مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

روش های مطالبه مهریه

جهت مطالبه مهریه از طریق دادگاه ابتدا بایستی به دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی مراجعه نموده و دادخواست مطالبه مهریه را ثبت نماییم . به جهت اینکه دعوای مطالبه مهریه یک دعوای مالی است ، بایستی هزینه دادرسی مربوط به آن پرداخته شود.

image

روش های مطالبه مهریه - مطالبه مهریه از دو روش امکانپذیر است:

راه اول مطالبه مهریه ؛ همانگونه که در عرف معمول است آن است که زن با مراجعه به دادگاه خانواده دادخواست مطالبه مهریه را تقدیم می کند . این امر نیازمند رسیدگی در دادگاه و صدور حکم مبنی بر پرداخت مهریه است.

روش دوم مطالبه مهریه آن است که زن باید به جای دادگاه به اجرای ثبت مراجعه کند و از طریق ثبتی مهریه اش را وصول کند . در واقع به دلیل اینکه مهریه در سند ازدواج ذکر شده است و سند ازدواج نیز یک سند رسمی است ، زن می تواند با مراجعه به اداره ثبت محل سکونتش مهریه اش را به اجرا بگذارد و حتی مرد را ممنوع الخروج نماید.

مطالبه مهریه از طریق دادگاه

جهت مطالبه مهریه از طریق دادگاه ابتدا بایستی به دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی مراجعه نموده و دادخواست مطالبه مهریه را ثبت نماییم . به جهت اینکه دعوای مطالبه مهریه یک دعوای مالی است ، بایستی هزینه دادرسی مربوط به آن پرداخته شود.در این مرحله پرونده به دادگاه خانواده ارجاع شده و وقت رسیدگی تعیین می شود که نحوه پیگیری دادخواست مهریه از طریق سامانه ثنا انجام می شود . در این مرحله خانم می تواند اقدام به توقیف اموال همسرش در راستای وصول مهریه نماید که بایستی با معرفی دقیق اموال زوج از دادگاه تقاضای توقیف آن اموال را بنمایید.

در صورتی که این اموال جزء مستثنیات دین نباشند ، قرار تأمین خواسته صادر می شود . نکته مهمی که در خصوص اجرای مهریه از طرف دادگاه وجود دارد آن است که بر اساس قانون ، رسیدگی به دعاوی مهریه تا نصاب دویست میلیون ریال یعنی بیست میلیون تومان در صلاحیت شورای حل اختلاف می باشد . لذا به این منظور بایستی ابتدا به شورای حل اختلاف مراجعه کرد . در این فرض ، زوج نیز می تواند با ارائه دادخواست اعسار از پرداخت مهریه ، تقاضای تقسیط مهریه را نماید که در دادگاه مورد رسیدگی قرار می گیرد.

مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت

یکی از روش های مطالبه مهریه ، مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت می باشد.در واقع به دلیل اینکه سند یک ازدواج یک سند رسمی محسوب می شود ، قانونگذار این اختیار را به زن داده است تا با به اجرا گذاشتن این سند اقدام به مطالبه و وصول مهریه اش کند . در این حالت زن می تواند به دفتر ازدواجی که عقد در آن ثبت شده است مراجعه کند و فرم وصول مهریه از طریق اجرای ثبت را پر کند.

در این حالت سردفتر ازدواج اقدام به صدور اجراییه می نماید و به اطلاع مرد می رساند . پس از اینکه این موضوع به اطلاع مرد رسید ، ظرف ده روز باید دین یا بدهی خود را بپردازد یا ترتیبات پرداخت آن را فراهم کند ، در غیر این صورت اجرای ثبت معادل مهریه زن را از اموال او بازداشت یا توقیف می کند و در صورت عدم پرداخت مهریه زن ، اقدام به فروش اموال مرد و پرداخت آن به زن می کند. البته این اموال نباید جزء مستثنیات دین باشد.

ناگفته نماند که اقدام ثبتی برای وصول مهریه ، نیازمند پرداخت هزینه دادرسی است.نکته مهم این است که در این روش می توان مرد را ممنوع الخروج هم کرد. در این صورت باید فرم ممنوع الخروجی را از اداره ثبت دریافت و آن را پر کرد . در صورتی هم که مرد ظرف مهلت ده روز اقدام به انتقال اموال خود به دیگری کند ، می توان از وی شکایت کرد و معامله وی را باطل نمود.

منبع : خبرنگاران ساوا

منتشر شده در 11 آبان 1400
دسته‌ها: مقالات

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

درخواست مشاوره
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: