مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

اگر محل اقامت خوانده معلوم نباشد چکار باید کرد؟ - مجهول المکان بودن متهم

در صورتی که متهم دعوی. مجهول المکان باشد. یا به خاطر نداشتن آدرس متهم یا متهم دسترسی به او میسر نباشد تکلیف خواهان یا بیشتر درباره شکایت از فرد مجهول المکان توضیح می دهد. در صورتی که مایل هستید در این باره بیشتر بدانید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

image

اگر محل اقامت خوانده معلوم نباشد چکار باید کرد؟ حکم مجهول المکان بودن متهم چیست؟ از جمله اصلی ترین اصولی که باعث یک دادرسی عادلانه می شود. این بوده که طرفین دعوی، باید بدانند. که پرونده آن ها در چه مرحله از رسیدگی بوده و یا حتی پیش از آن و مهم تر از همه، مطلع باشند. که علیه ایشان دادخواست یا شکواییه ای در دادگاه حقوقی یا کیفری اقامه و به حضور آن ها نیاز می باشد.

قانون آیین دادرسی مدنی، بیان داشته بوده که این اطلاع رسانی از آغاز تا پایان توسط ابلاغیه، صورت بگیرد. در گذشته ابلاغ به شیوه کاغذی و با استفاده از مامور ابلاغ برای دو طرف دعوی ارسال می گردید. ولی در حال حاضر با الکترونیکی شدن کارها به کمک سامانه ثنا صورت می گیرد.

در صورتی که متهم دعوی. مجهول المکان باشد. یا به خاطر نداشتن آدرس متهم یا متهم دسترسی به او میسر نباشد تکلیف خواهان یا بیشتر درباره شکایت از فرد مجهول المکان توضیح می دهد. در صورتی که مایل هستید در این باره بیشتر بدانید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

از جمله مواردی که اشخاص در طرح دعاوی حقوقی امکان دارد با آن روبه رو شوند. این بوده که متهم دعوای مجهول المکان بوده و به هیچ طریقی نمی توان به محل سکونت او دسترسی پیدا کرد.

بیشتر اشخاص در اطلاع نیستند که در این شرایط باید چه کنند و تصور می کنند اگر متهم مجهول المکان باشد باید از اقامه دعوی منصرف شوند.

در شرایطی که به هیچ عنوان پیدا کردن آدرس خوانده ممکن نباشد. خواهان باید متهم را مجهول المکان اعلام کرده و از دادگاه تقاضا کند که مفاد دادخواست یک نوبت در یکی از روزنامه های کثیر الانتشار آگهی شود و زمان انتشار این آگهی تا جلسه دادرسی نباید از یک ماه کمتر ه باشد. لازم به ذکر بوده که هزینه چاپ آگهی در روزنامه کثیر الانتشار هم بر دوش خود خواهان است.

ماده قانونی مجهول المکان - جلب فرد مجهول المکان - بدهکار مجهول المکان - هزینه نشر آگهی مجهول المکان - نمونه دادخواست خوانده مجهول المکان - مجهول المکان بودن خوانده - خوانده مجهول الهویه - مجهول المکان یعنی چی

 

اگر محل اقامت خوانده معلوم نباشد چکار باید کرد ؟ - مجهول المکان بودن متهم

شکایت از فرد مجهول المکان: از جمله مواردی که اشخاص در طرح دعاوی حقوقی امکان دارد. با آن روبه رو شوند این می باشد. که متهم دعوای مجهول المکان بوده و به هیچ طریقی نمی توان به محل سکونت او دسترسی پیدا کرد.

بیشتر اشخاص در اطلاع نیستند که در این شرایط باید چه کنند و تصور می کنند اگر متهم مجهول المکان باشد باید از اقامه دعوی منصرف شوند.

قانون برای موقعیت مجهول المکان بودن متهم دعوی. راهکار قانونی به این صورت که در صورتی که خواهان قادر نباشد. آدرس متهم را پیدا کند و یا این که متهم آدرس محل اقامت خود را تغییر و یا از ابتدا در این نشانی سکونت نداشته باشد، خواهان باید نشانی دیگری از او پیدا کند.

در شرایطی که به هیچ عنوان پیدا کردن آدرس متهم ممکن نباشد. خواهان باید متهم را مجهول المکان اعلام کرده و از دادگاه تقاضا کند که مفاد دادخواست یک نوبت در یکی از روزنامه های کثیر الانتشار آگهی شود و زمان انتشار این آگهی تا جلسه دادرسی نباید از یک ماه کمتر باشد. لازم به ذکر بوده که هزینه چاپ آگهی در روزنامه کثیر الانتشار هم بر دوش خود خواهان است.

نداشتن آدرس متهم

بعضی مواقع شاکی یا خواهان بنابر موضوع پرونده. به خاطر نداشتن آدرس متهم تصمیم می گیرند. از دعوای خود صرف نظر کنند. ولی با این که قانون گذار برای این نوع موارد راهکار، نیاز به صرف نظر از دعوا نخواهد بود. در صورت نداشتن نشانی محل اقامت متهم، شاکی یا خواهان بسته. به نوع موضوع پرونده باید به شیوه زیر عمل کنند:

ماده 72 و 73 قانون آیین دادرسی مدنی درباره نداشتن نشانی محل اقامت متهم دعوی، مشخص تکلیف کرده اند. به باعث این دو ماده، اگر شاکی نشانی متهم را نداشته باشد و موقع دریافت اخطاریه رفع نقص دادخواست از پیدا کردن نشانی اعلام ناتوانی کند، به هزینه و درخواست شخص شاکی و پس از موافقت قاضی دادگاه مفاد دادخواست ظرف مدت حداقل یک ماه از نخستین جلسه رسیدگی طی یک نوبت در یک روزنامه کثیر الانتشار آگهی می شود. لازم به ذکر بوده که در صورتی که نشانی محل اشتغال شخص در دسترس باشد، نشانی او محل اشتغالش خواهد بود.

درباره نداشتن آدرس متهم هم بر حسب ماده 174 قانون آیین دادرسی کیفری، در شرایطی که هیچ تلاشی جهت دستیابی و پیدا کردن متهم به نتیجه نرسد و امکان ابلاغ به او از هیچ طریق دیگری ممکن نباشد. با استفاده از انتشار آگهی در یکی از روزنامه های کثیر الانتشار ملی یا محلی طی یک نوبت، احضار متهم صورت گرفته و عنوان اتهام هم در آگهی ذکر شده و متهم به مدت یک ماه از زمان انتشار فرصت دارد تا در محکمه حضور پیدا کند.

در صورت تمام شدن مهلت یک ماهه، بازپرس به پرونده رسیدگی کرده و رای مقتضی صادر خواهد کرد.

ما در ساوا اپ با یک تیم از وکلای حقوقی مجرب و متخصص آماده هستیم به شما در تمامی مسائل حقوقی کمک کنیم. از جمله تنظیم قراردادها، حل اختلافات تجاری، مشاوره در زمینه حقوق کار، حقوق ملکی و خانواده و سایر موارد مربوط به حقوق. با تجربه و دانش گسترده خود، ما می توانیم شما را در تمامی مراحل روند قانونی همراهی کنیم. از تهیه اسناد و مدارک لازم تا حضور در دادگاه و دریافت حقوق شما، ما همیشه در کنار شما خواهیم بود. همچنین، ما خدمات وکالت و مشاوره حقوقی تلفنی - آنلاین و حضوری را با قیمتی رقابتی و منصفانه ارائه می دهیم. ما درک می کنیم که مسائل حقوقی همیشه هزینه های خاص خود را دارند و به همین دلیل تلاش می کنیم تا خدمات حقوقی با بهترین قیمت را ارائه دهیم. با اعتماد به ما، شما می توانید اطمینان داشته باشید که مشکلات حقوقی خود را به بهترین شکل ممکن حل خواهیم کرد. تماس بگیرید و امروز با ما مشاوره کنید. مشاوره و وکالت حقوقی با بهترین قیمت - همراهی حقوقی که به آن اعتماد کنید.

مجهول المکان بودن متهم - مجهول المکان بودن خوانده

در پرونده های کیفری که شاکی تصمیم به شکایت از مرتکب جرم را داشته و یا به خاطر داشتن جنبه عمومی جرمی مانند محاربه دادستان تحت عنوان مدعی العموم به همراه شاکی خصوصی شاکی پرونده به حساب می آید، امکان دارد متهم مجهول المکان باشد.

وقتی هویت کامل متهم ثابت و محرز بوده و تنها محل سکونت او مشخص نیست. با استفاده از انتشار آگهی احضاریه روال پرونده ادامه پیدا می کند و انتشار آگهی برای ابلاغ به متهم. علاوه بر این لازم به ذکر بوده که اگر هویت شخص معلوم است، با استفاده از نقطه زنی تلفن همراه و یا اطلاعات تراکنش های بانکی او می توان به او دسترسی پیدا کرد.

ناگفته نماند که در مواردی که پرونده دارای جنبه عمومی نیست، شاکی پرونده باید درخواست انتشار آگهی یا نقطه زنی و ردیابی با استفاده از تلفن همراه و تراکنش های بانکی شخص را دهد و در این خصوص حکم قاضی را دریافت کرده و به اجرای احکام تسلیم کند.

ماده قانونی مجهول المکان

وقتی خواهان تصمیم دارد، به خاطر مجهول المکان بودن خوانده دعوی، درخواست انتشار مفاد دادخواست را طی یک نوبت در روزنامه کثیر الانتشار ارائه دهد و برای این مورد در حال تنظیم تقاضای خود است، اکثرا با این سوال روبه رو خواهد شد در صورتی که خوانده مجهول المکان باشد، مستند و ماده قانونی که درباره طرح شکایت علیه شخص مجهول المکان، مشخص تکلیف کند، چیست؟

ماده 73 قانون آیین دادرسی مدنی، ماده قانونی مشخص تکلیف درباره ثبت دادخواست علیه متهم مجهول المکان است. ماده مذکور مقرر داشته است:

«اگر خواهان، نتواند نشانی خوانده را معین کند یا درباره ماده قبل، پس ازاخطار رفع نقص، از مشخص نشانی، اعلام ناتوانی کند؛ بنا به درخواست خواهان و دستور دادگاه، مفاد دادخواست یک نوبت، در یکی از روزنامه های کثیر الانتشار، به هزینه خواهان، آگهی خواهد شد. تاریخ انتشار آگهی تا جلسه رسیدگی، نباید کمتر ازیک ماه باشد.»

به باعث همین ماده، خواهان حق دارد پس از اعلام ناتوانی از تسلیم آدرس متهم با پرداخت هزینه انتشار آگهی از قاضی درخواست موافقت با انتشار مفاد دادخواست را در یک روزنامه کثیر الانتشار داشته باشد و پس از گذشت حداقل یک ماه قاضی جلسه رسیدگی را مشخص و به پرونده رسیدگی می کند. درباره ماده قانونی مشتکی عنه مجهول الامکان هم باید به ماده 174 قانون آیین دادرسی کیفری مراجعه کرد. ماده مذکور می گوید:

«هرگاه ابلاغ احضاریه، به لحاظ معلوم نبودن محل اقامت متهم ممکن نباشد و اقدامات، برای دستیابی به متهم، به نتیجه نرسد و ابلاغ هم به طریق دیگر میسر نشود، متهم با استفاده از انتشار یک نوبت آگهی، در یکی از روزنامه ‏های کثیرالانتشار ملی یا محلی و با ذکر عنوان اتهام و مهلت یک ماه از تاریخ نشر آگهی، احضار می‏ شود. در این صورت، بازپرس پس از انقضاء مهلت مقرر به موضوع، رسیدگی و اظهار عقیده می  کند.»

وکیل آنلاین گروه ساوا اپ، با خدمات تخصصی وکالت و مشاوره حقوقی و کیفری توسط وکلای پایه یک دادگستری، درکنار شماست، جهت دریافت اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی ذکر شده در وب سایت با ما، تماس بگیرید!

شکایت از فرد مجهول المکان

وقتی خواهان یا شاکی تصمیم داشته باشد. به خاطر یک خواسته حقوقی یا وقوع یک جرم با تسلیم دادخواست از متهم یا مرتکب جرم طرح شکایت کند. باید با همراه داشتن متن دادخواست خود به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و با ارائه دادخواست تنظیمی و پس از عنوان کردن اطلاعات شناسایی و نشانی متهم، دادخواست خود را ثبت و به دادگاه صالح تسلیم کند.

در مواردی که خواهان به خاطر عدم برخورداری از نشانی متهم، نمی تواند اطلاعات مربوط به محل سکونت او را ارائه دهد، می تواند. متهم را مجهول المکان اعلام کرده و از قاضی درخواست کند که انتشار آگهی احضاریه متهم یا مفاد دادخواست علیه متهم را در یکی از روزنامه کثیر الانتشار داشته باشد.

با این حال، نکته مهمی که وجود دارد این بوده که در شرایطی که متهم در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشد، با استفاده از این سامانه ابلاغ دادخواست به او صورت خواهد گرفت.

 

آیا نیاز به راهنمایی حرفه ای و حل مسائل حقوقی خود دارید؟ آیا در جستجوی بهترین وکیل حقوقی هستید؟ ا موسسه حقوقی ساوا اپ همراه شوید تا بهترین وکلا حقوقی را برای شما پیدا کنیم. در موسسه حقوقی ساوا اپ، با تجربه و متخصصان حقوقی برای رسیدگی به همه نیازهای حقوقی شما همراهی می کنیم.

وکلا ما توانایی های استثنایی در زمینه های مختلف حقوقی از جمله حقوق خانواده، حقوق کیفری، حقوق کسب و کار، حقوق ملکی و بسیاری دیگر را دارند. تضمین ما این است که با بهره گیری از بهترین وکلا حقوقی، به شما کمک خواهیم کرد تا بهترین نتیجه را در پرونده حقوقی خود بدست آورید. از مشاوره تا نمایندگی در دادگاه، ما در هر مرحله از رسیدگی به پرونده شما پشتیبانی خواهیم کرد.

ما در موسسه حقوقی ساوا اپ به ارائه خدماتی با کیفیت بالا و به صورت شفاف و محترمانه متعهد هستیم. ما به اهمیت احترام به حریم خصوصی شما و حفظ سریت اطلاعات اهمیت می دهیم و همواره در تمامی مراحل رسیدگی به پرونده شما این اصل را رعایت خواهیم کرد.

پرونده حقوقی شما برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل، تلاش می کنیم تا با بهره گیری از بهترین استراتژی ها و تکنیک های قانونی، به بهترین نتیجه ممکن برسیم. با موسسه حقوقی ساوا اپ، بهترین وکیل حقوقی را پیدا کنید و به راحتی و با اطمینان مشکلات حقوقی خود را حل کنید. تماس بگیرید و قدم اول را برای دستیابی به عدالت بردارید.

منتشر شده در 04 دی 1402
دسته‌ها: مقالات

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

درخواست مشاوره
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: