مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

عذر موجه عدم حضور در دادگاه حقوقی | در چه صورت عذر متهم برای عدم حضور در مراجع قضایی پذیرفته می شود؟

در چه صورت عذر متهم برای عدم حضور در مراجع قضایی پذیرفته می شود؟ عذر موجه عدم حضور در دادگاه حقوقی به چه صورت است؟ آثار عدم حضور در دادگاه حقوقی چیست؟ متهم مکلف است در موعد مقرر حاضر شود و در صورتی که نتواند باید عذر موجه خود را اعلام کند.

image

در چه صورت عذر متهم برای عدم حضور در مراجع قضایی پذیرفته می شود؟ عذر موجه عدم حضور در دادگاه حقوقی به چه صورت است؟ آثار عدم حضور در دادگاه حقوقی چیست؟ متهم مکلف است در موعد مقرر حاضر شود و در صورتی که نتواند باید عذر موجه خود را اعلام کند. جهات زیر عذر موجه به شمار می آید:

نمونه لایحه عدم حضور در دادگاه حقوقی - نمونه متن عدم حضور در دادگاه - عدم حضور خواهان در جلسه اول دادگاه حقوقی - عذر موجه عدم حضور در دادگاه کیفری - عدم حضور خواهان در جلسه رسیدگی - نمونه لایحه عدم حضور خواهان در دادگاه - لایحه عدم حضور در دادگاه به علت بیماری - عدم حضور خوانده در جلسه اول دادگاه حقوقی تهران، استان تهران

در چه صورت عذر متهم برای عدم حضور در مراجع قضایی پذیرفته می شود؟ عذر موجه عدم حضور در دادگاه حقوقی

همانگونه که در بخش قبل بررسی شد، اگر حضور شخص متهم در دادگاه کیفری لازم و ضروری تشخیص داده شود، متهم مکلف است در دادگاه حاضر شود ؛ با این حال گاهی عدم حضور متهم در دادگاه کیفری با دلایل موجهی صورت گرفته بوده و در حقیقت، حضور متهم در دادگاه کیفری ممکن نیست.

برای همین بوده که در قانون آیین دادرسی کیفری جهات و مواردی برای عدم حضور متهم مورد پیش بینی قرار گرفته بوده که در حقیقت عذر موجه عدم حضور در دادگاه کیفری محسوب می شوند و عدم حضور متهم را موجه می سازند.

علاوه بر مواردی که در قانون آیین دادرسی کیفری به عنوان عذر موجه عدم حضور متهم در دادگاه کیفری یاد شده اند، به باعث تبصره همین ماده، در دیگر موارد، متهم می‏ تواند برای یک بار پیش از موعد مشخص شده، بازپرس را از دلیل عدم حضور خود مطلع سازد و موافقت او را دریافت کند که در این مورد، بازپرس می تواند در صورت عدم تاخیر در تحقیقات، تا سه روز مهلت را تمدید کند.

می توان این گونه مطلب را جمع بندی کرد که :

اولا ؛ حضور متهم در دادگاه کیفری لازم و ضروری بوده و در صورت عدم حضور در دادگاه، امکان دارد متهم جلب شود ؛

ثانیا ؛ مواردی تحت عنوان جهات عذر موجه عدم حضور متهم در دادگاه کیفری مورد پیش بینی قرار گرفته بوده که در صورتی که احیانا یکی از آن موارد مذکور وجود داشت و متهم در دادگاه حاضر نشد، مشکلی از بابت عدم حضور او در دادگاه پیش نیاید ؛

ثالثا ؛ در شرایطی که متهم به دلایلی نتواند در دادگاه حاضر شود، می تواند برای یک بار پیش از مهلت مشخص شده دلایل خود را به بازپرس پرونده اطلاع دهد و در صورت موافقت کردن وی، حضور او در دادگاه به تاخیر می افتد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره موارد عذر موجه متهم در قانون آیین دادرسی کیفری در کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی ساوا اپ هم آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ساوا اپ به سوالات شما عزیزان پیرامون موارد عذر موجه متهم در قانون آیین دادرسی کیفری پاسخ دهند.

گاهی امکان دارد بنا به شرایطی، اصحاب دعوا یا وکلا نتوانند در دادگاه حقوقی برای رسیدگی به پرونده حاضر شوند. به طور کلی عدم حضور در دادگاه غیرموجه بوده و می تواند عواقب نامطلوبی داشته باشد. مثلا امکان دارد روی انواع اعتراض ها تاثیرگذار باشد. با این حال در قانون مواردی پیش بینی شده که در صورت وقوع آن ها غیبت در دادگاه موجه خواهد بود.

 

وکلا موظف می باشند طبق قانون در جلسه دادگاه حقوقی حضور داشته باشند. با توجه به ماده 41 قانون آیین دادرسی مدنی، عدم حضور تنها در صورتی موجه بوده که یکی از موارد زیر به وقوع پیوسته باشد: فوت اقوام نسبی یا باعثی تا درجه اول از طبقه دوم، بیماری که مانع از حرکت بوده یا حرکت برای بیمار مضر تشخیص داده شود، حوادث قهری مانند سیل و زلزله و وقایع خارج از اختیار وکیل که مانع از حضور او در دادگاه شود.

 

با توجه به قانون وکیل باید دلایل و معذورات خود را کتبی به دادگاه ارسال کند. گاهی امکان دارد جلسه دادگاه برای زمان دیگری تجدید شود؛ این تجدید جلسه فقط برای یک نوبت ممکن می باشد.

به طور کلی تجدید جلسه زمانی انجام می شود که دستور جلسه اجرا نشده باشد یا علی رغم عملی شدن آن، به جلسه دیگری نیاز باشد.

گاهی امکان دارد وکیل از وکالت خود استعفا دهد. با توجه به قانون، عزل یا استعفای وکیل نباید زمانی صورت بگیرد که باعث تجدید جلسه دادگاه شود، چون در این صورت جلسه رسیدگی تجدید نخواهد شد.

لازم به ذکر است، در صورتی که دادگاه عدم حضور وکیل را موجه نداند، به روند رسیدگی ادامه می دهد و مراتب را به مراجع صالح برای تعقیب قضایی وکیل اعلام خواهد کرد.

طبق ماده 42 قانون آیین دادرسی مدنی، در صورتی که وکیل همزمان ناچار به حضور در دو دادگاه مختلف باشد که امکان هماهنگی و جمع هر دو وجود نداشته باشد، باید در دادگاهی حاضر شود که طبق قانون آیین دادرسی کیفری یا دیگر قوانین، حضور در آن الزامی می باشد.

در چنین شرایطی، وکیل باید به دیگر دادگاه ها لایحه ارسال کند و دلایل عدم حضور خود را اعلام کند.

نکته مهم این است، اگر وکیل حق توکیل داشته باشد، باید وکیل دیگری را برای حضور در دادگاه به جای خودش معرفی کند. هیچ عذری برای عدم حضور در جلسه دادگاه از سوی وکلایی که از این حق برخوردارند قابل قبول نیست.

ما در ساوا اپ با یک تیم از وکلای حقوقی مجرب و متخصص آماده هستیم به شما در تمامی مسائل حقوقی کمک کنیم. از جمله تنظیم قراردادها، حل اختلافات تجاری، مشاوره در زمینه حقوق کار، حقوق ملکی و خانواده و سایر موارد مربوط به حقوق. با تجربه و دانش گسترده خود، ما می توانیم شما را در تمامی مراحل روند قانونی همراهی کنیم. از تهیه اسناد و مدارک لازم تا حضور در دادگاه و دریافت حقوق شما، ما همیشه در کنار شما خواهیم بود. همچنین، ما خدمات وکالت و مشاوره حقوقی تلفنی - آنلاین و حضوری را با قیمتی رقابتی و منصفانه ارائه می دهیم. ما درک می کنیم که مسائل حقوقی همیشه هزینه های خاص خود را دارند و به همین دلیل تلاش می کنیم تا خدمات حقوقی با بهترین قیمت را ارائه دهیم. با اعتماد به ما، شما می توانید اطمینان داشته باشید که مشکلات حقوقی خود را به بهترین شکل ممکن حل خواهیم کرد. تماس بگیرید و امروز با ما مشاوره کنید. مشاوره و وکالت حقوقی با بهترین قیمت - همراهی حقوقی که به آن اعتماد کنید.

تکلیف متهم برای حضور در دادگاه کیفری

به باعث قانون آیین دادرسی کیفری، شخصی که متهم به انجام جرم شده، اگر حضور او در دادگاه لازم و ضروری بوده باشد، مکلف به حضور در دادگاه و ادای توضیحات لازم جهت مشخص شدن موضوع و تحقیقات پیرامون آن بوده که این مفهوم در ماده 179 قانون آیین دادرسی کیفری مورد اشاره قرار گرفته بوده و ضمانت اجرای عدم حضور متهم در دادگاه کیفری هم ضمن آن بیان شده.

با توجه به این ماده : " متهمی که بدون عذر موجه حضور نیابد یا عذر موجه خود را اعلام نکند، به دستور بازپرس جلب می شود ". بنابراین با توجه به این ماده در می یابیم که عدم حضور متهم در دادگاه کیفری باعث متوقف شدن جریان رسیدگی به دعوا نخواهد بود و در چنین صورتی امکان دارد به دستور بازپرس پرونده حکم جلب یا دستگیری متهم صادر شود.

عذر موجه برای عدم حضور خواهان در دادگاه حقوقی

امکان دارد خواهان به دلایل مشابه ذکر شده در بالا مثل بیماری یا حوادث قهری، امکان حضور در دادگاه را نداشته باشد.

در این صورت، خواهان می تواند یک لایحه دفاعیه به بستگان درجه یک خود که به آن ها وکالت داده، بسپارد تا تقدیم دادگاه کنند.

عذر موجه عدم اقدام به واخواهی در زمان مقرر

طبق ماده 305 قانون آیین دادرسی مدنی، محکوم‏علیه غایب می تواند به حکم غیابی اعتراض کند. با توجه به ماده 306 این قانون، افراد ساکن ایران بیست روز و افراد مقیم خارج دو ماه از تاریخ ابلاغ برای واخواهی فرصت دارند.

خارج از این مدت زمان امکان درخواست واخواهی وجود ندارد؛ مگر در صورتی  که عدم اقدام به واخواهی در زمان مقرر بنا به دلایل موجهی بوده باشد که در همین ماده و به شرح زیر پیش بینی شده اند: فوت یکی از اولاد، همسر و یا والدین؛ بیماری که مانع حرکت فرد شده باشد؛ توقیف یا حبس بودن فرد به نحوی که مانع واخواهی شده باشد و هم حوادث قهریه مثل آتش سوزی، سیل و زلزله.

جهات عذر موجه عدم حضور متهم در قانون آیین دادرسی کیفری

در بعضی موارد بنا به تشخیص دادگاه، حضور متهم در جلسه دادگاه ضروری می باشد. در این صورت او موظف به حضور می باشد. با این حال، طبق ماده 178 قانون آیین دادرسی کیفری، عدم حضور متهم در مواردی امکان دارد موجه دانسته شود که این موارد به این شکل خواهد بود: متهم در توقیف یا حبس باشد؛ فوت همسر یا یکی از افراد خانواده تا درجه سوم از طبقه دوم؛ ابتلای همسر، اولاد، والدین و یا شخص متهم به بیماری سختی که مانع حضور در دادگاه شود؛ دیر رسیدن یا نرسیدن احضاریه به شکلی که مانع حضور شود؛ ایجاد حوادث قهری مثل سیل و زلزله یا ابتلا به بیماری های مزمن، واگیردار و خاص و دیگر مواردی که به تشخیص بازپرس موجه باشند.

وکیل آنلاین مجموعه ساوا اپ جهت ارائه خدمات تخصصی وکالت و مشاوره حقوقی و کیفری توسط وکلای پایه یک دادگستری، کاملا درکنار شماست، برای دریافت اطلاعات بیشتر تماس بگیرید!

متهم می تواند یک مرتبه پیش از رسیدن موعد شرکت در جلسه دادگاه، با ارائه توضیح، بازپرس را از عدم حضور خود آگاه سازد و از او در این باره موافقت بگیرد. در این صورت امکان دارد بازپرس تا سه روز به متهم مهلت بیشتر دهد.

 

آیا نیاز به راهنمایی حرفه ای و حل مسائل حقوقی خود دارید؟ آیا در جستجوی بهترین وکیل حقوقی هستید؟ ا موسسه حقوقی ساوا اپ همراه شوید تا بهترین وکلا حقوقی را برای شما پیدا کنیم. در موسسه حقوقی ساوا اپ، با تجربه و متخصصان حقوقی برای رسیدگی به همه نیازهای حقوقی شما همراهی می کنیم.

وکلا ما توانایی های استثنایی در زمینه های مختلف حقوقی از جمله حقوق خانواده، حقوق کیفری، حقوق کسب و کار، حقوق ملکی و بسیاری دیگر را دارند. تضمین ما این است که با بهره گیری از بهترین وکلا حقوقی، به شما کمک خواهیم کرد تا بهترین نتیجه را در پرونده حقوقی خود بدست آورید. از مشاوره تا نمایندگی در دادگاه، ما در هر مرحله از رسیدگی به پرونده شما پشتیبانی خواهیم کرد.

ما در موسسه حقوقی ساوا اپ به ارائه خدماتی با کیفیت بالا و به صورت شفاف و محترمانه متعهد هستیم. ما به اهمیت احترام به حریم خصوصی شما و حفظ سریت اطلاعات اهمیت می دهیم و همواره در تمامی مراحل رسیدگی به پرونده شما این اصل را رعایت خواهیم کرد.

پرونده حقوقی شما برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل، تلاش می کنیم تا با بهره گیری از بهترین استراتژی ها و تکنیک های قانونی، به بهترین نتیجه ممکن برسیم. با موسسه حقوقی ساوا اپ، بهترین وکیل حقوقی را پیدا کنید و به راحتی و با اطمینان مشکلات حقوقی خود را حل کنید. تماس بگیرید و قدم اول را برای دستیابی به عدالت بردارید.

منتشر شده در 09 دی 1402
دسته‌ها: مقالات

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

درخواست مشاوره
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: