مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

قانون مالیات بر درآمد 1402 و 1403 | همه چیز درباره محاسبه مالیات درآمد مشاغل مختلف

مالیات بر درآمد چقدر است؟ صاحبان مشاغل در واقع افرادی می باشند که صاحب شغلی می باشند و در یک صنف خاص فعالیت می کنند. فعالیت این افراد به شکل حقیقی است و درآمدی را برای خود کسب  می کنند. این نوع از مالیات به همه صاحبان مشاغل و کسبه تعلق می گیرد و به طور خلاصه بخشی از درآمد کسب و کارها و مشاغل باید به عنوان مالیات به دولت پرداخت شود. با گروه مشاوره مالیاتی و مالی ساوا اپ همراه باشید.

image

مالیات بر درآمد چقدر است؟ صاحبان مشاغل در واقع افرادی می باشند که صاحب شغلی می باشند و در یک صنف خاص فعالیت می کنند. فعالیت این افراد به شکل حقیقی است و درآمدی را برای خود کسب  می کنند. این نوع از مالیات به همه صاحبان مشاغل و کسبه تعلق می گیرد و به طور خلاصه بخشی از درآمد کسب و کارها و مشاغل باید به عنوان مالیات به دولت پرداخت شود. با گروه مشاوره مالیاتی و مالی ساوا اپ همراه باشید.

 مشاوره مالیاتی و دریافت وکیل مالیات

مشاوره از وکلای مالیات و داشتن وکیل مالیات برای افراد و شرکت‌ها اهمیت بسیاری دارد. در زیر به برخی از این اهمیت‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. اطمینان حاصل کردن از رعایت قوانین: قوانین مالیاتی پیچیده و متعددی دارند و برای عموم افراد و شرکت ها دسترسی آسان به این قوانین و مفاد آن ها ممکن نیست. وکیل مالیات با داشتن دانش و تجربه لازم، می تواند به شما کمک کند تا از رعایت قوانین مالیاتی اطمینان حاصل کنید و هرگونه تخلف مالیاتی را جلوگیری کنید.
  2. کاهش هزینه های مالیاتی: وکلای مالیات با داشتن دانش و تجربه لازم، می توانند به شما راهکارهایی بدهند تا هزینه های مالیاتی خود را کاهش دهید و از مزایای مالیاتی بهره برداری کنید. این امر می تواند اهمیت بسیاری برای افراد و شرکت ها داشته باشد و تاثیر قابل توجهی در سوددهی آن ها داشته باشد.
  3. حفظ حقوق و منافع شما: وکیل مالیات می تواند به شما کمک کند تا حقوق و منافع شما در قبال مالیات های پرداختی حفظ شود. از طریق مشاوره و نظارت وکیل مالیات، می توانید از اینکه حقوق و منافع شما در قبال مالیات های پرداختی به شما تضرر نبیند، اطمینان حاصل کنید.
  4. حل اختلافات مالیاتی: در صورت بروز اختلافات مالیاتی با اداره مالیات، وکیل مالیات می تواند به شما کمک کند تا این اختلافات را به خوبی حل کنید و از تحمیل جرایم و جریمه های مربوطه جلوگیری کنید. این امر می تواند برای شما اهمیت بسیاری داشته باشد زیرا ممکن است جریمه ها و جرایم مالیاتی باعث خسارت های مالی و اعتباری جدی برای شما شود.

بیشتر بخوانید: مالیات بر ارث

دسته بندی صاحبان مشاغل برای محاسبه مالیات بر درآمد

اولین عامل در محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی، گروه شغلی است که کسب و کار آن ها متعلق به آن است. سازمان امور مالیاتی، اشخاص حقیقی صاحبان مشاغل را به سه دسته تقسیم می کند: گروه بندی صاحبان مشاغل از ابتدای سال 1400 (برابر اصلاحیه آیین نامه اجرایی موضوع ماده 95 قانون مالیات های مستقیم) به همراه تکالیف مالیاتی هر گروه، به تفصیل در این مطلب آمده است:

گروه اول بر اساس نوع فعالیت

در این قسمت صاحبان مشاغل در گروه اول را بررسی  می کنیم:

اما تکالیف گروه اول چیست؟

 گروه دوم بر اساس حجم فعالیت

سایر صاحبان مشاغل و حرفی که درآمد ابرازی (شامل فروش کالا یا فروش توام کالا و ارائه خدمت) دو سال قبل آن ها و یا آخرین درآمد قطعی شده آن ها (شامل فروش کالا یا فروش توأم کالا و ارائه خدمت)، بیش از هجده میلیارد ریال و مساوی یا کمتر از مبلغ پنجاه و پنج میلیارد ریال باشد. مشروط به ابلاغ برگ قطعی حداکثر تا پایان دی ماه سال قبل به شخص مودی یا کننده قانونی وی)

نکته 1: منظور از درآمد در اینجا فروش کالا یا فروش کالا و خدمات (به صورت هزمان) است.

نکته 2: اظهارنامه تسلیمی خرداد ماه هر سال، مبنای تعیین گروه بندی سال بعد از تسلیم اظهارنامه  است. مثلا مبلغ فروش و سایر درآمدهایی که در اظهارنامه مالیاتی عملکرد 1401 درج شده، مبنای گروه بندی سال 1402 است.

نکته 3: مبنای تشخیص آخرین درآمد قطعی شده، برگ قطعی مالیات ابلاغی به مودی یا نماینمده قانونی او تا پایان دی ماه سال قبل است. مثلا برای عملکرد سال 1401، آخرین درآمد قطعی شده تا پایان دی ماه سال 1400 مورد بررسی قرار می گیرد.

تکالیف گروه دوم شامل چه مواردی است؟

گروه سوم

گروه سوم صاحبین مشاغلی که در گروه های اول و دوم قرار نمی گیرند جزو این گروه محسوب می شوند. بر اساس این آیین نامه سازمان امور مالیاتی می تواند تا پایان دی ماه هر سال فهرست مشاغل افزوده شده به گروه اول براساس نوع فعالیت را تهیه و اعلام نماید. مودیان مذکور از ابتدای سال مالیاتی بعد از اعلام مکلف به اجرای تکالیف تعیین شده مربوط به گروه اول خواهند بود.

تکالیف مودیان گروه سوم شامل چیست؟

پرداخت مالیات مودیان خارج از کشور

ارائه اظهارنامه و پرداخت مالیات مودیانی که در خارج از ایران اقامت دارند و هم مؤسسات و شرکت هایی که مرکز اصلی آن ها در خارج از کشور است، چنانچه دارای کننده در ایران باشند بر عهده کننده آن ها خواهد بود. صاحبین مشاغل مکلفند ظرف چهار ماه از تاریخ شروع فعالیت، مراتب را کتبا به اداره امور مالیاتی محل اعلام کنند. انجام این امر باعث خواهد شد تا از همه تسهیلات و معافیت های مالیاتی بهره مند شده و مشمول 10 درصد جریمه مقرر هم نشوند.

سامانه استعلام مالیات اشخاص حقیقی

حالا سئوالی که ایجاد  می شود این است که از کجا باید فهمید که میزان بدهی مالیاتی چقدر است؟ شما  می توانید برای استعلام بدهی مالیاتی خود در سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور ثبت نام کنید. با ثبت نام در این سامانه به سوابق پرونده های مالیاتی دسترسی پیدا  می کنید. اشخاص حقوقی و حقیقی باید با شناسه ملی به امور مالیاتی خود بپردازند. به خاطر داشته باشید که  می توانید با مراجعه به سایت https://my.tax.gov.ir از میزان بدهی مالیاتی و ممنوع الخروجی خود مطلع شوید.

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی سال 1402

سئوالی که در ذهن افراد بسیاری مطرح  می شود این است که نرخ مالیات بر درآمد مشاغل چند درصد است؟

در این ارتباط باید به ماده 131 مراجعه کرد. این نرخ پلکانی است و بر اساس درآمد شامل مالیات بر درآمد شما 15 یا 20 یا 25 درصد خواهد بود. محاسبه مالیات مشاغل به کمک نرخ ماده 131 به این شکل انجام می شود.

برای دریافت بهترین وکیل مالیاتی با ما در ساوا اپ تماس بگیرید.

هزینه های قابل قبول صاحبان مشاغل چیست؟

از جمله دغدغه های اشخاص حقیقی این است که چگونه  می توانند میزان درآمد مشمول مالیات خود را کاهش دهند تا مالیات کمتری پرداخت کنند. در این زمینه بعضی از مودیان هزینه هایی را اعلام  می کند که امکان دارد مورد قبول سازمان مالیاتی واقع شود و یا با آن موافقت نشود.

مطابق با ماده ۱۴۷ قانون مالیات های مستقیم، هزینه های قابل  قبول صاحبان مشاغل برای تعیین شدن میزان درآمد مشمولین مالیات، هزینه هایی می باشند که در حدود متعارف متکی به مدارک بوده و منحصرا مربوط به تحصیل درآمد موسسه در دوره مالی مربوط با رعایت حد نصاب های مقرر  شود. همینطور در ماده 148 قانون مالیات های مستقیم هزینه های قابل  قبول برای سازمان و اداره امور مالیاتی کشور به شکل کلی بیان گردیده اند. بعضی از این هزینه ها عبارت می باشند از:

معافیت مالیات بر درآمد مشاغل

در زمینه معافیت مالیاتی تبصره ای در قانون وجود دارد که می گوید: به ازای هر ده درصد (۱۰ %) افزایش درآمد ابرازی مشمول مالیات اشخاص موضوع این ماده نسبت به درآمد ابرازی مشمول مالیات اشخاص موضوع این ماده نسبت به درآمد ابرازی مشمول مالیات سال گذشته آن ها، یک درصد و حداکثر تا پنج درصد از نرخ های مذکور کاسته می شود. شرط برخورداری از این تخفیف تسویه بدهی مالیاتی سال قبل و تسلیم اظهارنامه مالیاتی مربوطه در مهلت اعلام  شده از سوی سازمان امور مالیاتی است.

همینطور اشخاص حقیقی اگر در پرداخت مالیات خود به مدت 3 سال پشت سر هم خوش حساب باشند، مبلغی به عنوان تشویق از میزان مالیات آن ها کسر  می شود و یا به آن ها بازگردانده  می شود. در مجموع بعضی از کسب و کارها هم در کشور مورد حمایت قرار گرفته اند و معاف از مالیات می باشند مثل کسانی که اقدام به تولید صنایع دستی  می کنند.

اظهارنامه اصلاحی و یا جایگزین چیست؟

سه نوع اظهارنامه عملکرد وجود دارد:

اظهارنامه اصلی اولین اظهارنامه ای است که ارسال می شود. مهلت ارسال این اظهارنامه تا 31 خرداد ماه است.

اظهارنامه الحاقی و یا جایگزین آخرین اظهارنامه ای است که در موعد مقرر ارسال می شود. به طور مثال در صورتی که شما اظهارنامه اصلی و اولیه را ارسال کردید و قبل از به پایان رسیدن مهلت مقرر، متوجه وجود اشکال در آن شدید، می توانید اظهارنامه جایگزین را ارسال کنید. شما هر تعداد اظهارنامه جایگزین را می توانید ارسال کنید اما آخرین اظهارنامه ارسالی، ملاک عمل شما خواهد بود.

اما اظهارنامه اصلاحی در شرایطی ارسال می شود که بعد از اهمه مهلت قانونی متوجه شوید که اظهارنامه نیاز به تغییراتی دارد. در این شرایط می توانید اظهارنامه اصلاحی را ارسال کنید که مهلت زمان ارسال آن یک ماه از تاریخ انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه اصلی است. البته در صورتی که اظهارنامه اصلی را ارسال می کنید باید توجه داشته باشید که دفاتر شما هم باید بر طبق آن اصلاح شود.

ارسال اظهارنامه اصلاحی در دو مورد امکان پذیر است:

انجام اشتباه محاسبات: این موضوع در اظهارنامه های الکترونیکی منتفی است چون در صورت بروز خطا امکان ارسال این اظهارنامه ها وجود ندارد. لذا این مسئله موضوعیتی ندارد.

طبقه بندی اشتباه حساب ها: مثلا عدد مربوط به بدهکاران در پیش پرداخت ها ثبت شده باشد که معمولا 95% موارد این تغییر در طبقه بندی هیچ تاثیری در موضوع مالیات ندارد.

آخرین مهلت ارسال اظهارنامه عملکرد 1402 و ثبت شکایات

طبق قانون مالیات های مستقیم، همه مشاغل و اصناف هر سال تا آخرین روز خرداد فرصت دارند که فرم تبصره ماده 100 یا اظهارنامه خودشان را ارسال کنند؛ لذا در سال 1402 هم تا 31 خرداد برای انجام تکالیف مالیاتی خودتان فرصت دارید. اما در بعضی از سال ها این زمان تمدید می شود. برای مثال در سال 1401 پس از جلسه ای که وزیر امور اقتصادی و دارایی با رؤسای اتاق های اصناف سراسر کشور، انجمن اسلامی بازار تهران، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و رئیس و اعضای فراکسیون اصناف مجلس شورای اسلامی داشت، اعلام شد که مهلت تسلیم اظهارنامه های مالیاتی فعالان اقتصادی از جمله همه مغازه  ها و فروشگاه ها تا 15 تیر 1401 تمدید شد. اگر هر گونه شکایت مالیاتی داشتید تا 15 تیر می توانید اعتراض خودتان را ثبت کنید.

نحوه ثبت اعتراضات و شکایات مالیاتی

اگر به مبلغی که به عنوان مالیات از سمت سازمان امور مالیاتی برای شما اعلام می شود اعتراض داشتید باید با رجوع به سایت www.tax.gov.ir درخواست اعتراض خودتان را ثبت کنید و در مدت زمانی که توسط سازمان مالیاتی اعلام می شود به شکایت مالیاتی شما رسیدگی خواهد شد.

اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل، کارنامه مالی شماست!

اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل مشمول این مالیات باید هر سال برای محاسبه نرخ و میزان مالیات خود، این اظهارنامه را فراهم کنند و سپس به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه دهند. اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی در دو قالب اظهارنامه انفرادی و مشارکتی قابل تسلیم  است که پس از انجام ثبت نام الکترونیک، با وارد کردن اقلام اطلاعاتی مورد درخواست در سامانه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی، اطلاعات هویتی، واحد کسبی، حساب های بانکی، مجوزهای فعالیت و دیگر اطلاعات شخص حقیقی از سامانه ثبت نام دریافت و در اظهارنامه نمایش داده می شود.

همه اشخاص حقیقی تا پایان خرداد ماه سال بعد مهلت دارند تا نسبت به ارسال اظهارنامه و سایر مستندات مورد نیاز به سازمان امور مالیاتی اقدام کنند و در صورت عدم انجام در موعد مقرر، مشمول جرایم مالیاتی خواهند شد. کارشناسان امور مالیاتی هم همه مدارک ارسال  شده توسط صاحبان مشاغل را بررسی می کنند تا از صحت مدارک و اسناد ارائه  شده اطمینان کافی را به دست آورند. در صورتی  که عدم تخلف از قوانین مالیاتی توسط کارشناسان مربوطه تایید شود، میزان مالیات اعلام  شده توسط صاحبان مشاغل پذیرفته شده و مبنای مالیات آن ها در نظر گرفته خواهد شد.

جریمه عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی در زمان تعیین شده

اگر اظهارنامه خودتان را تا تاریخ 31 خرداد برای سازمان امور مالیاتی ارسال نکنید، برابر با 30% مبلغ مالیاتی که باید پرداخت کنید جریمه خواهید شد که این جریمه تحت هیچ شرایطی قابل بخشش نیست. مؤدی هایی که 3 سال متوالی اظهارنامه مالیاتی خودشان را ارسال نمی کنند طبق ماده 192 قانون مالیات مستقیم مشمول مجازات از حبس تا محکومیت نقدی خواهند شد.

میزان و نحوه محاسبه مالیات بر درآمد

یکی از پرسش های رایج، در خصوص مالیات بر درآمد مشاغل آزاد،  مالیات سلبریتی ها (در صورت تصویب طرح مالیات سلبریتی ها) و مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم انفرادی، مبنی بر این است که میزان و نحوه محاسبه این مالیات، چگونه است؟ پس در این بخش از مقاله، قصد داریم در خصوص و نحوه محاسبه مالیات بر درآمد، صحبت کنیم.

برای تعیین میزان و نحوه محاسبه مالیات بر درآمد، باید، ماده 131 قانون مالیات های مستقیم، همینطور، تصویب  نامه در خصوص تعدیل نصاب ­ های مندرج در قانون مالیات های مستقیم را مد نظر قرار داد. با در نظر گرفتن قانون مالیات های مستقیم و تصویب نامه فوق الذکر، میزان و نحوه محاسبه مالیات بر درآمد  شخص حقیقی و حقوقی، به ترتیب، به شکل زیر است:

میزان و نحوه محاسبه مالیات بر درآمد شخص حقیقی: تا مبلغ 200 میلیون تومان درآمد، مشمول مالیات سالانه پانزده درصد؛ نسبت به مازاد 200 میلیون تومان، تا میزان 400 میلیون تومان درآمد، مشمول مالیات سالانه به نرخ بیست درصد و مازاد بر 400 میلیون تومان درآمد، مشمول مالیات سالانه بیست و پنج درصد، می باشد.

میزان و نحوه محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی: بیست و پنج درصد از جمع درآمد آن ها، خواهد بود. البته، موسسات غیر انتفاعی، مستثنی از این امر می باشند و همینطور، درآمدهای حاصل از سود سهام یا سهم الشرکه دریافتی هم، مشمول  مالیات نخواهند بود.

 

منتشر شده در 14 بهمن 1402
دسته‌ها: مقالات

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

درخواست مشاوره
مالیات بر ارزش افزوده 13 درصد میشود؟
وکیل مالیات
مشاوره حقوقی مالیات
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: