مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

مهریه عندالاستطاعه چیست؟ شرایط و مراحل دریافت مهریه عندالاستطاعه 

بحث مهریه عندالاستطاعه و عندالمطالبه در سال های اخیر با توجه به بخش نامه ثبتی ابلاغ شده به دفاتر رسمی ازدواج قوت گرفته بوده و سر دفتر ازدواج با توافق زوجین می تواند نوع مهریه را به جای عندالمطالبه، عندالاستطاعه بنویسید حتی می توان از کل مهریه بخشی را عندالمطالبه نوشت و بخش دیگر را عندالاستطاعه و در این خصوص هم منعی وجود ندارد.

image

مهریه عندالاستطاعه چیست؟ هر چیزی که اصطلاحا مالیت داشته باشد می تواند با توافق به عنوان مهریه قرار گیرد اگرچه که امروزه بنا بر مصالحی از جمله کاهش ارزش وجه رایج در طول زمان، رایج شده که سکه بهار آزادی به عنوان مهریه قرار گیرد اما هر چه زوجین به عنوان مهریه انتخاب کنند می توان جهت پرداخت آن مدت قرار داد.

فرض کنید مهریه 110 سکه تمام بهار آزادی در عقدنامه مندرج می شود ولی طرفین در همان عقدنامه یا توافق مکتوب دیگری مقرر می کنند تا 5 سال اول زندگی مشترک زوجه حق مطالبه آن را نداشته باشد. در این مطلب به بحث مهریه عندالاستطاعه می پردازیم و توضیح کامل در این زمینه به شما دوستان می دهیم.

به غیر از این که مهریه می تواند مدت داشته باشد می تواند پرداخت آن موکول به داشتن استطاعت مالی مرد (زوج) شود که در واقع همان مهریه عندالاستطاعه است به عبارت دیگر تعداد دقیق مهریه توافق شده در عقدنامه قید می شود ولی زمانی زن مستحق دریافت آن بوده که استطاعت مالی زوج را اثبات کند.

بحث مهریه عندالاستطاعه و عندالمطالبه در سال های اخیر با توجه به بخش نامه ثبتی ابلاغ شده به دفاتر رسمی ازدواج قوت گرفته بوده و سر دفتر ازدواج با توافق زوجین می تواند نوع مهریه را به جای عندالمطالبه، عندالاستطاعه بنویسید حتی می توان از کل مهریه بخشی را عندالمطالبه نوشت و بخش دیگر را عندالاستطاعه و در این خصوص هم منعی وجود ندارد.

مهریه عندالاستطاعه چیست؟

مهریه انواع مختلفی دارد که متناسب با نوعی که زمان نکاح توسط زوجین ذکر شده است قوانین و شرایط متفاوتی دارد. مهریه عندالاستطاعه نوعی از مهریه است که زن جهت گرفتن آن حق جلب مرد را نخواهد داشت و تنها با مراجعه به دادگاه خانواده میتواند درخواست مهریه از مرد کند. در شرایطی که مرد توانایی پرداخت مهریه را نداشته باشد ابتدا درخواست خود را به دادگاه تقدیم کرده و پس از بررسی شدن اموال مرد توسط بازرسان دادگاه و اثبات عدم توانایی مالی مرد جهت پرداخت مهریه مهریه تقسیط می شود.

عندالاستطاعه بودن مهریه به این معنی است که زن زمانی می تواند مهریه خودش را مطالبه کند که استطاعت پرداخت مهریه را به عهده زوج ببیند یعنی مرد توان پرداخت مهریه را به صورت کامل داشته باشد. اگر توان پرداخت نداشته باشد زن این حق را نخواهد داشت.

مهریه عندالاستطاعه زندان دارد؟

اگر مرد با وجود داشتن استطاعت مالی، از پرداخت مهریه حتی به صورت اقساطی امتناع کند توسط دادگاه بازداشت خواهد شد چون این کار فرار از دین مهریه عندالاستطاعه به حساب خواهد آمد و مجازات مربوط به خود را دارد.

تحلیل عند الاستطاعه بودن مهریه

با توجه به مهریه های سنگینی که بر عهده مردان گذاشته می شود و آن ها توان پرداخت را ندارند به زندان می افتند، شرط «زمان استطاعت» عنوان شد که پرداخت مهریه از حالت «زمان مطالبه» به «زمان استطاعت» تبدیل می شود. این که استطاعت فرد چگونه ثابت می شود؟ در این رابطه ملاک اموال مرد است یعنی اگر زوجه اثبات کرد که شوهرش مالی دارد می تواند از او بگیرد و اگر مرد مالی نداشت و زن نتوانست در محاکم قضایی اموال و دارایی او را اثبات کند به خواسته اش که گرفتن مهریه است دست نخواهد یافت.

آیا مرد باید شاهدی بیاورد که استطاعت ندارد؟

کافی است یا مرد تنها ادعا کند که استطاعت ندارد و زن خلاف آن را ثابت کند و ... همه این ها از جمله موارد مبهم بوده و باید تکلیفش مشخص شود. عندالاستطاعه شدن مرد زمان ندارد و با توجه به مهریه های سنگین امروزی که مردها حتی تا آخر عمر هم توان پرداخت آن را ندارند، شرطی که گذاشته شده نه به ضرر خانم ها نه به نفع آقایان بوده ولی شرطی است که پرداخت مهریه را واقعی می کند، یعنی درواقع باعث می شود که به نوعی مهریه های بالا بی اعتبار شود.

این قضیه از این بابت که می تواند مهریه ها را واقعی و به رقم نقد تبدیل کند یعنی مالی همان جا به زن تعلق می گیرد نه این که پرداخت آن به استطاعت داشتن مرد موکول شود مفید است.

علاوه بر محاسن قراردادن شرط عندالاستطاعه، معایبی هم می توان بیان کرد که اثبات استطاعت مرد کار سختی بوده و چنانچه مرد زرنگی کند و اموالش را به نام خودش نکند و یا استطاعتش را مخفی کند، تا آخر عمر ممکن است مهریه پرداخت نشود.

با توجه به افزایش پرونده های زیادی که در مورد پرداخت مهریه در مراجع وجود دارد و عده زیادی از آقایان به خاطر بدهی مهریه همسران خود به زندان رفته اند می توان گفت: با گذاشتن این شرط شاید هدف زندان زدایی داشته اند که افراد به خاطر بدهی مهریه زندان نروند و هدف دیگر هم واقعی کردن مهریه بوده است که خانم ها به دریافت مهریه های زیاد خیلی امید نداشته باشند.

شما عزیزان میتوانید جهت کسب اطلاعات در رابطه با میزان هزینه استرداد جهیزیه و همچنین دریافت مشاوره رایگان با بهترین وکیل جهت استرداد جهیزیه با یکی از شماره تلفن های ما در دفتر وکالت تهران در ارتباط باشید.

فواید مهریه عندالاستطاعه

همانطور که میدانید مهریه بر اساس انواع آن، فواید مخصوص به خود را دارد، به عنوان مثال یکی از فواید مهریه از نوع عندالاستطاعه این بوده که زن حق جلب مرد را در این نوع مهریه نخواهد داشت.

تکلیف مهریه عندالاستطاعه در طلاق

تکلیف مهریه عندالاستطاعه در طلاق به طوری است که زن ابتدا درخواست صدور اجرائیه مهریه را به دفترخانه ازدواج ثبت کننده عقد نکاح تقدیم می کند و پس از صدور اجرائیه اگر مالی در اداره ثبت یافت نشود در این خصوص گواهی صادر می شود.

زوجه دادخواست مطالبه مهریه خود را به همراه گواهی اداره ثبت و سایر مدارک، به دادگاه خانواده تقدیم می کند، پس از تقدیم دادخواست به دادگاه خانواده، دادگاه حکم بر پرداخت مهریه توسط زوج در صورت داشتن استطاعت مالی را صادر میکند.

اگر زوج درخواست اعسار از پرداخت محکوم به، به دلیل عدم استطاعت مالی داشته باشد، دادگاه وضعیت مالی مرد را مورد بررسی قرار میدهد و در صورت احراز استطاعت مالی وی، متناسب با توانایی مرد جهت پرداخت مهریه و همینطور اموال مرد ازجمله ملک، مغازه، ماشین و … مهریه را تقسیط میکند پس پاسخ به این سوال شما که آیا مهریه عندالاستطاعه قسطی می شود “بله” خواهد بود.

تفاوت مهریه عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاعه

با توجه به گفته های بالا فرق مهریه عندالاستطاعه و مهریه عندالمطالبه این بوده که در مهریه ای که از نوع عندالمطالبه باشد زن میتواند هرگاه که خواست اقدام به دریافت مهریه خود کند ولی در نوع مهریه عندالاستطاعه دادگاه پس از احراز استطاعت مالی زوج، متناسب با میزان توانایی مرد جهت پرداخت مهریه ، اقساط مهریه را تعیین خواهد کرد. تفاوت های مهریه عندالاستطاعه و عندالامطالبه، عبارتند از:

  1. در مهریه عندالستطاعه، پرداخت و گرفتن مهریه، منوط به توان مالی مرد بوده و در صورت عدم استطاعت، مکلف به پرداخت مهریه نیست.  در مهریه عندالمطالبه، پرداخت مهریه، منوط به اثبات استطاعت مالی مرد نیست و در هر حال، او، ملزم به پرداخت مهریه می باشد.
  2. در مهریه عندالمطالبه، امکان تقسیط مهریه، در صورت اثبات اعسار، از طرف مرد، وجود دارد؛ ولی در مهریه عندالاستطاعه، تقسیط بی معنا بوده و بار اثبات استطاعت مالی مرد، برای پرداخت مهریه، با زن بوده و نیازی نیست که مرد، برای تقسیط، دادخواست اعسار از پرداخت مهریه بدهد. در مهریه عندالمطالبه، امکان گرفتن حکم جلب مرد، در صورت عدم پرداخت مهریه یا اقساط آن، فراهم است؛ ولی در مهریه عندالاستطاعه، چنین امکانی فراهم نیست.

دو نکته!

ترکیب مهریه عند المطالبه و عندالاستطاعه

مهریه می تواند هم عندالمطالبه باشد و هم عندالاستطاعه، اضافه شدن دو شرط در دفترچه های نکاح باعث ایجاد تعادل می شود. با یک نگاه مثبت به موضوع اضافه شدن دو قید عندالمطالبه و عندالاستطاعه در دفترچه های نکاحیه ، می توان پیشنهاد داد که خانواده ها مقدار خاصی از مهریه را که زوج توان پرداخت آن را دارد به صورت عندالمطالبه تنظیم کنند و مابقی را به صورت عندالاستطاعه.

از جمله مزایای قراردادن مقداری از مهریه تحت عنوان عند المطالبه و مقداری عند الاستطاعه ایجاد تعادل در این خصوص است به این صورت که هم خانم به طور کلی از مهریه ساقط نمی شود و هم در مواردی که مرد قادر به پرداخت مهریه نیست اما به دلیل شرایط اجتماعی مهریه ثبت شده، فقط جنبه صوری پیدا می کند و باعث نمی شود این توقع و انتظار ایجاد شود که زن هر زمان خواست بتواند مهریه را مطالبه کند و با توسل به آن مرد را به زندان بفرستد چون اغلب این اقدامات باعث تزلزل بنیان خانواده می شود.

اگر بخشی از مهریه عندالمطالبه و بخشی عندالاستطاعه باشد دیگر مشکلی وجود ندارد و تصمیمات فوق قابل اعمال می باشد. اگر شرایط خاصی هم مدنظر است باید پرداخت مهریه را تضمینی کنند که شرط هم اشکالی ندارد و می شود به عنوان یک شرط الحاقی در صفحه دفترچه که جهت شروط خاص توافقی است، ثبت شود که جهت پرداخت مقداری از مهریه ضمانت می کند.

آنچه در بین مردم در این خصوص مشهور بود عندالمطالبه بودن است یعنی این که در عقدنامه های قبلی این وصف آمده بود که مهریه تا این میزان بین زوجین تعیین شده و زوجه هر زمانی که بخواهد می تواند آن را از همسر خود مطالبه کند و شوهر مکلف به پرداخت می باشد. این مساله باعث شد که این ذهنیت جهت مردم پدید آید که فقط عندالمطالبه بودن بحث مهریه است در حالی که در متون فقهی و در قانون جهت مهریه هم وصف عندالمطالبه بودن وجود دارد و هم وصف عندالاستطاعه بودن و یا ممکن است هر دو آنها باشد یعنی ممکن است زن و شوهر توافق کنند که بخشی از مهریه عندالامطالبه باشد و بخشی از آن عندالاستطاعه.

 آیا مهریه عندالاستطاعه قسط بندی می شود؟

بر خلاف مهریه عندالمطالبه، از آنجا که پرداخت این نوع از مهریه، منوط به اثبات توان مالی مرد بوده و اگر توان مالی کافی نداشته باشد، الزامی به پرداخت نخواهد داشت، صحبت از تقسیط بی معناست. پس، صرفا، چنانچه زن، بتواند، مالی از مرد به دادگاه معرفی کند یا استطاعت مالی مرد را اثبات کند، می تواند از مهریه عندالاستطاعه خود، برخوردار شود. اما، در مهریه عندالامطالبه، گریزی از پرداخت مهریه نیست، و در صورت عدم استطاعت، مرد صرفا می تواند، با اثبات اعسار از مهریه، آن را تقسیط کند.

آیا مهریه عندالاستطاعه حکم جلب دارد؟

جهت پاسخ به این پرسش، لازم است یک بار دیگر، ماهیت مهریه عندالاستطاعه را بررسی کنیم. در توضیح اینکه معنی مهریه عندالاستطاعه چیست، گفتیم که این مهریه، یکی از انواع مهریه، از برای نحوه پرداخت آن بوده که در آن، شرط پرداخت مهریه، استطاعت مالی مرد، لحاظ شده می باشد. پس، در این نوع از مهریه، نوعی مصالحه و توافق وجود دارد و فشار زیادی، بر مرد نیست. صحبت از حکم جلب، در این نوع از مهریه، همانند بحث تقسیط مهریه، جایگاهی ندارد و دریافت مهریه، از جانب زن، صرفا، منوط به معرفی مال یا اثبات توان مالی مرد می باشد.

شرایط مهریه عند الاستطاعه چیست؟

اگر نوع مهریه عندالاستطاعه باشد طبق قانون جدید مهریه عندالاستطاعه، زن در صورتی می تواند مهریه را دریافت کند که مالی به غیر از مستثنیات دین، به دادگاه و اجرای ثبت جهت توقیف معرفی کند.

البته این مال می تواند منقول مانند خودرو، وجه نقد حساب بانکی و یا مال غیر منقول مثلا ملک باشد. اگر زوج کارمند باشد توقیف 4/1 یا 3/1 حقوق با توجه به فرزند داشتن او امکان پذیر خواهد بود. آنچه در مهریه عندالاستطاعه حائز اهمیت است این بوده که اعمال ماده 3 قانون محکومیت های مالی یعنی همان جلب زوج وجود ندارد و دادخواست اعسار از پرداخت مهریه هم در این مورد معنایی نخواهد داشت.

چگونه مهریه عندالاستطاعه را بگیریم؟

اولین قدم در گرفتن مهریه از نوع عندالاستطاعه ارسال درخواست به دادگاه خانواده است.

چجوری مهریه عندالاستطاعه بعد مرگ شوهر بگیریم؟

مهریه زن پس از مرگ شوهر، هم در عقد دائم و هم در عقد موقت قابل مطالبه بوده و از این برای با هم تفاوتی ندارند و تنها تفاوت آن ها در این بوده که اگر عقد موقت به ثبت رسمی نرسیده باشد امکان مطالبه آن از راه اجرای ثبت وجود نخواهد داشت.

شرایط گرفتن مهریه عندالاستطاعه

مشخص بوده که اگر مهریه عندالاستطاعه باشد زن در صورتی می تواند مهریه را دریافت کند که مالی به غیر از مستثنیات دین، به دادگاه یا اجرای ثبت جهت توقیف معرفی کند البته این مال می تواند منقول مثل خودرو، وجه نقد در حساب بانکی و یا غیر منقول (ملک) باشد. اگر زوج کارمند باشد توقیف 4/1 یا 3/1 حقوق با توجه به فرزند داشتن او، امکان پذیر است آنچه در مهریه عندالاستطاعه اهمیت دارد این که اعمال ماده 3 قانون محکومیت های مالی (جلب) زوج وجود ندارد و دادخواست اعسار از پرداخت مهریه هم در این جا معنایی ندارد.

زوجین با توافق حتی بعد از عقد هم می توانند مهریه را از عندالمطالبه به عندالاستطاعه و یا بالعکس تبدیل کنند.

علی رغم این که سر دفتران ازدواج در کشور ما عمدتا از صالحین و متدینین می باشند در زمان اجرای صیغه عقد نکاح و نگارش عقد نامه در خصوص عندالمطالبه یا عندالاستطاعه بودن مهریه به زوجین توضیح لازم را می دهند ولی در مواردی نادر دیده شده که سر دفتر ازدواج که از آشنایان زوج بوده است بدون این که توضیح بدهد مهریه را در سند ازدواج عندالاستطاعه نوشته بوده و زوجه هم چون اطلاعات حقوقی نداشته و یا نوشته را مطالعه نکرده صرفا امضاء کرده می باشد.

چگونه مهریه عندالاستطاعه را بگیریم؟

اولین قدم در گرفتن مهریه از نوع عندالاستطاعه، پس از درخواست اجرائیه از دفتر ازدواج و صدور گواهی ثبت مبنی بر عدم دسترسی به دارایی زوج، ارسال دادخواست به دادگاه خانواده است. جهت بهتر و سریع تر انجام شدن روند گرفتن مهریه از نوع عندالاستطاعه پیشنهاد میکنیم حتما با یک وکیل مهریه مشاوره کنید.

نمونه دادخواست مطالبه مهریه عندالاستطاعه

ریاست محترم شعبه ….. دادگاه خانواده 2 تهران

با سلام ؛

احتراما به استحضار می رساند که اینجانبه به موجب سند نکاحیه شماره …… مورخ…. به عقد دائم خوانده محترم در آمده ام و مهریه مندرج در عقد نامه تعداد ….. سکه تمام بهار آزادی بوده که به صورت عندالاستطاعه است. خوانده شاغل و دارای استطاعت مالی لازم جهت پرداخت مهریه می باشد. لذا با تقدیم این دادخواست، رسیدگی و صدور حکم شایسته به شرح ستون خواسته مورد استدعاست.

مشاوره و وکیل مهریه

جهت این که بتوانید عملیات طلاق را طی کنید، استخدام وکیل طلاق، ضروری نیست. ولی کمک گرفتن از یک وکیل طلاق می تواند سختی های این مسیر را بسیار کم تر کند. وکیل طلاق، کسی بوده که به شما در دفاع از پرونده تان کمک می کند و قوانین و مقرراتی که می توانید از آن ها کمک بگیرید را به شما یاداوری می کند.

یکی از بهترین راه ها جهت بهتر انجام دادن مسیر و روند گرفتن مهریه چه از نوع عندالامطالبه چه عندالاستطاعه، گرفتن مشاوره از یک وکیل حرفه ای و مسلط است، وکیل مهریه میتواند شما را با قوانین جدید مهریه آشنا کرده و کارهای اداری و حقوقی مربوط به پرونده شما را سریعتر انجام دهد، با داشتن یک وکیل مسلط به قوانین جدید شانس شما جهت گرفتن سریع تر مهریه خود قطعا بیشتر خواهد بود.

وکیل دریافت مهریه عندالاستطاعه

آیا در حال جستجوی یک وکیل ماهر برای مشاوره و راهنمایی در خصوص مهریه هستید؟ آیا میخواهید از تجربه و تخصص یک وکیل حرفه ای برای حل و فصل این موضوع پیش از ازدواج خود استفاده کنید؟ ما در ساوا اپ یک تیم وکلای ماهر و متخصص در زمینه حقوق خانواده و مهریه، آماده به کمک شما هستیم. با سالها تجربه در این حوزه و با داشتن دانش عمیق در قوانین و مقررات مربوط به مهریه، ما توانسته ایم به مشتریانمان در ایجاد توافقات عادلانه و رعایت حقوقشان کمک کنیم.

در این فرآیند پیچیده، ما به عنوان نماینده شما، در مذاکرات با طرف دیگر و همچنین همکاری با دادگاهها و مقامات قضایی شریک شما خواهیم بود. ما به شما اطمینان می دهیم که حقوق شما به دقت بررسی و به عنوان اولویت قرار خواهد گرفت. با توجه به حساسیت این موضوع، ما به حریم خصوصی شما احترام می گذاریم و مشاوره هایی که با شما انجام می دهیم کاملاً محرمانه خواهد بود. ما به شما تضمین می دهیم که همه اطلاعات شما با ما محفوظ خواهد ماند.

اگر شما نیز به دنبال حل و فصلی عادلانه و قانونی برای مسائل مهریه خود هستید، با ما تماس بگیرید. ما در خدمت شما هستیم تا بهترین نتیجه را برای شما بدست آورید.

منتشر شده در 15 آبان 1402
دسته‌ها: مقالات

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

درخواست مشاوره
مهریه چیست
روش های مطالبه مهریه
مراحل مطالبه مهریه
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: