مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

جرم انتشار اسکرین شات و مجازات آن - مجازات افشای چت و اسکرین شات خصوصی چیست؟

جرم انتشار اسکرین شات و مجازات آن - مجازات افشای چت و اسکرین شات خصوصی چیست؟ قانون مجازات اسلامی در ماده 745 و در ماده 16 قانون جرایم رایانه ای افشای اسرار خصوصی دیگران را جرم دانسته می باشد. البته مطابق قانون مجازات افشای چت و اسکرین شات جزای نقدی و تا دو سال حبس مجازات دارد.

image

جرم انتشار اسکرین شات و مجازات آن - مجازات افشای چت و اسکرین شات خصوصی چیست؟ قانون مجازات اسلامی در ماده 745 و در ماده 16 قانون جرایم رایانه ای افشای اسرار خصوصی دیگران را جرم دانسته می باشد. البته مطابق قانون مجازات افشای چت و اسکرین شات جزای نقدی و تا دو سال حبس مجازات دارد.

باید به این نکته توجه داشت که اسرار خصوصی در قانون ایران به صورت مشخص تعریف نشده و صرفاً در بند 8 قانون واحده "احترام به آزادی های مشروع و حفظ حقوق شهروندی" نامه ها، عکس ها، نوشته ها و فیلم های خصوصی را از مصادیق بارز آن دانسته می باشد.

همینطور با توجه به ماده 669 قانون مجازات اسلامی تهدید به انجام عملی که امکان دارد باعث ضرر آبرویی یا شرافتی یا افشای اسرار خانوادگی شود تا 74 ضربه شلاق یا تا دوسال حبس دارد. پس به شهروندان پیشنهاد می شود در صورت هر تهدیدی شکایت کنند.

با توجه به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا؛ قانون به صراحت بیان کرده که همه متن ها در فضای مجازی اعم از ایمیل، صدای ضبط شده، تلگرام و وایبر و فیس بوک و … بعنوان علت از فرد شاکی پذیرفته شده و دادگاه، با مکانیسم مشخصی که توسط کارشناسان فناوری اجرا خواهد شد، صحت مدارک را بررسی کرده و در صورت تائید، مبنای صدور حکم قرار می گیرند.

جرم انتشار اسکرین شات و مجازات آن - مجازات افشای چت و اسکرین شات خصوصی چیست؟

هم اکنون با پیشرفت تکنولوژی و مدرن شدن زندگی و وابسته بودن افراد به دنیای مجازی برقراری ارتباط میان انسانها بسیارراحت تر از گذشته شده، و این ارتباطات با استفاده از پیام رسان های مجازی مختلف مثل فیسبوک،تلگرام،اینستاگرام و ایمیل و... است،اما باتوجه به این سهولت در زندگی افراد دردسر ها و عواقبی هم در پیش رو افراد وجود دارد که خلاف قوانین بوده که در قانون هم برای اینگونه جرم ها مجازات به خصوصی در نظر گرفته شده.

حال به بررسی یکی از این مشکلات می پردازیم که جرم انتشار اسکرین شات است :

در خصوص انتشار اسکرین شات می توان گفت هرگاه پیامک میان دو نفر در سامانه مخابرات و یا شبکه ها اجتماعی رد و بدل شود و یکی از افراد برای سوء استفاده و نابود کردن آبروی شخص و یا حتی تهدید در خصوص صرف نظر کردن از شکایت، فرد را تهدید به انتشار محتوای پیام های ارسال شده کند مجرم به شمار می آید.

 

پلیس فتا چگونه اسکرین شات را تایید میکند - جرم اسکرین شات از چت - جرم اسکرین شات از استوری - مجازات انتشار اسکرین شات - ماده ۷۴۵ قانون مجازات اسلامی اسکرین شات - رد اسکرین شات در دادگاه - اثبات جرم با اسکرین شات - اسکرین شات چت عاشقانه

 

مجازات فرد تهدید کننده:

اگر شخص صرفا فقط تهدید به انتشار فیلم خصوصی یا هر متن دیگری در فصای مجازی اعم از پیام صوتی اسکرین شات و یا چت خصوصی بکند مشمول ماده ۶۶۹ قانون‌ مجازات‌ اسلامی میشود و مجازات متناسب با ان در انتظار او خواهد بود.

مجازات فرد تهدید کننده و انتشار دهنده:

ولی اگر فرد علاوه بر اینکه فرد دیگری را به انتشار چت یا اسرار خصوصی یا فیلم و عکس تهدید کند انها را انتشار نیز بدهد مجازات وی بسیار سنگین تر شده و در حقیقت شامل دو مجازات میشود.فرد خاطی علاوه بر اینکه باید مجازات متناسب با ۶۶۹ مجازات اسلامی را متحمل شود باید مجازات ۷۴۵ نیز را نیز متحمل شود.

شرایط تحقق جرم تهدید به انتشار فیلم و عکس یا اسکرین شات

 

آیا اسکرین شات از استوری اینستاگرام هم جرم تلقی می شود ؟

باید گفت اسکرین شات اماره بوده و به عنوان علت محسوب نخواهد شد، اما در صورتی که باعث تخلف شود و موجب بی آبرویی فرد شود قابل پیگرد قانونی خواهد بود.

وکیل آنلاین ساوا اپ برای ارائه وکالت و مشاوره حقوقی و کیفری کاملا درکنار شماست، برای دریافت اطلاعات بیشتر تماس بگیرید!

آیا به جرم انتشار پیام ها به صورت اسکرین شات بر علیه شخصی می توان شکایت طرح کرد؟

اسکرین شات به تنهایی غیر قانونی و جرم نیست،در واقع در صورتی که از اسکرین شات در جهت نامشروع و خلاف قانون در راستای تهدید و و هتک آبرو استفاده شود مجازاتی را در پی دارد. در ماده قانون مجازات اسلامی 745 افشای اسرار خصوصی دیگران جرم انگاری شده و مجازات نقدی وتا 2 سال حبس برای فرد خاطی در نظر گرفته شده.

این اسرار اعم از نامه ها،عکس ها،نوشته ها و فیلم های خصوصی و صدای ضبط شده. در ماده 669 قانون مجازات اسلامی هم تهدید به انجام عملی که باعث هتک حرمت و نابود کردن آبرو و یا افشای اسرار خانوادگی او شود تا 74 ضربه شلاق و تا 2 سال حبس مشخص شده.

آیا با انتشار اسکرین شات در فضای مجازی مثل فیسبوک،واتساپ و تلگرام و... می توان از شخص شکایت کرد ؟

همه متن ها در فضای مجازی مثل ایمیل و فیسبوک و تلگرام و... به عنوان مدارک از فرد شاکی پذیرفته شده و توسط کارشناسان متخصص صحت مدارک اثبات شده و در صورت تایید،حکم مورد نظر صادر می شود.

آیا تهدید به انتشار چت و پیامک و اسکرین شات هم جرم تلقی می شود ؟

مطابق ماده ی: 669 قانون مجازات اسلامی شخصی که شما را به افشای اطلاعات شخصی مثل چت، متن،عکس، فیلم، صدای ضبط شده تهدید کند، جرم انجام داده،حتی در صورتی که این جرم را عملی نکرده باشد و شما می توانید از او شکایت کنید. برابر با ماده 669 قانون مجازات هفتاد و چهار ضربه شلاق و تا 2 سال حبس برای فرد تهدید نماینده در نظر گرفته شده می باشد.

 

ما در ساوا اپ با یک تیم از وکلای حقوقی مجرب و متخصص آماده هستیم به شما در تمامی مسائل حقوقی کمک کنیم. از جمله تنظیم قراردادها، حل اختلافات تجاری، مشاوره در زمینه حقوق کار، حقوق ملکی و خانواده و سایر موارد مربوط به حقوق. با تجربه و دانش گسترده خود، ما می توانیم شما را در تمامی مراحل روند قانونی همراهی کنیم. از تهیه اسناد و مدارک لازم تا حضور در دادگاه و دریافت حقوق شما، ما همیشه در کنار شما خواهیم بود.

همچنین، ما خدمات وکالت و مشاوره حقوقی تلفنی - آنلاین و حضوری را با قیمتی رقابتی و منصفانه ارائه می دهیم. ما درک می کنیم که مسائل حقوقی همیشه هزینه های خاص خود را دارند و به همین دلیل تلاش می کنیم تا خدمات حقوقی با بهترین قیمت را ارائه دهیم. با اعتماد به ما، شما می توانید اطمینان داشته باشید که مشکلات حقوقی خود را به بهترین شکل ممکن حل خواهیم کرد. تماس بگیرید و امروز با ما مشاوره کنید. مشاوره و وکالت حقوقی با بهترین قیمت - همراهی حقوقی که به آن اعتماد کنید.

منتشر شده در 17 دی 1402
دسته‌ها: مقالات

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

درخواست مشاوره
وکیل جرایم اینترنتی
شکایت از فروشگاه اینترنتی
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: