاف مراجعه کرد. چنانچه پزشک ثابت کند رفتار او مطابق با مقررات قانونی و اصول فنی علم پزشکی بوده، از مسئولیت معاف می شود.

وکیل برای شکایت از دکتر زیبایی

برای شکایت از دکتر زیبایی مراجع متعدد قضایی و اداری وجود دارد. برای این کار می توان به وکلای دادگستری وکالت داد. در این صورت فردی که عمل زیبایی روی او انجام گرفته است یا سرپرست قانونی او باید با یکی از وکلای دادگستری وکالت نامه منعقد سازد. به موجب وکالت نامه وکیل این اختیار را پیدا می کند که به نمایندگی از بزه دیده در مراجع قضایی مثل دادسرای عمومی و انقلاب حضور پیدا کرده و بر علیه پزشک شکایت حقوقی، کیفری یا انتظامی طرح کند.

علاوه بر طرح شکایت، بهترین وکیل پزشکی می تواند به نمایندگی از بزه دیده دلایل و مستندات مورد نیاز برای اثبات تخلف پزشک را ارائه کند. همینطور او می تواند به نمایندگی از شاکی در دادگاه حضور پیدا کرده و اظهارات خویش را برای اثبات تخلف پزشک بیان دارد.

 

 

شکایت از دکتر زیبایی نی نی سایت
برای شکایت از پزشک کجا برم
شماره تلفن شکایت از پزشکان
تلفن شکایت از کلینیک زیبایی
مدت زمان شکایت از پزشک
سامانه شکایت از پزشکان
شکایت از مطب پزشکان
نمونه شکایت از پزشک در نظام پزشکی

منتشر شده در 18 بهمن 1402
دسته‌ها: مقالات

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

درخواست مشاوره
شکایت از کارمند دولت چگونه است؟
مراحل شکایت از پلاک خودرو فراری
مجازات شکایت دروغ
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: