مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

نپذیرفتن شروط ضمن عقد

موضوع مهم بسیار مهمی که پیرامون شروط عقد بسیار در مورد آن سؤال پرسیده می شود، ضمانت اجرای نپذیرفتن و عدم اجرای این شروط ضمن عقد می باشد. در خصوص این موضوع باید ذکر کنیم در صورت عدم رعایت این شروط و نپذیرفتنشان، امکان دارد برای طرف دیگر، حق فسخ نکاح به وجود آید.

image

نپذیرفتن شروط ضمن عقد چیست؟ قبول نکردن شروط ضمن عقد به چه معناست؟ شروط ضمن عقد از جمله مواردی بوده که افراد پیرامون آن بسیار سؤال داشته و دوست دارند قبل از ازدواج اطلاعات خودشان پیرامون این موضوع را افزایش دهند. همراه ساوا اپ باشید تا با هم به جزئیات این موضوع بپردازیم. برای دریافت وکیل و همچنین مشاوره کاملا تخصصی درخصوص شروط ضمن عقد به صورت آنلاین - تلفنی و حضوری از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با ما در ساوا اپ تماس بگیرید.

نپذیرفتن شروط ضمن عقد

شروط ضمن عقد چیست؟ 

از سال ۱۳۶۰ تا به امروز شروطی در سند ازدواج تحت عنوان شروط پیش بینی شده که سردفتر ازدواج موظف است شروط ضمن عقد را برای طرفین خوانده و به صورت کامل آن را توضیح بدهد. موضوع مهم مهم در این مورد آن بوده که هر یک از طرفین قادر هستند هر کدام از این شروط را که با آن موافق می باشند امضا کرده و با آن هایی که مخالف می باشند امضا نکنند.

نپذیرفتن شروط ضمن عقد

شروط ضمن عقد (که بصورت پیش فرض در عقدنامه ذکر شده است)

الف – ضمن عقد نکاح زوج شرط کرد هرگاه طلاق بنا به درخواست زوجه نباشد و طبق تشخیص دادگاه تقاضای طلاق ناشی از تخلّف زن از وظایف همسری یا سوء اخلاق و رفتار او نبوده زوج موظف است تا نصف دارائی موجود خود را که در ایام زناشوئی با او بدست آورده یا معادل آن را طبق نظر دادگاه، بصورت بلاعوض به زوجه منتقل کند. توضیح: از این شرط به نام “تصنیف اموال و دارایی مرد” یاد می شود. یعنی در صورتی که مرد درخواست طلاق دهد و دلیل موجهی نداشته باشد، باید نصف اموالی که بعد از تاریخ عقد به دست آورده را به زن منتقل کند.

ب- ضمن عقد نکاح، زوج به زوجه وکالت بلاعزل با حق توکیل غیر داد که در موارد مشروحه زیر با رجوع به دادگاه و دریافت مجوز از دادگاه بعد از انتخاب نوع طلاق خود را مطلقه کند و هم به زوجه وکالت بلاعزل با حق توکیل غیر داد تا در صورت بذل از طرف او قبول بذل کند.

توضیح: از این شروط 12 گانه ضمن عقد، به “شرایط 12 گانه طلاق” هم یاد می کنند. چون با اثبات یکی از موارد زیر، زن می تواند بصورت غیابی حکم طلاق را از دادگاه خانواده بگیرد. موارد مشروحه عبارت هستند از:

نپذیرفتن شروط ضمن عقد

  1. محکومیت شوهر به حکم قطعی به مجازات 5 سال حبس یا بیشتر یا به جزای نقدی که بر اثر عجز از پرداخت منجر به 5 سال بازداشت شود یا به حبس و جزای نقدی که مجموعا منتهی به 5 سال یا بیشتر بازداشت شود و حکم مجازات درحال اجرا ء باشد.
  2. عدم رعایت دستور دادگاه در مورد منع اشتغال زوج به شغلی که طبق نظر دادگاه صالح منافی با مصالح خانواده و حیثیت زوجه باشد.
  3. ابتلاء زوج به هرگونه اعتیاد مضری که به تشخیص دادگاه به اساس زندگی خانوادگی خلل آورد وادامه زندگی برای زوجه سخت باشد.
  4. زوج زندگی خانوادگی را بدون عذر موجه ترک کند تشخیص ترک زندگی خانوادگی و تشخیص عذر موجه با دادگاه بوده و یا 6 ماه متوالی بدون عذر موجه از نظر دادگاه غیبت کند.
  5. اگر بعد از گذشت 5 سال زوجه از شوهر خود به جهت عقیم بودن و یا عوارض جسمی دیگر زوج صاحب فرزند نشود.
  6. اگر زوج مفقودالاثر شود و ظرف 6 ماه بعد از مراجه زوجه به دادگاه پیدا نشود.
  7. زوج همسر دیگری بدون رضایت زوجه اختیار کند یا به تشخیص دادگاه نسبت به همسران خود اجرای عدالت نکند.
  8. محکومیت قطعی زوج در اثر ارتکاب جرم و اجراء هر مجازات اعم از حد و تعزیر در اثر ارتکاب جرمی که مغایر باحیثیت خانوادگی و شئون زوجه باشد تشخیص اینکه مجازات مغایر با حیثیت و شئون خانوادگی است با توجه به وضع و موقعیت زوجه و عرف و موازین دیگر با دادگاه می باشد.
  9. استنکاف شوهر از دادن نفقه زن به مدت 6 ماه به هر عنوان و عدم امکان الزام او به تادیه نفقه و همینطور در موردی که شوهر دیگر حقوق واجب زن را به مدت 6 ماه وفا نکند و اجبار او به ایفاءهم ممکن نباشد.
  10. سوء رفتار و یا سوء معاشرت زوج به حدی که ادامه زندگی را برای زوجه غیر قابل تحمل کند.
  11. ابتلاء زوج به امراض صعب العلاج به نحوی که دوام زناشوئی برای زوجه مخاطره آمیز باشد.
  12. جنون زوج در مواردی که فسخ نکاح شرعا ممکن نباشد.

نپذیرفتن شروط ضمن عقد

 

بهترین شرایط ضمن عقد ازدواج

در ادامه بهترین شروطی که افراد قادر هستند ضمن عقد در نظر بگیرند را آورده ایم.

نپذیرفتن شروط ضمن عقد

حق ادامه تحصیل

البته لازم به ذکر است حق تحصیل یکی از حقوق شهروندی بوده که هر فرد باید از آن بهره مند باشند؛ اما به خاطر بهانه گیری هایی که امکان دارد بعضاً انجام شود و برای آسودگی خاطر، می توان این شرط را هم به عقدنامه افزود. درصورتی که زن این حق را دریافت کند، حق ادامه تحصیل تا هر مرحله ای که لازم بداند و در هر مکان و محلی که ایجاب کند را دارد.

حق طلاق

از جمله مهم ترین شروط، وکالت در طلاق می باشد. مرد به زن در این شرط وکالت با حق توکیل می دهد تا زن در هر وقتی می خواهد از جانب مرد اقدام کرده و خودش را از قید زوجیت رها کند.

ذکر حق خروج از کشور

زن می تواند به عنوان یکی از شروط، حق خروج از کشور و وکالت در انجام امور اداری و روال قانونی را از مرد دریافت کند. زن این اجازه را دارد هرگاه خواست به خارج از کشور برود و نیاز به اجازه دوباره زوج ندارد، چه برای دریافت یا تمدید یا تجدید گذرنامه و این اجازه همیشگی می باشد.

یک موضوع مهم مهمی که باید برایتان ذکر کنیم آن بوده که در صورت ذکر این شرط در عقدنامه حتماً خانم ها بعد از ازدواج یک وکالت بلاعزل هم از همسران خود بگیرند. زیرا امکان دارد بعضی از مراجع از پذیرش عقدنامه به عنوان وکالت در خروج از کشور خودداری کرده و اصرار به ارائه وکالت نامهٔ رسمی داشته باشند.

حق انتخاب شغل

با گرفتن این حق و ذکر آن ضمن عقد ازدواج؛ مرد، زن را در انتخاب هر شغلی که مایل باشد و هر کجا که بتواند کار کند، مخیر می کند و اجازه می دهد که مشغول به کار شود.

حق مشخص مسکن

حق انتخاب مسکن و مشخص شهر یا محلی که زندگی مشترک در آنجا ادامه پیدا کند با زوجه خواهد بود و مرد نمی تواند زن را مجبور به زندگی در محل دیگری کند.

حق تصنیف اموال

مرد متعهد می شود زمان جدایی، تمامی دارایی های منقول و غیرمنقول که بعد از ازدواج به دست آورده است را نصف کند.

نپذیرفتن شروط ضمن عقد

برای دریافت وکیل و همچنین مشاوره کاملا تخصصی درخصوص شروط ضمن عقد به صورت آنلاین - تلفنی و حضوری از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با ما در ساوا اپ تماس بگیرید.

نپذیرفتن شروط ضمن عقد

مزایای قید کردن شروط ضمن عقد چیست؟

نپذیرفتن شروط ضمن عقد

شروط ضمن عقد در قانون مدنی

زوجین در ضمن عقد نکاح قادر هستند شروط متنوعی را درج کنند. این شروط معمولاً در اسناد ازدواجی که توسط دفترخانه اسناد رسمی ازدواج و طلاق صادر می شود، قید می شوند. قانوناً تمامی شروط ضمن عقد نکاح باید توسط سردفتر اسناد رسمی برای زوجین قرائت شود. سپس زوجین باید زیر اسناد و دفاتر را امضا کرده اثر انگشت بزنند. مشاوره حقوقی تلفنی می تواند به سوالات بیشتر شما در این زمینه پاسخ بدهد.

نپذیرفتن شروط ضمن عقد

نپذیرفتن و امضانکردن شرایط ضمن عقد

موضوع مهم بسیار مهمی که پیرامون شروط عقد بسیار در مورد آن سؤال پرسیده می شود، ضمانت اجرای نپذیرفتن و عدم اجرای این شروط ضمن عقد می باشد. در خصوص این موضوع باید ذکر کنیم در صورت عدم رعایت این شروط و نپذیرفتنشان، امکان دارد برای طرف دیگر، حق فسخ نکاح به وجود آید.

نپذیرفتن شروط ضمن عقد

زمان تنظیم شروط ضمن عقد

شروط ضمن عقد نکاح معمولاً در هنگام انعقاد عقد ازدواج و صدور سند رسمی ازدواج توسط سردفتر تنظیم می شوند. همانطور که اشاره شد همه این اصول باید به تایید و امضای زوجین برسد. همینطور مطابق با قانون حمایت از خانواده دو نفر شاهد عادل می بایست انعقاد عقد ازدواج و شروط ضمن آن را به صورت کتبی شهادت داده و امضا کنند. با این وجود، بنا بر گفته وکیل خانواده در بعضی از موارد امکان دارد خانواده ها و زوجین مشخص بعضی از شروط ضمن عقد نکاح را به آینده موکول کنند.

مثلا امکان دارد طرفین در ضمن عقد نکاح شرط کنند که میزان مهریه را مدتی بعد از ازدواج مشخص کنند، یا مشخص آن را در زمان مذکور به شخص ثالثی بسپارند. همینطور باید در نظر داشت که زوجین امکان دارد بعضی از شروط ضمن عقد را به صورت معلق قید کنند. برای مثال امکان دارد آن ها اینطور مقرر کنند که اگر فرزند دوم آن ها به دنیا بیاید، مرد یک دستگاه خودرو به مالکیت زوجه درآورد. شما می توانید سوالات حقوقی خود را در این زمینه از وکیل مهریه گروه حقوقی ساوا اپ بپرسید.

نپذیرفتن شروط ضمن عقد

شروط ضمن عقد برای مردان و زنان

بعضی از رایج ترین شروط ضمن عقد ازدواج که حالا برای مردان و زنان در اسناد ازدواج قید می شود عبارت از موارد زیر است:

نپذیرفتن شروط ضمن عقد

منظور از شروط باطل و صحیح ضمن عقد

اگر شروط ضمن عقد به صورت مشروع و قانونی تنظیم شده باشد، اصطلاحاً می گویند: شرط صحیح می باشد. چنین شرطی دارای ضمانت اجرا بوده و اگر رعایت نشود، برای طرفی که شرط به نفع او مقرر شده است، حق فسخ نکاح ایجاد می شود. منظور از شرط باطل این است شرایط قانونی و شرعی شرط ضمن عقد رعایت نشده باشد.

نپذیرفتن شروط ضمن عقد

نپذیرفتن شروط ضمن عقد - قبول نکردن شروط ضمن عقد

امضای اسناد ازدواج به معنای پذیرفتن مفاد آن و متعهد شدن به انجام تعهدات مندرج در آن است. قانوناً هیچکس را نمی توان به پذیرفتن تعهدات قراردادی و امضای اسناد ازدواج مجبور کرد. در صورتی که هر کدام از طرفین از پذیرفتن مفاد اسناد و امضای آن خودداری کند، طرف دیگر هم می تواند از امضای اسناد امتناع کند. در واقع نهایت ضمانت اجرای امضا نشدن اسناد ازدواج این بوده که عقد نکاح سر نگیرد.

اگر در ضمن عقد نکاح شرط شود که شوهر می بایست دارای مدرک دکتری در رشته کشاورزی باشد، در صورتی که بعد از عقد معلوم شود شوهر فاقد مدرک مزبور است، زوجه حق فسخ نکاح را خواهد داشت. علاوه بر همه امور مربوط به ازدواج، برای امور حقوقی مرتبط با طلاق و جدایی هم امکان دارد به وکیل برای طلاق توافقی نیاز داشته باشید.

موضوع مهم بسیار حائز اهمیتی که باید در نظر داشت، ضمانت اجرای عدم رعایت شروط ضمن عقد نکاح می باشد. در این خصوص باید گفت در صورت عدم رعایت شروط ضمن عقد نکاح توسط هر یک از زوجین، امکان دارد برای طرف دیگر، حق فسخ نکاح به وجود آید.

نپذیرفتن شروط ضمن عقد

 

در این مطلب به نپذیرفتن شروط ضمن عقد پرداختیم، شما می توانید برای دریافت وکیل و همچنین مشاوره کاملا تخصصی درخصوص شروط ضمن عقد به صورت آنلاین - تلفنی و حضوری از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با ما در ساوا اپ تماس بگیرید.

منتشر شده در 11 آذر 1402
دسته‌ها: مقالات

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

درخواست مشاوره
مهریه چیست
روش های مطالبه مهریه
مراحل طلاق توافقی
مراحل مطالبه مهریه
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: