مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

دادخواست را چه کسی تنظیم می کند؟ - تنظیم دادخواست

دادخواست را چه کسی تنظیم می کند؟ دادخواست چیست و چگونه تنظیم می شود؟  آیا می دانید دادخواست و نحوه تنظیم آن چیست و چگونه است؟ داد خواستن به معنای دادخواهی و عدالت خواستن می باشد. شما برای احقاق حقوق زایل شده خود و دادخواهی باید به مراجع قانونی مراجعه کنید. دادخواست نوعی فرم چاپی از پیش تنظیم شده که با تکمیل اطلاعات خواسته شده و تحویل آن به دادگاه می توانید با استفاده از آن طرح دعوی کنید.

image

دادخواست را چه کسی تنظیم می کند؟ دادخواست چیست و چگونه تنظیم می شود؟  آیا می دانید دادخواست و نحوه تنظیم آن چیست و چگونه است؟ داد خواستن به معنای دادخواهی و عدالت خواستن می باشد. شما برای احقاق حقوق زایل شده خود و دادخواهی باید به مراجع قانونی مراجعه کنید. دادخواست نوعی فرم چاپی از پیش تنظیم شده که با تکمیل اطلاعات خواسته شده و تحویل آن به دادگاه می توانید با استفاده از آن طرح دعوی کنید.

دادخواست را چه کسی تنظیم می کند ؟

برای شکایت های حقوقی شما باید حتما دادخواست را در اوراق چاپی تحویل مراجع حقوقی دهید. ولی در شکایت های کیفری می توانید روی یک برگه ساده و به هر شکلی شکایت خود را تحویل دهید. نحوه تنظیم دادخواست هم نکات مهمی دارد که نباید از آن ها غافل بود. چون عدم رعایت الزامات تنظیم دادخواست، باعث می شود که قرار رد دادخواست صادر شده و به دعوای مورد نظر رسیدگی نشود.

تعریف مفاهیم دادخواست - دادخواست چیست و چگونه تنظیم می شود؟

خواهان خواهان کسی بوده که طرح دعاوی حقوقی دارد و طالب رسیدگی و حل مشکل خود در مرجع قضایی می باشد.

خوانده

خوانده کسی بوده که خواهان علیه او اقامه دعوا می کند.

خواسته خواسته همان چیزی بوده که خواهان طالب آن بوده و باید با توجه به دلایل و مدارک به اثبات برسد. خواسته و بهای آن در بخش مربوط در برگه چاپی نوشته می شود. در صورتی که مدعی نسبت به هزینه امور فرعی مربوط به طرح دعوی، مثل هزینه دادرسی، حق الوکاله و دیگر خسارات دادرسی و خسارت تاخیر در انجام تعهد تقاضای رسیدگی داشته باشد، مستلزم ذکر در دادخواست می باشد.

انواع فرم دادخواست

در تنظیم دادخواست باید دقت کنید، چون اولین دفاع خواهان نزد مرجع صالح قضایی می باشد. تنظیم و تسلیم شکایت های کیفری نیاز به وکیل ندارد ولی تعداد قابل توجهی از دادخواست های حقوقی باید الزاما توسط وکیل تنظیم شوند. در حالیکه میزان تمبری که برای شکایت های مختلف کیفری تهیه و باطل می شود یکسان است، در دادخواست های حقوقی بسته به میزان بهای خواسته باید تمبر باطل شود.

نحوه تنظیم دادخواست

ماده 51 قانون آیین دادرسی مدنی می گوید دادخواست باید به زبان فارسی و در برگه های چاپی مخصوص تنظیم شود و اطلاعات زیر حتما در آن درج شود.

اگر وکیل دادخواست را تنظیم کند، مشخصات وکیل هم باید درج شود

وکیل آنلاین گروه ساوا اپ، با خدمات تخصصی وکالت و مشاوره حقوقی و کیفری توسط وکلای پایه یک دادگستری، درکنار شماست، جهت دریافت اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی ذکر شده در وب سایت با ما، تماس بگیرید!

نکاتی مربوط به تنظیم دادخواست

 

پیامک دادخواست چیست - دادخواست ارجاع شد یعنی چه - دادخواست حقوقی یعنی چه - مشاهده دادخواست قضایی با شماره پرونده - نمونه تنظیم دادخواست حقوقی - معنی دادخواست علیه شما چیست - دادخواستی برای شما ثبت شد یعنی چه - انواع دادخواست را نام ببرید

ما در ساوا اپ با یک تیم از وکلای حقوقی مجرب و متخصص آماده هستیم به شما در تمامی مسائل حقوقی کمک کنیم. از جمله تنظیم قراردادها، حل اختلافات تجاری، مشاوره در زمینه حقوق کار، حقوق ملکی و خانواده و سایر موارد مربوط به حقوق. با تجربه و دانش گسترده خود، ما می توانیم شما را در تمامی مراحل روند قانونی همراهی کنیم. از تهیه اسناد و مدارک لازم تا حضور در دادگاه و دریافت حقوق شما، ما همیشه در کنار شما خواهیم بود.

همچنین، ما خدمات وکالت و مشاوره حقوقی تلفنی - آنلاین و حضوری را با قیمتی رقابتی و منصفانه ارائه می دهیم. ما درک می کنیم که مسائل حقوقی همیشه هزینه های خاص خود را دارند و به همین دلیل تلاش می کنیم تا خدمات حقوقی با بهترین قیمت را ارائه دهیم. با اعتماد به ما، شما می توانید اطمینان داشته باشید که مشکلات حقوقی خود را به بهترین شکل ممکن حل خواهیم کرد. تماس بگیرید و امروز با ما مشاوره کنید. مشاوره و وکالت حقوقی با بهترین قیمت - همراهی حقوقی که به آن اعتماد کنید.

شرایط دادخواست

دادخواست باید به زبان فارسی باشد و در روی برگه های رسمی مخصوصی نوشته شده و حاوی نکات زیر باشد:

  1. مشخصات خوانده شامل نام، نام  خانوادگی، اقامتگاه  و شغل خوانده. اقامتگاه باید با همه خصوصیات از قبیل شهر، روستا، دهستان و خیابان به نحوی نوشته شود که ابلاغ به سهولت ممکن باشد.
  2. مشخصات خواهان شامل نام، نام  خانوادگی، نام پدر، سن، اقامتگاه و حتی الامکان شغل خواهان.اگر دادخواست توسط  وکیل تقدیم شود، مشخصات وکیل هم باید قید شود.
  3. تعهدات و جهات محکمه پسند که به باعث آن خواهان خود را مستحق مطالبه می داند؛ به طوری که مقصود واضح و شیوهن باشد.
  4. مشخص خواسته و بهای آن، مگر آن که مشخص بها ممکن نبوده یا خواسته، مالی نباشد. خواهان باید خواسته  خود را در دادخواست معین کند و در صورتی که خواسته مالی باشد، آن را ارزیابی کند.خواسته دعوا امکان دارد اموال منقول یا غیرمنقول، خسارت، تخلیه، تقسیم ملک، طلاق و ... باشد و بهای خواسته هم باید مشخص شود تا میزان هزینه دادرسی که خواهان باید بپردازد، معین شده و امکان تجدیدنظرخواهی از رأی از ابتدا مشخص باشد.
  5. امضا یا اثر انگشت دادخواست دهنده؛ هر نوشته ای را وقتی می توان به نویسنده آن نسبت داد که ذیل آن را امضا کرده باشد. بنابراین دادخواست بدون امضا حتی با وجود دیگر شرایط، پذیرفته نخواهد شد.دادخواست و همه برگ های پیوست آن باید در دو نسخه و در صورت تعدد خواندگان، به تعداد آن ها به علاوه یک نسخه تقدیم دادگاه شود.
  6. خواسته خواهان؛ منظور آن دسته از درخواست های خواهان بوده که عنوان «خواسته» بر آن اطلاق نمی شود. پس در صورت تمایل، خواهان باید نسبت به هزینه های خارج از اصل دادخواست، درخواست رسیدگی به آن ها را هم مطرح کند.
  7. ذکر ادله و وسایل اثبات خواسته که خواهان برای اثبات ادعای خود دارد، از قبیل اسناد و نوشته ها و هم اطلاع مطلعان.

ضمانت اجرای شرایط دادخواست

  1. شرایطی که در قانون ضمانت اجرا ندارد:

الف) تنظیم برگ چاپی مخصوص.

ب) تنظیم به زبان فارسی.

ج) امضای دادخواست.

  1. شرایطی که ضمانت اجرای آن ها رد فوری دادخواست است:

الف) مشخصات خواهان.

ب) محل اقامت خواهان.

  1. شرایطی که ضمانت اجرای آن ها توقیف دادخواست است:

الف) مشخصات خوانده.

ب) مشخص خواسته و بهای آن.

ج) تعهدات یا جهات دیگر استحقاق خواهان.

د) آنچه که مدعی از دادگاه درخواست دارد.

ه) ادله اثبات دعوا.

و) پیوست های دادخواست.

ض) تعداد نسخ دادخواست و پیوست های آن.

ر) پرداخت هزینه دادرسی.

می توان شرایط دادخواست را با توجه به ضمانت اجرای آن ها به سه دسته تقسیم کرد:

شرایطی که ضمانت اجرا برای آن ها مشخص نشده

دادخواست باید به زبان فارسی و روی برگ های چاپی مخصوصی نوشته شود. قانونگذار با وجود تصریح تنظیم روی برگ مخصوص چاپی، ضمانت اجرایی برای آن پیش بینی نکرده اما باید توجه داشت که سکوت قانون به معنای اهمیت نداشتن این موضوع نیست در واقع از دیدگاه قانونگذار، در صورتی که برگی فاقد چنین شرایطی باشد، اصولا اطلاق دادخواست بر آن ممتنع بوده و حتی شایسته ثبت در دفتر ثبت دادخواست نیست.

نکته ای که باید به آن توجه کرد، این بوده که آنچه در خصوص برگ چاپی مخصوص گفته شد، درباره تنظیم به زبان فارسی و امضای دادخواست هم باید رعایت شود.اگر دادخواست بدون امضا، امضا شود یا این که با اهمال به همان وضع جریان یابد اما در جلسه دادرسی دادخواست دهنده، دادخواست یا صورت جلسه را امضا یا دفاعیه ارسال و یا وکیل معرفی کند، آثار دادخواست را از زمان تقدیم خواهد داشت.

صدور اخطار رفع نقص و قرار رد دادخواست به دلیل امضا نداشتن دادخواست قانونی نخواهد بود.بنا به نظریه اداره حقوقی قوه قضاییه، نظر به این که در مواردی افراد بی سواد به جای اثر انگشت از مهر استفاده  می کنند یا حتی افراد باسواد هم از مهر استفاده می کنند، بنابراین مهری که به جای اسم و امضا استفاده شده، در حکم امضا تلقی می شود. اگر خواهان ها چند نفر باشند و یکی از آنان دادخواست را امضا کرده باشد، دادخواست فقط از امضانماینده پذیرفته می شود.

شرایطی که فقدان آن ها باعث توقیف دادخواست و صدور اخطار رفع نقص است

این شرایط در بندهای 2 تا 6 ماده 51 و هم ماده 53 پیش بینی شده و در صورتی که دادخواست فاقد این شرایط باشد، دفتر دادگاه جریان دادخواست را متوقف کرده و به دادخواست دهنده اخطار رفع نقص می دهد و در صورتی که خواهان از تاریخ ابلاغ به مدت 10 روز رفع نقص نکند، دادخواست به باعث قراری که مدیر دفتر و در غیبت مشارالیه جانشین او صادر می کند، رد شده و خواهان می تواند ظرف 10 روز از این قرار به همان دادگاه شکایت کند و رأی دادگاه در این خصوص قطعی می باشد.

اعتراض به رد دادخواست صادره از ناحیه مدیر دفتر دادگاه در همان دادگاه و بدون تقدیم دادخواست و پرداخت هزینه به عمل می آید و تصمیم دادگاه چه در تأیید و چه در رد اعتراض باشد، قطعی می باشد.

اگر با وجود نقص دادخواست، مدیر دفتر به صدور اخطار رفع نقص اقدام نکند، دادگاه باید پرونده را به دفتر عودت دهد تا دفتر به تکلیف قانونی خود عمل کند.در صورت فسخ قرار مدیر دفتر، دادخواست به شرط دارا بودن یا دارا شدن دیگر شرایط، به جریان می افتد و همه آثار خود را از زمان ثبت در دفتر کل ثبت دادخواست ها خواهد داشت.

اصولا تصمیم قضایی با دادگاه می باشد. استثنائاً یک مورد بوده که مدیر دفتر قرار صادر می کند و آن هم در دادگاه نخستین بوده که مدیر دفتر قرار رد دادخواست می دهد.اگر خوانده شخص حقیقی اعم از رشید، مجنون یا صغیر باشد، علی الاصول اقامتگاه او باید در بخش مربوط به دادخواست قید شود.

اگر خوانده ورشکسته باشد و نتیجه دعوا موضوعاً تصرف در اموال او باشد، باید اداره تصفیه یا مدیر تصفیه به قائم مقامی او طرف دعوا قرار گرفته و مشخصات و نشانی آن ها در دادخواست قید شود.اگر خوانده شخص حقوقی باشد، نام، مشخصات و اقامتگاه شخص حقوقی باید در دادخواست قید شود.

 شرایطی که ضمانت اجرای آن ها رد فوری دادخواست است

اصطلاح رد فوری در ماده 83 قانون آیین دادرسی مدنی قدیم پیش بینی شده بود اما با توجه به بند یک ماده 51 قانون آیین دادرسی مدنی، در صورتی که نام، نام خانوادگی، نام پدر، سن، اقامتگاه و حتی الامکان شغل خواهان در دادخواست تقدیمی مشخص نباشد، به موجود ماده 56 همان قانون، ظرف دو روز از تاریخ رسید دادخواست به باعث قراری که مدیر دفتر دادگاه و در غیبت مشارالیه جانشین او صادر می کند، دادخواست رد می شود.

این قرار بر خلاف مرحله تجدید نظر و فرجام غیر قابل شکایت می باشد.همینطور خواهان می تواند پیش از انقضای دو روز و در نتیجه رد دادخواست، دادخواست را تکمیل کند.

 

 

آیا نیاز به راهنمایی حرفه ای و حل مسائل حقوقی خود دارید؟ آیا در جستجوی بهترین وکیل حقوقی هستید؟ ا موسسه حقوقی ساوا اپ همراه شوید تا بهترین وکلا حقوقی را برای شما پیدا کنیم. در موسسه حقوقی ساوا اپ، با تجربه و متخصصان حقوقی برای رسیدگی به همه نیازهای حقوقی شما همراهی می کنیم.

وکلا ما توانایی های استثنایی در زمینه های مختلف حقوقی از جمله حقوق خانواده، حقوق کیفری، حقوق کسب و کار، حقوق ملکی و بسیاری دیگر را دارند. تضمین ما این است که با بهره گیری از بهترین وکلا حقوقی، به شما کمک خواهیم کرد تا بهترین نتیجه را در پرونده حقوقی خود بدست آورید. از مشاوره تا نمایندگی در دادگاه، ما در هر مرحله از رسیدگی به پرونده شما پشتیبانی خواهیم کرد.

ما در موسسه حقوقی ساوا اپ به ارائه خدماتی با کیفیت بالا و به صورت شفاف و محترمانه متعهد هستیم. ما به اهمیت احترام به حریم خصوصی شما و حفظ سریت اطلاعات اهمیت می دهیم و همواره در تمامی مراحل رسیدگی به پرونده شما این اصل را رعایت خواهیم کرد.

پرونده حقوقی شما برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل، تلاش می کنیم تا با بهره گیری از بهترین استراتژی ها و تکنیک های قانونی، به بهترین نتیجه ممکن برسیم. با موسسه حقوقی ساوا اپ، بهترین وکیل حقوقی را پیدا کنید و به راحتی و با اطمینان مشکلات حقوقی خود را حل کنید. تماس بگیرید و قدم اول را برای دستیابی به عدالت بردارید.

منتشر شده در 04 دی 1402
دسته‌ها: مقالات

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

درخواست مشاوره
مشاوره حقوقی قراردادها
در دعاوی حقوقی تنظیم دادخواست ضروری است؟
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: