مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

تکلیف مهریه و نفقه در صورت عدم تمکین - در صورت عدم تمکین زن، نفقه و مهریه از او ساقط می شود؟

تکلیف مهریه و نفقه در صورت عدم تمکین چیست؟ در صورت عدم تمکین زن، نفقه و مهریه از او ساقط می شود؟ مهریه زن در صورت عدم تمکین چه می شود؟ آیا در صورت عدم تمکین زن، نقه و مهریه از او ساقط می شود؟  تعلق مهریه به زن در صورت عدم تمکین چگونه است؟ در صورتی که زن از شوهر خود تمکین نکند حق مطالبه مهریه را دارد؟ تاثیر حق حبس بر مطالبه مهریه چگونه است؟ عواقب عدم تمکین بر مهریه شامل چه مواردی است؟ رابطه عدم تمکین و طلاق چگونه است؟ در چه شرایطی مهریه به زن تعلق نمی گیرد؟ رابطه عدم تمکین با پرداخت مهریه چیست؟

image

تکلیف مهریه و نفقه در صورت عدم تمکین چیست؟ در صورت عدم تمکین زن، نفقه و مهریه از او ساقط می شود؟ مهریه زن در صورت عدم تمکین چه می شود؟ آیا در صورت عدم تمکین زن، نقه و مهریه از او ساقط می شود؟  تعلق مهریه به زن در صورت عدم تمکین چگونه است؟ در صورتی که زن از شوهر خود تمکین نکند حق مطالبه مهریه را دارد؟ تاثیر حق حبس بر مطالبه مهریه چگونه است؟ عواقب عدم تمکین بر مهریه شامل چه مواردی است؟ رابطه عدم تمکین و طلاق چگونه است؟ در چه شرایطی مهریه به زن تعلق نمی گیرد؟ رابطه عدم تمکین با پرداخت مهریه چیست؟

در صورت عدم تمکین زن، نقه و مهریه از او ساقط می شود؟

عدم تمکین زن در عالم واقع به معنای ترک منزل و زندگی مشترک است. حال در عالم حقوق باید این امر به اثبات برسد. یعنی زمانیکه مرد حکم الزام به تمکین زنش را می گیرد، در حقیقت عدم تمکین زن و ناشزه بودن او محرز و مسلم می شود.

تصور اشتباهی که میان افراد جامعه وجود دارد، مبنی بر این بوده که با پیروزی مرد در دعوای الزام به تمکین، دیگر مهریه به زن تعلق نمی گیرد. این تصور کاملا اشتباه می باشد. به عبارت دیگر، عدم تمکین زن مانع از دریافت مهریه نمی شود. با حکم عدم تمکین زن همینطور او مستحق در مطالبه مهریه است.

 

شرایط طلاق در صورت عدم تمکین زن - در چه صورت به زن مهریه تعلق نمی گیرد - مجازات عدم تمکین زن از شوهر - مهریه زن در صورت عدم تمکین - حضانت فرزند در صورت عدم تمکین زن - ازدواج مجدد مرد در صورت عدم تمکین زن - مدت زمان عدم تمکین زن - ترفند های ندادن مهریه

 

اگر زن از شوهر خود تمکین نکند حق مطالبه مهریه را دارد؟

اثر دریافت حکم الزام به تمکین توسط زوج، عدم استحقاق زوجه به مطالبه نفقه است. یعنی در صورتی که زن از شوهر خویش تمکین نکند، نمی تواند از او پرداخت نفقه را خواستار شود. به عبارت دیگر، در دعوای حقوقی به خواسته مطالبه نفقه، مرد می تواند در مقام دفاع بیان کند که زوجه از او تمکین نمی کند که مستحق دریافت نفقه باشد. بنابراین مطابق قانون، ارتباط عدم تمکین زن و مهریه از این قرار بوده که با دریافت حکم ناشزه بودن زوجه هم، همینطور پرداخت مهریه به عهده زوج بوده و او باید عهده دار پرداخت آن باشد.

ادعای عدم تمکین زن که از ناحیه مرد مطرح می شود، به جهت اثبات عدم استحقاق او بر مطالبه نفقه، باید در قالب دعوای تقابل مطرح شود. چون عدم تمکین زوجه باید به اثبات برسد و حکم مقتضی صادر شود. پس آنچه که تاکنون محرز و مسلم گردید، عدم ارتباط عدم تمکین زن و مهریه او است. یعنی حکم الزام به تمکین زوجه در خصوص مطالبه نفقه دارای اثر حقوقی و قانونی است، نه مطالبه مهریه.

 

ما در ساوا اپ با یک تیم از وکلای حقوقی مجرب و متخصص آماده هستیم به شما در تمامی مسائل حقوقی کمک کنیم. از جمله تنظیم قراردادها، حل اختلافات تجاری، مشاوره در زمینه حقوق کار، حقوق ملکی و خانواده و سایر موارد مربوط به حقوق. با تجربه و دانش گسترده خود، ما می توانیم شما را در تمامی مراحل روند قانونی همراهی کنیم. از تهیه اسناد و مدارک لازم تا حضور در دادگاه و دریافت حقوق شما، ما همیشه در کنار شما خواهیم بود. همچنین، ما خدمات وکالت و مشاوره حقوقی تلفنی - آنلاین و حضوری را با قیمتی رقابتی و منصفانه ارائه می دهیم. ما درک می کنیم که مسائل حقوقی همیشه هزینه های خاص خود را دارند و به همین دلیل تلاش می کنیم تا خدمات حقوقی با بهترین قیمت را ارائه دهیم. با اعتماد به ما، شما می توانید اطمینان داشته باشید که مشکلات حقوقی خود را به بهترین شکل ممکن حل خواهیم کرد. تماس بگیرید و امروز با ما مشاوره کنید. مشاوره و وکالت حقوقی با بهترین قیمت - همراهی حقوقی که به آن اعتماد کنید.

 

عواقب عدم تمکین زن بر مهریه شامل چه مواردی است؟

ارتباط عدم تمکین زن و مهریه از نوع تباین بوده یعنی لازم و ملزومی میان ایشان برقرار نیست. به عبارت دیگر، عواقب عدم تمکین زن بر مطالبه مهریه صفر بوده و خواسته مطالبه مهریه از ناحیه زوجه وفق قانون همینطور پابرجا است. همینطور تصور اشتباه دیگری هم وجود دارد که با اثبات رابطه نامشروع زن، مهریه به او تعلق نمی گیرد.

اثبات دعوای کیفری وجود رابطه نامشروع میان زوجه و یک مرد دیگر، باعث عدم استحقاق زن به مطالبه مهریه نیست. چون مبنا و باعث به وجود آمدن حق مطالبه مهریه زوجه وفق قانون مدنی، اسبابی غیر از عدم رابطه نامشروع بوده می باشد. مثل این که زن به مجرد عقد صاحب و مالک مهر شده و پرداخت آن بر عهده و ضمه مرد قرار می گیرد.

رابطه عدم تمکین زن و طلاق چگونه است؟

آیا مرد برای طلاق دادن زن خویش ابتدائا باید حکم ناشزه بودن او را بگیرد؟ قطعا پاسخ منفی می باشد. طلاق به یک اراده واقع می شود. آن اراده، میل و خواست و قصد مرد است.

مرد می تواند هروقت که بخواهد، بدون استناد به هیچ علتی زن خود را طلاق دهد. به عبارت دیگر، همانطور که ارتباط عدم تمکین زن و مهریه تباین است، ارتباطی میان حکم نشوز زن با طلاق دادن او از ناحیه مرد وجود نداشته و این دو هیچ ربطی به یکدیگر ندارند و اثری بر هم نمیگذارند.

مبتلا شدن زوج به بیماری جنسی و مقاربتی

بر اساس ماده 1127 قانون مدنی، زن به دلیل مبتلا به انواع بیماری جنسی می تواند از نزدیکی با همسر خود، اجتناب نمایید و اما نفقه نیز همچنان به او تعلق بگیرد. در واقع بیمار شدن زن به این امراض، خود نوعی شرایط مجاز برای عدم نزدیکی با همسر خود است و البته در اینجا منظور از عدم تمکین، خاص است و تمکین عام همچنان پابرجاست.

شرایط مجاز به عدم تمکین زن بر اساس قانون

در این قسمت تمام مواردی که نیاز است تا شما با شرایط مجاز برای عدم تمکین آشنا شوید، آورده شده است که بهتر است قبل از هر گونه اقدامی تا موارد را مطالعه و اطلاعات لازم را کسب نمایید.

مشخص نمودن محل زندگی مشترک توسط زن

بر طبق ماده 1114 قانون مدنی، زن موظف است، در منزلی سکونت داشته باشد که مرد مشخص نموده است و امکان عدم تمکین زن نیز در آن مسکن وجود ندارد. اما اگر زوجه با همسر خود توافق کند که در منزلی جدا سکونت نمایید، تمکین وی پابرجا است و نفقه نیز به او تعلق می گیرد. پس این موضوع در صورتی محقق می شود که توافق از قبل میان این دو شخص صورت گرفته باشد.

ضرر مادی و شرافتی، بدنی برای زوجه

بر اساس مادهٔ 1115 قانون مدنی، می توان نتیجه گرفت که اگر زن در زمان زندگی با همسر خود، دچار هرگونه ضرر مالی و یا جانی شده و حتی احتمال این موضوع نیز داده شود، وی می تواند خانه ای جداگانه انتخاب کند و نفقه خود را از همسر اخذ نمایید و قاضی نیز در حین این موضوع که ممکن است جان زوجه در خطر باشد حکم بازگشت به منزل را به وی نخواهد داد.

پیروی از حق حبس

بر اساس مادهٔ در ماده 1085 قانون مدنی اشاره مستقیم به این موضوع دارد که عدم تمکین زن در صورتی میسر است که شوهر مهریه را به او پرداخت نکند و در صورت پرداخت مهریه وی بایستی تمکین خود را به جای آورد و عدم پرداخت آن به منزلهٔ مجاز بودن زوجه به عدم تمکین است و این عدم تمکین خود، پرداخت نفقه را نیز به دنبال دارد، چرا که مهریه حال بوده و شوهر موظف است که این دین را به جای آورد و سپس از همسر خود تقاضای تمکین نمایید.

بیمار بودن زوجه

بر اساس قانون اگر زن به بیماری های مراقبتی از جمله، قَرَن به معنی بسته بودن آلت تناسلی و یا عادت ماهانه باشد می تواند از تمکین خاص دوری کند. در واقع در این صورت وی مجاز به این کار بوده و بایستی نفقه نیز به او پرداخت شود.

وکیل آنلاین ساوا اپ برای ارائه وکالت و مشاوره حقوقی و کیفری کاملا درکنار شماست، برای دریافت اطلاعات بیشتر تماس بگیرید!

وکیل پرونده تمکین در تهران

در عصر حاضر، دعاوی خانوادگی مانند طلاق، مطالبه مهریه، مطالبه نفقه، حضانت، حق ملاقات، حق مسکن و ... جزو دعاوی مبتلابه در محاکم میباشند. عدم آگاهی از هریک از این دعاوی، به معنای عدم آگاهی از حق و حقوق خویش است.

به عنوان مثال در صورتی که کسی ارتباط عدم تمکین زن و مهریه را نداند، نمی تواند به نیکی در مقام دفاع از خویش برآمده و به چنین مهمی جامه عمل بپوشاند. بنابراین مناسب ترین پیشنهاد به شما عزیزان وکیل پایه یک دادگستری متخصص و باتجربه، است.

منتشر شده در 13 دی 1402
دسته‌ها: مقالات

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

درخواست مشاوره
مطالبه نفقه
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: