مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

مفهوم پیوست یا ضمائم دادخواست چیست ؟ - نحوه ارائه پیوست های دادخواست

یکی از بخش های مهم دادخواست، دلایل و منضمات دادخواست بوده که در این بخش دلایلی که با استناد به آن ها می خواهیم دعوا را ثابت کنیم، درج می کنیم ولی در انتهای دادخواست، باید آن ها را ضمیمه یا پیوست دادخواست کنیم.

image

مفهوم پیوست یا ضمائم دادخواست چیست ؟ شروع فرایند دادرسی در دادگاه های حقوقی مستلزم این بوده که دادخواستی تهیه و تقدیم دادگاه بشود. هم اکنون دادخواست به عنوان یک فرم چاپ شده در دسترس بوده که باید تهیه و تکمیل شده و به دادگاه ارایه شود. نحوه تنظیم دادخواست یکی از مسائل مهمی بوده که باید به آن توجه کرد.

یکی از بخش های مهم دادخواست، دلایل و منضمات دادخواست بوده که در این بخش دلایلی که با استناد به آن ها می خواهیم دعوا را ثابت کنیم، درج می کنیم ولی در انتهای دادخواست، باید آن ها را ضمیمه یا پیوست دادخواست کنیم.

 

ما در ساوا اپ با یک تیم از وکلای حقوقی مجرب و متخصص آماده هستیم به شما در تمامی مسائل حقوقی کمک کنیم. از جمله تنظیم قراردادها، حل اختلافات تجاری، مشاوره در زمینه حقوق کار، حقوق ملکی و خانواده و سایر موارد مربوط به حقوق. با تجربه و دانش گسترده خود، ما می توانیم شما را در تمامی مراحل روند قانونی همراهی کنیم. از تهیه اسناد و مدارک لازم تا حضور در دادگاه و دریافت حقوق شما، ما همیشه در کنار شما خواهیم بود.

همچنین، ما خدمات وکالت و مشاوره حقوقی تلفنی - آنلاین و حضوری را با قیمتی رقابتی و منصفانه ارائه می دهیم. ما درک می کنیم که مسائل حقوقی همیشه هزینه های خاص خود را دارند و به همین دلیل تلاش می کنیم تا خدمات حقوقی با بهترین قیمت را ارائه دهیم. با اعتماد به ما، شما می توانید اطمینان داشته باشید که مشکلات حقوقی خود را به بهترین شکل ممکن حل خواهیم کرد. تماس بگیرید و امروز با ما مشاوره کنید. مشاوره و وکالت حقوقی با بهترین قیمت - همراهی حقوقی که به آن اعتماد کنید.

 

مفهوم پیوست یا ضمائم دادخواست چیست ؟

اهمیت این که پیوست های دادخواست چگونه باید ارائه شوند باعث شده تا قانون آیین دادرسی مدنی در موادی به بیان نکاتی درباره پیوست های دادخواست بپردازد. دادخواست امکان دارد هیچ پیوستی نداشته باشد و خواهان در دعوای خود به هیچ سندی استناد نکند ؛ ولی در صورتی که در دادخواست خود به سندی استناد کرد، باید در بخش پیوست های دادخواست آن را ضمیمه کند. البته نه اصل آن را ؛ در واقع رونوشت یا تصویر آن باید ضمیمه شود.

مثلا اگر زن دعوای مطالبه نفقه در دادگاه اقامه کند، ابتدا باید کپی شناسنامه و کارت ملی خود به علاوه سند ازدواج را ضمیمه دادخواست کند تا دادگاه بتواند هویت او و رابطه زوجیت را احراز کند. با این حال از آن جهت که صدور حکم توسط مراجع قضایی منوط به اثبات و احراز مطالبی از سوی قاضی است، معمولا باید مدارک و اسناد مثبته دعوا، به دادخواست ضمیمه شده و به مرجع رسیدگی نماینده دعوا تحویل داده شود.

 

بر این اساس، دادخواست و تمامی برگ های پیوست آن باید در دو نسخه تنظیم شود و اگر خوانده متعدد باشد، یعنی علیه چند نفر اقامه دعوا کرده باشیم، به تعداد خوانده به علاوه یک نسخه تقدیم دادگاه می شود.

خواهان باید رونوشت یا تصویر اسنادی که به آن ها استناد کرده را پیوست دادخواست کند. این رونوشت باید خوانا باشد و مطابقت آن با اصل گواهی بشود. به عبارت دیگر، باید دفتر دادگاهی که دادخواست را به آنجا ارائه کردیم یا دفتر یکی از دادگاه های دیگر یا یکی از ادارات ثبت اسناد یا دفتر اسناد رسمی و در جایی که هیچ یک از مواد دیگر وجود نداشتند، بخشدار محل یا یکی از ادارات دولتی، مطابقت آن با اصل را گواهی کرده باشد.

وکیل آنلاین گروه ساوا اپ، با خدمات تخصصی وکالت و مشاوره حقوقی و کیفری توسط وکلای پایه یک دادگستری، درکنار شماست، جهت دریافت اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی ذکر شده در وب سایت با ما، تماس بگیرید!

نحوه ارائه پیوست های دادخواست

برای شروع فرایند دادرسی باید ابتدا دادخواستی تهیه و تقدیم دادگاه بشود. دادخواست در فرمی چاپی از پیش تنظیم شده تهیه و تکمیل شده و تقدیم دادگاه می شود. یکی از قسمت های مهم دادخواست، دلایل و پیوست های دادخواست است که با استناد به آنها، دعوا خود را اثبات می کنیم و باید آنها را ضمیمه یا پیوست دادخواست کنیم.

ماده ۵۷: خواهان باید رونوشت یا تصویر اسناد خود را پیوست دادخواست نماید . رونوشت یا تصویر باید خوانا و مطابقت آن با اصل گواهی شده باشد.

مقصود از گواهی آن است که دفتر دادگاهی که دادخواست به آنجا داده می شود یا دفتر یکی از دادگاه های دیگر یا یکی از ادارات ثبت اسناد یا دفتر اسناد رسمی و در جایی که هیچ یک از آنها نباشد بخشدار محل یا یکی از ادارات دولتی مطابقت آن را با اصل گواهی کرده باشد اگر رونوشت یا تصویر سند در خارج از کشور تهیه شده باید مطابقت آن با اصل در دفتر یکی از سفارت خانه ها و یا کنسولگری ایران گواهی شده باشد.

هر گاه اسنادی از قبیل دفاتر بازرگانی یا اساس نامه شرکت و امثال آنها مفصل باشد ، قسمت هایی که مدرک ادعاست خارج نویس شده پیوست دادخواست می گردد. علاوه بر اشخاص و مقامات فوق ، وکلای اصحاب دعوا نیز می توانند مطابقت رونوشت های تقدیمی خود را با اصل تصدیق کرده پس از الصاق تمبر مقرر در قانون به مرجع صالح تقدیم نمایند.

نحوه پیوست کردن ضمائم دادخواست به میزانی اهمیت دارد که قانون آیین دادرسی مدنی در مورد آن نکاتی ارائه کرده است. البته ممکن است دادخواست هیچگونه پیوستی نداشته باشد و خواهان در دعوای خود به هیچگونه سندی استناد نکند ولی اگر خواهان در دادخواست خود به سندی استناد کرد، باید در قسمت پیوست های دادخواست، آن سند یا مستندات را ضمیمه کند. البته نه اصل اسناد، بلکه رونوشت یا کپی آنها باید ضمیمه شود. صدور حکم توسط مراجع قضایی منوط به اثبات مطالبی از سوی قاضی است، مدارک و اسناد مثبته دعوا باید در انتهای دادخواست ضمیمه بشود و به مرجع قضایی رسیدگی کننده به دعوا تحویل داده شود.

دادخواست و کلیه برگ های پیوست آن باید در دو نسخه تنظیم و تحویل دادگاه شود. اگر خوانده بیش از یک نفر باشد، یعنی خواهان علیه چندین نفر اقامه دعوا کرده باشد، به تعداد خوانده باید یک نسخه از دادخواست و پیوست های آن تقدیم دادگاه شود.

رونوشت و تصاویر اسنادی که خواهان به آنها استناد نموده باید خوانا باشد و مطابقت آن با اصل گواهی به تایید برسد. به عبارت دیگر باید دفتر دادگاهی که دادخواست را به آنجا ارائه نمودیم یا دفتر یکی از دادگاه های دیگر یا یکی از دفاتر اسناد رسمی، بخشدار محل یا یکی از ادارات دولتی باید مطابقت اسناد را با اصل آنها گواهی کند. اگر رونوشت یا تصویر اسناد در خارج از کشور تهیه شده باشد، مطابقت این اسناد با اصل باید توسط دفتر یکی از سفارتخانه ها یا کنسولگری ها ایران گواهی شود.

اگر اسناد مفصل و حجم آن زیاد باشد، مانند اسنادی مثل اساسنامه شرکت یا امثال اینها، تنها قسمت هایی که مدرک ادعا هستند خارج شده و پیوست دادخواست می شوند. اگر اسناد به زبان فارسی نباشند، علاوه بر رونوشت یا تصویر، ترجمه گواهی شده سند مورد نظر پیوست دادخواست شود. صحت ترجمه و مطابقت رونوشت با اصل را مترجمین رسمی یا ماموران کنسول گواهی می کنند.

 

 

نکات پیوست های دادخواست

در قانون آیین دادرسی مدنی نکات مربوط به نحوه ارائه پیوست های دادخواست هم مطرح شده. بر این اساس، اگر این رونوشت یا تصویر در خارج از کشور تهیه شده باشد، مطابقت آن با اصل در دفتر یکی از سفارتخانه ها و یا کنسولگری های ایران گواهی شود.

اگر اسناد به زبان فارسی نباشند، علاوه بر رونوشت یا تصویر، ترجمه گواهی شده آن هم باید پیوست دادخواست بشوند. صحت ترجمه و مطابقت رونوشت با اصل را مترجمین رسمی یا ماموران کنسولی گواهی می کنند.

هرگاه اسنادی از قبیل دفاتر بازرگانی یا اساسنامه شرکت و امثال آن مفصل باشند، تنها بخش هایی که مدرک ادعا می باشند خارج شده و پیوست دادخواست می شوند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره این که نحوه ارائه پیوست های دادخواست در کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی ساوا اپ هم آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ساوا اپ به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه ارائه پیوست های دادخواست پاسخ دهند.

مشاهده پیوست ابلاغیه - مدارک به پیوست ضمیمه می گردد - ارائه دلیل جدید بعد از تقدیم دادخواست - ابلاغ دادخواست و ضمائم آن - مشاهده ضمائم پرونده قضایی - ضمائم دادخواست تجدید نظر - دادخواست و ضمائم از حیث شرایط قانونی - نمونه لایحه ارائه دلایل و مدارک

 

آیا نیاز به راهنمایی حرفه ای و حل مسائل حقوقی خود دارید؟ آیا در جستجوی بهترین وکیل حقوقی هستید؟ ا موسسه حقوقی ساوا اپ همراه شوید تا بهترین وکلا حقوقی را برای شما پیدا کنیم. در موسسه حقوقی ساوا اپ، با تجربه و متخصصان حقوقی برای رسیدگی به همه نیازهای حقوقی شما همراهی می کنیم.

وکلا ما توانایی های استثنایی در زمینه های مختلف حقوقی از جمله حقوق خانواده، حقوق کیفری، حقوق کسب و کار، حقوق ملکی و بسیاری دیگر را دارند. تضمین ما این است که با بهره گیری از بهترین وکلا حقوقی، به شما کمک خواهیم کرد تا بهترین نتیجه را در پرونده حقوقی خود بدست آورید. از مشاوره تا نمایندگی در دادگاه، ما در هر مرحله از رسیدگی به پرونده شما پشتیبانی خواهیم کرد.

ما در موسسه حقوقی ساوا اپ به ارائه خدماتی با کیفیت بالا و به صورت شفاف و محترمانه متعهد هستیم. ما به اهمیت احترام به حریم خصوصی شما و حفظ سریت اطلاعات اهمیت می دهیم و همواره در تمامی مراحل رسیدگی به پرونده شما این اصل را رعایت خواهیم کرد.

پرونده حقوقی شما برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل، تلاش می کنیم تا با بهره گیری از بهترین استراتژی ها و تکنیک های قانونی، به بهترین نتیجه ممکن برسیم. با موسسه حقوقی ساوا اپ، بهترین وکیل حقوقی را پیدا کنید و به راحتی و با اطمینان مشکلات حقوقی خود را حل کنید. تماس بگیرید و قدم اول را برای دستیابی به عدالت بردارید.

منتشر شده در 06 دی 1402
دسته‌ها: مقالات

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

درخواست مشاوره
مشاوره حقوقی قراردادها
در دعاوی حقوقی تنظیم دادخواست ضروری است؟
دادخواست را چه کسی تنظیم می کند؟ - تنظیم دادخواست
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: