مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

مجازات جعل اسناد عادی

مجازات جعل اسناد عادی چیست؟ در مراجع قانونی تغییر و عوض کردن واقعیت و نشان ندادن حقیقت در چیزی به عنوان جرم جعل شناخته می شود.  در قوانین کشور عزیزمان ایران جرم جعل جزو جرایم غیر قابل بخشش است.

image

مجازات جعل اسناد عادی چیست؟ در مراجع قانونی تغییر و عوض کردن واقعیت و نشان ندادن حقیقت در چیزی به عنوان جرم جعل شناخته می شود.  در قوانین کشور عزیزمان ایران جرم جعل جزو جرایم غیر قابل بخشش است. از همین رو علیرغم گذشت شاکی از پرونده این جرم از طرف مراجع قضایی قابل بخشش و چشم پوشی نیست. مشاور حقوقی می تواند با توجه به نوع جعل، میزان جریمه نقدی، حبس و… را تا حدودی مشخص کند.

از همین رو پیشنهاد می کنیم در صورتی که در روند پرونده مجازات جعل اسناد عادی یا رسمی مشکلی دارید، با استفاده از مشاوره حقوقی با وکیل های متخصص، از ایجاد عوارض جبران ناپذیر و خسارت های بیشتر جلوگیری کنید. جرایم کیفری معمولا جرایمی پیچیده و گسترده می باشند. در نتیجه بهتر است در روند پرونده از یک وکیل دادگستری حرفه ای کمک بخواهید.

 

ما در ساوا اپ با یک تیم از وکلای حقوقی مجرب و متخصص آماده هستیم به شما در تمامی مسائل حقوقی کمک کنیم. از جمله تنظیم قراردادها، حل اختلافات تجاری، مشاوره در زمینه حقوق کار، حقوق ملکی و خانواده و سایر موارد مربوط به حقوق. با تجربه و دانش گسترده خود، ما می توانیم شما را در تمامی مراحل روند قانونی همراهی کنیم. از تهیه اسناد و مدارک لازم تا حضور در دادگاه و دریافت حقوق شما، ما همیشه در کنار شما خواهیم بود. همچنین، ما خدمات وکالت و مشاوره حقوقی تلفنی - آنلاین و حضوری را با قیمتی رقابتی و منصفانه ارائه می دهیم. ما درک می کنیم که مسائل حقوقی همیشه هزینه های خاص خود را دارند و به همین دلیل تلاش می کنیم تا خدمات حقوقی با بهترین قیمت را ارائه دهیم. با اعتماد به ما، شما می توانید اطمینان داشته باشید که مشکلات حقوقی خود را به بهترین شکل ممکن حل خواهیم کرد. تماس بگیرید و امروز با ما مشاوره کنید. مشاوره و وکالت حقوقی با بهترین قیمت - همراهی حقوقی که به آن اعتماد کنید.

 

مجازات جعل اسناد عادی

برای بررسی مجازات جعل اسناد عادی ابتدا باید بدانیم چه عملی به عنوان جرم جعل در قانون شناخته می شود. طبق ماده 523 قانون مجازات اسلامی، هر ایجاد تغییر در اسناد، مخدوش کردن، خط خوردگی، تغییر واقعیت و… به عنوان جرم جعل اسناد شناخته خواهد شد.

ارکان جرم

همانطور که میدانید مثل جرایم کیفری دیگر، برای تحقق مجازات جعل اسناد عادی باید سه رکن قانونی، مادی و روانی در آن وجود داشته باشد. در ادامه به معرفی این سه رکن خواهیم پرداخت.

تفاوت اسناد رسمی و اسناد عادی

برای این که بتوانیم واضح تر به مجازات جرم اسناد عادی بپردازیم، ابتدا باید تفاوت یک سند رسمی با یک سند عادی را بررسی کنیم.

سند رسمی به سند ماشین، سند ملک یا هر سندی که توسط مامور دولت با رعایت ملزومات قانونی خاص در دفاتر رسمی ثبت و تنظیم شده اند گفته می شود. در حالی که سند های عادی شامل انواع چک، سفته و قولنامه هایی می باشند که میان طرفین و بدون ثبت شدن در دفاتر رسمی و حضور مامور قانونی تنظیم می شوند.

این که نوشته ای در سربرگ های دولتی و قانونی تایپ شود و توسط اشخاص امضا شود، موجب رسمی شدن آن سند نمی شود. در نتیجه هر تخلف، دگرگونی، مخدوش کردن، قلم خوردگی و… که روی یک سند عادی توسط یکی از طرفین یا شخص سوم صورت بگیرد، به عنوان جرم جعل اسناد عادی شناخته می شود.

از همین رو پیش از تنظیم هر سند، وکیل الزام به تنظیم سند رسمی را در مشاوره حقوقی تاکید می کند. چون تنظیم سند رسمی موجب کاهش ریسک جعل شدن آن سند می شود.

وکیل آنلاین ساوا اپ برای ارائه وکالت و مشاوره حقوقی و کیفری کاملا درکنار شماست، برای دریافت اطلاعات بیشتر تماس بگیرید!

ممکن است شخص یا اشخاصی با استفاده از اسناد و مدارک جعلی اقدام به فریب یا سوءاستفاده از شما بکنند. در این شرایط می‌توانید با مشاوره حقوقی تلفنی از طریق موسسه حقوقی دادیستا راهنمای لازم را دریافت کنید. شما پس از دریافت اطلاعات حقوقی کامل باید برای اقدام از وکیل کیفری برای اثبات ادعای جعل از طریق دادگاه کمک بگیرید.

 

انواع جعل اسناد عادی

در قانون، مجازات جعل اسناد عادی با توجه به نوع جعل و جرم صورت گرفته مشخص می شود. در ادامه به انواع جعل اسناد عادی اشاره خواهیم کرد:

انواع جعل اسناد عادی و رسمی شامل:

مجازات جعل اسناد عادی و رسمی

با توجه به اطلاعاتی که در بالا به آن ها اشاره شد، مجازات جعل اسناد عادی و رسمی با توجه به نوع جرم، فرد مجرم و مراجع قانونی مشخص می شود. به صورت کلی مجازات برای جعل اسناد عادی و رسمی با هم متفاوت می باشد.

مجازات برای جعل اسناد رسمی: مجازات هایی که برای جعل اسناد رسمی در ماده قانون مجازات اسلامی ارائه شده به شرح زیر است:

طبق ماده 523 قانون مجازات اسلامی، جرم جعل توسط مامور دولتی یا افراد وابسته به ارگان های دولتی صورت می گیرد. مجازات مشخص شده برای این جرم شامل جرایم نقدی و حبس به مدت یک سال تا سه سال با توجه به نوع جرم است.

همینطور باید به این نکته اشاره کنیم که طبق مفادی در این ماده قانون، در صورتی که جرم جعل توسط اشخاص عادی و غیر دولتی صورت گرفته باشد، جزای شش ماه تا سه سال حبس و جرایم نقدی در انتظار آنان می باشد.

مجازات جعل سند عادی: طبق ماده 536 در قانون مجازات اسلامی، شخصی که اقدام به جعل اسناد عادی می کند، یا شخصی با علم به جعلی بودن اقدام به استفاده از سند جعلی کرده، به سه ماه تا یک سال حبس و جرایم نقدی با توجه به نوع سند محکوم خواهد شد.

گروه حقوقی ساوا اپ متشکل از تیم وکلای دادگستری باتجربه در عرصه دعاوی کیفری و حقوقی آماده ارائه خدمات حقوقی به مراجعین محترم است. برای دریافت مشاوره حقوقی یا اعطای وکالت به وکیل کیفری، با ما در تماس باشید.

منتشر شده در 17 دی 1402
دسته‌ها: مقالات

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

درخواست مشاوره
مشاوره حقوقی ثبت اسناد
بهترین وکیل ثبت اسناد و املاک | بهترین وکیل ثبتی
شکایت جعل سند باید چطور مطرح شود؟
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: